2017-12-06, 15:00
Medlem
TransitGlorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Jag uppfattar att det är en total oresonlighet hos ”den goda” sidan och att de tycks finna en slags tillfredsställelse i att behandla sina ”motståndare” illa samtidigt som de själva känner sig som offer.

Jag läste en sak i Mats Leijons blogg som fastnade (länk finns i ett inlägg av TransitGloria 29/11):
Jag är fjorton år, skiter i skolan, och behöver aldrig slåss om jag inte vill. Men det vill jag oftast.
Jag har ett hat inom mig som måste komma ut, annars dör jag. På riktigt. Jag kommer att dö.
Det räcker med en blick, eller en kommentar så smäller det. Jag gråter inombords medan jag misshandlar. Jag skriker så högt för mig själv att det borde höras av alla; Förlåt! Det är inte du, det är jag! Ge mig din smärta och din blodiga mun. Slå ner mig! Kan du inte bara döda mig!
Alltså: ”Jag gråter inombords medan jag misshandlar.” Är det vad som fortfarande sker? Ett kollektiv av människor som fungerar så är en skrämmande tanke.

Jag ser en olycklig människa som i stället för att acceptera sig själv och förlåta sig själv för den han var som grabb, i vuxen ålder projicerar sin inre tonåring på sina medmänniskor. Och fortsätter bestraffa honom.

Problemet med sådana människor är att de aldrig mognar känslomässigt. Leijon är fortfarande pojken som fröken sa kunde bli författare en dag. Så varför läser ingen hans blogg? Varför delar bara ett par #jagärhär-kompisar hans debattartiklar?

Det kan ju inte vara för att hans sätt att resonera, reagera och söka bekräftelse fortfarande är en förvirrad pojkes som bara vill passa in och vara accepterad, kanske till och med uppskattad.

Och ja, gruppdynamiken när sådana människor sluter sig samman är en perfekt kuvös för en sekt. Sektledare och gurus tar föräldrarollen för vuxna barn. Och medlemmarna idealiserar blint den nya föräldern precis som man gör med Mamma Mina. Den obefläckade madonnan, den villkorslösa kärleken.
Citera
2017-12-06, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TransitGloria
Jag ser en olycklig människa som i stället för att acceptera sig själv och förlåta sig själv för den han var som grabb, i vuxen ålder projicerar sin inre tonåring på sina medmänniskor. Och fortsätter bestraffa honom.

Problemet med sådana människor är att de aldrig mognar känslomässigt. Leijon är fortfarande pojken som fröken sa kunde bli författare en dag. Så varför läser ingen hans blogg? Varför delar bara ett par #jagärhär-kompisar hans debattartiklar?

Det kan ju inte vara för att hans sätt att resonera, reagera och söka bekräftelse fortfarande är en förvirrad pojkes som bara vill passa in och vara accepterad, kanske till och med uppskattad.

Och ja, gruppdynamiken när sådana människor sluter sig samman är en perfekt kuvös för en sekt. Sektledare och gurus tar föräldrarollen för vuxna barn. Och medlemmarna idealiserar blint den nya föräldern precis som man gör med Mamma Mina. Den obefläckade madonnan, den villkorslösa kärleken.

Det är värt att läsa på lite om känslomässig omognad, det förklarar en hel del beteenden och skeenden. Undrar dock om ökningen av denna omognad bottnar sig i den fria uppfostran som var inne på 70-talet, eller om det är efterkrigstidens babyboomers som var de första offren.
Citera
2017-12-06, 15:15
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TransitGloria
Och märkligt nog tycks alla dessa sammanslutningar innebära att det strömmar pengar till den sistnämnda på de andras bekostnad...

Man kan ju ta Roy Wallis definition av sekter och kontrollera mot #jagärhär:

Frivillig organisation där medlemskapet förtjänas.
Check. Man måste uppvisa rätt "värdegrund", annars nekas man.

