2017-12-08, 22:15
Medlem
FurirRevaers avatar
Jovisst är skjortan det. Mea culpa. Jag hade en felaktig minnesbild.
Ja jag vet inte om slipsen tvättats. Den kanske legat utanpå kavajen. Inte vet jag. Hänger fortfarande inte med vad du menar. Är det något konspiratoriskt med slipsen?

Tror detta blir mitt sista inlägg här. Iaf på ett bra tag. Känner att jag tappar tråden bland alla tokigheter. God Jul på er alla. Ingen nämnd och ingen glömd. ❄⛄❄⛄❄⛄❄
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Jag skrev ju det, är slipsen tvättad?

https://www.flashback.org/leave.php?u=http%3A%2F%2F3.bp.blogspot.com%2F-J4CneHjKS-g%2FVVLIt7xaEsI%2FAAAAAAAATcg%2FfUj6UcW6kMk% 2Fs1600%2FOlof%252BPalmes%252Bkl%25C3%25A4der%252B 10.jpg

Tycker du inte att skjortan var blodig på framsidan?

http://1.bp.blogspot.com/-YC6AVkeS7Yk/VVLIqX0IcBI/AAAAAAAATcQ/vN8luz2xgUE/s1600/Olof%2BPalmes%2Bkl%C3%A4der%2B8.jpg
Senast redigerad av FurirRevaer 2017-12-08 kl. 22:20.
Citera
2017-12-09, 00:12
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Vi måste till botten med hans tvivelaktiga redogörelser, Basfakta NF kan vara nyckeln till mordgåtan.

Jo vi ska naturligtvis gå till botten med allting. Men NF är för mig ett stickspår. Det är inte hos NF vi finner någon lösning. Han var en vanlig kock som gick hem. Oavsett vad han såg så kan vi inte fördjupa oss i honom.

Det är så jag säger det.
Citera
2017-12-09, 00:21
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Om man nu spekulerar om att vapentypen mörkas och att kulorna är fake. Varför trycker man då så hårt på att det är en S & W fråm PU´s håll ? Det smartaste i det läget hade varit att nämna alla vapen som skjuter de kulorna, då hade urvalet blivit större. Men nu verkar det som att man verkligen vill ha det till en S & W vilket kan tyda på att det verkliga vapnet är en revolver av annat märke som skjuter samma kulor. Det finns då många vapenmärke att välja på och då även hemmabygge vilket Borgnäs pekar på. Om man nu tror att det är en stor konspiration, för det är en stor risk att byta kulor, ljuga om mordvapen osv.

Det är inte konstigt om PU vill få det att framstå som om att man vet vad man pratar om, full koll på läget. Lita på oss, vi vet vad vi gör, typ.
Citera
2017-12-09, 00:28
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Finns väl inte mycket blod på skjortans framsida heller. Är väl helt enkelt så att mestadelen av blodet forsade ut ur halsen/munnen. Och OP vändes kanske rätt tidigt på rygg så allt blod från honom och på marken fläckade ryggen mest.
Vad vill du ha sagt?

På Gunnar W:s blogg finns det en skiss någonstans där det är markerat blodstänk, angivet med en riktningspil, cirka 50 stänk om jag inte minns fel. Fråga mig inte var bloggen har fått uppgiften, men den finns där, och om den stämmer så borde det finnas blod på slipsen om OP sköts från det håll och på det sätt som är officiellt bekräftat.
Citera
2017-12-09, 03:23
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Jovisst är skjortan det. Mea culpa. Jag hade en felaktig minnesbild.
Ja jag vet inte om slipsen tvättats. Den kanske legat utanpå kavajen. Inte vet jag. Hänger fortfarande inte med vad du menar. Är det något konspiratoriskt med slipsen?

Tror detta blir mitt sista inlägg här. Iaf på ett bra tag. Känner att jag tappar tråden bland alla tokigheter. God Jul på er alla. Ingen nämnd och ingen glömd. ❄⛄❄⛄❄⛄❄
Inte brukar man väl tvätta bevismaterial och sedan skicka det till BKA för analys? Varför just slipsen skulle vara tvättad har jag ingen aning om. Kanske någon ville ha den som souvenir?

Tackar för upptäckten av Ortmarks Barbro! Suveränt!
Citera
2017-12-09, 06:24
Medlem
hehehos avatar
Citat:

Men om nu Palmes skador är de som påstås så undrar jag om 22 mm ammuniition verkligen kan åstadkomma detta? Avskjuten ryggrad och kula som inte stannar i kroppen...

