2017-12-01, 21:51
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Någon som har närmare koll på vilket opinionsinstitut som kan tänkas vara näst på tur? Och ungefär när? Det börjar klia lite i opinionsundersökningstarmen...

SCB:s stora partisympatiundersökning publiceras den 5 december. Jag tror inte att någon annan OU hinner före eftersom SCB ändå will steal the show. Mätperioden är dock november ( 28 oktober till 27 november var det förra året) så att mätningen redan nu kan anses vara "för gammal" pga de senaste nyheterna.

Annars kan Demoskop (eller en extra insatt Inizio om Aftonbladet nu vill mäta skäggbarn-effekten) komma under nästa vecka.
2017-12-01, 22:53
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
SCB:s stora partisympatiundersökning publiceras den 5 december. Jag tror inte att någon annan OU hinner före eftersom SCB ändå will steal the show. Mätperioden är dock november ( 28 oktober till 27 november var det förra året) så att mätningen redan nu kan anses vara "för gammal" pga de senaste nyheterna.

Annars kan Demoskop (eller en extra insatt Inizio om Aftonbladet nu vill mäta skäggbarn-effekten) komma under nästa vecka.

SCB:s mätning hade jag totalt glömt bort bland alla institut. Det lär väl bli som vanligt i denna "statligt beställda" undersökning, nämligen att S är kraftigt överskattade och SD starkt underskattade.

Nästa mätning i maj/juni 2018 lär kanske bli något intressantare eftersom det är mitt i en het valrörelse, fast å andra sidan mätte SCB väldigt tokigt inför förra valet. I maj 2014 gav de SD 8,1% och valresultatet blev som vi vet 12,9% - En nätt liten miss på 59%... detta var dock fyra månader före valet, men ändå väldigt långt ifrån "facit". Personligen förstår jag inte vitsen med SCB:s halvårsvisa opinionsundersökningar, de är ungefär lika träffsäkra som Saddam Husseins Scud missiler var på sin tid...
2017-12-01, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Jag ser fram emot vad SDs nya "hårdare" stil mot borgarna och i beskrivningen av Sverige (i JÅ:s tal och "reklam"filmen) får för effekt i enkäterna. SD övertrumfade stort M:s och L:s årsstämmor, som slutade i förvirring och motsägelsefullheter.
Det är väl bra att man triangulerar sossarna sådär lite lagom. Eller snarare tar avstånd från de båda. Men så skickar man fram Paula Bier i Opinion Live och hon är helt värdelös. Hur tänker de på SD? Man ska väl maxa sina opinionssiffror nu och framåt? Ge henne en administrativ roll (eller vad som helst där hon kan utnyttja sin, enligt uppgift, stora intelligens), för vem är det tänkt att hon ska attrahera?
2017-12-01, 23:17
Medlem
greta75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Det är väl bra att man triangulerar sossarna sådär lite lagom. Eller snarare tar avstånd från de båda. Men så skickar man fram Paula Bier i Opinion Live och hon är helt värdelös. Hur tänker de på SD? Man ska väl maxa sina opinionssiffror nu och framåt? Ge henne en administrativ roll (eller vad som helst där hon kan utnyttja sin, enligt uppgift, stora intelligens), för vem är det tänkt att hon ska attrahera?

Så olika man kan tycka. Paula är en av dem i SD som jag har mest respekt för och den som jag tror funkar allra bäst efter Jimmy i rutan. Hon är allt annat än dum eller obegåvad, det vill jag slå fast.
2017-12-01, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greta75
Så olika man kan tycka. Paula är en av dem i SD som jag har mest respekt för och den som jag tror funkar allra bäst efter Jimmy i rutan. Hon är allt annat än dum eller obegåvad, det vill jag slå fast.
Nu tangerar vi OT här, men du hatar SD, så det är klart att du uppskattar den minst övertygande representanten för partiet. Och du du verkar ju för övrigt vara lite generellt pantad, så du förvånar mig inte.

Visst, behåll henne för all del i SD, men skicka aldrig mer henne till i en offentlig debatt. I alla fall inte innan hon har gått en 5-årig utbildning i retorik och debatteknik. Skulle hon komma i närheten av partiledarposten svär jag att aldrig mer rösta SD.
2017-12-02, 11:21
Medlem
Ördögs avatar
Uppgång med 0,4 procent i Svensk väljaropinion.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6834281
Citat:
Sverigedemokraterna med 16 procent ligger en bra bit från sina toppnoteringar på 19 procent eller mer. Det finns nu en nervositet hos SD, menar Fredrik Furtenbach.

– De har ju ganska liten vana vid nedgångar, egentligen, det har varit uppåt, uppåt, uppåt för dem. Men nu är det inte lika lätt längre och jag tycker att det märks att den sverigedemokratiska ledningen förbereder sina sympatisörer lite på att det kan inte bara gå uppåt hela tiden.
2017-12-02, 11:58
Medlem
"Svensk väljaropinion är en sammanvägning av opinionsmätningar från Novus, Sifo och Ipsos."

The worst of the worst.

Skit in ger skit ut. Att de kan med att låtsas som att denna tillför något och ger den rubriker.

Propagandan är hård.
2017-12-02, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Uppgång med 0,4 procent i Svensk väljaropinion.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6834281
Märkligt, enligt MSM så har det ju bara varit neråt neråt, sedan de nådde sitt opinionstak på 10% av väljarna.
2017-12-02, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington

Hon ökar inte på några opinionssiffror. Hon vill vara etablissemangsfähig och höja partiet till PK nivå. Hon borde gå hos en talpedagog och lära sig tala så det hörs vad hon vill få fram. Jag håller med dig angående hennes placering inom partiet.
I detta program blev hon dock helt chockad, överfallen från alla håll. Dessutom av en partiintern. Hur hade Ekeroth skött sig här? Han behövs för att motsvara hur media kommer att behandla SD.

