2017-12-02, 19:37
Medlem
KimJongNams avatar
Jag har hört mycket positivt om Adderall och skulle väldigt gärna få den utskriven till mig. Har hela livet lidigt av igångsättningssvårigheter, patologisk lättja och allmänt låg energinivå. Det har sabbat mycket för mig genom åren.

Tänkte boka tid med psykiatrikern snart (får redan SSRI) och undrar hur jag på bästa sätt ska kunna övertyga denne om att få Addreall på recept. Mina svårigheter är delvis dokumenterade men fokus har mest legat på min depression och sociala problematik (som jag egentligen anser är symptom på huvudproblemet). Är dock rädd att de tror att jag vikl ha Adderall för "missbruk" (även fast inget missbruk finns dokumenterat hos mig). Ber därför om råd kring hur jag ska gå till väga.

Får jag inte Adderall på recept kommer jag nog se till att fixa det på egen hand, men onödigt att krångla med svarta marknaden om man kan få det lagligt.

Tack för er hjälp.
Citera
2017-12-02, 19:48
Medlem
Det är en ADHD-medicin.

Med dina symptom så lär du inte få den. Du ska ha raka motsatsen.

"Har hela livet lidigt av igångsättningssvårigheter, patologisk lättja och allmänt låg energinivå. Det har sabbat mycket för mig genom åren."
Citera
2017-12-02, 19:51
Avslutad
adderall är väl det amerikanska märket. I Sverige är väl elvanse det som är mest likt adderall.

eller?
Citera
2017-12-02, 19:51
Medlem
KimJongNams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det är en ADHD-medicin.

Med dina symptom så lär du inte få den. Du ska ha raka motsatsen.

"Har hela livet lidigt av igångsättningssvårigheter, patologisk lättja och allmänt låg energinivå. Det har sabbat mycket för mig genom åren."

Jag har antagligen ADD med andra ord. ADHD utan "hyper" delen. Hört att Adderall hjälper mot det.
Citera
2017-12-02, 19:54
Medlem
KimJongNams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snagisnagisnag
adderall är väl det amerikanska märket. I Sverige är väl elvanse det som är mest likt adderall.

eller?
Ingen aning. Det är i huvudsak amerikanska sidor jag har läst på.
Citera
2017-12-02, 19:56
Medlem
rajrajmfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KimJongNam

Du kan inte få Adderall utskrivet i Sverige.
Citera
2017-12-02, 20:04
Avslutad
Citat:

Bor du i USA?
Citera
2017-12-02, 20:16
Medlem
KimJongNams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snagisnagisnag
Bor du i USA?
Nej tyvärr, då hade det varit enkelt antar jag.
Citera
2017-12-02, 20:20
Medlem
blodigdiarres avatar
Börja med att fråga om det inte borde gå att byta din SSRI mot centralstimulerande, just utifrån det ADD-typiska du beskriver. Han kommer troligtvis föreslå concerta, kan ju prova det till att börja med. Om det absolut inte funkar kan du ju ta det vidare därofrån och föreslå metamina, amefetamin eller whatever.

Adderall finns såvitt jag vet
inte i Sverige, men har en svensk ekvivalent, googla på vad det kan vara.
Citera
2017-12-02, 20:34
Medlem
KimJongNams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blodigdiarre
Börja med att fråga om det inte borde gå att byta din SSRI mot centralstimulerande, just utifrån det ADD-typiska du beskriver. Han kommer troligtvis föreslå concerta, kan ju prova det till att börja med. Om det absolut inte funkar kan du ju ta det vidare därofrån och föreslå metamina, amefetamin eller whatever.

Adderall finns såvitt jag vet
inte i Sverige, men har en svensk ekvivalent, googla på vad det kan vara.

Ska googla, tack. Är inte låst vid just Adderall utan jag välkomnar alla mediciner som kan bota detta livshandikapp.
Citera
2017-12-03, 09:22
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ska googla, tack. Är inte låst vid just Adderall utan jag välkomnar alla mediciner som kan bota detta livshandikapp.

Attentin och Elvanse är dom enda godkända amfetaminpreparaten i Sverige - dom består båda av Dexamfetamin.

Allt annat är licenspreparat och extremt svårt att få - ansökte själv med min läkare för 2 månader sedan men har inte ens fått svar - han nämner att det brukar bli avslag från läkemedelsverket.

Adderall består av en blandning av 75% Dexamfetamin och 25% LEVOamfetamin. Det är leva-delen som hjälper människor som du och jag - underaktiva - den delen påverkar signalsubstansen Norepinefrin mer.

Dextro-delen påverkar mest Dopamin - den är därför jättebra för dom hyperaktiva, men mindre bra för oss...

Läs på den här artikeln:

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/SCT

Den beskriver väldigt bra mina egna symptom, och du slår mig som någon med liknande problem.

Googla på medicinen EVEKEO - ny medicin i USA som består av 50% Dexamfetamin och 50% LEVOamfetamin - denna tycks fungera ännu bättre än Adderall, vilket är logiskt, då det blir ännu mer Norepinefrinerg aktivitet, tack vare att det är dubbelt så mycket Levo i den.

Tills vidare föreslår jag att du ber om antingen Reboxetin eller Atomoxetin (strattera) - dessa är NRI-er som fungerar som SSRI fast på norepinefrin istället. En del SCT-are blir hjälpt av dessa.

När du väl har en adhd-diagnos så kan du kolla på kombinationsterapi, m ao flera mediciner tillsammans - det här är min egen lista som jag kör på:

Atomoxetin (strattera) 30 mg
Dexamfetamin (attentin) 3.75 mg*
Guanfacin (intuniv) 1 mg

Detta är dock långt, långt ifrån perfekt... Det är bara åtminstone en liten aning bättre än någon ensam medicin.
Antagligen måste doserna justeras - men som synes så är totalen en större påverkan på norepinefrinerga system i hjärnan

*som en notis bör nämnas att stimulanter i vissa undersökningar har visat sig påverka norepinefrin mer än dopamin vid små doser - detta skulle kunna förklara varför SCT-are märker en liten förbättring av stimulanter först, vid minsta dosen, men sen går det bara utför - till skillnad från adhd-arna som det bara blir bättre och bättre för, vid hög dos.
Citera
2018-01-27, 22:43
Avslutad
Löste det sig?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem