2017-12-08, 21:21
Medlem
Jag tror Nove Mesto är där det är mest publik och bäst stämning även om tjeckerna blivit mer skidskyttefrälsta på slutet. I La Clusaz och Val Mustair har det väl också varit lite folk på längdåkningstävling. Tror dock det kan vara lite krångligt att ta sig dit.

Men vill man ha bra stämning på kontinenten är det nog Skidskytte som gäller. Nove Mesto är bäst där också.
2017-12-09, 10:43
Medlem
Deadbodys avatar
Artikel om tysk längdskidåkning, inget nytt direkt men kanske intresserar någon.

https://www.dagbladet.no/sport/full-krise-og-kollaps-i-tysk-langrenn-talentene-gir-opp-hva-gikk-sa-fryktelig-galt/68925450
2017-12-09, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Jag tror Nove Mesto är där det är mest publik och bäst stämning även om tjeckerna blivit mer skidskyttefrälsta på slutet. I La Clusaz och Val Mustair har det väl också varit lite folk på längdåkningstävling. Tror dock det kan vara lite krångligt att ta sig dit.

Men vill man ha bra stämning på kontinenten är det nog Skidskytte som gäller. Nove Mesto är bäst där också.

Om jag minns det rätt var det närmast sörjande på plats i Nove Mesto när längden körde senast. Men skidskyttet - tveklöst.

Nove Mesto har dock ingen fast plats i någon cup. Nästa längd är planerad 2020. Skidskyttet är vartannat år.
2017-12-09, 15:45
Medlem
Alkibiadess avatar
Efter dagens sprint i Davos så är det inga fler sprintrar innan Tour de Ski och då kan det vara intressant att kolla läget i sprintcupen då topp-20 har friplatser till touren. För svensk del kanske vi ändå tänker oss att åka med fulla lag men om vi vill skicka säg sju åkare kan det vara intressant. På damsidan har vi fyra åkare topp-20; Stina, Falk, Ida och Sömskar. Settlin som jag ser som en typisk touråkare är tyvärr på 21:a plats (med samma poäng som Sömskar på 20:e plats).

På herrsidan är bara Calle topp-20, lite trist på Teodors fall annars hade han också kunnat vara topp-20.

Kollar man på Norge så har de fem damer topp-20. När man tittar på de norska herrarna blir det intressant. De har visserligen sju åkare topp-20 och lär kunna utnyttja fyra av dessa men som jag förstått det så hade de gärna haft Krogh och Sundby (och kanske även Northug) topp-20 ty då hade de kunnat ta ut sex renodlade distansåkare på sin ordinarie distanskvot. Men om nu Krogh, Sundby och Northug skall åka touren så måste dessa gå på den ordinarie natiosnkvoten och då finns det bara plats för tre renodlade distansåkare. Kommer då en sådan åkare som Glöersen få en plats?
2017-12-09, 16:10
Medlem
HungalaBungalas avatar
Med tanke på Touren, kommer Stina även stå över hela touren eller bara lämna efter den inledande sprinten? Vill minnas att Falla gjorde något liknande förra året. Vore lite trist ändå om hon inte går för att vinna sprintcupen, OS till trots.
2017-12-09, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deadbody
Artikel om tysk längdskidåkning, inget nytt direkt men kanske intresserar någon.

https://www.dagbladet.no/sport/full-krise-og-kollaps-i-tysk-langrenn-talentene-gir-opp-hva-gikk-sa-fryktelig-galt/68925450

Det intresserade mig så tack för den!
2017-12-09, 18:14
Medlem
R.O.S.Hs avatar
Skandinavisk cup tyckte 4 helger var för mycket så man minskade till tre. Alpen cup drog idag igång de första av 6 helger i franska Premanon med klassiska intervallstarter. Damklassen vanns av tjeckiskan Berouskova före tyska underbarnet Fräbel och hennes landsmaninna Belger. Ytterligare en stortalang på fjärdeplats, Italiens Comarella. Herrloppet vanns av gamle fransmannen Perillat Boiteux, knappt före Rastelli som vann alpcupen förra året. Man körde även juniorlopp som vanns av Chamiot Maitral och Laude. Fristil intervall imorgon.
https://data.fis-ski.com/dynamic/event-details.html?event_id=41969&cal_suchsector=CC
2017-12-09, 20:54
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.O.S.H
Skandinavisk cup tyckte 4 helger var för mycket så man minskade till tre. Alpen cup drog idag igång de första av 6 helger i franska Premanon med klassiska intervallstarter. Damklassen vanns av tjeckiskan Berouskova före tyska underbarnet Fräbel och hennes landsmaninna Belger. Ytterligare en stortalang på fjärdeplats, Italiens Comarella. Herrloppet vanns av gamle fransmannen Perillat Boiteux, knappt före Rastelli som vann alpcupen förra året. Man körde även juniorlopp som vanns av Chamiot Maitral och Laude. Fristil intervall imorgon.
https://data.fis-ski.com/dynamic/event-details.html?event_id=41969&cal_suchsector=CC

