Citat:
Ursprungligen postat av
mvagrippa
Nicola Fauzzi nämner inget om mannen i fönstret i det första förhöret. Däremot har han betonat att han inte sett någon person i portar och prång. Minst sagt märkligt att han inte nämnde mannen i la Carteries skyltfönster. Vilkens existens får ses som ett antagande. Att denne Sedan skulle vara Lennart får ses som ytterligare ett antagande , ovanpå det första .
Han fick väl frågan om han hade sett någon stå i en port och kunde konstatera att han inte hade den minnesbilden. Person bakom skyltfönster är något helt annat. Det kan vara så att han kom på det just som han vallades vid fönstret. Ingen märkligt i min värld. Plötsligt minns man något som man inte ens tänkt på.
Alla vittnesuppgifter utmynnar i antaganden om hur uppgiften ska tolkas, inte minst här eftersom det är så många uppgifter som skiljer sig mellan de två förhören. Att mannen i skyltfönstret, om han fanns, skulle vara Lennart är förstås inte belagt men rimligt nog för mig eftersom "Lennart" brukade arbeta ensam i affären sent om kvällarna. Enligt väktarna.
Jag vill inte vara överdrivet försiktig med uppgifter eftersom definitiva bekräftelser ändå aldrig kommer att dyka upp. Man får chansa lite och inte vara rädd för att ändra sig om det skulle visa sig att man har fel.