2017-12-09, 14:34
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Du har träffat huvudet på spiken.

Det är när offret, som här, är kvinligt som det inte är tillåtet att analysera upprinnelsen till brottet.

Män som dödas ex den rike pappan o Skåne som dödades av dotter med pojkvän för att han ville göra henne arvlös, den väldigt berusade mannen på Dalarö, den unge studenten som för länge sedan begav sig till ett kufiskt avskilt område och hittades död med handen avhuggen.

Anhöriga sitter till och med i TV och undrar över varför vederbörande befann sig på en farlig plats, handlade på ett visst sätt eller utsatte sig för risker berusad.

Men när offret är kvinligt kan hon bara inte fattat ett enda felaktigt eller dumt beslut när det gälde upprinnelsen till brottet. Då ska hennes beteende före mordet helst mörkas och förändras - jämför fallet Lotta Rudholm som var ihop med GM och knarkade med honom men ändå påstods vara helylle och överfallen av en närmast okänd.

Det är befriande att vissa här faktiskt insett det tokiga i detta beteende uteslutande gällande kvinnliga offer som KW. Hoppas denna könsdiskriminering upphör snarast så att inte bara män utan även vuxna kvinnorna kan anses kompetenta nog att ha fattat sina egna beslut.

Ja det är ju förbannat märkligt att diskutera något när inte alla parametrar får tas med, det är ju som om att en haverikommision som utreder en större olycka eller katastrof inte får titta på vad vissa personer gjorde eller hade för sig i sin medverkan till olyckan.

Hur ska man kunna lära sig något om det inte är tillåtet att analysera hela händelseförloppet, jag menar om nu Madsen är en predator så måste ju KW ha triggat igång honom på något sätt, hon blev ju tyvärr bytesdjuret och ett rovdjur väljer ju ut ett speciellt offer, gammalt, sjukt eller försvagat på något vis.

Om jag som man åker till Rinkeby och flashar med min guldrolex och annat begärligt och blir rånad och nedslagen så lär ju ingen tycka synd om mig som offer tvärtom, jag skulle ju bli ansedd som helt dum i huvudet som utsatte mig för den risken och det med rätta men att kritisera ett kvinnligt offer för de felval hon gör förtjänar en kölhalning av budbäraren.
Citera
2017-12-09, 14:43
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Ja det är ju förbannat märkligt att diskutera något när inte alla parametrar får tas med, det är ju som om att en haverikommision som utreder en större olycka eller katastrof inte får titta på vad vissa personer gjorde eller hade för sig i sin medverkan till olyckan.

Hur ska man kunna lära sig något om det inte är tillåtet att analysera hela händelseförloppet, jag menar om nu Madsen är en predator så måste ju KW ha triggat igång honom på något sätt, hon blev ju tyvärr bytesdjuret och ett rovdjur väljer ju ut ett speciellt offer, gammalt, sjukt eller försvagat på något vis.

Om jag som man åker till Rinkeby och flashar med min guldrolex och annat begärligt och blir rånad och nedslagen så lär ju ingen tycka synd om mig som offer tvärtom, jag skulle ju bli ansedd som helt dum i huvudet som utsatte mig för den risken och det med rätta men att kritisera ett kvinnligt offer för de felval hon gör förtjänar en kölhalning av budbäraren.

Men vem är det som hindrar dig att skriva vad du vill i tråden? Tiden innan mordet har diskuterats i hundratals inlägg nu.

Sen måste det inte alls finnas något Wall gjorde för att trigga Madsen. Om inte att finnas på rätt plats vid rätt tillfälle räknas som triggning. Rinkebyexemplet är ett klart riskbeteende, men det har Wall inte uppvisat i det här fallet. Givet vad som var känt den där dagen i augusti gjorde Wall endast samma som i princip vilken journalist skulle gjort.
Citera
2017-12-09, 14:47
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Tycker du att åka taxi eller hiss med okända är att leka med döden? Sluta nu för helvete. Kims beslut var fullständigt begripligt med tanke på den fakta som fanns. Allt annat är rena efterhandskonstruktioner.