Nä det går inte lätt ihop med skadorna. Men jag behåller min bock i kanten om att det kan finnas något här.
Senast redigerad av heheho 2017-12-09 kl. 06:26.
Citera
2017-12-09, 06:27
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Inte brukar man väl tvätta bevismaterial och sedan skicka det till BKA för analys? Varför just slipsen skulle vara tvättad har jag ingen aning om. Kanske någon ville ha den som souvenir?

Tackar för upptäckten av Ortmarks Barbro! Suveränt!

Sen är det ju de berömda två hålen i slipsen som också meriterar en kvarstående bock i kanten.
Citera
2017-12-09, 06:32
Medlem
hehehos avatar
[quote=andersaanderssona|62549839]
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Det finns olika uppgifter om hur länge makarna Palme stannade upp vid SARI. Lisbeth Palme anger i förhör tio sekunder. Stämmer inte med uppgiften från GMPs rekonstruktion av morddagen där det anges att paret dröjer sig kvar vid SARIs skyltfönster på Olof Palmes initiativ!

Dett är En uppgift som rimligen bara kan kommit från Lisbeth.
Oklarheterna i den här mycket väsentliga delen av mordscenariot hade sannolikt kunnat rätas ut, åtminstone till en del, om Lisbeth ställt upp i rekonstruktionen av händelsen. Att så inte blev fallet har vållat obotlig skada för utredningen av MOP.

Frågan om varför OP ska ha dröjt sig kvar vid SARI är förbryllande. Har han upptäckt någon eller några förföljare? Varför berättar han inte detta för Hustrun? Eller gör han det?

Enklast vore att bara avfärda det som står i GMPs rek som en felskrivning. Men nu finns uppgiften ovedersägligen där som ett frågetecken över de så dimhöljda sista tvåhundra meter OP gick i sitt liv.

Kommentar.

Idag är det helt klart att det var HH som ensam bestämde att LP inte skulle delta i en rekonstruktion. Och att hon aldrig blivit tillfrågad.

Man kan vända på resonemanget och fråga sig varför.

Hur kom det sig att Holmers beslut bevisligen gällde för all framtid. Samtidigt som vi vet att det var densamme som trollade bort hennes vittnesmål om 2 gärningsmän dagen efter mordet. Trots att ett antal ministrar hörde de orden med IC i spetsen så vill ingen idag låtsas om det.

En central del i efterspelet är alltså att huvudvittnet aldrig blev tillfrågad om att delta i en rekonstruktion. Samtidigt som Holmer 12 timmar efter mordet påstod att hon aldrig sagt det hon sade strax efter mordet. Där alla inblandade slaviskt följde Hasses ord och dekret.

Det har inte ens hållits några ordentliga förhör av LP. Något som GW vittnat om. Det närmsta är Rimborns på SABB.

Man kan ju också konstatera att enligt flera oberoende uppgifter så skulle mordet egentligen ske vid SARI ungefär. Men den inhyrda mördaren tvekade.
Jag tror själv LP är lätt-manipulerad och faktiskt inte skarpaste kniven i lådan. Kanske var det inte hennes idé alls att titta vid SARI, OP fick henne bara att tro det. Kanske var det ursprungliga mötes-scenariot där.
Citera
2017-12-09, 06:35
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
På Gunnar W:s blogg finns det en skiss någonstans där det är markerat blodstänk, angivet med en riktningspil, cirka 50 stänk om jag inte minns fel. Fråga mig inte var bloggen har fått uppgiften, men den finns där, och om den stämmer så borde det finnas blod på slipsen om OP sköts från det håll och på det sätt som är officiellt bekräftat.

Jag vill minnas att det står i anslutning till skissen, vill minnas (men kan ha fel) att uppgifterna kommer från Lange.
Citera
2017-12-09, 09:28
Medlem
hehehos avatar
HAr i några år letat efter sovjetiska dokumentären om MOP. Nu vet jag ialla fall när den sändes på TV:

>Men intressant nog, i den sovjetiska TV-film (av Gorbatjov-gänget, det
>förstod jag senare), som också visades i svensk TV, dem 27 januari
>1987, "Vem mördade Olof Palme?", där tjatades det inte bara om
>"väldigt gamla och väldigt konservativa krafter" som var ute efter "den
>unge och moderne Palme" (läs: SU-militärerna, som stod i skarp
>konflikt med den då ganska nya ptresidenten, Gorbatjov), utan i
>den teatraliska framställningen nämndes också just "EAP" - helt
>absurt, men typiskt den ärke"gröne" Gorbatjov.
Citera
2017-12-09, 09:29
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Det finns olika uppgifter om hur länge makarna Palme stannade upp vid SARI. Lisbeth Palme anger i förhör tio sekunder. Stämmer inte med uppgiften från GMPs rekonstruktion av morddagen där det anges att paret dröjer sig kvar vid SARIs skyltfönster på Olof Palmes initiativ!

