2017-12-04, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Visualiseringen visar var kommunen hamnar baserat på de olika egenskaperna vid ringens periferi.
Så även om Stockholm kan ha högutbildade med höga inkomster har Stockholm och tillräckligt mycket annat som drar iväg det från stället där de lila klustar sig.

Som vanligt är dina svar helt renons på något vettigt. Har du nånsin öppnat en bok som inte är Sagan om ringen? Det är ju på grund av dubbelnollor som dig som Stockholm framstår som totalt intetsägande och tomt. Tänk er 1 miljon beta samlade på ett ställe. Vad pratar man med sådana människor om? Att svenskar i gemen saknar allt som kallas bildning är ju helt klart men till det kommer Stockholmares självgodhet. Förutom att Stockholmare inte pratar, de går knappt ut. Därför är det en av världens tristaste städer.
2017-12-04, 20:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Läs vad jag skrev, personen lånade 85% av 5 Mkr = 4.25 Mkr. Hur personen finansierade resterande 0.75 Mkr är irrelevant men vi kan väl anta att personen på nåt sätt hade dessa för att få köpa bostaden från första början.

När bostaden faller till 3 Mkr så är 85% av 3 Mkr inte 3 Mkr utan 2.55 som personen har rätt att låna till och mellanskillnaden som blir blankolån blir 4.25 - 2.55 Mkr = ???.
Nä jag förstår inte alls vad du är ute efter. Ligger din hypotetiska bolånetorsk 1.25M back på nuvarande lån kan jag garantera dig att det inte blir något nytt lån, personen är fastlåst i nuvarande lån / nuvarande bostad tills han lyckats amortera sig fri, marknaden återhämtat sig eller han går i personlig konkurs med efterföljande skuldsanering.
2017-12-04, 20:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Blingon
Och exakt där, kommer din nuvarande bank erbjuda dig en ränta på huslånet, som ligger bara strax under blancolånsräntan. Bara för att de vet att de har dig i ett järngrepp runt pungen och de vet att du inte kan byta bank. Och för att de kan.
Oklart. De har ju teoretiskt möjligheten att pungsparka kunder som redan ligger ner men jag killgissar att banken i verkligheten ser det större värde i kunder som kan betala än kunder som drivs i personlig konkurs och försvinner ut bakvägen efter ett femårigt stålbad (skuldsanering) då banken bara får kaffepengar.
2017-12-04, 20:28
Medlem
Citat:
Går inte då jag bara bryr mig om fakta och ignorerar flummiga fantasier.

Detta är väl ett bra exempel på din obefintliga läsförståelse. Varje läsare som gått ut grundskolan kan notera att jag just responderar på det jag citerar.

Här är fastighetsprisindex från SCB:
Kod:
Riket
1990	100
1991	107
1992	97
1993	86
1994	90
1995	91
1996	91
Det är väl data från SCB som är alternative facts för dig. För något prisfall med 41% finns inte i hårda data.
Antagligen har du och dina informationskällor svårt att veta i vilken ordning siffrorna skall komma. Var det 41% eller 14% säger ni och kliar er i huvudet. 41% känns bättre säger du och drämmer till med det i dina inlägg.

Har har du en bild, det är väl det som krävs för att du ska fatta. Ungefär som en bilderbok. 41% kan du enkelt konstatera. Varför börjar du inte på toppen, nämligen 89 för resten?
http://2.bp.blogspot.com/-J9LJ_KbpHYg/UwJEEviELoI/AAAAAAAAX18/9ujY8kdocvQ/s1600/br_index_1970-2013.png
Det roligaste med grafen är ju att priserna från botten 1996 till 2013 där den slutar steg 487% ha ha. Hållbart? Nej naturligtvis inte. Nej du behöver inte svara, du kan väl respondera i stället.ha ha. tönt
2017-12-04, 20:30
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Jaha så du ska sälja till någon som redan sålt till någon annan som redan sålt...
Ser du inget problem med den tanken, vem har den sista i kedjan sålt till?
Folk som köper för första gången och hushåll som delar på sig.
Senast redigerad av 2_Thumbs_Up 2017-12-04 kl. 20:32.
2017-12-04, 20:39
Medlem
timmmys avatar
Citat:
Järngreppet runt pungen får snarare bankerna med amorteringskravet, åtminstone om de kunder med befintliga lån kommer omfattas av de nya reglerna om lånet flyttas. Detta kommer i så fall innebära klart sämre konkurrens vilket är utmärkt för bankerna men dåligt för kunderna.

