2017-12-07, 01:33
Medlem
Jag tror SD kommer öka igen.

Det intressanta är att M har vunnit tillbaka väljare från C och SD. Inte så konstigt, AKB var en katastrof.

Själv så känner jag att Kristersson visserligen är duktig. Och jag medger att jag felbedömde honom... MEN, M kommer jag aldrig rösta på.

Vi får se, hans smekmånad kanske blir kort. Det är som med Trump, hans siffror dalade allt som oftast men på längre sikt gick de upp igen.
SD har många saker de kan plocka poäng på, men de kommer tappa om frågorna inte kommer upp på tapeten.

Är M ett trovärdigt alternativ? Vad har de gjort för att visa det? Tänker man på saken så inser man att svaret är: inget. Eller jo, en sak: de har bytt ut AKB. Men det är ju inget politiskt beslut. Kan man lita på att de håller gränserna stängda? Kan man lita på dem vad gäller brott och straff? Vad gäller afghanerna? Är de fortfarande feminister?

Detta motbevisar dock tesen om att den som bestämt sig för SD inte återgår.

Men det räcker man tänker på kaoset 2015 så inser man vad man måste rösta. Sjukt var det. Visst ser det "okej" ut just nu men det kan ändras snabbt. Jag tror många, när de står där i valbåset och bestämmer sig, om de är osäkra så röstar de SD för att markera. Man står ju inte och tänker "hmm, skandalerna, ja just det". Jag tänker inte på skandaler när jag tänker SD, jag tänker på ett parti som vill skydda våra gränser och vår välfärd från massinvandring och islamisering. Den som ser samma hot lär nog rösta på SD när det väl är dags.

Vad kan få mig att ändra mig? Jag kan inte komma på något. MÖJLIGEN om alla andra partier började bli vuxna, ärliga och kunde diskutera på ett moget sätt. Detsamma gäller media. Men det är osannolikt. Kanske till valet 2022.
Senast redigerad av grelin1999 2017-12-07 kl. 01:50.
2017-12-07, 02:23
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shadow666
Är inte dessa opinions siffor väldigt FAKE mot vad det egentligen är?? Vi vet ju alla att SD kommer få mer än 14% i det riktiga valet, dessa undersökningar görs väll i sthlm? vilket jag inte tycker ska reprenstera hela svenska folket.

Nej, du har nog missuppfattat det. SCB frågar inte bara människor i Sthlm utan i hela Sverige. Däremot kan du gå in och titta bara på t.ex. Sthlm om du vill.

De försöker göra ett så propetionerligt urval i så många avseenden som möjligt, såväl beträffande boendeort som t.ex. kön, utbildning, ålder etc.

Pga att SCB frågar så många personer har de inte bara möjlighet att jämföra kvinnor och män utan även mycket annat, t.ex. personer med olika utbildningsnivåer i olika åldrar.

Hela undersökningen finns ännu inte publicerad, den kommer på fredag. Då kan du kolla på partisympatier för t.ex. yngre män i Gtbg, privatanställda medelålders kvinnor, äldre kvinnliga pensionärer i bostadsrätt, högutbildade medelålders män osv. Det brukar vara nästa 100 sidor med spännande statistiska tabeller att nörda ner sig i.

SCBs ou för maj visade att SD ökat kraftigt i Sthlm både för kvinnor och män och närmade sig riksgenomsnittet.
2017-12-07, 04:27
Medlem
Vad är det för fel på Svenska folket? Hur kan SD sjunka så mycket?

Jävligt korkad, och lättmanipulerad befolkning.
2017-12-07, 05:49
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
(Min fetning)

Siffrorna för SD:s valvideo är förmodligen en mycket tydlig indikation på att något djupare pågår ute i landet - när det gäller SD i opinionen - som inte ens våra kära opinionsinstitut till fullo kommer åt. Ingenting i Sveriges politiska "sociala medier"-historia kommer i närheten av det som Åkesson och partiet åstadkommit med denna valvideo. Personligen tror jag att de själva är tagna på sängen...