Så det finns hopp för tysk längdskidåkning ändå? Bäst att ingen kommer dragandes med ett gevär bara så att även hon går över till den mörka sidan.
2017-12-09, 23:49
Medlem
BraidsMammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HungalaBungala
Med tanke på Touren, kommer Stina även stå över hela touren eller bara lämna efter den inledande sprinten? Vill minnas att Falla gjorde något liknande förra året. Vore lite trist ändå om hon inte går för att vinna sprintcupen, OS till trots.

Vill minnas att Stina sagt att hon ska stå över hela och få en längre träningsperiod...
Men nu börjar det väl bli dags att spekulera i vilka som faktiskt ska åka.
Har dragit lite namn från minnet kryddat med gissningar och traditioner. Vad tror ni?

Kalla - Nej
Stina - Nej
Haag - Har öppnat för att åka om hon håller sig frisk...
Ebba - Jag har för mig att jag hört att hon överväger nåt lopp
Weng - Ska ha uppgett att hon överväger att stå över
Björgen - Åker av tradition inte mästerskapssäsonger
Österberg - Brukar åka
Haga - Intressant avvägning, antingen nyttja den fina formen eller våga tro att det finns nåt att hämta i OS...
Amerikanskorna - Brukar ju åka. Stephen ska väl klättra i alla fall...

Calle - Åker om han är frisk?
Kläbo - Ev något tidigt lopp
Harvey - Åker väl allt?
Sundby - Sparar han sig mot OS

Kommer Ryssarna att satsa extra hårt nu när OS inte blir en lika stor grej?
Tror Neppy kunnat göra en riktigt bra tour om hon håller samma nivå som hon gjort hittills.
Och hur ska Jusse tänka med tanke på fjolårets totala triumf?
2017-12-10, 14:52
Medlem
När åkarna ska starta tickar en klocka högljutt ner, precis som inom det alpina. Jag tar noterat att det skiljer sig när åkarna beger sig iväg. En del startar precis med slutpipet, men de flesta verkar starta 1-3 sekunder innan. Visst justeras tiderna även inom längdskidåkningen?

Följdfråga... Inom jaktstart skulle ju sådana här "tjuvstarter" kunna påverka åkarens förmåga att jaga ikapp någon framförvarande, alternativt hålla undan bakåt..?

Dessutom blir det ju konstigt vid målgång. Om någon som "tjuvat" en sekund vid start går i mål en halvsekund före någon som inte gjort det, så borde ju egentligen den som gick sist in i mål placeras först?

Har ni nånsin varit med om att någon diskats för tjuvstart? (Glöm sprinten, jag menar de andra loppen.)
2017-12-10, 15:01
Medlem
R.O.S.Hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beitos
När åkarna ska starta tickar en klocka högljutt ner, precis som inom det alpina. Jag tar noterat att det skiljer sig när åkarna beger sig iväg. En del startar precis med slutpipet, men de flesta verkar starta 1-3 sekunder innan. Visst justeras tiderna även inom längdskidåkningen?

Följdfråga... Inom jaktstart skulle ju sådana här "tjuvstarter" kunna påverka åkarens förmåga att jaga ikapp någon framförvarande, alternativt hålla undan bakåt..?

Dessutom blir det ju konstigt vid målgång. Om någon som "tjuvat" en sekund vid start går i mål en halvsekund före någon som inte gjort det, så borde ju egentligen den som gick sist in i mål placeras först?

Har ni nånsin varit med om att någon diskats för tjuvstart? (Glöm sprinten, jag menar de andra loppen.)
I längdskidor får du starta +- 3 före/efter din starttid. Klockan startar när du flyttar pinnen. I alpint gäller +- 5 sekunder.

I skidskytte får du 30 sekunders tillägg för liten tjvustart och diskning för mer än 3 sekunders tjuvstart.
2017-12-10, 15:03
Medlem
t0xx0ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beitos

...

Ja, tiderna justeras. Märktes tydligt i Idre där deras klocka rullade på beräknade tider istället för justerade. Då kunde man se att Ebba tog ledningen med vad som såg ut att vara 2-3 sekunder men som bara var någon tiondel när den officiella mellantiden kom in. Samma sak med hennes sluttid där det var mer jämnt än vad som framgick i sändningen. På världscupen så får man se justerade tider i bild också.

När det gäller jaktstarter så får man förstås inte starta innan ens riktiga starttid. Bestraffas vanligtvis med ett påslag (i alla fall i skidskytte var jaktstart är vanligare). Kan inte komma ihåg någon diskning.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in