Medlemskapet är exklusivt och kan fråntas de medlemmar som inte följer gruppnormerna.
Check. Värdegrunden igen.

Medlemmarna ser sig som en elit som är i besittning av särskild kunskap.
Check. Gruppen bygger ju på just detta. Man vet bättre och vill genom sin närvaro "knuffa ut" de oliktänkande med sin numeriska styrka.

Sekten är vanligen i konflikt med sin omgivning.
Check. En motpol som konfronterar sina meningsmotståndare och skapar just konflikt.

Inom sig är sekten vanligen egalitär, det vill säga alla troende är ett prästerskap.
Check, men som alltid inom sådana organisationer så finns det högre nivåer...

Sekten är etisk och asketisk, alltså att man har vissa levnadsregler och offrar tid och pengar på sin grupp.
Check. Regler och instruktioner finns som det förutsätts att man lägger idell tid på att följa dessa.

Slutligen är sekten totalitär, det vill säga kräver totalt engagemang och försöker styra individens liv.
Check. Stormtrupperna sitter och följer order dag ut och dag in utan att ifrågasätta det och ett ifrågasättande tas personligt och reageras på med aggression.
Citera
2017-12-06, 15:22
Medlem
De har tydligen röstat fram ett eget soundtrack också:

https://twitter.com/AlNecal/status/938402550373650433

Som av en händelse finns en låt av sektmedlemmen Ted Gärdestad med på listan.
Citera
2017-12-06, 15:27
Medlem
TransitGlorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Och märkligt nog tycks alla dessa sammanslutningar innebära att det strömmar pengar till den sistnämnda på de andras bekostnad...

Man kan ju ta Roy Wallis definition av sekter och kontrollera mot #jagärhär:

Frivillig organisation där medlemskapet förtjänas.
Check. Man måste uppvisa rätt "värdegrund", annars nekas man.

Medlemskapet är exklusivt och kan fråntas de medlemmar som inte följer gruppnormerna.
Check. Värdegrunden igen.

Medlemmarna ser sig som en elit som är i besittning av särskild kunskap.
Check. Gruppen bygger ju på just detta. Man vet bättre och vill genom sin närvaro "knuffa ut" de oliktänkande med sin numeriska styrka.

Sekten är vanligen i konflikt med sin omgivning.
Check. En motpol som konfronterar sina meningsmotståndare och skapar just konflikt.

Inom sig är sekten vanligen egalitär, det vill säga alla troende är ett prästerskap.
Check, men som alltid inom sådana organisationer så finns det högre nivåer...

Sekten är etisk och asketisk, alltså att man har vissa levnadsregler och offrar tid och pengar på sin grupp.
Check. Regler och instruktioner finns som det förutsätts att man lägger idell tid på att följa dessa.

Slutligen är sekten totalitär, det vill säga kräver totalt engagemang och försöker styra individens liv.
Check. Stormtrupperna sitter och följer order dag ut och dag in utan att ifrågasätta det och ett ifrågasättande tas personligt och reageras på med aggression.

Även den här definitionen nämns ibland: Medlemmarna skall betrakta sig som en elit som har en alldeles särskild insikt i livets gåtor.

Check där med. En mystiskt insikt i vad som är "hat," "kärlek," "godhet" och "ondska" och hur dessa för gruppens syfte muterar och manifesterar sig från dag till dag. Inga definitioner, bara en gruppinsikt som är så självklar att man aldrig behöver (eller kan, för den delen) föklara för en utomstående. Den här tråden är späckad med sådana exempel.

Edit: Tyckte skillnaden i formulering mellan "besittning av särskild kunskap" och "insikt i livets gåtor" var intressant i det här fallet. Det senare drar mer åt det förandligande hållet kan jag tycka.
Senast redigerad av TransitGloria 2017-12-06 kl. 15:32.
Citera
2017-12-06, 16:36
Medlem
Sektliknelsen är onekligen träffande och många av kriterierna stämmer ju in. En invändning är dock att sekter i allmänhet befinner sig vid sidan av och i konflikt med resten samhället. De har sällan någon egentlig maktbas. #jagärhär understöds däremot av regering, public service och stora delar av den "fria" pressen. Många i det politiska och mediala etablissemanget är som bekant själva med.

