2017-12-09, 23:22
Bannlyst
Dude Skynet är så avancerat att jag betvivlar att människan någonsin kommer vara i närheten av att ens uppfinna något i dess like.

Bara titta på de tidigare primitivare modellerna av "Terminators" så som "T101".

Lägg därtill "T-1000".

I filmerna framgår tydligt vad deras hårddiskar är kapabla till och något sådant kommer aldrig att existera.

Domedagsrubrik....
Citera
2017-12-09, 23:25
Medlem
matteyass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av talad13
Och vilka är de bra argumenten för att det skulle bli så?
Vi har redan exempel på mänsklig intelligens. Så länge man inte tror att människor är bortom vetenskapen så går det alltså att göra nåt som är minst lika smart som oss eftersom vi finns. En så blind optimeringsprocess som evolutionen lyckades, det tog bara lite tid.

Inte ens det verkar folk vara villiga att köpa.

Sen finns det förstås fler argument men dom kan vara mindre lättillgängliga. Exempelvis finns det ingenting som säger att vi måste skapa en replika—eller ens en liknelse—av oss för att den ska bli intelligent i några praktiska sammanhang men det vilar på en massa diskussion som folk inte ofta är insatta i.

Citat:
Om du säger att det fortfarande står oklart om det faktiskt kommer ske, så har du ju ett argument EMOT.
Hur tänker du nu? Det är väl teoretiskt möjligt redan idag att starta tredje världskriget. Det blir väl inte mindre möjligt bara för att det inte har hänt ännu?

Citat:
Vad fan försöker du säga, tämligen otydligt...
Att ingen verkar lyckas argumentera för att det inte är teoretiskt möjligt att skapa en AI som överträffar oss.
Citera
2017-12-09, 23:27
Medlem
Autobahn76s avatar
Domedag eller ej. Detta är åtminstone totalt banbrytande för schacket (Jag spelar schack själv).
Värt också att poängtera är att Alpha Go med resultatet av maskininlärning spelar mer "mänskligt" än tidigare "Brute force-datorer" . Vissa liknar spelstilen med schacket som gamla stormästare spelade tidigt 1900-tal. Upphöjt till en miljard i skicklighet.

Men någon nämnvärd "General Artificiell Intelligence" har jag inte sett något exempel på ännu. Långt ifrån.
Senast redigerad av Autobahn76 2017-12-09 kl. 23:42.
Citera
2017-12-09, 23:38
Medlem
Väldigt mycket okunskap i tråden. Istället för att googla lite halvt och läsa en populärvetenskaplig artikel kring detta skulle jag rekommendera att ta några master/phd-kurser i detta ämne för att faktiskt få en egen kvalificerad bild av vad AI/ANN/Deep Learning etc. är och vad som inkluderas i detta.

Då blir det ganska tydligt vad som försiggår rent matematiskt "bakom kulisserna" och att det inte är något hokuspokus som kommer ta över världen.
Citera
2017-12-09, 23:43
Medlem
matteyass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Men någon nämnvärd "General Artificiell Intelligence" har jag inte sett något exempel på ännu. Långt ifrån.
Kan hålla med om att det åtminstone känns så. Svårt att säga hur långt borta det är eller vad som saknas däremot.
Citera
2017-12-09, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteyas
Att ingen verkar lyckas argumentera för att det inte är teoretiskt möjligt att skapa en AI som överträffar oss.
Vad menar du med överträffar oss?
Citera
2017-12-10, 00:05
Medlem
Autobahn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matteyas
Kan hålla med om att det åtminstone känns så. Svårt att säga hur långt borta det är eller vad som saknas däremot.

Ja jag kan hålla med dig också där. Vem har koll egentligen?
Jag tycker det är mest intressant att följa Ben Goertzel på den här fronten. Det känns som att han ligger i framkant med AGI. Det skall bli kul att se vad som händer nu när AI lär sig av varandra via ett "Cloud".

Artificial intelligence (AI) & Blockchain. Ben Goertzel and Sophia (Humanoid) Hanson Robotics.
https://www.youtube.com/watch?v=FBzlqD0biww
Senast redigerad av Autobahn76 2017-12-10 kl. 00:33.
Citera
2017-12-10, 00:59
Medlem
Autobahn76s avatar
Världen bästa schackspelare och deras reaktioner på det inträffade:

AlphaZero: Reactions From Top GMs, Stockfish Author
https://www.chess.com/news/view/alphazero-reactions-from-top-gms-stockfish-author
Citera
2017-12-10, 01:00
Medlem
everythingiss avatar
Jag tror att vi har en jäkligt spännande framtid att leva i. Om vi kommer att få uppleva samma framsteg i processorkapacitet som vi hittills haft, så kommer nästa 20 år bli spännande... Enda anledningen till att jag hänger kvar i den här simulationen 😃

Självklart kommer vi kunna skapa en äkta AI, som så småningom kommer att kunna mäta sig med oss. Jag säger inte att det är lätt eller att det kommer hända i en snar framtid. Människan är ju ett sjukt avancerat djur som klarar av helt sjukt komplexa problemlösningar.

Vi har just börjat vår resa och har knappt gjort av med en generation uppfinnare för att ta oss från första datorn till dessa superdatorer vi nu har... Tänk vad 10 generationer, eller säg 100 generationer forskare och ingenjörer skulle kunna uträtta. Dessutom kommer efterföljande generationer ha datorer med sjuk kapacitet till sin hjälp... Jag blir inte förvånad om mänskligheten upplever den sk singulariteten... Men svårt å veta.
Citera
2017-12-10, 01:05
Medlem
Bästa tråden på länge.

Att välja vad man vill göra, fri vilja, är en av grundbultarna i intelligens. Har dagens/morgondagens AI fri vilja? Kommer en AI snart göra världens, genom tiderna, bästa film på 4 timmar? Vill en AI det överhuvudtaget? Vill andra AI se filmen?

Ledare och ledda. Ledare älskar sitt 'arbete' över allt, det är de ledda som inte gillar att jobba. Älskar AI att leda eller är de programmerade/fostrade/utbildade till att arbeta?
Senast redigerad av Evilius 2017-12-10 kl. 01:10.
Citera
2017-12-10, 01:06
Medlem
kolmogorov-smirnovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thygfur
Väldigt mycket okunskap i tråden. Istället för att googla lite halvt och läsa en populärvetenskaplig artikel kring detta skulle jag rekommendera att ta några master/phd-kurser i detta ämne för att faktiskt få en egen kvalificerad bild av vad AI/ANN/Deep Learning etc. är och vad som inkluderas i detta.

Då blir det ganska tydligt vad som försiggår rent matematiskt "bakom kulisserna" och att det inte är något hokuspokus som kommer ta över världen.

Det är nog inte rimligt att tro att någon kommer ta någon sådan kurs . Alla som har kunskap i ämnet brukar ignoreras på forum. För det man egentligen vill diskutera är oftast generell AI och hur det skulle påverka samhället. Det och allmänt påhitt av vad man tror brukar vara 95 % av innehållet.

Edit: 99 % av alla är totalt ointresserade av matematiken också.
Citera
2017-12-10, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laxen69
Tänk dig en AI som du ger en massa info om hur nätverkskommunikation fungerar, sedan listar den på några timmar ut hur man kringgår lösenord mm och hackar miljoner datorer världen över.
.
Typ Facebook eller Google?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in