2017-12-05, 19:02
Medlem
Befarar att Sveriges ekonomi kommer att bli en fruktansvärd katastrof redan i januari, om några veckor. Skeppet kommer flyta i några veckor till eftersom julhandeln fungerar som en bubbla. Efter nyår finns bara tomma fickor, överskuldsättning och ångest.

Det finns redan flera orostecken:

1. Den svenska börsen har gått ned några procent under den senaste månaden. Samtidigt har börsen gått upp i många andra länder.

2. Bostadspriserna i de svenska storstäderna faller nu.

3. Officiell statistik på sysselsättningssiffror i Sverige är skrämmande läsning, det inser även de/vi som kortsiktigt gynnas av nuvarande politik. Offentliga tjänster utgör nu en mycket stor del av bnp och en stor del av antalet arbeten. Detta är inte bra eftersom många av dessa jobb kostar mer än de smakar långsiktigt. Det är skattefinansierade jobb = konstgjord andning på ekonomin tyvärr.

Sverige kommer kanske bli ett nordiskt Argentina, eller Venezuela etc tyvärr. Fyll skafferiet med konserver nu.
Senast redigerad av MrNoShow 2017-12-05 kl. 19:05.
2017-12-06, 08:22
Medlem
Mess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wellwellwell
Jag spår en kraftig långvarig lågkonjunktur. Vi har lång tid haft brinnande högkonjunktur. Normalt brukar ju Riksbanken då bromsa med hjälp av höjd ränta. Men vad har de gjort? Istället gasar de med extrem-expansiv penningpolitik med minusränta. Normalt brukar politiken också bromsa med finanspolitiken. Vad har de gjort? Istället gasar även de med extrem-expansiv finanspolitik. De lånar upp i högkonjunktur. De tömmer ladorna i goda tider så att säga. Uppochnervända världen....

Min enkla fråga är vilket vapen som riksbank och regering ska ta till när konjunkturen vänder.

Man skyller på SD och dess väljare !, vad annars?. Krävs inget mer intellektuellt utmanande för att med hjälp av media lura dumsvensken till i princip vad som helst.
2017-12-06, 17:06
Medlem
rostigamazons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mes
Man skyller på SD och dess väljare !, vad annars?. Krävs inget mer intellektuellt utmanande för att med hjälp av media lura dumsvensken till i princip vad som helst.

Svenskarna kommer vakna, när dom förlorar av sina egna pengar, när dom riskerar att bli arbetslösa, när dom blir brottsoffer, Sverigedemokraterna kommer vara det största partiet i valet 2018, frågan är hur stora dom blir ?
2017-12-06, 17:50
Medlem
D-Vitamins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rostigamazon
Under 2017 har Sverige haft en glädjande högkojunktur, men nu på slutet av året tycks ekonomin bromsa in. Trots att Sverige har gått så bra, så är allt mer svenskar skuldsatta, man tycker att vi svenskar skulle ha fått en bättre ekonomi, när det har varit högkojunktur.

Högkonjunktur i den meningen att idiotsvensken handlat saker för lånade pengar, ja. Dock kan skulder aldrig utgöra grund för tillgångar vill jag påstå, och högkonjunktur är gravt missvisande som begrepp då återbetalningsskyldigheten är större än mängden tillgängliga värden.

Citat:
Boven i dramat, är regeringens och riksbankens politik, trots högkonjunktur, har vi haft minusränta i Sverige, många svenskar har lockats att låna pengar, när räntan har varit så låg. Svenskar som spar pengar, har förlorat miljarder, på att storbankerna inte har haft någon sparränta.

Hur ser den mekaniska kopplingen ut mellan politik, riksbank och punkten för betalmedlens skapande* menar du?

* betalmedel som värde betraktat skapas i privatägda banker - inte hos Riksbanken

Citat:
Bostadsbrist i kombination med minusräntan, har gjort att bostadspriserna har skenat iväg. Nu har man byggt en massa dyra bostäder, men man tycks ha missat, att det är mest invandrarna som har brist på bostäder. Svenska kommuner köper bostäder/lägenheter, som sen invandrarna får bo i. Då är frågan, vem är det som ska köpa alla dessa dyra nybyggda lägenheter ?

Du svarade själv på frågan. De offentliga finanserna får stå för fiolerna om inte korthuset skall rasa fullständigt. Någon direkt köpkraft finns inte längre hos gemene man, om det inte är lånade pengar vill säga.

Citat:
Nu har regeringen och riksbanken spelat ut alla sina kort, för att stimulera ekonomin, nu återstår räntehöjningar. Sverige kommer få en baksmälla, efter lånefesten. Nu måste en massa svenska hushåll, hålla igen på sin ekonomi, det kommer leda till en minskad konsumtion av varor och tjänster, vilket kommer drabba företagen. Och faller bostadspriserna, då kommer en massa svenska hushåll, få en försämrad ekonomi.

