2017-12-07, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anayla
Jag förstår att det är en väldigt känslig fråga.
Och det ska det vara..
Vet själv hur oerhört tufft en oplanerad graviditet är. :/

För mig börjar en människas liv vid befruktningen, därför är det så svårt med aborter för mig.
Men jag dömer inte de som genomgått abort! Det är nog väldigt jobbigt både före, under och efter detta.. :-(
Däremot har jag mycket svårt för män som pressar kvinnor till att döda livet i hennes kropp bara för att han legat med henne och nu inte vill ta ansvar för konsekvensen!
Det är fruktansvärt gjort, fruktansvärt för den gravida kvinnan.

Jag skulle se en respekt för människolivet, alla mänskliga liv, och en moral där man inte utnyttjar varandra utan har ev sexuellt umgänge i äktenskapet.
Detta skulle minska lidandet och dödandet.

Var välsignade alla!

Jag tycker det är sjukt att kvinnor ska behöva må dåligt av aborter, om än frampressade sådana.
Tänker man på barnen är ju det bästa för dem att bli aborterade.

Det är bara själviska kvinnor som inte gör abort.
Citera
2017-12-07, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heropsychodreamer
Enligt min åsikt ska kvinnan ha rätt att avsluta fostrets liv så länge det är innesluter i hennes egen organism och använder hennes kroppsdelar. Det reflekteras också i svensk lagstiftning där ett ofött barn aldrig kan vara ett brottsoffer. En kvinna kan alltså redan idag avsluta sitt ofödda barns liv även graviditetens sista dag utan att straffas för det.

Ja, det är det nog få som känner till att man får döda fostret utan rättsliga konsekvenser fram till födseln i Sverige.

Citat:
Men däremot "låta döda" tolkar jag som att en kvinna ska kunna kräva att någon annan dödar fostret under vilken tidpunkt i graviditeten som helst. Det tycker jag inte man ska kunna kräva.
Det är helt riktigt, man kan aldrig tvinga någon annan att göra det mot deras vilja. Vi kan dock förutsätta för argumentationens skulle att vi har tillgång till en läkare som gör det frivilligt.

Citat:
Jag tror det är runt vecka 25 som nervsystemet är så pass utvecklat att fostret kan känna saker som smärta och rädsla. Man ska inte kunna kräva att någon annan avslutar ett liv åt en under dom omständigheterna. Det får man i så fall göra själv.
Det är argumentet i sig tycker jag inte är särskilt starkt med tanke på att vi utan problem kan döda barnet utan att de känner varken smärta eller rädsla, precis som vi kan döda en vuxen utan att denna känner varken smärta eller rädsla (och det finns människor som varken känner smärta eller rädsla då de ex. är nedsövda men det ger oss inte rätten att kunna tvinga någon att döda dem). Den gränsen kan inte dras utefter det kriteriet.

Citat:
Svarar det på din fråga om huruvida fostret anses vara kvinnans egendom?
Jag tror det, om jag förstod dig rätt så är kvinnan fri att göra precis vad hon vill med fostret så länge det är inne i hennes kropp. Det innebär ex. att om modern vill konsumera Neurosedyn, trots att hon vet att det kommer leda till att barnet blir svårt missbildat, så är det hennes rättighet. Är det rätt tolkat?

Citat:
Jag har alltid haft problem att förklara mig när det gäller liknande tankeexperiment som "The trolley problem.". Jag ska tänka igenom det under dagen så återkommer jag.
Jag tror vi borde kunna komma överens om att det är ganska stor skillnad på att aktivt döda någon och att avstå från att göra något (ex. donera blod/organ) så att någon dör.
Citera
2017-12-07, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Vem ska ta hand om ungen sen när det väl har fötts sen då tycker du? Vem ska betala för den livgivande vården?

Redan idag nekas svårt sjuka barn livsviktiga mediciner p.g.a. att det kostar för mycket.
Det liberala svaret är ju att om ingen kan tänka sig göra det frivilligt så får man lämna barnet att dö, annars är ju den som är tvingad satt i slaveri. Detta är dock en helt annan fråga skild från argumentationen när mänskligt liv börjar.
Citera
2017-12-07, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oantastlig
Det liberala svaret är ju att om ingen kan tänka sig göra det frivilligt så får man lämna barnet att dö, annars är ju den som är tvingad satt i slaveri. Detta är dock en helt annan fråga skild från argumentationen när mänskligt liv börjar.