Själv tycker jag att #jagärhär påminner om ett slags pionjärrörelse eller Komsomol för vuxna barn. Då får man också med den motbjudande angiverimentaliteten.
Citera
2017-12-06, 16:57
Medlem
odditys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kosto
Nej, jag ljuger inte och jag avgör själv vad för ord jag använder. #jagärhär är en vänlig mjukisorganisation. Några åsiktsterrorister är det definitivt inte. Medlemmarna kommer från alla samhällsklasser och har därmed olika åsikter. Huvuduppgiften är att visa hur man kan föra sig i skrift.

När NI använder ordet VI när ni pratar om ER sekt, så talar varje enskild person för gruppen. Så när varje enskild person gör bort sig så är det representativt för gruppen. Då gör gruppen bort sig. Ni kan inte sluta och börja vara ett VI när det passar.
Jo, ni är åsiktsterrorister. Ni har era favoritmål och det är människor som Bali, Janouch, Lamotte, Heberlein, samt människor med liknande åsikter och trådar där invandringskritik KAN uppstå. Om ni verkligen var en grupp mot hat, så hade ni funnits överallt och inte enbart där det handlar om migration. Alltså åsiktsterrorism. Stänga ner, tysta, kväsa folk som har "fel åsikter." Ni finns fan inte där barn och ungdomar blir mobbade eller där invandrare kallar svenskar för "horor" t.ex.
Och att era medlemmar kommer från olika samhällsklasser och med olika politisk inriktning är knappast ett försvar. Invandringskritiker har försökt tystas av alla som inte är Sverigedemokrater.
Och ni kan inte föra er i skrift. Ni är värdelösa på att samtala och debattera. Ni väljer ju hellre att blocka folk och när ni väl pratar så låter ni som förprogrammerade sekterister som säger samma skit, ljuger och förnekar precis ALL kritik ni får. NI är ointelligenta drönare.

Citat:
Vi tror inte alls att alla "går i takt", det är till och med inte önskvärt eller ens möjligt att alla går i takt.
Däremot är vi alla för att uttrycken på nätet måste rensas från avarter och det gör gruppen med att visa exempel.

Det är NI som framstår som avarter. Ni framstår bara som förbannat obehagliga när ni drevar in i en tråd för att skriva samma dynga om och om igen och trycka på gilla och det tycker även "vanligt folk." För det ser inte normalt ut. Alla fattar att ni organiserar. Ingen blir stärkt av detta, förutom ni själva.

Det borde vara önskvärt att alla går i takt om man startar en grupp som ska "rensa bort hat" på nätet. Man måste kunna lita på att precis ALLA gör ett bra jobb och att precis ALLA vet hur man för en dialog och ett korrekt samtal för att man ska kunna göra faktisk nytta. Man kan inte ha människor som bara yrar om "rasism" och "konspirationsteorier" och som själva hånar och hatar. Om man hade en väl kontrollerad grupp med ett litet antal människor - DÅ skulle man kunna göra något bra. Men om man släpper lös 75k dårar varav knappt någon har någon som helst förståelse för psykologi och god dialog, då gör man ingen nytta. Det enda man är bra till då är att dreva, anmäla, kväsa och trycka på gilla. Och jag tror att Mina Dennert fattar detta själv. Hon säger en sak, men hon godtar uppenbarligen all förbannad idioti som ni tillför på nätet.

