2017-12-10, 02:14
Medlem
Hej

Jag undrar vart bilder t.ex. sparas på mobilen, sms osv. Uppenbarligen inte på sim kortet, har provat tagit ur det. Och batteriet tvivlar jag på? Minneskort hittar jag inte ens.

Man har ju hört att man kan återskapa borttagna sms, bilder osv.
Citera
2017-12-10, 08:50
Medlem
Protons avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Telefoni: allmänna diskussioner
/Moderator
Citera
2017-12-10, 10:35
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BLUE-CHEESE
Hej

Jag undrar vart bilder t.ex. sparas på mobilen, sms osv. Uppenbarligen inte på sim kortet, har provat tagit ur det. Och batteriet tvivlar jag på? Minneskort hittar jag inte ens.

Om A skickar ett SMS till B så lagras det först på mottagarens operatörs SMS-server.
Sedan när operatören ser att Bs mobil är påslagen så överförs SMSet till mobilen.
Äldre mobiler lagrade då SMSet i SIM-kortets minne men det kunde man välja på vissa mobiler.
De flesta smartphones struntar i SIM-kortet och lagrar SMSet i mobilens egna minne.

Minnet i SIM-kortet är inte tillräckligt stort för att lagra ett flertal normalupplösta bilder, och om det är kamerarullen du pratar om så är den inte logiskt kopplad till telefonifunktionen vilket också är ett skäl att bilder inte lagras där.

En iPhones minne är uppdelat i RAM (som försvinner när strömmen stängs av) och flashminne (där appar och sånt ligger installerade). Sen finns ju iCloud och Dropbox om man har valt att ha såna tjänster.

De flesta Android funkar likadant men har oftast dessutom ett minneskort som fungerar som losstagbart flashminne.

Så om en IT-forensiker hos exempelvis polisen skulle återskapa ett raderat SMS finns det många platser att leta på. Kanske finns det rentav sparat på SMS-servern hos operatören. Det kan även "undeletas". "Undelete" är ett sätt att återskapa filer i ett filsystem (exempelvis en diskett, CD-RW, hårddisk, minneskort eller USB-minne) som bygger på att utrymmet ännu inte har återanvänts till annan data. Så om du vill vara säker på att något du raderat inte kan återskapas, kan du fylla mediets minne helt och hållet. Då kan du vara säker på att det inte går att undeleta något. Det finns även speciella program som "wipe:ar" filer så att de inte ska kunna gå att återskapa. Vissa raderar rentav platsen där filen har legat flera hundra gånger om den som befaras undeleta informationen har enorma resurser, för teoretiskt sett kan det gå (om man har tillgång till värsta forskarlabbet) att återfå informationen ändå ifall datat som man överskrivit utrymmet med är känt. Detta är
dock inget som görs i praktiken i vanliga brottsfall.

Många tror att information raderas om man slänger en mobil i vattnet. Så är det förstås inte. Även om mobilen inte går att ringa på längre, behåller flashminnet sitt innehåll och kan plockas loss och innehållet kan utläsas. Dock svårligen på iPhone, Blackberry och andra extremt säkra operativsystem eftersom det är helkrypterat.
Citera
2017-12-10, 11:37
Medlem
servalacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BLUE-CHEESE
Hej

Jag gissar att du egentligen menar VAR bilderna sparas. Om du har en mobil som saknar minneskort, så sparar de alltid i en mapp i mobilens minne. På de allra flesta mobiler spars inget alls i det pyttelilla minne som finns på ett SIM-kort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in