Nej, du kan alltid byta bank utan att påverkas av amorteringskravet (så länge det inte handlar om utökning av skuld mot bostaden)
2017-12-04, 20:48
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Jaha så du ska sälja till någon som redan sålt till någon annan som redan sålt...
Ser du inget problem med den tanken, vem har den sista i kedjan sålt till?

Själv ser jag klara problem om alla antingen köper först och säljer sedan, eller om alla säljer först och köper sedan. Det blir inte så smidigt så det är nog rätt bra att det att folk gör på olika sätt.

Främst hade jag tänkt att sälja till någon potentiell köpare, alldeles oavsett dennes bostadshistorik..
Vidare ser jag inga problem med att det finns både köpare och säljare även på en framtida bostadsmarknad. Det är ju som sagt ett ständigt flöde av bostadsförsäljningar.

Poängen med mitt inlägg var dock att belysa fördelen med att sälja innan man köper nåt annat, särskilt i en fallande marknad. Och det är jag inte ensam om att rekommendera.
2017-12-04, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Civilization
Jag pratar med folk. Både i min umgängeskrets samt i mitt yrke. Jag har jobbat som fastighetsmäklare i över tio år i Sthlms innerstad.

Deras val av hur mycket de ekonomiskt väljer att exponera sig mot bostadsmarknaden är till stor del baserat på deras risk/reward analys. Dvs desto dyrare boende de har desto mer pengar "tjänar" de på bara genom att bo. Detta så länge marknaden går upp!

I en nedåtgående marknad så gör samma människor inte samma val. Dvs att de blir försiktigare och stället för att köpa så dyrt som det bara går så vill de ha låg riskexponering mot bostadsmarknaden.

De väljer då kanske att göra avkall på läget, storlek, balkong etc.. de köper något som är billigare helt enkelt. De väljer att inte maxbelåna sig. De vill ha lite mer buffert. osv..

Svårare än så är det inte.

Varför är utbudet plötsligt så stort i Stockholm?
Vill man "byta" ner sig till sin prisklass och varför beter man sig så här just nu?

Mer/mindre buffert gäller ju just får dom som tar nya lån och innefattar dom nya amorteringskraven.
2017-12-04, 21:27
Medlem
Citat:
Visualiseringen visar var kommunen hamnar baserat på de olika egenskaperna vid ringens periferi.
Så även om Stockholm kan ha högutbildade med höga inkomster har Stockholm och tillräckligt mycket annat som drar iväg det från stället där de lila klustar sig.

Ja, men det innebär inte per automatik att det inte är en kommun med hög skattefritt per skalle.

Flera av kommunerna som är lila har lägre skattekraft per skalle, men har mindre mångfald (orange).

Preliminära siffror för utfallet av det kommunala utjämningssystemet 2018 har publicerats nu vilket alltid intressant, den och BRP rapporten ger en rätt bra bild av läget.
2017-12-04, 21:32
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timmmy
Nej, du kan alltid byta bank utan att påverkas av amorteringskravet (så länge det inte handlar om utökning av skuld mot bostaden)

Har du granskat förslaget och sett att det är så? Flera gånger tidigare har förslag gått ut på att de som lägger om lånet till en annan bank ska omfattas av de nya reglerna.

Citat:
Ursprungligen postat av 2_Thumbs_Up
Folk som köper för första gången och hushåll som delar på sig.

Citat:
Ursprungligen postat av Glossus
Främst hade jag tänkt att sälja till någon potentiell köpare, alldeles oavsett dennes bostadshistorik..
Vidare ser jag inga problem med att det finns både köpare och säljare även på en framtida bostadsmarknad. Det är ju som sagt ett ständigt flöde av bostadsförsäljningar.

