2017-12-05, 20:10
Medlem
La-Habanas avatar
båda er två skriver fel,

jag kan hjälpa med en eller två rad men det blir lättare om du skriver på svenska vad ni vill säga så kan jag försöka skriva det på lättaste sätt
Citera
2017-12-05, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av La-Habana
båda er två skriver fel,

jag kan hjälpa med en eller två rad men det blir lättare om du skriver på svenska vad ni vill säga så kan jag försöka skriva det på lättaste sätt

Jag läser endast spanska 3 så att du vet. Men går det alltså inte alls att förstå vad jag menar?
Citera
2017-12-05, 22:18
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Sammanfogat 2 trådar.

/Mod
Citera
2017-12-05, 22:36
Medlem
Kan man skriva:

” A veces me ducho por las manarnas, aunque no cada dia”
Citera
2017-12-06, 01:47
Medlem
La-Habanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jipfeb
Jag läser endast spanska 3 så att du vet. Men går det alltså inte alls att förstå vad jag menar?

Jo det går och viktigaste är att man fattar, låter för rolig , i like it
Citera
2017-12-06, 01:47
Medlem
La-Habanas avatar
Citat:
Kan man skriva:

” A veces me ducho por las manarnas, aunque no cada dia”

Perfecto

PS. Ni glömde yo i början annars kan det hända att du pratar om en annan person, fast det går också
Senast redigerad av La-Habana 2017-12-06 kl. 01:49.
Citera
2018-06-13, 14:04
Medlem
Spanska reflexiva verb! Hjälp!

Hej!
Har googlat men inte riktigt förstått mig på reflexiva verb i spanskan. Skulle någon kunna förklara?

Me ducho= jag duschar mig
Är me ducho ett reflexivt verb?

Mycket tacksam för svar!
Citera
2018-06-13, 15:16
Medlem
ezanrkis avatar
Reflexiva verb är de som slutar på -se, i ditt exempel är verbet ducharse reflexivt.

Ducharse = att duscha sig
Duchar = att duscha

Dessa betyder inte samma sak och ska inte blandas ihop.

Verb som används för att beskriva något som subjektet gör på sig själv är oftast reflexiva.

Me ducho = jag duschar mig
Me lavo = jag tvättar mig.

För att böja ett reflexivt verb används:

Me lavo = jag tvättar mig
Te lavas = du tvättar dig
Se lava = han/hon tvättar sig
Nos lavamos = vi tvättar oss
Os lavaís = ni tvättar er
Se lavan = de tvättar sig

Man kan också göra icke-reflexiva verb reflexiva genom att lägga på -se, till exempel kan man förvandla comprar till comprarse.

Då behöver du vända på ordet och lägga böjningen sist efter grundformen: Voy a comprarme un reloj = Jag ska köpa mig en klocka.

Du kanske har hört folk säga "Me voy" (Jag går mig). Det kommer från verbet irse som är reflexivt. Irse används när man lämnar ett ställe för att göra något. I det förra exemplet skulle meningen kunna börja med "Me voy a..." istället för bara "Voy a..." så då hade betydelsen blivit "Jag ska iväg och köpa mig en klocka" (typ något man säger precis när man går) istället för att bara vara något man planerar.

Hoppas detta hjälper och att jag inte förvirrade dig ytterligare!
Citera
2018-06-13, 15:50
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Sammanfogat 2 trådar.

/Mod
Citera
2018-06-13, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ezanrki
Reflexiva verb är de som slutar på -se, i ditt exempel är verbet ducharse reflexivt.

Ducharse = att duscha sig
Duchar = att duscha

Dessa betyder inte samma sak och ska inte blandas ihop.

Verb som används för att beskriva något som subjektet gör på sig själv är oftast reflexiva.

Me ducho = jag duschar mig
Me lavo = jag tvättar mig.

För att böja ett reflexivt verb används:

Me lavo = jag tvättar mig
Te lavas = du tvättar dig
Se lava = han/hon tvättar sig
Nos lavamos = vi tvättar oss
Os lavaís = ni tvättar er
Se lavan = de tvättar sig

Man kan också göra icke-reflexiva verb reflexiva genom att lägga på -se, till exempel kan man förvandla comprar till comprarse.

Då behöver du vända på ordet och lägga böjningen sist efter grundformen: Voy a comprarme un reloj = Jag ska köpa mig en klocka.

Du kanske har hört folk säga "Me voy" (Jag går mig). Det kommer från verbet irse som är reflexivt. Irse används när man lämnar ett ställe för att göra något. I det förra exemplet skulle meningen kunna börja med "Me voy a..." istället för bara "Voy a..." så då hade betydelsen blivit "Jag ska iväg och köpa mig en klocka" (typ något man säger precis när man går) istället för att bara vara något man planerar.

Hoppas detta hjälper och att jag inte förvirrade dig ytterligare!

Tack så extremt mycket för ett bra svar!

Undrar dock om det går att göra reflexiva verb av alla verb?

Till exempel av verbet comer
Citera
2018-06-14, 09:10
Medlem
ezanrkis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuiwa
Tack så extremt mycket för ett bra svar!

Undrar dock om det går att göra reflexiva verb av alla verb?

Till exempel av verbet comer

Nej alla går inte men många där själva subjektet gör något själv går, ja.

Comer = att äta
Comerse = att äta upp

Lite svårt att ge ett konkret exempel för just comerse men att byta till reflexivt här syftar till att visa på avsikten att just äta upp allt, ”voy a comerme esta manzana” ska förstås som ”jag ska äta upp det här äpplet”.

Skillnaden är att ”voy a comer esta manzana” förstås som ”jag ska äta av det här äpplet”, alltså inte nödvändigtvis äta upp hela.

Hänger du med?
Citera
2018-06-20, 00:00
Medlem
-Andreas-s avatar
Citat:
Någon som kan läsa vad jag gör under en dag på spanska och rätta eventuella fel?

Skulle vara till stor hjälp!
Handlar vad jag gör under en dag

Suelo despertarse a las seis y media en punto. Por las mananas estoy cansado, aunque levantarme. Yo hago mi cama todos los dias porque es importante para mi. Me ducho por las mananas a veces pero no cada dia. Mis padres se levantan siete asi que desayunamos juntos. Normalmente como dos huevos con zumo de naranja. Cuando no tengo hambre como cereales con leche. Despues de he desayunado me miro al espejo y ponerme. Claro me cepillo mis dientes tambien. Salgo de casa corrientemente a las ocho menos diez y voy en autobus a mi escuela. De camino a colegio me gusta escuchar musica. Hoy en el colegio he comido pollo con patatas y he terminado a las tres. Quiero apostar por el colegio y hoy lo pase fenomenal con mis amigos en la escuela. A veces suelo tener un monton de deberes y actualmente tengo muchas tareas. Mi colegio es a la cerca de la ciudad. Ya que mi colegio es a la cerca de la ciudad yo y mi amigos nos gusta ir de compras. Hoy mis padres terminan sus trabajos a las siete pero no pasa nada. Mi familia cenamos a las ocho. Me gusta cenar delante de la tele. A mi madre le gusta comer delante de la tele tambien porque nos detestamos poner la mesa. No me gusta entrenar pero es importa. Hoy he entrenado un poco. Por las noches hago los deberes y veo la tele. Por ultimo me acuesto a las diez despues de he cepillado mis dientes.
Entiendo, bueno.
Soy un analfabeto en comparacion de tipico usuarios de esta categoria de foro, solo habla con mis amistades/etc.
Pero la mas importante es la comprension y yo pensar tus texto es suficiente, para mi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in