Citat:
Ursprungligen postat av
nantale
Man är väl anonym även i denna undersökning? Jag kan faktiskt inte se att SD-röstare skulle vara så paranoida att de just i detta fall vägrade att ange att de röstar på SD. Men tanke på att de i alla andra sammanhang är mycket angelägna att få utrymme för sina åsikter. Skillnaden mot undersökningar där man slumpvis väljer vilka man frågar med nätundersökningar där SD får toppenresultat, är att deltagare i nätundersökningarna väljs efter intresseanmälan och därför finns det flera SD:are som deltar i dem.
Det skulle ju faktiskt kunna vara så att SD:are oftare låter bli att svara när ett okänt nummer ringer.
När det kommer till nätundersökningar brukar de som röster på småpartier vara mer benägna. Har för mig att t.ex. V brukar överskattas i de mätningarna. Samtidigt har de ju träffat rätt vad gäller SD förut. Fast nu vet jag inte om man kan kalla SD ett småparti längre, men det är en definitionsfråga. I övrigt ska det väl finnas en viktning av resultat även i nätundersökningar.
Hur som helst kan vi väl egentligen bara spekulera. Facit får vi var fjärde år, men det kan ju hända mycket på den tiden.
Jag har dock svårt att se att SD skulle ligga under 15 %. Känner till en del som tidigare röstat på S, M och KD som nu ska rösta på SD. Så det går inte riktigt ihop att det skulle bli ett så lågt valresultat idag. Det enda är väl om SD har backat rejält i storstäderna, samtidigt som man ligger väldigt höga siffror i småstäder och landsbygd. Jämför med Trump som gav Republikanerna sitt sämsta valresultat någonsin i flera storstäder (kommer inte ihåg exakt vilka i huvudet), men trots det vann valet.