2017-12-04, 12:06
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluis
Det är perverst att "alla" har tillgång till "alla" - det är ett gigantiskt juridiskt misstag!

Så är det enligt lagen och har det alltid varit om man har resurser att leta. Nu är det inte bara journalister bovar och snutar som kan gräva efter uppgifter om andra, nu är det enkelt för en var.
Rättvist och lagenligt. Morgan Johansson försöker skapa ojämlikhet mellan yrkesgrupper och folket.
Senast redigerad av Returpapper 2017-12-04 kl. 12:08.
Citera
2017-12-04, 12:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheQue

Vad tycker ni om förslaget?

Detta har inte ett skit med yttrandefrihet att göra!

Finner det alldeles ypperligt, och tjänsten skulle aldrig funnits från början. Lexbase tillsammans med Google blir en solklar förtalssituation mot enskilda individer, där man kan söka på ett namn på Google, och få en träff på Lexbase!

Förtal är olagligt i Sverige, dom lyckades kringgå lagen då dom hade utgivningsbevis. Lexbase skulle aldrig fått existera överhuvudtaget.

Mycket bra om dom sätter stopp för skiten som förstör människors liv!
Senast redigerad av h4ck3rsl4ck3r 2017-12-04 kl. 12:56.
Citera
2017-12-04, 13:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av eminent-dietist
Jo om man håller sig i skinnet och inte blir dömd igen så försvinner det efter 5 år.

Så om man blir frikänd då? Då ska arbetsgivare som söker på ens namn, och får en träff på lexbase, kasta jobbansökan i papperskorgen under 5 års tid då?

Hur tänker du människa, tänker du alls??
Citera
2017-12-04, 13:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ordpistolen
Förslaget är ren censur och inget annat.

Det är det väl inte, står vem som helst fritt att inhämta information om vem dom vill även efter att lexbase tvingats lägga ner.
Citera
2017-12-04, 13:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av obisvenkanobi
Det gör naturligtvis skillnad på vilken karaktär brottet haft och vilka omständigheter.

Men det går såklart slentrian i det, man hamnar i papperskorgen bara för att man förekommer överhuvudtaget! Man tar inte ens reda på vad det handlar om. Det är solklar förtalsverksamhet mot enskilda som Google i samarbete med Lexbase pysslar med!
Citera
2017-12-04, 13:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ordpistolen
Du kanske vill veta om din nya granne är en pedofil?

Då tar du reda på personnummret, sen kollar du med domstolen!

Sitter du och slår upp dina grannar på Lexbase eller? Då är du riktigt sjuk i huvudet min herre!
Citera
2017-12-04, 13:26
Medlem
Måste tas bort. Finns en hel del domar som är felaktiga också, uppemot 30-40 % av alla domar som överklagas ändras. Ingen vet hur många som skulle ändras om alla överklagades, men troligen rätt många.
Citera
2017-12-04, 13:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Aschberg hade väl ett sånt företag riktat till journalister?

Vem bryr sig om grannen har kört för fort eller gjort andra mindre företeelser? De enda som har drabbats av Lexbase är typ mördare, pedofiler och andra tyngre brottslingar som kunde hålla sig gömde och leva som vanligt på en ny ort.

Nej, det drabbar även vanligt hederligt folk, bara det att man förekommer på lexbase, oavsett varför, gör att man åker i papperskorgen! Man kollar inte upp varför, människor är bekväma!

Så där har du helt uppåt väggarna fel!
Citera
2017-12-04, 13:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter

Varför ska en misshandelsdom inte ha betydelse när jag väljer mina vänner/umgänge?

Menar du att du slår upp dina vänner på lexbase? Då vågar jag nog påstå att du har varken vänner eller umgänge!
Citera
2017-12-04, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Jag tycker det är progressivt och en logisk följd av teknikens utveckling och gällande lagstiftning. Man får bestämma sig om domar ska vara offentliga eller inte. I vår demokratiska rättsstat är deras offentlighet självklar av uppenbara skäl och då förstår jag inte varför de inte skall göras tillgängliga på nätet.

Att man måste begära ut en dom hos en domstol "för hand" känns totalt förlegat 2017.

Edit: jag är egentligen också emot Lexbase, jag tycker Domstolsverket själva borde utveckla en gratis tjänst för medborgarna. Det kanske hade kostat några miljoner av de tiotusentals dito vi lagt på mindre viktiga saker de senaste åren.

Man måste väl anta att Lexbase automatiserat processen på något sätt, inte har dom för hand begärt ut information om alla svenskar.
Citera
2017-12-04, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Måste tas bort. Finns en hel del domar som är felaktiga också, uppemot 30-40 % av alla domar som överklagas ändras. Ingen vet hur många som skulle ändras om alla överklagades, men troligen rätt många.
Jag tvivlar. Skulle tro att många domar överklagas just därför att det finns tvivelaktigheter i dem.
Citera
2017-12-04, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Jag tvivlar. Skulle tro att många domar överklagas just därför att det finns tvivelaktigheter i dem.

Jag vet att det finns. En del skrivs det om som suttit länge i fängelse och frikänns helt efter att ny information uppkommit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in