2017-12-03, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Ja stjärnorna roterar moturs runt en tänkt punkt som är norrut.

Ja stjärnorna roterar medurs och runt en tänkt punkt som alltid är söderut. Och med söderut menar vi såklart söderut i såväl Sydafrika som Australien och Sydamerika.

En iakttagelse som är fullständigt omöjlig på en platt jord där söder i Australien inte är åt samma håll som söder Sydafrika. På den platta jorden har vi alltså olika rotationscentrum beroende på var vi är. Väldigt knasigt med andra ord.

Men visst, förklara gärna hur samma stjärnorna kan rotera runt olika punkter.
Nu beskriver du ett tillfälle då en observatör intar olika riktning.
Citera
2017-12-03, 22:33
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Det finns samband i globjordsmodellen mellan exempelvis solen, månen och jorden som är ockultism, du kan läsa om det i tråden för nummerologi.

Trams.

Citat:
Det finns inget vetenskapligt i den runda jorden.

Hur förklarar du då att vetenskapen säger att jorden är en sfär?

Citat:
Du säger polstjärnan sjunker, på en platt jord är det för att den försvinner bort. Du kan ta ut din latitud på en platt jord också.

Nej det kan du inte. Polstjärnan kan omöjligen vara 30 grader över horisonten vid 30N, 45 grader vid 45N och 60 grader över horisonten vid 60N på en platt jord.

https://3.bp.blogspot.com/-WMGQex04oAQ/VtDfwXoY63I/AAAAAAAAAmA/WS1YEXIrr1g/s1600/where%2BPolaris%2Bat.png
Senast redigerad av madtop 2017-12-03 kl. 22:37.
Citera
2017-12-03, 22:36
Medlem
madtops avatar
Citat:
Nu beskriver du ett tillfälle då en observatör intar olika riktning.

Samma riktning (söderut) på den sfäriska jorden.
Olika riktning på den platta jorden.

Förklara varför stjärnhimlen roterar medurs runt en punkt i södra Chile, medurs men runt en helt annan punkt i Australien samt moturs runt en tredje punkt i Europa.
Citera
2017-12-03, 22:49
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Angående stjärnors rotation.
Jag har sett videon, fina bilder, men jag ifrågasätter inte att stjärnorna roterar åt olika håll men jag förstår inte hur det förklaras med att jorden skulle vara rund. Att jag vänder om betyder inte att himlen roterar åt ett annat håll, de betyder att jag vänder mig om.

Vi tar det en gång till. Står du i Sverige och tittar åt söder. Då ser du hur stjärnhimlen roterar medsols runt något. Något som du inte kan se för det ligger långt under horisonten.

Bild 1 visar vad du ser:

Bild 1: http://imgbox.com/SAOXMOD8

Bild 2 visar vad som faktiskt händer sett utanför i rymnden:

Bild 2: http://imgbox.com/E6RaUEq7

Åker du till söderut så kommer denna punkt som allt snurrar runt åt söder att närma sig mer och mer horisonten. Och tillslut så kommer den över horisonten. Och sedan stiger den mer och mer.

Bild 3 visar vad du ser:

Bild 3: http://imgbox.com/aTLznfgR

Bild 4 visar vad som faktiskt händer sett utanför i rymnden:

Bild 4: http://imgbox.com/iy5JEwUc

Det samma gäller norra polstjärnan. Tittar du åt norr och går bakåt (åt söder) kommer du se hur polstjärnan sänker sig mer och mer mot horisonten. Och sedan kommer den under horisonten och fortsätter längre och längre nedanför horisonten ju längre åt söder du kommer.

Citat:
Resorna från USA och söderut du talar om fungerar likadant på en platt jord. Du säger polstjärnan sjunker, på en platt jord är det för att den försvinner bort. Du kan ta ut din latitud på en platt jord också.

Nej, det finns ingen möjlighet att ta ut sin latitud via nyttjandet av både våra polstjärnor på en platt jord. För enligt en plattjord-modell så kan södra polstjärnan inte existera.
Senast redigerad av Jazzil 2017-12-03 kl. 22:52.
Citera
2017-12-03, 23:00
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Om jag står i Sverige och min riktning är söder men jag tittar rakt upp så spinner himlen åt ett håll. Men om jag står på samma sätt i Sydafrika, riktad söderut men tittar rakt upp så spinner himlen åt ett annat håll. Himlens rotation är ju baserad på klotets rotation, den roterar ju åt samma håll norr som söder. Jag förstår inte hur riktningen ändras bara för att man passerar ekvatorn, inte direkt men övergående.
Därför att ditt huvud pekar mot polstjärnan när du är på norra halvklotet.
När du är på södra halvklotet pekar dina fötter mot polstjärnan.
Citera
2017-12-03, 23:05
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ja. Hur får du detta till bevis för att jorden är rund?
Eftersom polstjärnan som allt roterar runt kommer att befinna sig 59° upp på himlen om du tittar norrut från Stockholm medan den befinner sig 26° under horisonten om du står i Johannesburg så visar det tydligt att jorden inte är platt.
Citera
2017-12-03, 23:26
Medlem
madtops avatar
Citat:
Du säger polstjärnan sjunker, på en platt jord är det för att den försvinner bort.

Polstjärnan är intressant och jag diskuterar gärna den lite mer.

Vi vet att polstjärnan är synlig rakt upp (90 grader) vid nordpolen och 45 grader över horisonten vid 45 breddgraden. Vilket i sin tur innebär att avståndet polstjärnan till nordpolen är lika stort som avståndet nordpolen till 45:e breddgraden (det bildas en liksidig triangel)

Och eftersom vi vet att avståndet nordpolen till 45:e breddgraden är 45*111km vet vi att avståndet från nordpolen till polstjärnan är cirka 500 mil.