De hade visst pratat, via datamaskinernas mejlprogram. Ett fullkomligt normalt sätt att kommunicera 2017.

Din liknelse med hissen är så dum att den knappast behöver kommenteras. De flesta åker inte taxi iinlåsta i bilen utan möjlighet att ta sig ut eller telefonera, till ett öde område där ingen kan se eller höra. De flesta av oss skulle börjat protestera när man förvägras gå av och inte kan telefonera - långt innan man hamnar ute i ödemarken.

Normala taxibilar är också säkra - har bälte, kamera och säkerhetsutrustning som vinterdäck och ABS bromsar.
Hur mycket säkerhet har du uppfattat att PM hade byggt in i Nautilus? Nästan ingenting enligt expertisen. Ingen sluss, ingen radio, medioker styrförmåga vid dyk, inga flytvästar och PM körde glatt nattetid i farleden utan lanternor. Han "lyssnade" efter andra båtar.

Men för honom hade det kanske inte så stor betydelse - han kunde ju tänka sig att dö ombord.
Citera
2017-12-09, 14:54
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Din liknelse med hissen är så dum att den knappast behöver kommenteras. De flesta åker inte taxi iinlåsta i bilen utan möjlighet att ta sig ut eller telefonera, till ett öde område där ingen kan se eller höra. De flesta av oss skulle börjat protestera när man förvägras gå av och inte kan telefonera - långt innan man hamnar ute i ödemarken.

Normala taxibilar är också säkra - har bälte, kamera och säkerhetsutrustning som vinterdäck och ABS bromsar.
Hur mycket säkerhet har du uppfattat att PM hade byggt in i Nautilus? Nästan ingenting enligt expertisen. Ingen sluss, ingen radio, medioker styrförmåga vid dyk, inga flytvästar och PM körde glatt nattetid i farleden utan lanternor. Han "lyssnade" efter andra båtar.

Men för honom hade det kanske inte så stor betydelse - han kunde ju tänka sig att dö ombord.

Söker jag på "ofredad i taxi" får jag 71 träffar. Hur 'säkra' de än är efter din riskanalys. Och då har jag inte ens kollat taxibilar inblandade i olyckor. Det verkar vara betydligt mer riskabelt att åka taxi än att åka ubåt (iaf före augusti i år). Varför kliver du så lättvindigt in i en taxibil, medan du inte kan släppa hur sjukt dumt Wall betedde sig? Kan det vara att du har en helt skev riskkanalys, blandad med efterklokhet och en rätt hedersrelaterad syn på hur kvinnor ska bete sig?
Citera
2017-12-09, 15:00
Medlem
Dofternas avatar
Citat:

Men ditt mongo. Säkerheten i båten (eller taxins bälte) är irrelevant, båten dödade inte någon. Frågan är hur du gör i vardagen för att undvika att att bli mördad av folk som aldrig visat symptom på att ha mord i sinnet? Kollar du om snubben i hissen på Åhlens har en kniv i skon innan du kliver in? Frågar du taxichauffören om han tänkt döda dig eller tar du alltid med en livvakt när du hoppar in i taxin på väg till Arlanda?
Citera
2017-12-09, 15:04
Medlem
kugutts avatar
Citat:

Jag tror det som var olyckligt för Kim Wall var timingen. Madsen var en bomb redo att eksplodera. Magicadehex har skrivit mycket bra innlegg om detta, om hur det kan ha varit både planerat OCH impulsivt. Så det att råka ut för et voldsbrott låg ju liksom inte i korten från Kim Walls synvinkel. Att dyka med ubåt med ENSAM kapten derimot kan faktiskt diskuteras om var särskilt smart, men nu var det ju inte en ubåtsolycka som tog livet av henne. Självklart skal alla sidor av saken kunna diskuteras, men tjata inte så mycket om detta, bara skriv det du tycker.
Senast redigerad av kugutt 2017-12-09 kl. 15:14.
Citera
2017-12-09, 15:04
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jag tycker inte att man kan jämföra detta målet med Rudholm-fallet.

