Citat:
Ursprungligen postat av
KimJongNam
Ska googla, tack. Är inte låst vid just Adderall utan jag välkomnar alla mediciner som kan bota detta livshandikapp.
Attentin och Elvanse är dom enda godkända amfetaminpreparaten i Sverige - dom består båda av Dexamfetamin.
Allt annat är licenspreparat och extremt svårt att få - ansökte själv med min läkare för 2 månader sedan men har inte ens fått svar - han nämner att det brukar bli avslag från läkemedelsverket.
Adderall består av en blandning av 75% Dexamfetamin och 25% LEVOamfetamin. Det är leva-delen som hjälper människor som du och jag - underaktiva - den delen påverkar signalsubstansen Norepinefrin mer.
Dextro-delen påverkar mest Dopamin - den är därför jättebra för dom hyperaktiva, men mindre bra för oss...
Läs på den här artikeln:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/SCT
Den beskriver väldigt bra mina egna symptom, och du slår mig som någon med liknande problem.
Googla på medicinen EVEKEO - ny medicin i USA som består av 50% Dexamfetamin och 50% LEVOamfetamin - denna tycks fungera ännu bättre än Adderall, vilket är logiskt, då det blir ännu mer Norepinefrinerg aktivitet, tack vare att det är dubbelt så mycket Levo i den.
Tills vidare föreslår jag att du ber om antingen Reboxetin eller Atomoxetin (strattera) - dessa är NRI-er som fungerar som SSRI fast på norepinefrin istället. En del SCT-are blir hjälpt av dessa.
När du väl har en adhd-diagnos så kan du kolla på kombinationsterapi, m ao flera mediciner tillsammans - det här är min egen lista som jag kör på:
Atomoxetin (strattera) 30 mg
Dexamfetamin (attentin) 3.75 mg*
Guanfacin (intuniv) 1 mg
Detta är dock långt, långt ifrån perfekt... Det är bara åtminstone en liten aning bättre än någon ensam medicin.
Antagligen måste doserna justeras - men som synes så är totalen en större påverkan på norepinefrinerga system i hjärnan
*som en notis bör nämnas att stimulanter i vissa undersökningar har visat sig påverka norepinefrin mer än dopamin vid små doser - detta skulle kunna förklara varför SCT-are märker en liten förbättring av stimulanter först, vid minsta dosen, men sen går det bara utför - till skillnad från adhd-arna som det bara blir bättre och bättre för, vid hög dos.