Så att lämna födda barn att dö är alltså bättre än abort enligt antifeminister?
Citera
2017-12-07, 23:01
Medlem
Citat:
Så att lämna födda barn att dö är alltså bättre än abort enligt antifeminister?
Jag tror vi pratar om olika saker. I det inlägget du svarade på diskuterade vi om man kunde tvinga någon att utföra ett arbete de inte vill. Vad som händer om du ex. har en rättighet att få något, så måste någon annan ge dig det d.v.s. de blir en slav under dennes behov vilket skulle inskränka en rad mänskliga rättigheter som ex. frihet och kroppslig integritet). Som en liberal princip är man emot att ex. staten skall kunna sätta folk i slaveri. Vi talade också om skillnaden att aktivt döda någon eller att passivt underlåta att göra något som leder till någons död. I det perspektivet kan vi inte tvinga någon att föda (ge mat) ett barn (denna någon skulle i så fall bli en slav under barnet behov). I det fallet är man inte heller aktivt delaktig i barnets död. Detta hade förövrigt ingenting med abort att göra.

Jämför med om du ramlar och bryter benet, du har ingen rättighet att kräva att någon skall hjälpa dig. Ingen är slav under dina behov. De har däremot inte rätt att aktivt döda dig, de kan bara strunta i dig tills du dör av dig själv.

Nu vet jag inte riktigt vad du avser med "antifeminist" och om de skulle ha någon särskild ståndpunkt i frågan.
Citera
2017-12-07, 23:09
Medlem
Citat:
Jag tror vi pratar om olika saker. I det inlägget du svarade på diskuterade vi om man kunde tvinga någon att utföra ett arbete de inte vill. Vad som händer om du ex. har en rättighet att få något, så måste någon annan ge dig det d.v.s. de blir en slav under dennes behov vilket skulle inskränka en rad mänskliga rättigheter som ex. frihet och kroppslig integritet). Som en liberal princip är man emot att ex. staten skall kunna sätta folk i slaveri. Vi talade också om skillnaden att aktivt döda någon eller att passivt underlåta att göra något som leder till någons död. I det perspektivet kan vi inte tvinga någon att föda (ge mat) ett barn (denna någon skulle i så fall bli en slav under barnet behov). I det fallet är man inte heller aktivt delaktig i barnets död. Detta hade förövrigt ingenting med abort att göra.

Jämför med om du ramlar och bryter benet, du har ingen rättighet att kräva att någon skall hjälpa dig. Ingen är slav under dina behov. De har däremot inte rätt att aktivt döda dig, de kan bara strunta i dig tills du dör av dig själv.

Nu vet jag inte riktigt vad du avser med "antifeminist" och om de skulle ha någon särskild ståndpunkt i frågan.

Exakt, barn och foster har ingen rätt att passera igenom en kvinnas livmoder, eller till kvinnans modersmjölk. Därför är abort logiskt och rätt.
Citera
2017-12-07, 23:21
Medlem
Citat:
Exakt, barn och foster har ingen rätt att passera igenom en kvinnas livmoder, eller till kvinnans modersmjölk. Därför är abort logiskt och rätt.
Så du anser att modern har rätt att aktivt döda fostret? Det är ju den aktiva parten som är den stora skillnaden här. För om vi aktivt får döda andra människor som ex. som utan uppsåt kränker vår kroppsliga integritet, så har vi plötsligt rättfärdigas en rad handlingar som jag inte tror att du kommer tycka är acceptabla.
Citera
2017-12-07, 23:24
Medlem
Citat:
Så du anser att modern har rätt att aktivt döda fostret? Det är ju den aktiva parten som är den stora skillnaden här. För om vi aktivt får döda andra människor som ex. som utan uppsåt kränker vår kroppsliga integritet, så har vi plötsligt rättfärdigas en rad handlingar som jag inte tror att du kommer tycka är acceptabla.

Det är klart att de har. Vem fan tänker stå för de vårdkostnader som en förlossning kan innebära för en kvinna? Inte en jävel och speciellt inte fostret.

En graviditet och förlossning är ALLTID en risk för kvinnans hälsa och liv.