Folk i gemen håller nog på att lugna ner sig nu. De kommer att reflektera över situationen. I april kan vi se en bra siffra i OU. Knappast tidigare. SD kommer med sin valplattform i mars. Efter det kan vi börja ta opinionssiffrorna på allvar.
2017-12-02, 13:16
Medlem
svenabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av regnidagigen
I detta program blev hon dock helt chockad, överfallen från alla håll. Dessutom av en partiintern. Hur hade Ekeroth skött sig här? Han behövs för att motsvara hur media kommer att behandla SD.

Ärligt talat. Vem skulle de ha skickat och vem skulle vilja ta på sig uppdraget? "Vem vill åka till opinon live? Belinda Fittstim och Gudrun är där" Hela upplägget var ju till för att platta till SD. Strax efter programmet avslöjades det att Hanna Wigh har betalat någon för att vandalisera hennes hem som ett led i smutskastningen gentemot SD.

Som jag ser det så måste SD bli största parti redan nästa val. Annars får vi ytterligare fyra år med DÖgrävare. Det blir svårt när hela MSM gör allt för att hindra detta.

För att nå det målet bör strategin vara att göra som nya moderaterna. Dvs. ljuga så mycket som möjligt för att framstå i bättre dager. Vara så strategiska som möjligt och ta varning av vad som hände ND.
Föreslå bra lösningar på problem. Lösningar finns, om man frågar professionen och inte marketing-konsulter.
2017-12-02, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenab
Ärligt talat. Vem skulle de ha skickat och vem skulle vilja ta på sig uppdraget? "Vem vill åka till opinon live? Belinda Fittstim och Gudrun är där" Hela upplägget var ju till för att platta till SD. Strax efter programmet avslöjades det att Hanna Wigh har betalat någon för att vandalisera hennes hem som ett led i smutskastningen gentemot SD.

Som jag ser det så måste SD bli största parti redan nästa val. Annars får vi ytterligare fyra år med DÖgrävare. Det blir svårt när hela MSM gör allt för att hindra detta.

För att nå det målet bör strategin vara att göra som nya moderaterna. Dvs. ljuga så mycket som möjligt för att framstå i bättre dager. Vara så strategiska som möjligt och ta varning av vad som hände ND.
Föreslå bra lösningar på problem. Lösningar finns, om man frågar professionen och inte marketing-konsulter.

Spyan var nära när man fick se Hannas hånleende nuna.
Jag är rädd att det blir ett total DÖ efter nästa val. Löfvén blir desperat och " Alliansen" kan inte stå emot.
Vem skulle få SD att ljuga? De skulle ju kunna bli ertappade!
De offrar hellre sin plats än sin heder. Övriga gör tvärtom. Jag väntar på att folket ska få upp ögonen.
2017-12-02, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenab
Ärligt talat. Vem skulle de ha skickat och vem skulle vilja ta på sig uppdraget? "
[rant]
Om man tvekar ska man nog byta yrke. Det är för fan vad de får bra betalt för att göra. Själv hade jag sett fram emot att få göra min stämma hörd, och trumpeta ut sanningen. Först hade jag dock läst på om mina motståndare. Vem fan är "inte rasismen nu" varför är de där? Varför möter inte Bier en politiker? Vilka är de (vänstern, dvs mer eller mindre dolda politiska motståndare), vem representerar de (särintressen)? Hur stora är de (batikhäxssmå), och vilka finansierar dem (sossar). För helvete, om man är så smart som Bier (ironi) så startar man med att ifrågasatta upplägget, public service, programledare och motdebattörers intentioner, moral och incitament. Det hade varit enkelt för en driven och offensiv debattör. När man avrättat sina motståndare och deras värdegrund går man över till nästa nivå, dvs på en moralisk och filosofisk nivå. Samt säger att det, enligt Stridh själv, var ett misstag från start. Men att man är lika oroade som Stridh är för det ökade utländska inflytandet i Sverige. Wigh hade, om manIBier förberett så mycket man förväntar sig av en kompetent högbetald partipolitiker, kunnat avfärdats på 10 sekunder (+- ett par sekunder).

Bier (och många andra SD debattörer) kan hålla sig kvar på högstadiets nivå, men i privata sammanhang. Fast så kan man väl inte göra, responderar någon, det skulle inte fungera. På vilket jag genmäler, det är precis så som man attackerar SD, och vare sig det är rätt eller fel från moralisk utgångspunkt, ska det fan kosta att både ha fel, och att låtsas som man inte vet om att man har fel. De vill säga, inte enbart att motståndare är en skitstövel, men att de är en maktens ljugande skitstövel. SD ska (borde redan vara) bli bättre på spelet än sina motståndare. SD har fördelen att de kan hålla sig till sanningen. Men inte ens den kan de få fram.

Vill bara tillägga, SD hade skickat dit en kommunsnubbe från Göteborg. Som såg ut som en orakad slusk. Va fan, får de ingen utbildning alls på de olika kanslierna? Media älskar orakade sluskliknande SDare, gärna med ingen, eller halvkonstiga, frisyrer. Mycket effektivare än 10 minuters stagad anti SD-propaganda. Till och med NMR ser bättre ut i rutan, estetiskt. Klä och uppför er bättre än era motståndare, men var skoningslösa i retoriken. (Vilka jävla amatörer, trots snart 8 år i riksdagen) Ta det som ett välmenande råd.
Senast redigerad av Fnysington 2017-12-02 kl. 14:56.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in