2017-11-28, 20:30
Bannlyst
Hej!
Jag undrar om jag skulle köpa en ny Ligier js50 2017 ca 140k och sedan sälja den efter tre års användning hur mycket skulle den då vara värd? Tror ni jag skulle kunna få 120k?

Tacksam för snabbt svar!
Senast redigerad av Olle1326 2017-11-28 kl. 20:32.
Citera
2017-11-28, 20:33
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olle1326
Hej!
Jag undrar om jag skulle köpa en ny Ligier js50 2017 ca 140k och sedan sälja den efter tre års användning hur mycket skulle den då vara värd? Tror ni jag skulle kunna få 120k?

Tacksam för snabbt svar!

Hälften kanske något mer efter tre år
Citera
2017-11-30, 23:01
Medlem
Skulle tro att värdet är max 70 000 efter tre år. Min känsla är att fallet är kraftigare än en bil. Orsaken är att teknisk livslängd är kortare. En vanlig personbil fungerar i 20 år och 30 000 mil. Tror inte att livslängden på en moppebil är i närheten av detta. Max 10 år och sedan skroten så efter 3 år bör stor del av värdet försvunnit.
Senast redigerad av Mynicname 2017-11-30 kl. 23:12.
Citera
2017-12-01, 02:46
Moderator
Arne.Ankas avatar
Bilen sjunker 20k i värde bara du kör hem den typ, nyköp är ekonomiskt sett en katastrof.
Citera
2017-12-01, 12:06
Medlem
kaoriblasts avatar
Citat:
Hej!

Tacksam för snabbt svar!

Inte för att vara vrång, men vilken fantasivärld lever du i om du tror att något fordon enbart skulle förlora 20k i värde från nypris efter tre års användande? Lägg gärna istället pengar på att ta ett riktigt körkort för typ 10k och köp en bil för 130k, kör den i tre år och sälj vidare. Är du inte 15 år gammal eller gravt utvecklingsstörd så finns det ingen mening att ha en mopedbil, och framförallt inte i tre långa år. Jag lovar att om du som vuxen människa försökte, så skulle du frivilligt frontalkrocka med en lastbil innan de där tre åren gått.
Citera
2017-12-01, 15:56
Bannlyst
Citat:
Har kollat på en js50 och dom kostar runt 139 att köpa nya eller med några mil och många från runt 2013 går för 100 - 120 dom har runt 2000 mil och är då 4 år gammla.

Citat:
Ursprungligen postat av kaoriblast
Inte för att vara vrång, men vilken fantasivärld lever du i om du tror att något fordon enbart skulle förlora 20k i värde från nypris efter tre års användande? Lägg gärna istället pengar på att ta ett riktigt körkort för typ 10k och köp en bil för 130k, kör den i tre år och sälj vidare. Är du inte 15 år gammal eller gravt utvecklingsstörd så finns det ingen mening att ha en mopedbil, och framförallt inte i tre långa år. Jag lovar att om du som vuxen människa försökte, så skulle du frivilligt frontalkrocka med en lastbil innan de där tre åren gått.

Har kollat på en js50 och dom kostar runt 139 att köpa nya eller med några mil och många från runt 2013 går för 100 - 120 dom har runt 2000 mil och är då 4 år gammla.
Citera
2017-12-01, 16:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Skulle tro att värdet är max 70 000 efter tre år. Min känsla är att fallet är kraftigare än en bil. Orsaken är att teknisk livslängd är kortare. En vanlig personbil fungerar i 20 år och 30 000 mil. Tror inte att livslängden på en moppebil är i närheten av detta. Max 10 år och sedan skroten så efter 3 år bör stor del av värdet försvunnit.

De mopedbilar som kostar runt 70 är från runt 2009-11 och de är av sämre märken. Js50 är den populäraste bilen och därför högre resell price eftersom efterfrågan är större. Det är också den ända bilen som inte ser förjävlig ut.
Citera
2017-12-01, 19:06
Medlem
kaoriblasts avatar
Citat:

Och du tror att någon faktiskt får det begärda priset på dem i det läget? Vad är anledningen till att du ens vill ha en mopedbil?
Citera
2017-12-01, 20:04
Bannlyst
Citat:
Och du tror att någon faktiskt får det begärda priset på dem i det läget? Vad är anledningen till att du ens vill ha en mopedbil?

Asså ja det är ju företag inte privatpersoner så aa. Jag vill ha moppebil för att EPA är bögigt och vill inte ha moppe då kan jag lika gärna cykla gratis. Men aa vill ha bil men inte EPA.
Citera
2017-12-01, 21:12
Medlem
kaoriblasts avatar
Citat:
Asså ja det är ju företag inte privatpersoner så aa. Jag vill ha moppebil för att EPA är bögigt och vill inte ha moppe då kan jag lika gärna cykla gratis. Men aa vill ha bil men inte EPA.

En vanlig moppe är tusen gånger roligare än en moppebil, bara så du vet. Btw företagen får inte automatiskt det begärda priset heller. Sen kan du nog räkna med att stackarn som sålt sin moppebil till företaget kanske på sin höjd fått 70k för den. Sen har de förmodligen lagt ner 20k på diverse reparationer och sen ska de ha lite vinst vid försäljningen och lägger därför till kanske 15% (+ lite extra för att kunder kommer vilja pruta) för att göra det värt själva affären för firman. Men det är ändå en allmänt dålig affär.
Citera
2017-12-01, 21:56
Bannlyst
Citat:
En vanlig moppe är tusen gånger roligare än en moppebil, bara så du vet. Btw företagen får inte automatiskt det begärda priset heller. Sen kan du nog räkna med att stackarn som sålt sin moppebil till företaget kanske på sin höjd fått 70k för den. Sen har de förmodligen lagt ner 20k på diverse reparationer och sen ska de ha lite vinst vid försäljningen och lägger därför till kanske 15% (+ lite extra för att kunder kommer vilja pruta) för att göra det värt själva affären för firman. Men det är ändå en allmänt dålig affär.

Om dom säljer den till firman för 70 skulle de kunna göra en kanondeal o sälja den direkt för 90 minst och folk skulle verkligen betala det eftersom det är 20 under majoriteten. Bilarna för 70 är skräp.
Citera
2017-12-04, 14:15
Medlem
Varför fråga om du redan bestämt dig?

Halva priset efter 3 år är ett bra riktvärde. 10 - 20' upp på det om den är verkligt välskött och dokumenterat välservad. 10 - 20' ner på halva priset om den är nedbusad och jävlig.

Fatta att moppebilar är orealistiskt dyra i förhållande till vad dom ger.
Den som överväger moppebil har oftast så rika föräldrar och/eller är så tekniskt handikappade att man inte bryr sig om att klabba med begagnat, utan man köper nytt utan att bekymra sig över framtida värdefall.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in