Aftonbladets Peter Kadammar skrev så här den 29 november, när videon legat ute i fem dygn:

"Nionde november la Moderaterna upp en video med titeln ”En hoppfull framtid för Sverige”. Partiledaren Ulf Kristersson talar förtroendeingivande in i kameran.
328 visningar.

Jag kollar Socialdemokraterna, 1900–talets dominerande kraft, de som i hundra år prenumererat på regeringsmakten. En kortfilm om Stefan Löfvens Sverigeresa. Statsministern lämnar käbblet i Stockholm för att lyssna på folket. Videon lades upp för sju månader sedan.
1580 visningar.

En ny video: framstående socialdemokratiska kvinnor talar om jämställdhetsrevolutionen som ska följa på metoo–kampanjen. En enkel men snygg och professionellt producerad film. Den lades upp 25 november.
353 visningar.

Sedan kollar jag Sverigedemokraterna. 24 november la de upp en video med titeln ”Snart är det val”. Jimmie Åkesson beskriver ett Sverige i kaos och skräck, en apokalyptisk vision av vårt land. Han beskriver socialdemokrater, moderater och etablerade media som lögnare. Han säger:

'Konflikten går mellan de som förstör vårt land och de som arbetar för att rädda det. Konflikten går mellan er och oss.'
232 950 visningar.

När jag en timme senare kollar antalet visningar är de uppe i 234 668. Och Socialdemokraternas metoo har ökat till 366."

Idag, den 7 december, knappt två veckor sedan den las upp, har valvideon 572 560 visningar. Den trendade som #1 i fem dygn, fortfarande ligger den högt upp. Enligt YouTube kommer den att passera en miljon visningar om några veckor... Inget politiskt parti i Sverige har tidigare gjort nåt liknande på sociala medier.

SD har 14,8% enligt SCB. De har 16% hos Ipsos. 16,4% i Novus senaste mätning. 15,4% hos Inizio. Ett parti som "skvalpar runt" kring 15-16% i opinionen kommer alltså inom några veckor att ha mer än en miljon (1 000 000) visningar på sin valvideo på YouTube? Är det verkligen ingen som tycker att också detta är en tydlig indikation på att ovanstående skräpsiffror i opinionen inte alls kan stämma?

Att Aftonbladet av alla tidningar tog upp denna video med titeln "Sverigedemokraternas förödande överlägsenhet" tycker åtminstone jag är något överraskande.

https://www.aftonbladet.se/a/WLLWqk/sverigedemokraternas-forodande-overlagsenhet

Har gång på gång upprepat i denna tråd att det finns ett gigantiskt mörkertal kring SD i opinionsundersökningarna; ett mörkertal som opinionsinstituten inte kommer åt - hur mycket de än korrigerar och viktar och anstränger sig. Antalet visningar av SD:s valvideo tycker åtminstone jag är en liten - eller t o m stor - fingervisning om just detta mörkertal.

I skrivande stund har Socialdemokraternas video: "Sverigeresan" med Stefan Löfven 1925 visningar. Videon las ut den 27 april 2017, för sju månader sedan.

Sverigedemokraternas: "Jimmie Åkesson - Snart är det val" har 572 560 visningar. Videon las ut den 24 november 2017, för knappt 14 dagar sedan.

Dessa visningssiffror kan inte bara viftas bort när vi diskuterar SD i opinionsundersökningar. En rörelse håller på att växa fram. Och frågan är om inte den kommer att leda till en politisk jordbävning inom en inte alltför avlägsen framtid? Vi får se vad valet den 9 september 2018 kommer att ge vid handen.

Det viktiga med filmen är som du säger att så många har sett den på så kort tid. Vilket betyder att det finns en sanslöst stor kommersiell kraft som ännu är outnyttjad. Det är alla andra partiernas våta dröm.

