2017-12-06, 05:16
Medlem
Hej!

Kollade badoo på mobilen och tryckte fel, hamnade på deras sida för att beställa tjänster och helt plötsligt stod det "Väntar på bekräftelse för köp". Då jag absolut inte vill lägga några pengar på badoo avslutade jag appen direkt innan jag bekräftade något, inser sedan att köpet gått igenom och de drar 480 kr från mitt konto. Mailat support och förklarat hur det ligger till, men tänkte kolla här om jag har några argument som kan stödja mitt fall.

Det enda jag köpt via en app förut är coins till pokemon go där man aktivt måste skriva in sitt lösenord för att avsluta köpet. Är sidan för oseriös för att ha en chans att få pengarna tillbaka tror ni?
Senast redigerad av marre023 2017-12-06 kl. 05:20.
Citera
2017-12-06, 05:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marre023
Hej!

Kollade badoo på mobilen och tryckte fel, hamnade på deras sida för att beställa tjänster och helt plötsligt stod det "Väntar på bekräftelse för köp". Då jag absolut inte vill lägga några pengar på badoo avslutade jag appen direkt innan jag bekräftade något, inser sedan att köpet gått igenom och de drar 480 kr från mitt konto. Mailat support och förklarat hur det ligger till, men tänkte kolla här om jag har några argument som kan stödja mitt fall.

Det enda jag köpt via en app förut är coins till pokemon go där man aktivt måste skriva in sitt lösenord för att avsluta köpet. Är sidan för oseriös för att ha en chans att få pengarna tillbaka tror ni?

Det är inställningarna på ditt konto(t.ex. app store eller google play) som avgör om du måste bekräfta varje enskilt köp med lösenord eller inte, det beror inte på de enskilda apparna/spelen.

I google play så kan man klicka i en ruta när man betalar om man inte vill behöva bekräfta med lösenord nästa gång.
Misstänker att det är samma sak i app store.

Kolla via det bolag du betalt om du har möjlighet att ångra köpet.

När man köper digitala tjänster/produkter(som ej levereras fysiskt) har man inte ångerrätt om det är informerat om detta i förväg.
Denna information har man fått och godkänt om man gör köpet via google play och app store.
Senast redigerad av Aramir2 2017-12-06 kl. 05:54.
Citera
2017-12-06, 10:21
Medlem
Har kontaktat dom i hopp om att jag ska kunna häva köpet eller i alla fall köpa extratjänsten den kortast möjliga perioden istället för "hela livet-dealen" som jag köpte för 480 kr..

När jag betalar i pokemon go appen så måste jag veriifiera köpet innan men det behövdes inte här. Och jag har inte klickat i nån ruta att jag inte vill ha bekräftning vid köp heller. Borde helt enkelt behövt skriva in mitt lösenord/scanna med fingret för att slutföra köpet men det gjorde jag inte. Vet inte exakt vad jag tryckte på men känslan är att köpet genomfördes på 1 sekund.

Men då har jag egentligen inga rättigheter till att häva köpet och får hoppas på att dom är schysta och låter mig häva köpet ändå..
Tack för svaret!
Citera
2017-12-06, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marre023
Har kontaktat dom i hopp om att jag ska kunna häva köpet eller i alla fall köpa extratjänsten den kortast möjliga perioden istället för "hela livet-dealen" som jag köpte för 480 kr..

När jag betalar i pokemon go appen så måste jag veriifiera köpet innan men det behövdes inte här. Och jag har inte klickat i nån ruta att jag inte vill ha bekräftning vid köp heller. Borde helt enkelt behövt skriva in mitt lösenord/scanna med fingret för att slutföra köpet men det gjorde jag inte. Vet inte exakt vad jag tryckte på men känslan är att köpet genomfördes på 1 sekund.

Men då har jag egentligen inga rättigheter till att häva köpet och får hoppas på att dom är schysta och låter mig häva köpet ändå..
Tack för svaret!

Vilken app är det du gör köpet via? Jag är 100% säker på att det krävs verifiering både i google play och app-store som grundinställning. Något man kan avaktivera.
Är det inte aktiverat så sker det bara genom att trycka på en knapp.

Om du har gjort köpet direkt till badoo och inte via google play eller app-store så kan du ha ångerrätt, det beror på vilka villkor du accepterat.
För att du inte skall ha ångerrätt så krävs att du blivit informerad om detta(det brukar alltid stå i villkoren till spel och appar som man "skall" läsa när man installerar appen/spelet).

Både google play och app-store går med på att ångra vissa köp inom 48timmar(även om lagen inte kräver det).
Exakt vad de accepterar retur på och inte vet jag inte men det står säkerligen på deras hemsidor.

Lycka till, hoppas du får tillbaks pengarna för det är surt att bli av med nästan 500spänn på att trycka fel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in