Citat:
Men kan du lägga ner det där med kabbalism nu? Det är religion och hör inte hemma här.Självfallet får du tro vad du vill, och anse att de så kallade live sändningarna från ISS är trovärdiga, det är upp till dig, men du borde nog försöka att återetablera kontakten med verkligheten.
Einsteins gravitationskrökningar i rymden, och att gravitation drar i tid och rum, är väl teorier? Jag undrade, när är gravitationen teori och när blir den etablerad faktum? Var går gränsen?
Att det är frågan om medeltida kabbalism försöker man inte ens dölja och erkänns öppet av så kallade astrofysiker med kändisstatus. Om nu deras spelade förvåning över likheten mellan kabbalism och dagens astrofysik övertygat dig om att det är en ren tillfällighet, så får du ju naturligtvis tro det.
Du har samma uppåtgående kurvatur bakom dig hur du än vrider och vänder på saken, det har jag förklarat ett antal gånger. Du ser båtar försvinna ”bakom” horisonten vilket håll du än vänder dig och då kan du inte befinna dig på en glob. Tror knappast att du är kapabel till att förstå det.
Einsteins gravitationskrökningar i rymden, och att gravitation drar i tid och rum, är väl teorier? Jag undrade, när är gravitationen teori och när blir den etablerad faktum? Var går gränsen?
Att det är frågan om medeltida kabbalism försöker man inte ens dölja och erkänns öppet av så kallade astrofysiker med kändisstatus. Om nu deras spelade förvåning över likheten mellan kabbalism och dagens astrofysik övertygat dig om att det är en ren tillfällighet, så får du ju naturligtvis tro det.
Du har samma uppåtgående kurvatur bakom dig hur du än vrider och vänder på saken, det har jag förklarat ett antal gånger. Du ser båtar försvinna ”bakom” horisonten vilket håll du än vänder dig och då kan du inte befinna dig på en glob. Tror knappast att du är kapabel till att förstå det.
Vidare så har du inte förstått vad en vetenskaplig teori är. Du verkar blanda ihop de båda betydelserna där ena är gissning och andra en modell av något. En vetenskaplig teori är en beskrivning eller lära vars giltighet stärkts genom observationer och empiriska experiment. En bortom allt tvivel bevisad teori kallas teorem. Jämför körkortets teori och praktik. Inte är teoridelen av provet en gissning av verkligheten, eller hur? (Bortsett från att många gissar svaren),
Einsteins allmänna relativitetsteori är en sådan teori. Gravitation kan observeras och experimenteras med överallt, även ute i rymden. Hur tror du annars dvärgplaneten Pluto stannar i omloppsbana runt solen om inte på grund av gravitation?
Ditt påstående att jorden kurvar uppåt måste jag betrakta som rent trams. Tror du vi lever iinuti en ihålig sfär? Jorden kurvar neråt bort från dig i alla riktningar så båtens underdel försvinner under din siktlinje. Skulle jorden kurva uppåt skulle inget försvinna. Inte ens solen.
'