Beaktar vi bortom hur många som röstar på sd kan vi konstatera att partiet har de mest engagerade väljarna. Vänsterpartiet och miljöpartiet har som bekant aktivister och nätverksgrupper. Låt vara att de kan påverka i och med att media också är vänster. Men grupperna är löjligt små i jämförelse med sverigedemokraternas enormt stor skara på över miljonen anhängare som flitigt finns på nätet. Dessa personer behöver inget ABF eller public service och inte heller måste de samlas på Sergels torg. De förenas i att det politiska, mediala och offentliga Sverige föraktar dem. Detta minskar inte sammanhållningen utan snarare stärker den. Likt naturkrafter går det till slut inte att ignorera.

De flesta sverigedemokraterna kommer ju från andra partier. Tycker att det är rimligt att många av dessa luftar sina sympatier om dessa partier vänder i avgörande frågor. Men när det väl blir allvar kommer de flesta av dem att återvänder till SD igen.
2017-12-07, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kairos
Det är väl inte så svårt att föreställa sig? Man kan väl fortfarande anse att ideologin är rätt, att S upplevs som det minst dåliga alternativet eller att man anser att förtroendet ligger i partiet som helhet och inte i enskilda företrädare.
Jag röstar inte S själv, men nog finns det många politiker därute som brinner för det de gör och säkerligen gör mycket gott för samhället.

Nu är det ju dock inte enskilda företrädare som visat sig värdelösa de senaste 3 åren. Någonstans måste även förtroendet för partiet som helhet försvinna när i princip varenda jävla minister inte varit uppgiften vuxen. Så i ett normalt land där inte hjärntvätten arbetat hårt i 50 år så hade S krackelerat likt dom gjort i övriga Europa.
2017-12-07, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
(Min fetning)

Siffrorna för SD:s valvideo är förmodligen en mycket tydlig indikation på att något djupare pågår ute i landet - när det gäller SD i opinionen - som inte ens våra kära opinionsinstitut till fullo kommer åt. Ingenting i Sveriges politiska "sociala medier"-historia kommer i närheten av det som Åkesson och partiet åstadkommit med denna valvideo. Personligen tror jag att de själva är tagna på sängen...

Aftonbladets Peter Kadammar skrev så här den 29 november, när videon legat ute i fem dygn:

"Nionde november la Moderaterna upp en video med titeln ”En hoppfull framtid för Sverige”. Partiledaren Ulf Kristersson talar förtroendeingivande in i kameran.
328 visningar.

Jag kollar Socialdemokraterna, 1900–talets dominerande kraft, de som i hundra år prenumererat på regeringsmakten. En kortfilm om Stefan Löfvens Sverigeresa. Statsministern lämnar käbblet i Stockholm för att lyssna på folket. Videon lades upp för sju månader sedan.
1580 visningar.

En ny video: framstående socialdemokratiska kvinnor talar om jämställdhetsrevolutionen som ska följa på metoo–kampanjen. En enkel men snygg och professionellt producerad film. Den lades upp 25 november.
353 visningar.

Sedan kollar jag Sverigedemokraterna. 24 november la de upp en video med titeln ”Snart är det val”. Jimmie Åkesson beskriver ett Sverige i kaos och skräck, en apokalyptisk vision av vårt land. Han beskriver socialdemokrater, moderater och etablerade media som lögnare. Han säger:

'Konflikten går mellan de som förstör vårt land och de som arbetar för att rädda det. Konflikten går mellan er och oss.'
232 950 visningar.

När jag en timme senare kollar antalet visningar är de uppe i 234 668. Och Socialdemokraternas metoo har ökat till 366."

Idag, den 7 december, knappt två veckor sedan den las upp, har valvideon 572 560 visningar. Den trendade som #1 i fem dygn, fortfarande ligger den högt upp. Enligt YouTube kommer den att passera en miljon visningar om några veckor... Inget politiskt parti i Sverige har tidigare gjort nåt liknande på sociala medier.

