2017-12-10, 20:42
Medlem
Necriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluis
Skynet hit och Skynet dit - det är Sci-fi - och var väldigt bra när det kom - och då var man ju en hel del yngre

I sådana fall är väl Matrix en bättre och mera skrämmande fantasi. Att vi är subrutiner i ett gigantiskt program.

Gällande CAPTCHA diskussionen -

Ok man kan knäcka TEXT CAPTHA - sk recaptha - "1% av tiden" men AI kommer aldrig att knäcka det som jag ursprungligen angav - dvs "välj de 3 bilderna (av 9) som har en affär" .

Du har tyvärr inte hängt med i utvecklingen. Må inte dåligt över det, det är nästan ingen som förstår hur långt detta redan gått. 2015 blev neuronät bättre än människor på att avgöra om det finns en hund med i bilden eller ej (länk). Sedan dess har utvecklingen gått riktigt snabbt. Neuronät som analyserar bilder har fått ge input till andre neuronät som förstår ord. Med denna teknik kan man ta en bild där en pepparkaksgubbe står bakom en låda bredvid ett bord och få bildtexten "en pepparkaksgubbe bakom en låda bredvid ett bord" som output från neuronätet.

Att hitta vilka tre bilder som har en affär, eller vad som helst, är en barnlek för ett neuronät tränat på det objektet. Det finns även neuronät med massvis med kategorier, som är lika bra som människor på att kategorisera. Så för en hel objekt är det alltså redan trivialt, och om ett år eller två finns det nog endast ett fåtal objekt som majoriteten internetanvänder kan kategorisera bättre än dessa neuronät.
Citera
2017-12-10, 22:26
Medlem
Missingno.s avatar
Har aldrig sett Terminator filmerna men ibland undrar man hur många som sitter med foliehatt inne i garderoben. Att datorer är överlägsna på räkna är väl knappast någonting nytt. Det tog inte speciellt länge för Microsoft’s AI chatbot som skulle lära sig att anpassa sig socialt innan den fick stänga ner. Skulle också påstå att människor har en förmåga att tänka "outside the box" som datorer saknar.
Citera
2017-12-10, 23:04
Medlem
Zilvios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strumpebandssnoken
Eftersom ingen med någon vidare kunskap i Schack ännu kommenterat händelsen tar jag mig friheten att skriva ett kort inlägg angående Google Deep Mind Alpha Zeros framfart.
Det var långt i från den bästa schackdatorn han mötte, och den hade också sämre hårdvara än Google Deepmind Alpha Zero. Dock genomför Alpha Zero avsevärt många färre beräkningar (80000/sek) gentemot Stockfish (8 miljoner/sek tror jag) så hur den lär sig är jävligt invecklat, minst sagt.

Då måste man väl säga att programmet/algorimen eller intelligensen i Deep mind är mer än 100 x den i Stockfish!? Känns inte helt optimalt att Google sitter på den här förmågan ...

Vädligt intressant. Tack för bra inlägg Strumpebandssnoken!
Citera
2017-12-10, 23:07
Medlem
Zilvios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Missingno.
Skulle också påstå att människor har en förmåga att tänka "outside the box" som datorer saknar.

När man hör de schakintresserade beskriva Deep Mind verkar det ju som den jämfört med övriga schackdatorer just "tänker" utanför boxen.
Citera
2017-12-10, 23:19
Medlem
Skynet kommer aldrig bli verklighet av den enkla anledningen att klipper man strömmen till denna supersmarta AI så är den ungefär lika smart som valfri sten i skogen.
Citera
2017-12-10, 23:28
Medlem
cirkusregeringuss avatar
Max Tegmark har skrivit en populärvetenskaplig bok på området och han siar om att det tar ett tag tills vi har utvecklat A.I. med intelligens och medvetande som överstiger vårt eget. Närmare 2000 år tänker han sig. Tegmark är M.I.T. professor och jobbar med A.I., han ser nog en del hinder som inte tas omkring i första taget. Vi har dessutom en teknologi peak som vi når om 30 år. Så du kan sova lugnt.
Citera
2017-12-10, 23:47
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Det beror på hur man definierar vad som är "input från människor". Datorn har fått ett färdigt program för att spela schack, inkluderande regler och en färdig trädsökningsalgoritm för att hitta bästa drag givet reglerna. Det den inte fått på förhand är statistik från tidigare partier.

