Citat:
Ursprungligen postat av
Advers
Eckhart Tolle är en "New-Age" guru som kritiserar den moderna, hektiska, livsinställningen och anser att nuet är frälsningen. Han påtalar att moderna människor ständigt vill komma fram till nästa stund och är neurotiska samt att vi borde stadga oss i nuet och varat. Jag tycker han har många bra poänger, men samtidigt ogillar jag tendensen att trivialisera tänkandet och uppförstora nuet. Lösningen är inte att koppla loss helt från tanken, utan snarare att börja tänka på rätt sätt. Vi kan aldrig bli fria ifrån tanken - tvärtom är det bra att tänka och dagdrömma, medan Eckhart säger att vi ska bli tomma skal som flyter i nuet och inte distraheras av tankar. Jag tycker att han har rätt i att vi måste börja använda tanken mer som ett verktyg istället för att låta kompulsiva tankar styra vårt ve och väl, men håller inte med om hans filosofiska konklusion om att tankar är implicit bedrägliga, och att det upplysta tillståndet är att vara utan att tänka. Åtmistone ser jag en fara i att trivialisera tanken och förhärliga nuet. Det primära borde vara att rädda tänkandet, inte befria oss från det.
Jag kan förstås bara prata om vad jag funnit i mig själv men jag skulle tro att det är relevant för dom flesta.
Löst tänkande där tankarna vandrar på egen hand och presenterar allt möjligt nonsens är väldigt lätt att fastna i. Så fort jag distanserar mig från vilket "genuint problem" som helst så visar det sig nästan alltid att jag bara har fått för mig nånting utan att aktivt komma fram till det. Jag utgår från saker som saknar grund i någonting annat än lösa tankar.
Att sluta tänka är däremot ingenting att sikta på. Det är just att blint lyssna på tanken som man kan sluta falla för. Att tänka är ett verktyg och man måste se det som ett sånt. Det innebär att skapa en distans till tänkande så man kan se både fördelar och nackdelar. Det vanliga för mig var att jag identifierade med mina tankar och ideer. Då blir det svårt att förhålla sig rationellt till dom.
Hjärnan fungerar inneboende bedrägligt. Den tar genvägar för att alls kunna fungera. Att tro att man själv inte tänker konstigt är en slags arrogans. Mitt förslag är att förhålla sig till tankar som inneboende bedrägliga. Eftersom kunskap är helt omöjligt så har man inte mycket till val egentligen. Det bästa man kan göra är att försöka förstå varför man drar dom slutsatser man drar.
Citat:
Ursprungligen postat av
krautbrain
Den uppfattningen jag har fått av Tolle är att han är väldigt utopisk. Ypperligt svårt för gemene man att uppnå ett stadie som kan ta Buddhistmunkar en livstid att åstadkomma. Risken är stor att man ägnar sig åt bortträngning istället. Att vänja sig med alla tankar, även negativa, och inte låta sig kontrolleras av dom anser jag är ett mer eftersträvansvärt mål.
Känner en massa som läst Tolle men ingen som uppnått något som liknar Jim Carreys senaste trollande. Upplevde själv hans texter som väldigt smala utan utrymme för annan tolkning.
"Sanningen" kan förstås inte vara annat än smal. Om 2+2 = 4 gäller i en viss kontext så finns det inget rum för andra tolkningar i den kontexten.
Det går förstås inte att beskriva "sanningen" så hans texter är vägvisare i bästa fall. Kan hålla med om att acceptans är viktigare för gemene man. Jag har även hört att den som blir av med alla sina illusioner kommer till acceptans som en direkt biprodukt så det är mest troligt inte speciellt viktigt för dom som söker frigöra sig.
Följande citat är relevant: "Do not walk in the footsteps of those who came before you. Seek what they sought". Det ger ingenting att efterapa någon annan när man söker frihet från illusioner. Om frihet från illusioner leder till acceptans så behöver det alltså inte betyda att det omvända gäller. Bara för att man uppnår acceptans (eller någon annan "upplyst" egenskap) så behöver man inte bli fri för det. Därav skillnaden mellan vad den genuint sökande och gemene man bör leta efter.
Citat:
Ursprungligen postat av
aner0990
Om nuet verkligen var det enda som Eckhart brydde sig om så skulle han sprida sin kunskap gratis och använda sina pengar till att utbilda andra att uppnå det han har uppnått. Alternativt så skulle han sitta på en stubbe i skogen utan pengar och bara njuta av nuet.
Det här är en ganska vanlig tanke du beskriver. Att en frigjord person måste bete sig si och så. Är man inte fri själv så blir det lite som larver som uttalar sig om hur fjärilar bör bete sig. Det ärliga är förstås att medge att jag inte har någon aning om hur jag kommer bete mig när eller om jag blir fri.