SD har 14,8% enligt SCB. De har 16% hos Ipsos. 16,4% i Novus senaste mätning. 15,4% hos Inizio. Ett parti som "skvalpar runt" kring 15-16% i opinionen kommer alltså inom några veckor att ha mer än en miljon (1 000 000) visningar på sin valvideo på YouTube? Är det verkligen ingen som tycker att också detta är en tydlig indikation på att ovanstående skräpsiffror i opinionen inte alls kan stämma?

Att Aftonbladet av alla tidningar tog upp denna video med titeln "Sverigedemokraternas förödande överlägsenhet" tycker åtminstone jag är något överraskande.

https://www.aftonbladet.se/a/WLLWqk/sverigedemokraternas-forodande-overlagsenhet

Har gång på gång upprepat i denna tråd att det finns ett gigantiskt mörkertal kring SD i opinionsundersökningarna; ett mörkertal som opinionsinstituten inte kommer åt - hur mycket de än korrigerar och viktar och anstränger sig. Antalet visningar av SD:s valvideo tycker åtminstone jag är en liten - eller t o m stor - fingervisning om just detta mörkertal.

I skrivande stund har Socialdemokraternas video: "Sverigeresan" med Stefan Löfven 1925 visningar. Videon las ut den 27 april 2017, för sju månader sedan.

Sverigedemokraternas: "Jimmie Åkesson - Snart är det val" har 572 560 visningar. Videon las ut den 24 november 2017, för knappt 14 dagar sedan.

Dessa visningssiffror kan inte bara viftas bort när vi diskuterar SD i opinionsundersökningar. En rörelse håller på att växa fram. Och frågan är om inte den kommer att leda till en politisk jordbävning inom en inte alltför avlägsen framtid? Vi får se vad valet den 9 september 2018 kommer att ge vid handen.

Detta är inget som "håller på att växa fram" - utan en latent politisk marknadsföring som funnits i åratal nu och som jag påtalat lika länge: Den virala åsiktsekonomin som går hand i hand med populism. Att använda sig av direktkommunikation till folket, genom folket - något som SD aktivt motarbetat genom att sky all konflikt och ta avstånd från allt som uppfattas som kontroversiellt.

Det är något som gubbiga partiledningslojalister i tråden helt enkelt inte begripit: SD:s varumärke SKADAS av att ses som respektabelt i meningen accepterat av etablissemanget. Det lockar INGEN, på samma sätt som den invandrare som kräver att svenska folkets existens ska förnekas, ändå aldrig var en presumtiv SD-väljare. Eller Bergakungen någonsin kommer rösta på det parti som lyssnat på hans "goda råd".

Nu kommer mossiga postare som Crispy bröla om flygande fanor och renlärigt ariska feberdrömmar och att "svenska folket vill inte ha radikala budskap" - som om hans åsikter i sig har något bevisvärde. Jag har däremot ett konkret exempel på att den senaste valfilmens framgång varit möjlig länge nu och att den räddhågsna anpassligheten var ett självpåptaget dragankare i opinionen: SDU: Ung svensk tjej!, en Youtube-video från 2014 som fick 612 000 visningar. Det var denna "belastning" SD gjorde sig av med, när de utmålade svenska ungdomar som fascister.

Jag skulle uppmuntra SD att låta nästa valfilm handla om den soliga visionen om öppen svenskhet och Sverigecentra i förorten med Mattias Karlsson och Paula Bieler dansande kring en midsommarstång med Husbybor - och se hur det går hem. Om inte för lyteskomiken, tror jag att genomslaget kommer bli mindre än Jimmies mörka, polariserande budskap.

Däremot skulle ett suggestivt och klandrande budskap om våldtäkter, bli viralt. Snabba klipp, en blond kvinna som tittar bakåt med rädda blå ögon, några silhuetter i huvtröjor. "Varför måste hon ha blont hår, SD?" "Männen är UPPENBARLIGEN invandrare, SD!" Ilska, insinuationer, kontrovers - klickmonster och ett marknadsvärde på många miljoner.