Gör bara tankeexperimentet att, allt annat lika, Madsen hade varit en hedersknyffel. Ja då hade KW varit i livet idag.

Att unga människor har litet äventyrslystnad är ju inget som ska innebära att de blir styckmördade, speciellt ofta. I det avseendet är nog det här fallet unikt.

I och för sig så var det Arbogafallet jag tog upp i mitt exempel för att visa skevheten i vad som är okey att diskutera och inte.

Någonstans gnager tvivlet på hur KW tänkte och värderade situationen som hon utsatte sig för, visst hon var ung och unga människor är mer riskbenägna men det verkar som om all riskanalys från kvinnor lyser med sin frånvaro vilket är obehagligt.
Citera
2017-12-09, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
...K lekte ju bara, och denna ubåtsturen var inte ens nödvändig för det reportage hon tänkte skriva (som skulle handla om rymdkapplöpningen på Refshaleön).

Varifrån kommer uppgiften att reportaget skulle handla om den s.k. rymdkapplöpningen?

Har för mig att jag lååångt tillbaks i tråden, läst att KW ville göra ett personporträtt av PM (var det KWs mamma som sagt det?); är inte 100% säker, kanske minns fel.

Om hon skulle skriva om hobbyraketer var kanske ubåtstrippen onödig, men för ett personporträtt skulle den kunnat vara värdefull.
Citera
2017-12-09, 15:18
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Varifrån kommer uppgiften att reportaget skulle handla om den s.k. rymdkapplöpningen?

Har för mig att jag lååångt tillbaks i tråden, läst att KW ville göra ett personporträtt av PM (var det KWs mamma som sagt det?); är inte 100% säker, kanske minns fel.

Om hon skulle skriva om hobbyraketer var kanske ubåtstrippen onödig, men för ett personporträtt skulle den kunnat vara värdefull.

Det kommer bland annat fram i TV dokumentären om Kim Wall som gikk på SVT.
Citera
2017-12-09, 15:35
Medlem
Citat:

Kim var varken gammal eller sjuk, så där funkar din darwinistiska världsbild dåligt. Däremot är majoriteten av kvinnor fysiskt svagare än många män, menar du då att hon får skylla sig själv som inte hängde på gymmet 24/7 och byggde stora muskler? Fan, du måste skämta aprillo med oss eller är du så här tossig?
Citera
2017-12-09, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Det kommer bland annat fram i TV dokumentären om Kim Wall som gikk på SVT.

Gjorde en sökning...

"- Vi har en mail-korrespondance mellem dem, hvor de aftaler, at de skal ud og sejle med ubåden med henblik på, at hun skal skrive et portræt af Peter Madsen. Det tyder på, at de har haft en professionel, faglig kontakt. Vi er bekendt med, at de har boet relativt tæt på hinanden, men der er ikke noget, der tyder på, at de har kendt hinanden."

http://nyheder.tv2.dk/krimi/2017-08-18-politiet-afviser-ubaads-konspiration-men-taenkte-se
Citera
2017-12-09, 15:42
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Men vem är det som hindrar dig att skriva vad du vill i tråden? Tiden innan mordet har diskuterats i hundratals inlägg nu.

Sen måste det inte alls finnas något Wall gjorde för att trigga Madsen. Om inte att finnas på rätt plats vid rätt tillfälle räknas som triggning. Rinkebyexemplet är ett klart riskbeteende, men det har Wall inte uppvisat i det här fallet. Givet vad som var känt den där dagen i augusti gjorde Wall endast samma som i princip vilken journalist skulle gjort.

Du tror inte att en ung, slank kvinnokropp kan vara lika lockande som en Rolex..?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in