2017-11-30, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av studentnissen
Inte ens victor är dum nu att köpa en för dyr bostad i en sjunkande marknad. Förra gången amorteringskravet infördes så var vi i en uppgång. Det påverkade folks spekulationsmotiv, dvs ta del av framtida uppgångar och där man även vant sig vid de stora uppgångar som skett.

Denna gång är nog väldigt få beredda att bli inlåsta i sin bostad i flera år kanske, speciellt om du är 29-35 och familjbildning/flick-pojkvän lurar runt hörnet.

Jag tror du underskattar människors vilja om att förverkliga drömmen om "en charmig lägenhet i innerstaden", framför allt när alternativet är att betala en 50 % högre månadskostnad för ett andrahandskontrakt för en lägenhet som du inte vet säkert att du får bo kvar i 4 månader senare.

De som vill tro på att marknaden rör sig i sidled eller kommer vända upp kommer övertyga sig om att det är fallet baserat på några artiklar om att en chef för en mäklarbyrå och en ekonom på en storbank tror på +/- 5 % det närmaste året. Gemene man är rationell men agerar ändå irrationellt till följd av undermålig hantering och förståelse för sina egna känslor.

Värt att understryka att jag talar främst om köpare under 40 år som är ute efter 1-3 rum.

Ett tillägg i min spekulation om prisökning fram till 1 mars, jag tror det handlar om en blygsam ökning på 2-4 % från idag till slutet av februari.
2017-11-30, 17:47
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Ja och de har redan gjort en kreditprövning och godkänt kunden för det lånebeloppet och sedan har kunden amorterat ned det, då kommer banken I de flesta fall godkänna en höjning igen. Åtminstone om kunden har skött sig. Sedan kan förstås kunden vända sig till andra banker också.

Bara för att vara petig....ditt reeonemang spricker om lägenheten har fallit i värde lika mycket som betalats in i amortering. Alltså dagens förhållande!
2017-11-30, 17:51
Medlem
Victor kan utan tvekan leva utan bil, det är 1100/månad i boendeparkering i Vasastan och ca 7000-8000 i månaden för värdeminskning, drivmedel, skatter osv. Ett årskort med SL kanske skulle behövas dock.

Korta avstånd sparar inte bara tid(vilket kan vara = pengar), utan även pengar.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2017-11-30 kl. 17:53.
2017-11-30, 17:54
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troglodyten
Vilka av dessa siffror är ett marknadsvärde?
5.1Mkr? Nej eftersom det inte finns någon säljare till det priset.
Jo, marknadsvärdet är vad marknaden vill betala för något. Som sagt kan säljaren säga att den minsan vill ha 200 miljoner så den blir ekonomiskt oberoende, men denna dröm ändrar inte marknadspriset. Banker, försäkringsbolag, stater eller andra som kan tänkas vara intresserade kommer inte plötsligt säga att marknadspriset "ligger någonstans mellan 5 och 200 miljoner".

Det finns mer flyktiga betydelser bakom ordet, men det handlar det om att vi ibland behöver ett "marknadspris" utan att genomföra en process för att faktiskt ta reda på marknadspriset. Tex just vid försäkring. Då approximeras lämpligen marknadspriset genom att titta på vad marknaden velat betala för liknande objekt (inte på vad säljare ville ha betalt men inte fick ut).
2017-11-30, 17:59
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av atfc
Jag tror du underskattar människors vilja om att förverkliga drömmen om "en charmig lägenhet i innerstaden", framför allt när alternativet är att betala en 50 % högre månadskostnad för ett andrahandskontrakt för en lägenhet som du inte vet säkert att du får bo kvar i 4 månader senare.

De som vill tro på att marknaden rör sig i sidled eller kommer vända upp kommer övertyga sig om att det är fallet baserat på några artiklar om att en chef för en mäklarbyrå och en ekonom på en storbank tror på +/- 5 % det närmaste året. Gemene man är rationell men agerar ändå irrationellt till följd av undermålig hantering och förståelse för sina egna känslor.

Värt att understryka att jag talar främst om köpare under 40 år som är ute efter 1-3 rum.

Ett tillägg i min spekulation om prisökning fram till 1 mars, jag tror det handlar om en blygsam ökning på 2-4 % från idag till slutet av februari.

Jupp, det är svårt att vara rationell och undvika dolda/långsiktiga risker när 1) det kostar på kort sikt, och 2) rör något som man känslomässigt vill ha, och 3) man kan motivera sitt beslut med att "alla gör det".
2017-11-30, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Det är förstås det de hoppas på. Och jag läst nånstans att riksdagsvoteringen inte hålls förrän i sommar, stämmer det? De hoppas att "hinna-före-amorteringskravet"-rallyt kan upprepas nu under valåret. +20% på 18 månader förra gången fram till juni i fjol. Men en ekonomi är en nyckfull djungel och det kan få motsatt effekt nu i prisnedgång och förväntad global ränteuppgång, än vad det hade för ett par år sedan före Trump å allt.

