Vad jag minns från skolan var det avunsjuka mot judarna för att de var skickliga skräddare och affärsmän och liknande argument. Redan då tyckte jag det var lite konstigt då argumenten kunde användas mot nästan vilka som helst, de kunde exempelvis varit lika avundsjuka på japaner eller svenskar. Den totala avsaknaden av en nyanserad analys av tiden före noterade jag, men funderade inte då så mycket på vad det i sig kunde bero på.
Sedan började jag fundera på vilka förutsättningar som fanns före som kunde leda till förintelsen, sedan upptäckte jag att den politik som råder i sverige gjorde allt för att återskapa liknande förutsättningar men ännu värre: många kulturer i ett land, segregation, många etnicitetet, många religioner, hög skuldsättning till bankirerna, god tillgång på illegala vapen, de styrande föraktar öppet det egna folket, mm.
Citat:
Ursprungligen postat av
BeppoYapp
Tack för denna trådens bästa inlägg... klokt och välformulerat

Håller med om att det var ett bra inlägg. Att skolan är starkt påverkad av diverse lobbyism och inflytande från ägarna av bokförlag, tidningar och övrig massmedia är uppenbart.