Foster är parasiter och borde räknas som sjukdomar, och graviditet som ett sjukdomstillstånd.
Senast redigerad av Statistenidittliv 2017-12-07 kl. 23:32.
Citera
2017-12-08, 06:11
Avslutad
Citat:

Du har laglig rätt att få hjälp av sjukvårdspersonal. Det är först när samtliga sagt upp sig som du ligger illa till.
Senast redigerad av Ipsi 2017-12-08 kl. 06:15.
Citera
2017-12-08, 09:10
Medlem
Citat:
Det är klart att de har.
Så vem som helst har rätt att döda någon som utan uppsåt ex. kränker ens kroppsliga integritet d.v.s. om du tar tag i min arm av någon anledning så har jag omedelbart rätten att döda dig? Om du ger ditt barn utegångsförbud och hindrar barnet från att gå ut så har barnet rätt att döda dig?

I övrigt skrev jag att det är skillnad på att aktivt och passivt döda någon och gav exempel där senare var ok men inte det andra. Då skriver du "Exakt, barn och foster har ingen rätt att passera igenom en kvinnas livmoder... Därför är abort logiskt och rätt.". Vilket alltså är precis tvärt emot den logiska slutsatsen av det jag skrev. Hur skall du ha det här?

Citat:
Vem fan tänker stå för de vårdkostnader som en förlossning kan innebära för en kvinna? Inte en jävel och speciellt inte fostret.
Detta är ju inte heller något argument, det finns många människor som vi ger vård som inte har betalt för sig. Det ger oss inte rätten att aktivt döda dem. Ex. är det ok att döda någon som föds med ett handikapp eller sjukdom som gör att de inte är tillräckligt produktiva för att täcka sin kostnader?
Citat:
Foster är parasiter och borde räknas som sjukdomar, och graviditet som ett sjukdomstillstånd.
Av nyfikenhet, ser du tillbaka på dig själv som en parasit och sjukdomstillstånd hos din mor?
Citera
2017-12-08, 09:15
Medlem
Citat:
Så vem som helst har rätt att döda någon som utan uppsåt ex. kränker ens kroppsliga integritet d.v.s. om du tar tag i min arm av någon anledning så har jag omedelbart rätten att döda dig? Om du ger ditt barn utegångsförbud och hindrar barnet från att gå ut så har barnet rätt att döda dig?

I övrigt skrev jag att det är skillnad på att aktivt och passivt döda någon och gav exempel där senare var ok men inte det andra. Då skriver du "Exakt, barn och foster har ingen rätt att passera igenom en kvinnas livmoder... Därför är abort logiskt och rätt.". Vilket alltså är precis tvärt emot den logiska slutsatsen av det jag skrev. Hur skall du ha det här?

Detta är ju inte heller något argument, det finns många människor som vi ger vård som inte har betalt för sig. Det ger oss inte rätten att aktivt döda dem. Ex. är det ok att döda någon som föds med ett handikapp eller sjukdom som gör att de inte är tillräckligt produktiva för att täcka sin kostnader?
Av nyfikenhet, ser du tillbaka på dig själv som en parasit och sjukdomstillstånd hos din mor?

Ja, det gör jag faktiskt. Hon mår mycket bättre nu när hon slipper att vara mamma. Det gick nog inte en dag utan att hon påminde en om hur man förstört hennes liv.

Angående resten av ditt struntprat så har man såklart inte rätten att döda någon för att den råkat snudda vid ens arm. Kommer man att behöva sjukvård för det? Om så är fallet, är det inte bättre att stämma personen ifråga? Ska kvinnor kunna stämma män som gjort dem gravida?
Senast redigerad av Statistenidittliv 2017-12-08 kl. 09:31.
Citera
2017-12-08, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Du har laglig rätt att få hjälp av sjukvårdspersonal. Det är först när samtliga sagt upp sig som du ligger illa till.
Jupp, så länge det finns människor som gör det "frivilligt" så är ju detta inget praktiskt problem. Detta är bara principiella resonemang eftersom vi diskuterar vilka principer som vi bygger ex. abort på. Vi har ex. rätten till liv ex. får ingen (aktivt) döda dig på godtyckliga grunder. Vi har rätten till kroppslig integritet och där kan man diskutera under vilka omständigheter det gäller. För att bättre förstå vilka konsekvenser saker får är det nyttigt att dra ut konsekvenserna i sina extremer. Skulle vi ex. motivera abort utifrån kräkning av kroppslig integritet kommer det leda till en rad absurda konsekvenser, vilket jag inte tror att någon vill ha. Därför måste vi motivera det utifrån något annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in