Och de väljare som tycker sämre om alarmism kring våldtäkter av svenskor än våldtäkter av svenskor, skulle gå förlorade för SD. Alltså exakt ingen.
2017-12-07, 16:08
Medlem
Demoskop december:

SD svagt uppåt till 18,3
S tappar 1% (till V som ökar 1%)
M tappat 1% (till L som ökar 1%)
MP åker ut (3,9)

Ännu en indikation på att förflyttningen från SD till M är färdig och att SD har bottomed out.
2017-12-07, 16:28
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Demoskop december:

SD svagt uppåt till 18,3
MP åker ut (3,9)

Ännu en indikation på att förflyttningen från SD till M är färdig och att SD har bottomed out.

Nu när nyhetens behag är över och glädjen att blivit av med AKB klingat av inser många moderater att M faktiskt är samma ryggradslösa parti som tidigare. Det valboskap som glider runt efter stundens ingivelse har redan krypit tillbaka till M, men kan förväntas hamna hos SD om M börjar vackla i invandringsfrågan samtidigt som landet är i kaos. Vi lär se 25% för SD innan valet.
2017-12-07, 16:41
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Demoskop december:

SD svagt uppåt till 18,3
MP åker ut (3,9)

Hmm... två opinionsundersökningar i rad nu som Demoskop visar viss "stabilitet". Intressant. Från juli och fram till novembermätningen var det ju rena bergochdalbanan i Demoskops mätningar. Nu börjar vi åtminstone närma oss verkligheten igen till skillnad från SCB:s löjeväckande 14,8%, Sifos 14,7% och Inizios 15,4%...

MP måste svettas ordentligt nu... nio månader kvar till valet och varifrån ska stödrösterna komma? Sossarna? Knappast.
2017-12-07, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kloakkrigaren
Gubbig kan du vara själv, gamle bunkerfarbror..

Tror du borde röra dig lite utanför dina "nationella" kretsar för att få en uppfattning om den genomsnittlige SD-väljaren. De är liberaler, mer liberala än jag själv faktiskt, och säkert också "globalister" (pro-Nato/Israel) enligt dina kompisars synsätt. Det är imagen och inte politiken som får en del att inte rösta på SD.

Först klagar du på att vi förnyelseorienterade SD:are är "gubbiga"... sen postar du en video som mest verkar gå ut på att spana in kvinnligt lammkött.

(nota bene: har ingenting emot vissa av tjejerna i videon, men hade man velat visa lovande unga kvinnliga politiker hade det funnits tusen bättre sätt att göra det på än en objektifierande bikinivideo där det enda budskapet verkar vara att man är snygga och "älskar Sverige", helt i linje med det gamla ungdomsförbundets dräggiga syn på kvinnliga kamrater som hjärndöda sexobjekt att daska på när man är spyfull mellan varven)

Hela det där lilla kotteriet har ju dessutom gått över till svensk nyfascism, skriver på rasideologiska sajter och gör gymvideos med folk som hyllar Göring och pratar om "judefrågan". Dags att sluta låtsas att det inte handlade om ideologiska skillnader snart?

<3<3

Men seriöst - där visar du ju att du visst delar dina fascistvänners "ariska feberdrömmar". Eller åtminstone tror på din egen karikatyr av de som inte tänker som du. Det är ingen som har påstått att det är sannolikt att hela förorten kommer assimileras. Öppen svenskhet har aldrig handlat om det. Däremot ska inte typ en svensk Ayaan Hirsi Ali slängas ut bara för att hon råkar ha "fel" hudfärg. Till syvende och sist är det värderingar och lojalitet som är det väsentliga.

Beror lite på hur en sån är gjord tror jag. SD-kvinnor hade ju en film om hedersvåld som var lite åt det hållet för några år sen.