Citat:
För det första uttrycker Katerina Janouch sin åsikt väldigt utmanande, onödigt utmanande. Vad hon syftar med det vet bara hon själv men jag tror helt enkelt att hon är rädd för främmande kulturer.
Vi tycker inte det är rasism att vara motståndare vare sig till den förda invandrarpolitiken eller annat. Rasism visar sig tydligt där den dyker upp. Oftast är det småpojkar som inte vet bättre eller vill glänsa i sin lilla grupp. Vi "attackerar" ingen oavsett orsak, vi vill bara visa exempel på det goda ordet. Vår debatteknik är ju så klart individuell precis som omdömet om det är.

Så vad är problemet med att uttrycka sig "utmanande"? Det är tillåtet att uttrycka sig hur fan man vill, så länge man inte uttrycker tydlig rasism och tydliga hot, men ändå är det personer som henne ni drevar mot och har som favoritmål. Och jag tror att hon har betydligt bättre kännedom om "främmande kulturer" än vad den klara majoriteten har i ER sekt, som med all sannolikhet består av förbannat vita uttråkade godhetsknarkare som sätter småkakorna i halsen när de ser en svordom på internet.

Du använder dig av "smygrasism"-argumentet, vilket innebär att man varken behöver säga eller göra något rasistiskt, för om man bara misstänker att någon är rasist, så är den personen rasist. Och det är ett förbannat fördomsfullt idiotargument. Hon skrämmer er. Det är problemet. Hon är en av få i det här förtrycka jävla landet som faktiskt vågar prata om t.ex. migrationsproblemen och hon skiter blankt i vad såna som NI kallar henne. Den här förbannade åsiktskorridoren måste sprängas. Man måste kunna säga sin förbannade mening om den gravt misslyckade migrationspolitiken och alla problem som det medför, UTAN att bli tystad med "rasist!" Svenskar behöver det. Invandrarna behöver det.
Hur mycket mer bevis behöver NI för att Sverige har stora jävla problem på den fronten? Men NI tycker inte om såna som henne, såna som Lamotte, som Bali, som Tino, osv, osv. De ska tystas och speciellt nu när det snart är valår. Ni är så förbannat rädda för att förlora makten i ord som "rasism" och "hat" för det är det enda ni har och ni svingar orden så ofta så att det förlorar all sin mening. Gör lite förbannad riktig nytta istället, för ni är inte goda, ni gör ingen nytta och ni polariserar och gör folk än mer förbannade och de kommer aldrig försvinna, hur mycket ni än anmäler och svärmar.

Citat:
Det finns inget dolt mål, det är fakeuppgifter som du och många andra förut för att ni är livrädda för att den vanlige människan skall återta nätet.

Ni är inte vanliga människor. Den vanliga människan har aldrig behövt vara rädd på nätet och om den har blivit utsatt, så kan den vanliga människan anmäla själv. Ni är politiska åsiktsterrorister som riktar era attacker mot specifika politiska mål - inte "hat" i allmänhet. Visst, anmäl hot och annat som är illegalt - det säger jag inget om. Det finns helt klart idioter både åt höger och vänster och däremellan, varav väldigt många som har letat sig in i er sekt. Erfarna mobbare med mindre smickrande bakgrund. Men alla vet vad ni sysslar med. Alla vet att Mina Dennert försöker smöra sig in i politiken för att påverka lagar. Det finns bevis för detta. Alla förstår att de vill tjäna pengar på detta. Och ni är bara drönare som gör deras jobb och ger henne legitimitet i form av 75k medlemmar - som inte är speciellt imponerande i sig. Men om man har kompisar inom politik och media så kan man få publicitet och bli kända och bli prisade, trots att man inte har utfört något vettigt.
Citera
2017-12-06, 16:57
Medlem
TransitGlorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
Sektliknelsen är onekligen träffande och många av kriterierna stämmer ju in. En invändning är dock att sekter i allmänhet befinner sig vid sidan av och i konflikt med resten samhället. De har sällan någon egentlig maktbas. #jagärhär understöds däremot av regering, public service och stora delar av den "fria" pressen. Många i det politiska och mediala etablissemanget är som bekant själva med.