De som programmerade AlphaZero visste hur andra schackprogram fungerar och naturligtvis är AlphaZero baserad på sådan kunskap. Att den sedan klarar sig utan statistik från tidigare partier är kanske inte så konstigt givet att den i grunden är en bättre schackspelare än vad som tidigare förekommit. Om den själv kan hitta bättre drag än de gamla mästarna så kan det snarast vara vilseledande att lära den sådana drag utantill.

Det håller jag helt med om. Om programmet spelar tillräckligt bra så kan man inte längre urskilja de svagheter som en klassisk schackdator har i jämförelse med en människa. Ett optimalt drag beror inte på hur spelaren kom fram till det utan bara på spelets regler. Men jag misstänker att de flesta inte riktigt vet vad de menar med ord som "förståelse" och med automatik anser att det är en egenskap som bara kan tillskrivas människor.

"Datorn har fått ett färdigt program för att spela schack"
Nja, AlphaZero utvecklades ursprungligen för att spela go och klarar av go, schack och shogi. AlphaZero använder en generell algoritm (plus schackreglerna) och skapar sin egen schackmotor inne i en svart låda. Konventionella schackmotorer är däremot ett lapptäcke av tumregler och trick skapade av människor och vi kan i realtid följa vilka varianter de räknar på.

"De som programmerade AlphaZero visste hur andra schackprogram fungerar och naturligtvis är AlphaZero baserad på sådan kunskap." De vet förvisso hur andra schackprogram fungerar men AlphaZero har ingenting gemensamt med konventionella schackmotorer. Enda relevanta kunskapen är i så fall att veta hur man inte ska göra.
Senast redigerad av borskungen 2017-12-10 kl. 23:59.
Citera
2017-12-10, 23:59
Medlem
Zwerchstands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fsociety
Om du vet hur man spelar schack inser du hur fel det är att påstå att en schackdator kan vara bäst. Bara för att Kasparov vann mot Deep Blue betyder det inte att människan kan slå en dator i ett spel med oslagbara drag. Oavsett hur många drag in i framtiden den nya datorn klarar av köra sin algoritm räcker det med några hundra tusen - så det kommer alltid att bli oavgjort
Citat:
Ursprungligen postat av matteyas
Vet inte riktigt vad du pratar om här. Menar du att man inte kan jämföra spelare i schack? Om man kan det så finns det förstås en bästa spelare en viss tidpunkt. Att schackprogrammen är bättre än alla mänskliga spelare råder det ingen tvekan om idag vad jag vet.

Du kanske menar att man kan spela schack optimalt så att vit alltid vinner eller att det alltid blir oavgjort? Det stämmer inte eftersom ingen vet hur man tar fram det optimala draget för en viss uppställning av brädet, inte ännu åtminstone.

Bara som kuriosa så vann AlphaZero 25 spel som vit, 3 spel som svart och förlorade inget av 72 resterande spel mot föregående mest framgångsrika AI Stockfish. AlphaZero hade däremot mer processorkraft än Stockfish, så jag vet inte riktigt vad dom tänkte där.
Intressant avspinnare på det: (FB) Schack - optimal strategi
Citera
2017-12-11, 00:02
Medlem
matteyass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kolmogorov-smirnov
Det kommer sannolikt dröja väldigt länge innan yrken där mänsklig interaktion värdesättas blir ersatta. Exempel på detta är yrken inom vård och omsorg.
Jag misstänker att du överskattar människors krav på interaktioner. Väldigt många chattar exempelvis med online bots (som är allt annat än övertygande om man sätter den sidan till) och många av dom anser till och med att dom har förhållanden med bottarna.