Nu kan vi räkna ut vinkeln mellan polstjärnan och horisonten (på den platta jorden) vid ekvatorn.
Vi vet att avståndet polstjärnan-nordpolen är 500 mil och vi vet att avståndet nordpolen-ekvatorn är 90*111km= 1000 mil. Vinkeln till polstjärnan vid ekvatorn blir mao tan-1(0.5) = 27 grader.

Förklara varför polstjärnan teoretisk ska befinna sig 27 grader över horisonten vid ekvatorn men att vi observerar den 0 grader över horisonten.
Citera
2017-12-04, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Vi tar det en gång till. Står du i Sverige och tittar åt söder. Då ser du hur stjärnhimlen roterar medsols runt något. Något som du inte kan se för det ligger långt under horisonten.

Bild 1 visar vad du ser:

Bild 1: http://imgbox.com/SAOXMOD8

Bild 2 visar vad som faktiskt händer sett utanför i rymnden:

Bild 2: http://imgbox.com/E6RaUEq7

Åker du till söderut så kommer denna punkt som allt snurrar runt åt söder att närma sig mer och mer horisonten. Och tillslut så kommer den över horisonten. Och sedan stiger den mer och mer.

Bild 3 visar vad du ser:

Bild 3: http://imgbox.com/aTLznfgR

Bild 4 visar vad som faktiskt händer sett utanför i rymnden:

Bild 4: http://imgbox.com/iy5JEwUc

Det samma gäller norra polstjärnan. Tittar du åt norr och går bakåt (åt söder) kommer du se hur polstjärnan sänker sig mer och mer mot horisonten. Och sedan kommer den under horisonten och fortsätter längre och längre nedanför horisonten ju längre åt söder du kommer.

Nej, det finns ingen möjlighet att ta ut sin latitud via nyttjandet av både våra polstjärnor på en platt jord. För enligt en plattjord-modell så kan södra polstjärnan inte existera.
Jag ser inte hur det bevisar att jorden är rund.

Varför existerar inte södra polstjärnan på en platt jord?
Citera
2017-12-04, 10:48
Medlem
Citat:
Samma riktning (söderut) på den sfäriska jorden.
Olika riktning på den platta jorden.

Förklara varför stjärnhimlen roterar medurs runt en punkt i södra Chile, medurs men runt en helt annan punkt i Australien samt moturs runt en tredje punkt i Europa.
Det talar ju både för en platt och rund jord.
Citera
2017-12-04, 10:54
Medlem
Citat:
Trams.

Hur förklarar du då att vetenskapen säger att jorden är en sfär?

Nej det kan du inte. Polstjärnan kan omöjligen vara 30 grader över horisonten vid 30N, 45 grader vid 45N och 60 grader över horisonten vid 60N på en platt jord.

https://3.bp.blogspot.com/-WMGQex04oAQ/VtDfwXoY63I/AAAAAAAAAmA/WS1YEXIrr1g/s1600/where%2BPolaris%2Bat.png
Den skenbara höjden minskar när avståndet ökar, bilden visar inte det.
Citera
2017-12-04, 11:01
Medlem
Citat:
Polstjärnan är intressant och jag diskuterar gärna den lite mer.

Vi vet att polstjärnan är synlig rakt upp (90 grader) vid nordpolen och 45 grader över horisonten vid 45 breddgraden. Vilket i sin tur innebär att avståndet polstjärnan till nordpolen är lika stort som avståndet nordpolen till 45:e breddgraden (det bildas en liksidig triangel)

Och eftersom vi vet att avståndet nordpolen till 45:e breddgraden är 45*111km vet vi att avståndet från nordpolen till polstjärnan är cirka 500 mil.

Nu kan vi räkna ut vinkeln mellan polstjärnan och horisonten (på den platta jorden) vid ekvatorn.
Vi vet att avståndet polstjärnan-nordpolen är 500 mil och vi vet att avståndet nordpolen-ekvatorn är 90*111km= 1000 mil. Vinkeln till polstjärnan vid ekvatorn blir mao tan-1(0.5) = 27 grader.

Förklara varför polstjärnan teoretisk ska befinna sig 27 grader över horisonten vid ekvatorn men att vi observerar den 0 grader över horisonten.
Jag vet inte om avståndet till polstjärnan är 500 mil, enligt din modell är den ju miljoner km bort.
Citera
2017-12-04, 11:01
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Jag ser inte hur det bevisar att jorden är rund.

Varför existerar inte södra polstjärnan på en platt jord?
Enligt den modell över plattjorden som ni plattjordare presenterat finns ju ingen sydpol utan i stället en ända lång isvägg runt den platta skivan. Ser jorden ut så lär ju ingen sydlig polstjärna existera.
Citat:
Den skenbara höjden minskar när avståndet ökar, bilden visar inte det.
Visst men inte proportionerligt mot breddgraden på en platt jord på det sätt som vi ser i verkligheten. Polstjärnan skulle ju dessutom aldrig nå ner till horisonten utan snarare se ut att slockna då den kommit tillräckligt långt bort.
Citat:
Jag vet inte om avståndet till polstjärnan är 500 mil, enligt din modell är den ju miljoner km bort.
Miljoner mil bort skulle ju inte funka alls på plattjorden för då skulle den ju ligga på samma höjd oavsett om du stod i Stockholm eller Sydney. På den runda jorden funkar det givetvis utmärkt om den ligger hundratals ljusår bort.
Senast redigerad av Jonas1968 2017-12-04 kl. 11:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in