Vad du konsekvent verkar missförstå är att yta och kommunikation är samma som det intuitiva och undermedvetna. Folk, även vänsterhipsters, beter sig säkert många gånger som värsta nationalisterna, b. la. när de gäller hur de bor eller hur de definierar "mångfald". Men de ser inte så, och det gör inte merparten av SD:s väljare heller. De väljare som gjort SD stort röstar på partiet för att försvara liberala värden, tycker de. Låt vara att det finns en inbyggd nationalism i det där, man vinner ändå ingenting genom att kommunicera till en liten grupp redan frälsta. Om du verkligen vill förstå SD ska du läsa senaste kommunikationsplanen som förklarar det här tänket och är bland det djupaste som skrivits i partiväg på decennier.

Väljare går tillbaka till Moderaterna för att de ser några driva en tillräckligt snarlik politik men med bättre renommé och utan en massa knasiga radikala företrädare. Samtidigt inser Timbro m. f. l. att SD inte är på väg att försvinna i första taget och vill då hellre hjälpa skapa ett mer seriöst SD som kan garantera borgerligt regeringsinnehav utan att de senare behöver skämmas, och det är genom den processen SD faktiskt kan bli ett parti som kan påverka på allvar. SD behöver ett bollplank som inte är råbarkade näthatare eller kostymfascister, och här kan olika oberoende borgerliga debattörer fylla en viktig funktion. Det är bättre att du och dina kompisar startar eget för de som går igång på flaggviftande och sånt, så får vi se hur högt den "sverigevänliga" opinionen kan lyfta er.

Jag röstade på SD 2010 och hade en förlåtande attityd till alla suspekta element som jag fördomsfullt antog var betydligt "radikalare" än jag, eftersom vissa sökt sig till SD på 90-talet(!). Så ditt internlingo missar målet.

Det jag först retade mig på inom SD var just det självhatande behovet att göra bot för egna och andras tankebrott, som uppenbarligen resulterat i stockholmssyndrom och överkorrektur. När gamla skumma farbröder anklagar svenska ungdomar för att de INTE är lika förljugna och kallar dem fascister, så är det både principiellt avskyvärt - och dålig PR.

Vad är det för besynnerliga "nationalister" som "vibbar nazism" av svenska ungdomar med svenska flaggor på svenska gator? Som anser att Paula Bieler har etnonationell arvsrätt till Israel, men inte Mattias Karlsson till Sverige?
2017-12-07, 16:56
Medlem
Powergirls avatar
Var tvungen att kolla i rubriken en gång till för att säkerställa att jag var i "Sverigedemokraterna i opinionsundersökningar". Oavsett det så har det inte hänt ett smack. SD är långt under de 30% som vissa fanatiker drömde om. Någon skrev svagt uppåt. Ja då tar man i med råge. Har ni/du hört talas om felmarginal?
2017-12-07, 17:31
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Var tvungen att kolla i rubriken en gång till för att säkerställa att jag var i "Sverigedemokraterna i opinionsundersökningar". Oavsett det så har det inte hänt ett smack. SD är långt under de 30% som vissa fanatiker drömde om. Någon skrev svagt uppåt. Ja då tar man i med råge. Har ni/du hört talas om felmarginal?

Det är ännu länge till valdagen och själva valresultatet.

Men ja.., är överraskad att SD skall ha sjunkit pga en ny M-ledare (främst). För det är i princip "det samma" som resten utav 7k.

Och ärligt talat, blir inte du trött på grov invandrar-kriminalitet, gäng-våldtäkter på kvinnor som barn, molotov-cocktails gentemot polis, otrygghet, mm..., ett allmänt "det finns inte några egentliga problem" med invandringen som skall fortsätta i oförändrad takt, trots att pensionsålder skrivs upp och allt, allt annat..

Blir inte folk utleda på den ovanstående problematiken ?

Då är du en bättre människa än mig, det skall du ärligen ha !

Skrev 30,1 % häromåret. Det ser inte ljust ut nu.., men jag kan inte begripa att det Svenska folket "köper" 7k`s propaganda så lätt.., att man tänker att ta i tu med problematiken.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in