Själv tycker jag att #jagärhär påminner om ett slags pionjärrörelse eller Komsomol för vuxna barn. Då får man också med den motbjudande angiverimentaliteten.

Touché. Och liksom i alla andra dylika föreningar är den outtalade belöningen för trohet och lojalitet tillåtelsen att bryta mot sina egna regler/budord utan att det ens uppmärksammas. Så länge det drabbar någon utanför den egna snäva gruppen förstås.

Alla djur är som bekant jämlika, fast vissa mer jämlika än andra.
Citera
2017-12-06, 17:30
Medlem
Bara jag som tycker hela den här grejen påminner lite om Milgram experimentet?

Citat:
The subjects believed that for each wrong answer, the learner was receiving actual shocks. In reality, there were no shocks. After the confederate was separated from the subject, the confederate set up a tape recorder integrated with the electroshock generator, which played prerecorded sounds for each shock level. After a number of voltage-level increases, the actor started to bang on the wall that separated him from the subject. After several times banging on the wall and complaining about his heart condition, all responses by the learner would cease.

At this point, many people indicated their desire to stop the experiment and check on the learner. Some test subjects paused at 135 volts and began to question the purpose of the experiment. Most continued after being assured that they would not be held responsible.
(https://en.wikipedia.org/wiki/Milgram_experiment)

Till exempel så tycker dem flesta att dem inte behöver ställas till svars alls. Dock så är skillnaden här att istället för att få något vettigt svar från någon från en lite högre position i gruppen så översvämmas du istället av kommentarer som t.ex anspelar på att du inte har någon aning vad du pratar om och till slut tröttnat personen som ifrågasatte detta från början då denne inser att den aldrig kommer att få ett vettigt svar ändå. Lite som Don Quijote och hans väderkvarnar med en twist.

Men vad jag vill komma fram till är att man har en "godhets-drog" som man knarkar och ska givetvis tillrättavisa alla som inte tycker som dig och när man ifrågasätter dem så tycker de inte alls att de har något ansvar för vad de gjort utan pekar på någon annan.
Dvs nästan exakt som i Milgrams experiment då dem flesta bara fortsatte bara för en auktoritär figur sa att det var okej.
Citera
2017-12-06, 18:04
Medlem
NAVYSEALTEAM6s avatar
Att prisa en sekt där no borders aktivister från vänsterkanten skriker rasism och näthat när dessa blir motsagda är heeelt fel, alla partier är för reglerad invandring hur skulle det annars se ut. Sekten går emot gällande lagar och beslut.
Citera
2017-12-06, 20:38
Medlem
Vem0ths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
Här kan man diskutera #jagärhär med anledning av det pris organisationen fick igår. Många kritiserar gruppen, men den har också en rad devota försvarare.

https://www.facebook.com/goteborgsposten/posts/10156060631921800

Detta är systematiskt arbete, får någon av hejdukarna betalt för det jobbet? Försök övertala mig att folk sitter och uppdaterar ett kommentarsfält i flera timmar bara för att copy paste'a meningar från varandra och like'a varandra, utan någon politisk agenda. Detta är klart och tydligt anordnat när knappt 0,1% av FBs aktiva användarbas från Sverige har så mycket inflytande i vad andra ser i sina flöden.
Citera
2017-12-06, 20:55
Moderator
Tinuviels avatar
I stort sett varenda journalist stödjer oss...

#jagärhär-medlemmen Mats Leijon talar klarspråk på sin blogg:
Citat:
Vår styrka är vårt antal. När det känns som att det är för mycket så kan vi som individer ta en paus. Det finns utvilade medlemmar som kan ta över.
Vi har också ett stöd hos allmänheten. I stort sett varenda journalist, författare, musiker, konstnär, skådespelare, och frivilligarbetare som deltar i den offentliga debatten, stödjer oss.
https://gubbgnall.wordpress.com/2017/12/06/hatkampanjen-mot-jagarhar/

Ett kulturelitistiskt projekt låter det som.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in