Regeringen hade nog hoppats att FI inte skulle föreslå någonting. Nu när FI har lagt ett förslag, så måste ju regeringen ta ställning till det. De hatar sånt! Om de gör nånting så kan de ju få skulden för konsekvenserna som det får. Nu för tiden accepterar varje regering automatiskt varje myndighets förslag, så att de i efterhand kan skylla ifrån sig på den myndigheten. Presskonferensen med finansmarknadsminister Bylund idag tydliggjorde det spelet. Handlade mest om vilket ansvar regeringen tar på sig, och ministern skyllde hela tiden ifrån sig på myndigheten och oppositionen.

Vad menar du med detta? Är det inte bestämt att det ska införas 1:a mars? Någon som vet?
2017-11-30, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitt-namn
Vad menar du med detta? Är det inte bestämt att det ska införas 1:a mars? Någon som vet?

Det behövs ingen riksdagsvotering för detta.
2017-11-30, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Det behövs ingen riksdagsvotering för detta.

Så frågan på svaret är 1:a mars?
Det innebär ju att överlåtelsen måste göras innan 1:a mars inte att själva kontrakt skrivs. I så fall kommer det ju att bli bråttom redan nu (december imorgon (0), jan (1), feb (2), mars (3)
2017-11-30, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
Bara för att vara petig....ditt reeonemang spricker om lägenheten har fallit i värde lika mycket som betalats in i amortering. Alltså dagens förhållande!
Lika mycket? Hur mycket tror du folk amorterar i månaden.

https://rogerkratz.github.io/BooliStat/

99k -> 84k på Södermalm sedan 17-08-16. Det är 106 dagar.

För en 1,5a på 40 m2 blir det en värdeminskning på 600 000 kr, eller, 6 000 kronor om dagen.

Förstår inte varför folk ens diskuterar FIs amorteringskrav, annat än som psykologisk faktor. Det är en piss i nilen mot prisraset som pågår.
Senast redigerad av fittfittan 2017-11-30 kl. 18:46.
2017-11-30, 18:46
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittfittan
Lika mycket? Hur mycket tror du folk amorterar i månaden.

https://rogerkratz.github.io/BooliStat/

99k -> 84k på Södermalm sedan 17-08-16. Det är 106 dagar.

För en 1,5a på 40 m2 blir det en värdeminskning på 600 000 kr, eller, 6 000 kronor om dagen.

Förstår inte varför folk ens diskuterar FIs amorteringskrav, annat än som psykologisk faktor.

Ja, att amortera i takt med det prisfall man haft i Stockholm de senaste månaderna klarar inte ens den mest sparsamme. Ett prisfall i takt med amorteringskraven för de högst skuldsatta är knappast att vänta. Det vore ju närmast en sättning.

Men den som lever får se.
2017-11-30, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Ja, att amortera i takt med det prisfall man haft i Stockholm de senaste månaderna klarar inte ens den mest sparsamme. Ett prisfall i takt med amorteringskraven för de högst skuldsatta är knappast att vänta. Det vore ju närmast en sättning.

Men den som lever får se.

Jo, men vi talar ändå om en avbetalningsplan på 33 år inledningsvis som sedan går mot oändligheten när lånet går ner mot 50% eller 4,5 ggr årslönerna i hushållet, vilket som kommer sist. Liksom ...

Jag tror ändock att mycket av prisfallet nu kommer skyllas på amorteringskravet snarare än bubblan.

EDIT:
Ett jävla gnäll på luftslaget.
https://www.di.se/nyheter/toppekonom-kravet-riskerar-sanka-hela-ekonomin/
https://www.di.se/nyheter/alliansen-boprisraset-riskerar-att-accelerera/
https://www.di.se/ledare/lotta-engzell-larsson-fis-nya-krav-ar-en-riskabel-skenmanover/
https://www.di.se/nyheter/maklarjatten-rorligheten-pa-bostadsmarknaden-stryps/
Senast redigerad av fittfittan 2017-11-30 kl. 18:52.
2017-11-30, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittfittan
Jo, men vi talar ändå om en avbetalningsplan på 33 år inledningsvis som sedan går mot oändligheten när lånet går ner mot 50% eller 4,5 ggr årslönerna i hushållet, vilket som kommer sist. Liksom ...

Jag tror ändock att mycket av prisfallet nu kommer skyllas på amorteringskravet snarare än bubblan.

EDIT:
Ett jävla gnäll på luftslaget.
https://www.di.se/nyheter/toppekonom-kravet-riskerar-sanka-hela-ekonomin/
https://www.di.se/nyheter/alliansen-boprisraset-riskerar-att-accelerera/
https://www.di.se/ledare/lotta-engzell-larsson-fis-nya-krav-ar-en-riskabel-skenmanover/
https://www.di.se/nyheter/maklarjatten-rorligheten-pa-bostadsmarknaden-stryps/

Jag tror att en del av prisfallet som vi har sett beror just på det här kravet. Känns inte som en slump att det började diskuteras i juni och sedan har marknaden varit avvaktande för att därefter börja falla. Detta sammanfaller med de anekdoter som vi hört att man sedan sensommaren inte har kunnat låna lika mycket och att bankerna i praktiken redan har anpassat sig och infört kravet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in