Citat:
Ursprungligen postat av
studentnissen
Inte ens victor är dum nu att köpa en för dyr bostad i en sjunkande marknad. Förra gången amorteringskravet infördes så var vi i en uppgång. Det påverkade folks spekulationsmotiv, dvs ta del av framtida uppgångar och där man även vant sig vid de stora uppgångar som skett.
Denna gång är nog väldigt få beredda att bli inlåsta i sin bostad i flera år kanske, speciellt om du är 29-35 och familjbildning/flick-pojkvän lurar runt hörnet.
Jag tror du underskattar människors vilja om att förverkliga drömmen om "en charmig lägenhet i innerstaden", framför allt när alternativet är att betala en 50 % högre månadskostnad för ett andrahandskontrakt för en lägenhet som du inte vet säkert att du får bo kvar i 4 månader senare.
De som vill tro på att marknaden rör sig i sidled eller kommer vända upp kommer övertyga sig om att det är fallet baserat på några artiklar om att en chef för en mäklarbyrå och en ekonom på en storbank tror på +/- 5 % det närmaste året. Gemene man är rationell men agerar ändå irrationellt till följd av undermålig hantering och förståelse för sina egna känslor.
Värt att understryka att jag talar främst om köpare under 40 år som är ute efter 1-3 rum.
Ett tillägg i min spekulation om prisökning fram till 1 mars, jag tror det handlar om en blygsam ökning på 2-4 % från idag till slutet av februari.