Nej, det har de inte alls gjort! Det kort som nu kommer spelas ut är e-kronan vilket redan är under utredning.

http://www.riksbank.se/sv/Press-och-publicerat/Nyheter/2017/Sa-kan-en-e-krona-se-ut/

Citat:
Ska Sverige få kronor i elektroniskt format, så kallade e-kronor, som ett komplement till kontanter? Den frågan utreds just nu av Riksbanken. Orsaken är att digitala betalningar, till exempel med kort, är på väg att slå ut betalningar med sedlar och mynt.

Chip i handen, någon... ?

Citat:
Vad tror ni om det ekonomiska läget i Sverige 2018 ?

Man kommer sakteligen låta utveckla en stagnation i ekonomin (det sker redan) genom ökade amorteringskrav samt eventuella räntehöjningar (gör de det kommer det sluttande planet bli mycket brant, mycket snabbt...) till grund för politisk trovärdighet till vidare grund för införande av elektronisk valuta; e-kronan tillåter evig kreditexpansion utan reella krav på återbetalning.

Citat:
Jo men till slut måste centralbankerna sluta stimulera ekonomin, annars lever vi i en låtsasekonomi.

För det gör vi inte redan nu, menar du?
2017-12-06, 18:15
Medlem
rostigamazons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D-Vitamin
Högkonjunktur i den meningen att idiotsvensken handlat saker för lånade pengar, ja. Dock kan skulder aldrig utgöra grund för tillgångar vill jag påstå, och högkonjunktur är gravt missvisande som begrepp då återbetalningsskyldigheten är större än mängden tillgängliga värden.

Hur ser den mekaniska kopplingen ut mellan politik, riksbank och punkten för betalmedlens skapande* menar du?

* betalmedel som värde betraktat skapas i privatägda banker - inte hos Riksbanken

Du svarade själv på frågan. De offentliga finanserna får stå för fiolerna om inte korthuset skall rasa fullständigt. Någon direkt köpkraft finns inte längre hos gemene man, om det inte är lånade pengar vill säga.

Nej, det har de inte alls gjort! Det kort som nu kommer spelas ut är e-kronan vilket redan är under utredning.

http://www.riksbank.se/sv/Press-och-publicerat/Nyheter/2017/Sa-kan-en-e-krona-se-ut/

Chip i handen, någon... ?

Man kommer sakteligen låta utveckla en stagnation i ekonomin (det sker redan) genom ökade amorteringskrav samt eventuella räntehöjningar (gör de det kommer det sluttande planet bli mycket brant, mycket snabbt...) till grund för politisk trovärdighet till vidare grund för införande av elektronisk valuta; e-kronan tillåter evig kreditexpansion utan reella krav på återbetalning.

För det gör vi inte redan nu, menar du?

Jag gillar att du håller skenet uppe, men till och med du, måste inse att glansdagarna är över, arbetslösheten kommer öka, företagen kommer gå allt sämre, privatpersoner kommer få allt sämre ekonomi. Regeringen kommer tro att EU fixar allt. Jag tror Sverige bara var ett experiment för EU, hur hårt man kan pressa ett land, innan ekonomin börjar svikta. Den enda hjälp vi kommer få av EU, är lån med ränta.
2017-12-06, 18:17
Medlem
D-Vitamins avatar
Citat:
Jag gillar att du håller skenet uppe, men till och med du, måste inse att glansdagarna är över, arbetslösheten kommer öka, företagen kommer gå allt sämre, privatpersoner kommer få allt sämre ekonomi. Regeringen kommer tro att EU fixar allt. Jag tror Sverige bara var ett experiment för EU, hur hårt man kan pressa ett land, innan ekonomin börjar svikta. Den enda hjälp vi kommer få av EU, är lån med ränta.

Läste du ens vad jag skrev? Var någonstans i min text var jag positiv till utvecklingen?
2017-12-06, 18:25
Medlem
rostigamazons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D-Vitamin
Läste du ens vad jag skrev? Var någonstans i min text var jag positiv till utvecklingen?

okej, en del av det du skrev tolkade jag som kritik mot det jag skrev, ber om ursäkt, skriver mycket nu, så ibland går det lite fort, men då är vi både inne på att det ser mörkt ut
2017-12-06, 18:28
Medlem
rostigamazons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrNoShow
Befarar att Sveriges ekonomi kommer att bli en fruktansvärd katastrof redan i januari, om några veckor. Skeppet kommer flyta i några veckor till eftersom julhandeln fungerar som en bubbla. Efter nyår finns bara tomma fickor, överskuldsättning och ångest.

Det finns redan flera orostecken:

1. Den svenska börsen har gått ned några procent under den senaste månaden. Samtidigt har börsen gått upp i många andra länder.

2. Bostadspriserna i de svenska storstäderna faller nu.

3. Officiell statistik på sysselsättningssiffror i Sverige är skrämmande läsning, det inser även de/vi som kortsiktigt gynnas av nuvarande politik. Offentliga tjänster utgör nu en mycket stor del av bnp och en stor del av antalet arbeten. Detta är inte bra eftersom många av dessa jobb kostar mer än de smakar långsiktigt. Det är skattefinansierade jobb = konstgjord andning på ekonomin tyvärr.

