2017-12-05, 06:29
Medlem
Hej! Har nyligen skaffat en lägenhet med min flickvän och vi har endast få grejer i köket, det mesta är köpt på Ica allt eftersom att vi har känt att det saknas.
För tillfället har vi bara det mest behövliga så som stekpanna, en stor kastrull och en liten sådan.
Även små grejer så som stekspade och en pastaslev, allt av de billigare sorterna.

Eftersom jag gillar att laga mat och gjorde det mycket då jag bodde hemma hos min mor så vill jag införskaffa mig grejer av bättre kvalité. Morsan hade fina pannor av alla dess slag, shyssta knivar och grejer med kvalité.

Så jag hade tänkt börja inhandla dessa saker allt eftersom, då pengar finns.

Jag hade tänkt börja med några bra pannor och kastruller.
Vilken serie/ märke rekommenderar du?
Vilka behöver man mest?
Jag vill koka, steka och fritera mest. Kokar mycket såser med.
Det är ju sådan jävla skillnad på bra och dåliga tex stekpannor.

Sen hade jag tänkt köpa ett knivset. Frågar även här vad som rekomenderas? Ska vara vasst och hålla länge såklart.
Skär mest kyckling och grönsaker.
Men även annat ibland.

Sen så är jag osäker vad mer man behöver för att lyckas i köket. Vad skulle ni påstå är rätt så avgörade för att underlätta/ laga bättre käk? Vad mer är viktigt?
Är ju bara en hobby-hemma-kock så besitter inte så mycket kunskap i när det kommer till redskap.

Vill att det ska vara kvalite i grejerna. Men lever på en medel Svensson lön så vill helst inte spendera fööör mycket. Men förstår att kvalité kostar. Är dock inte rikast och vill inte få stryk av frun när hon ser kvittona!
Annars hade ju inte såsen bränt fast i kastrullen från Ica, hur mycket jag än rörde.

Tack på förhand!
Citera
2017-12-05, 06:34
Medlem
Fiskmånglarens avatar
Ikea brukar ha flytta hemifrån-paket på köksavdelningen till bra pengar.
Börja där så får du byta ut grejerna efterhand du har råd om det är viktigt för dig.
Citera
2017-12-05, 09:19
Medlem
2560ps avatar
Kastruller i 8/18 stål, stekpanna i gjutjärn (kanske även en stekgryta i samma material om du vill lyxa till det) samt Globalknivar (kör inte i diskmaskin). Visst, det kostar lite men du har ju prylarna för resten av livet.

Inga kastruller av aluminium.
Citera
2017-12-05, 13:58
Medlem
En sauteuse på 2.8-3.3l. Jag kan räkna på min hand hur många gånger jag tagit upp en mindre kastrull. Min fissler på 2.8l är 16cm i botten vilket gör att man kan även reducera ner såser ganska ordentligt, samtidigt som den är stor nog för att klara många sysslor. Att däremot lägga ner omkring 1400-2000:- för en Fissler, Demeyere eller Mauviel är frågan om det är motiverat. När man ändå rör i kastrullen är det inte avgörande att varken värmeledningsförmågan behöver vara superb eller att den behöver ha en 4+ m.m tjock botten. Om man skaffar t ex Ikeas Sensuell sauteuse eller en Patina som har bultar(?) på insidan av handtaget så bör det säkerställa att produkten håller länge. Ikeas vet jag har en tillräckligt tjock botten för att reda såser utan bekymmer.

En stor pastakastrull på runt 10l är vettigt. Behöver inte vara någon extremt tjock botten här heller. Om man vill göra grytor kanske det kan vara mer aktuellt att sätta in den i ugnen på låg värme istället då det annars kan riskeras att brännas vid i botten, och att den inte håller jämn temperatur upptill. Gör man mycket grytor kan det vara intressant att köpa en emaljerad gjutjärnsgryta. Då kan man bryna ingredienserna i grytan, istället för att behöva plocka fram en stekpanna och så håller den en väldigt jämn värme i hela kärlet när man tänker bräsera på spishällen.

Stekpannor/traktörpannor i rostfritt ställer högre krav, och jag vet själv inte om något billigare alternativ om man tänkt bryna mycket kött i den. Har däremot väldigt lite erfarenhet, så jag ska inte säga för mycket. Jag använder en Demeyere proline som jag är nöjd med, men väldigt tung. Så man kan gärna vilja ha t ex en kolstålspanna för att t ex steka grönsaker m.m. Har använt mig tidigare av en Ikea sensuell, men den klarar inte av att upprätthålla temperaturen alls på samma sätt.

Vill man inte lägga dem pengarna på en rostfri stekpanna så kommer man långt på en tung gjutjärnspanna och sen en lättare kolstål eller gjutjärnspanna. T ex De Buyer eller Ronneby ultra light.

Att köpa nonstickpannor och till och med i grytor/kastruller för att använda för alla ändamål är kostsamt i längden, och det är att föredra med obelagda material för att få en bra fond i botten. Använder i stort sett bara min teflonbelagda stekpanna för omeletter och pannkakor.
Senast redigerad av danneln 2017-12-05 kl. 14:05.
Citera
2017-12-05, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KefftLiv
Sen så är jag osäker vad mer man behöver för att lyckas i köket. Vad skulle ni påstå är rätt så avgörade för att underlätta/ laga bättre käk? Vad mer är viktigt?

