2017-12-08, 22:03
Medlem
Hej,

kan någon som vet snälla förklara för mig vad som händer för en investerare när ett certifikat når 0 kr. Jag har förstått att alla certifikat "köps tillbaka" av emittenten men till vilket pris? Snälla, vad blir återköpspriset för Bull Olja X12 Von av Vontobel?
Citera
2017-12-08, 22:24
Medlem
Vad som händer är att du förlorar hela din investering. Ju högre hävstång desto snabbare förlorar du (certifikatet behöver inte falla ned till 0)
Citera
2017-12-08, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Vad som händer är att du förlorar hela din investering. Ju högre hävstång desto snabbare förlorar du (certifikatet behöver inte falla ned till 0)

Så jag har alltså förlorat allt även om det står att det blivit "repaid"? Villkoren säger såhär:

Amounts due are calculated by the Calculation Agent and made available to the Central Securities Depository by the Issuer on the Maturity Date via the Paying Agents for credit to the relevant Security Holders. The transfer by the Central Securities Depository or pursuant to the Central Securities De-pository's instruction shall release the Issuer from its payment obligations
under the Securities in the amount of such payment.

Hur tolkar ni det här, tack för hjälpen snälla svara om ni vet.
Citera
2017-12-08, 22:39
Medlem
0 är noll titta på kontot avanza eller liknande
Citera
2017-12-09, 09:35
Medlem
Handla ALDRIG med saker du inte förstår.
Var glad att du inte förlorat mer pengar än du gjort.
Citera
2017-12-09, 16:29
Medlem
Flaskhalsats avatar
Herregud.. Du handlar alltså med instrument du inte ens förstår grunderna i? Jag hoppas att du inser att om du skulle korta något med X15 och priset rasar med 20% så måste du gå in med mer pengar för att inte ligga i skuld till marknaden. Handla aldrig med något du inte förstår eller pengar du inte har räknat med att förlora.
Citera
2017-12-09, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsat
Herregud.. Du handlar alltså med instrument du inte ens förstår grunderna i? Jag hoppas att du inser att om du skulle korta något med X15 och priset rasar med 20% så måste du gå in med mer pengar för att inte ligga i skuld till marknaden. Handla aldrig med något du inte förstår eller pengar du inte har räknat med att förlora.

Men man kan väl inte förlora mer pengar än man gjort en investering på? Hur menar du?
Citera
2017-12-09, 18:31
Medlem
knullklassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercurialsuperfly
Men man kan väl inte förlora mer pengar än man gjort en investering på? Hur menar du?
Hävstångseffekten fungerar åt båda hållen...
Citera
2017-12-09, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
Hävstångseffekten fungerar åt båda hållen...

Om jag går in med t.ex. 10 000 kr kan jag ju endast förlora 10 000, jag kan ju inte bli skyldig pengar?
Citera
2017-12-09, 19:01
Medlem
Citat:
Om jag går in med t.ex. 10 000 kr kan jag ju endast förlora 10 000, jag kan ju inte bli skyldig pengar?
Om du blankar så kan du bli skyldig pengar. Du kan förlora betydligt mer än vad du satsat.
Citera
2017-12-09, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Om du blankar så kan du bli skyldig pengar. Du kan förlora betydligt mer än vad du satsat.

Jaha, men sånt har jag inte gjort. Jag har endast köpt certifikat, hållt dessa och de har tyvärr nått 0 kr. Då kan man, som jag förstått det, endast förlora lika mycket som man köpt för. Rätta mig om jag har fel.
Citera
2017-12-09, 23:12
Medlem
Flaskhalsats avatar
Citat:
Jaha, men sånt har jag inte gjort. Jag har endast köpt certifikat, hållt dessa och de har tyvärr nått 0 kr. Då kan man, som jag förstått det, endast förlora lika mycket som man köpt för. Rätta mig om jag har fel.

Nu finns det självklart certifikat med hävstång. Det finns ingen som helst övre gräns för hur mycket pengar du kan förlora även med 1 krona investerad. Blankar du H&M och företaget ökar med 101% kommer din investering vara värd negativa kronor och du kommer krävas sätta in pengar för att ens komma ur positionen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in