Sverige kommer kanske bli ett nordiskt Argentina, eller Venezuela etc tyvärr. Fyll skafferiet med konserver nu.

Jag tror som du, Januari och Februari är månader som folk har ont om pengar, vi ser redan nu hur börsen går ner. Så vi får börja tänka på våran egna ekonomi, köpa det viktigaste, vänta med dom stora inköpen, bara för regeringen kör ner landets ekonomi, så behöver vi inte själva göra det.
2017-12-06, 19:35
Medlem
Citat:
Man bygger en massa dyra lägenheter/bostäder, men man glömde att komma upp vilka det är som behöver bostäder, det är invandrarna som invandrar till Sverige. Unga svenskar får fortsätta att bo hemma hos föräldrarna, för ingen vill skuldsätta sitt egna barn.

Det slog mig precis att Sverige uppges vara ett av de länder där bostadsproblematiken inte är särskilt svår eftersom unga flyttar hemifrån ganska tidigt. Det kan ju vara så att väldigt många svenskar studerar vidare på annan ort än sin hemort och således flyttar till någon form av studentboende. Det innebär väl egentligen bara att problemet med att hitta ett riktigt boende till rimligt pris skjuts framåt i tiden?
2017-12-06, 20:01
Medlem
Citat:
Jag tror som du, Januari och Februari är månader som folk har ont om pengar, vi ser redan nu hur börsen går ner. Så vi får börja tänka på våran egna ekonomi, köpa det viktigaste, vänta med dom stora inköpen, bara för regeringen kör ner landets ekonomi, så behöver vi inte själva göra det.

Nej just det, det är egentligen inte bara regeringen som kör ner ekonomin som sagt, vi är många som schabblat till det.

En punkt nr. 4 kan förresten också läggas till listan i mitt tidigare inlägg av orostecken i den svenska ekonomin just nu:

4. Regering och media har under några veckors tid ägnat sej åt flera olika förberedande åtgärder för att hindra kapitalflykt från landet. Det är alltså troligen ingen slump att svenskt näringslivs hövding nyligen påstods ägna sej åt aktiviteter i s.k. skatteparadis och inte heller en slump att det nu talas om olika nya skatter eller avgifter vid flytt av kapital utomlands.

När ett lands ekonomi kraschar så blir det ju ofta så att många samtidigt springer mot nödutgångarna (överger kronan/sverige) eftersom de är livrädda inför faktumet att valutan störtdyker. Och då störtdyker den ännu mer.
2017-12-07, 10:35
Medlem
rostigamazons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrNoShow
Nej just det, det är egentligen inte bara regeringen som kör ner ekonomin som sagt, vi är många som schabblat till det.

En punkt nr. 4 kan förresten också läggas till listan i mitt tidigare inlägg av orostecken i den svenska ekonomin just nu:

4. Regering och media har under några veckors tid ägnat sej åt flera olika förberedande åtgärder för att hindra kapitalflykt från landet. Det är alltså troligen ingen slump att svenskt näringslivs hövding nyligen påstods ägna sej åt aktiviteter i s.k. skatteparadis och inte heller en slump att det nu talas om olika nya skatter eller avgifter vid flytt av kapital utomlands.

När ett lands ekonomi kraschar så blir det ju ofta så att många samtidigt springer mot nödutgångarna (överger kronan/sverige) eftersom de är livrädda inför faktumet att valutan störtdyker. Och då störtdyker den ännu mer.

Ja det räcker med att man säger lågkonjunktur, då kommer människor hålla i sina pengar, då minskar konsumtionen av varor och tjänster, då börjar företagen gå allt sämre. Det blir som en ond ekonomisk cirkel, kan gå så långt, att många överväger att lämna Sverige, även invandrarna kommer bli oroliga, när dom inser att Sverige inte längre är landet med guld och gröna skogar.
2017-12-07, 13:45
Medlem
Agamantums avatar
Citat:
EU kan inget om experimenterande, de är onda idioter som knappt kan knyta sina skor. Deras strategi är subversiva metoder och enbart pungslå medlemsländerna med lån och krav. De vill att Sverige går åthelvete så de kan belåna oss och göra oss ännu mer ofria och beroende på dem. Om ett tiotal år finns risk att Sverige blir Venezuela 2.0 för då har folket fått nog och det blir oroligheter och sedan så säger svenskarna till att inga lån till EU blir återbetalda. Men jag tror att svenskarna måste pressas dit och det kommer ta tid då man pressar en del av befolkningen i taget. Till slut kommer ju majoriteten befinna sig i pressen och tillslut så exploderar champagnekorken. Men vägen dit är lång lång och mödosam. Många som har huvudet på skaft, som du själv, som jag fattar att bäst är att sticka långt bort från Sverige och långt bort från EU. EU e U(land).

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in