Det finns inte så mycket som är direkt avgörande annat än att ha rätt storlek på sina kok/stekkärl för ändamålet, och sen att man vet svagheterna i materialen och anpassar sig efter dem. Det kan kräva att man rör mer i sina kastruller och att det tar lite längre tid. Har stekpannan tunn botten så får man steka i många omgångar. Utrustningen gör ju en inte till en bättre kock, men det är såklart lättare att få ett bra resultat och är mer tidseffektivt.
Citera
2017-12-06, 00:08
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KefftLiv

Något som du kan vässa dina knivar på/med.
Jag anser att en bra knivslip/bryne/slipstenar är viktigare än knivarna, även en dyr/bra kniv blir slö och värdelös. Hellre en nyslipad ikea-kniv än en slö lyx-japanare.
Ett par bra skärbrädor i trä. Att stå och hacka eller skära med sin vassa kniv på en skev och ful skärbräda tar bort glädjen.

Vad du behöver för övrigt är svårt att säga utan att veta vad du lagar för mat och till hur många. Men några saker som jag absolut inte skulle vilja vara utan är
- en gryta. Grytor är gott, bra bjudmat och sköter sig själv större delen av tiden.
- en termometer. Går inte att laga t.ex lammstek eller rostbiff utan termometer.
- en stor kastrull på 7-8 liter. Behövs för t.ex 6 portioner spagetti eller buljongkoket.
- en bra och välskött gjutjärnspanna. Går inte att bryna kött i en teflonpanna.
- en mortel. Nymalda kryddor och örter är godast.
- en 3 liters rostfri sauteuse med lock. En bra allround-panna som funkar till allt från såser till en stroganoff.

Jag kan nog räkna upp ytterligare 20-30 saker som jag absolut inte vill vara utan. Allt från en stavmixer via rivjärnet till en varmluftsugn.
Senast redigerad av madtop 2017-12-06 kl. 00:20.
Citera
2017-12-06, 22:38
Medlem
BrianGriffins avatar
danneln och madtop har gett riktigt bra tips.

Det tipset jag kan ge dig, är att vi alla gillar olika verktyg i köket. Så köp billigt och testa dig fram på vad du använder ofta och då investera i en bra produkt.

Men en emaljerad gjutjärnsgryta och en termostat måste du skaffa asap.
Citera
2017-12-06, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrianGriffin
danneln och madtop har gett riktigt bra tips.

Det tipset jag kan ge dig, är att vi alla gillar olika verktyg i köket. Så köp billigt och testa dig fram på vad du använder ofta och då investera i en bra produkt.

Men en emaljerad gjutjärnsgryta och en termostat måste du skaffa asap.
Termostat?
Det är inte termometer du tänkte på?
Citera
2017-12-07, 21:20
Medlem
Gällande termometerar så kan man i skrivandets stund handla en Thermapen på ebay.co.uk för 30 pund. Detta är reparerade enheter, men har samma garanti som vanligt. Dem är helt suveräna. Äger själv ett reparerat exemplar sen tre år tillbaka. Ska man kolla temperatur på biffen så kan man inte ha en termometer som tar uppåt 20s på sig. Thermapen tar max 5s.
Senast redigerad av danneln 2017-12-07 kl. 21:23.
Citera
2017-12-08, 09:20
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danneln
Gällande termometerar så kan man i skrivandets stund handla en Thermapen på ebay.co.uk för 30 pund. Detta är reparerade enheter, men har samma garanti som vanligt. Dem är helt suveräna. Äger själv ett reparerat exemplar sen tre år tillbaka. Ska man kolla temperatur på biffen så kan man inte ha en termometer som tar uppåt 20s på sig. Thermapen tar max 5s.

Finns för 36 spänn på Wish. Dock bör man kanske kolla den mot en kalibrerad termometer, eller åtminstone en man litar på. En IR-termometer jag köpte där visade 3 grader fel. Gör ju inget om man vet om det dock.

https://www.wish.com/search/Thermapen#cid=599ee0ec4992c824f8fe4dc6
Citera
2017-12-08, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Finns för 36 spänn på Wish. Dock bör man kanske kolla den mot en kalibrerad termometer, eller åtminstone en man litar på. En IR-termometer jag köpte där visade 3 grader fel. Gör ju inget om man vet om det dock.

https://www.wish.com/search/Thermapen#cid=599ee0ec4992c824f8fe4dc6

Det där är ingen Thermapen®. Tror inte ett dugg på att det där är nåt att ha. IR termometer är trevligt, men är ju för andra syften än en snabb och tillförlitlig köttermometer.
Citera
2017-12-08, 12:41
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danneln
Det där är ingen Thermapen®. Tror inte ett dugg på att det där är nåt att ha. IR termometer är trevligt, men är ju för andra syften än en snabb och tillförlitlig köttermometer.

Nej, det är det såklart inte, det är ju nån sorts kopia. Kan inte kosta många ören att tillverka en äkta heller, bara märket som kostar. Så att slänga iväg 36 spänn för nåt som faktiskt KANSKE funkar är ju inte hela världen. Vad har man att förlora liksom, ffa om man nu ska uppdatera hela arsenalen i köket.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in