Poängen med mitt inlägg var dock att belysa fördelen med att sälja innan man köper nåt annat, särskilt i en fallande marknad. Och det är jag inte ensam om att rekommendera.

Jo det finns fördelar med att både sälja och köpa först men mitt inlägg handlade om hur realistiskt det är att alla ska kunna sälja först. Du måste då sälja till någon som redan har sålt och denne är då i samma sits att denne måste sälja till någon som har sålt osv.

Det enda som kan bryta den rekursionen är att man slutligen kommer till en ny köpare som aldrig har ägt en bostad, men köpare som är helt nya på marknaden går knappast in på en dyr bostad direkt utan väljer något i de lägre prisklasserna. Det innebär att om du ska sälja en bostad i de högre prisklasserna då kommer det krävas ganska många led. Du säljer din dyra bostad till någon som byter upp sig en aning och denne säljer i sin tur till någon som byter upp sig och den sista i den kedjan säljer till en 20-åring som köper en billig bostad.

Man behöver inte vara supersmart för att se problematiken och den tröghet som det här skulle innebära och i praktiken är det att varje säljare måste ordna ett temporärt boende som hotell eller att vara inneboende hos en kompis eller liknande. Inte direkt hållbart.

Nej det är nog bra att en del säljer först och att andra köper först, det skapar betydligt mer flyt i försäljningarna. Men även då blir det problem om det inte finns ett visst "överskott" av bostäder så att en del faktiskt kan äga två bostäder under en övergångsperiod.
2017-12-04, 21:45
Medlem
Civilizations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Varför är utbudet plötsligt så stort i Stockholm?
Vill man "byta" ner sig till sin prisklass och varför beter man sig så här just nu?

Mer/mindre buffert gäller ju just får dom som tar nya lån och innefattar dom nya amorteringskraven.

I huvudsak är utbudet stort/större för att marknaden har gått ner. Dvs objekt ligger ute till försäljning längre eftersom säljarna inte får sålt. För ca: 2 år sedan gick typ hälften av alla lägenheter iväg innan visning. Dvs det var ett sånt köptryck så att objekten låg bara i några dagar på Hemnet innan de såldes.

Men det är även nyproduktion som gör att utbudet ökar. Och ännu mer nyproduktion nästa år som kommer ut och en förmodad ännu trögare marknad kommer sänka priserna ytterligare.

Inte så många som vill byta ner sig. De som "förköpt" sig sitter "lugnt" i båten. Och visst de kanske har svårt att sova om nätterna. Men det ska mycket till för att de ska byta ner sig. Däremot de som planerat att flytta och som tänkt att byta upp sig siktar inte lika högt. Fler och fler vill sälja först. De vill ha större marginaler, de räknar inte iskallt att gå plus på sitt nya boende och då blir man inte lika sugen på att maxbelåna sig för att få den fina trean vid Vasaparken. Psykologin är den omvända.
2017-12-04, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruggen
Nä jag förstår inte alls vad du är ute efter. Ligger din hypotetiska bolånetorsk 1.25M back på nuvarande lån kan jag garantera dig att det inte blir något nytt lån, personen är fastlåst i nuvarande lån / nuvarande bostad tills han lyckats amortera sig fri, marknaden återhämtat sig eller han går i personlig konkurs med efterföljande skuldsanering.
Nja, finns väl inget som säger att det inte skulle gå.
Jag kan tänka mig följande fall:
* Den andra banken ger bostadslån på 85% av nya marknadsvärde och blancolån på resten. Inget problem om dom ser låntagaren som någon som kommer att sköta betalningarna.
* Den andra banken ger bostadslån på 85% av nya marknadsvärde. Någon annan långivare blancolån på resten. Inget problem om dom ser låntagaren som någon som kommer att sköta betalningarna.
* Den andra banken ger bostadslån på 85% av nya marknadsvärde och blancolån på resten där det finns en medlåntagare.

Notera att FI kommer inte att gnälla över något alternativ då det är ett befintligt bostadslån det handlar om.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in