Jag tror även du underskattar människors uppskattning av andra rörliga humanoida agenter vare sig dom är människor eller inte. Många kommentarer på YouTube där en Atlas-robot puttas—för att visa dess färdigheter—ger indikationer om medlidande för roboten (som uppenbarligen inte är en tänkande enhet).
Citera
2017-12-11, 00:14
Medlem
matteyass avatar
Citat:
I sådana fall är väl Matrix en bättre och mera skrämmande fantasi. Att vi är subrutiner i ett gigantiskt program.
Det är absolut en betydligt mer användbar tanke, åtminstone filosofiskt! ^_^

Citat:
Gällande CAPTCHA diskussionen -

Ok man kan knäcka TEXT CAPTHA - sk recaptha - "1% av tiden" men AI kommer aldrig att knäcka det som jag ursprungligen angav - dvs "välj de 3 bilderna (av 9) som har en affär" .
Du misstolkade texten. Den knäcks 66% av tiden för reCAPTCHA och minst 50% av tiden för resterande textbaserade CAPTCHAs. Man säger att en CAPTCHA är knäckt om en algorithm löser den 1% av tiden.

Visst, det är textbaserat dom har löst hittills. Ganska naivt att tro att bildbaserat är olösligt.

Här kan du kika på en artikel om bildbaserade CAPTCHAs. Den är från 2012 så dagens CAPTCHAs kanske är mer avancerade, men återigen så känns det bara naivt att tro att dom är olösliga.
Håll tillgodo: https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-642-35130-3_23
In this paper, we focus on captchas where the challenge to be solved is an image recognition task. We show that well established image classification techniques and algorithms can be used by attackers to “crack” such captchas. Specifically, we examine three state of the art image recognition captchas, SQ-PIX, ESP-PIX, and ASIRRA, and show that with modern image processing tools, the CAPTCHAs do not provide much security and can be easily circumvented.
Citera
2017-12-11, 00:27
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Zilvio
[/spoiler]

Då måste man väl säga att programmet/algorimen eller intelligensen i Deep mind är mer än 100 x den i Stockfish!? Känns inte helt optimalt att Google sitter på den här förmågan ...

Vädligt intressant. Tack för bra inlägg Strumpebandssnoken!

Stockfish kördes på en maskin med 64 kärnor och räknade på 70 miljoner ställningar per sekund i matchen, jämfört med bara 80 000 för AlphaZero.

När det handlar om deep learning, som för AlphaZero, sker det mesta av jobbet i träningsfasen.
Citera
2017-12-11, 00:54
Medlem
Funkydudes avatar
Är inte insatt i schack-världen eller direkt påläst om AI så jag häpnade knappast över den här nyheten. Trodde man sedan länge hade en superdator som sopade banan med allt från världsspelare till andra datorer i schack. Rent objektivt är det inget som direkt imponerar på mig med tanke på allt som modern teknik numer kan utföra.

AI skrämmer mig inte om man ser till själva intelligensen. Alltså hur smart är AI:n och vilka uppgifter kan man ge den. Jag tror den sortens teknik är en av nycklarna för att överleva på den här planeten och i nästa steg kolonisera rymden (långt fram i tiden).

Jag ser AI som ett hot först när den tillåts agera på egen hand. Där det alltså inte finns någon övervakning eller inmatning av information från en människa. Där du inte går till jobbet och ger roboten uppgifter, utan där robotar sköter robotar som sköter robotar liksom. Hela företag och institutioner sköts av AI och på sin höjd finns där någon bolagsstyrelse eller tillsynsmyndighet som tar in kvartalsrapporter och kommer ut på besök en gång per år ungefär. Den tanken skrämmer. Där robotar pratar med varandra utan insyn. Och där AI tillåts vidareutveckla och lära sig själv mer utan order från en människa.

Medveten om att det jag räknar ut som skrämmande säkert pågår i viss utsträckning redan idag. Men då inom ett begränsat område. Vi pratar inte om en superdator som tillåts tanka in tusentals andra superdatorers information på eget bevåg för att sedan, utan insyn, ansvara för all den infon. Där sista beslutsfattare är en robot och inte en människa. Att sedan människor tar beslut utifrån data från robotar är en annan femma. Så länge AI:n har specifika, tilldelade, uppgifter hotar den inte mig. Får den en egen vilja och tillåts agera fristående, då börjar det kännas läskigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in