Dett är En uppgift som rimligen bara kan kommit från Lisbeth.
Oklarheterna i den här mycket väsentliga delen av mordscenariot hade sannolikt kunnat rätas ut, åtminstone till en del, om Lisbeth ställt upp i rekonstruktionen av händelsen. Att så inte blev fallet har vållat obotlig skada för utredningen av MOP.

Frågan om varför OP ska ha dröjt sig kvar vid SARI är förbryllande. Har han upptäckt någon eller några förföljare? Varför berättar han inte detta för Hustrun? Eller gör han det?

Enklast vore att bara avfärda det som står i GMPs rek som en felskrivning. Men nu finns uppgiften ovedersägligen där som ett frågetecken över de så dimhöljda sista tvåhundra meter OP gick i sitt liv.

Ja, det är väl en konstig tolkning i GMP-rek. av följande:
"När dom passerat Sveavägen och Lisbeth Palme ville att dom skulle titta i skyltfönstret till butiken Sari så uppfattade hon att Olof Palme dröjde något. Efteråt har Lisbeth Palme spekulerat i om han märkt att de var förföljda."

Raden i GMP-rek refererar till ”T 116-L” och är beteckningen på det förhör med Lisbeth som hölls med henne den 3 november 1993 och som återgavs i förundersökningsprotokollet till resningsansökan. Förhöret är hållet av kriminalkommissarie Paul Johansson, biträdande förhörsledare är kriminalinspektör Lars Hamrén. Joakim Palme är närvarande vid förhöret som hålls i Lisbeths bostad. Protokollet återger inte förhöret ord för ord utan är en sammanfattning, men det är genomläst och godkänt av Lisbeth Palme.

Källa Gunnar Wall i en kommentar på sin blogg 01 oktober 2014 kl. 8:58
https://gunnarwall.wordpress.com/2014/09/12/finns-det-ett-granssnitt-mellan-stat-och-kriminella/
Citera
2017-12-09, 10:18
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja, det är väl en konstig tolkning i GMP-rek. av följande:
"När dom passerat Sveavägen och Lisbeth Palme ville att dom skulle titta i skyltfönstret till butiken Sari så uppfattade hon att Olof Palme dröjde något. Efteråt har Lisbeth Palme spekulerat i om han märkt att de var förföljda."

Raden i GMP-rek refererar till ”T 116-L” och är beteckningen på det förhör med Lisbeth som hölls med henne den 3 november 1993 och som återgavs i förundersökningsprotokollet till resningsansökan. Förhöret är hållet av kriminalkommissarie Paul Johansson, biträdande förhörsledare är kriminalinspektör Lars Hamrén. Joakim Palme är närvarande vid förhöret som hålls i Lisbeths bostad. Protokollet återger inte förhöret ord för ord utan är en sammanfattning, men det är genomläst och godkänt av Lisbeth Palme.

Källa Gunnar Wall i en kommentar på sin blogg 01 oktober 2014 kl. 8:58
https://gunnarwall.wordpress.com/2014/09/12/finns-det-ett-granssnitt-mellan-stat-och-kriminella/
Tack för det klargörandet! Det kan ju ha handlat om att OP dröjde sig kvar någon eller några sekunder, vilket är intressant men vilket inte direkt påverkar några gångtider. Särskilt inte som väl Sari låg norr om La Cartiere, t.ex?

Jag tror att det är ett stort misstag att underskatta LP, men hon tycks ha haft ett enahanda och avstängt beteende när hon var ute bland folk tillsammans med OP. Hon ville inte möta folks blickar och ville inte att folk skulle dra in OP i diskussioner, som jag har förstått. Att spela andrafiolen betyder alltid att hålla igen och dessutom var hon orolig för OP:s säkerhet. Men det stämmer nog att hon var lättmanipulerad (och noggrant studerad) just i den rollen, när hon var ute med OP bland folk på stan.
Senast redigerad av iesho 2017-12-09 kl. 10:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in