Citat:
Ursprungligen postat av
PenetreraMera
Nja, det är väl inget som inte någon annan partiledare heller hade gjort i samma läge, få lämnar väl frivilligt ifrån sig makten? Vad som däremot ständigt överraskar mig om SL är att han kan läsa motståndare, tolka situationerna och komma med moteld på ett sätt som få klarar av. Att han sen för en katastrofal svensk politik är en annan femma, men det är hans listighet som gör att han får den möjligheten.
I det här fallet kan han - om planen går hem - vända en klockren motgång (regeringskris pga stollarna i MP) till en seger för sig och S (splittring av Alliansen + återströmning av missnöjda MP-väljare till MP och därmed rädda kvar partiet i riksdagen).
Ganska slugt. Kan motståndarna komma på någon medicin mot detta, måntro?
Det fanns ingen bra lösning i den hör situationen. Bara mer eller mindre dåliga, eller dåliga på olika sätt.
MP upprepar sin utpressning från 2005. Även då var Fridolin en avgörande aktör. 2005 hade S-regeringen under Göran Persson samarbete med V och MP, och en amnestiaktion pågick. Budgeten för 2006 (ett valår) som de tre partierna hade samarbetat om var klar. I sista stund meddelade MP att de inte skulle rösta för budgeten om inte amnestin beviljades. Det pågick frenetiska förhandlingar. Göran Persson hade alternativen: ge efter för MP, eller sprucken budget, regeringskris, kort tid till nästa val, kaos i landet till nästa val.
Persson valde att ge en restriktiv amnesti som lugnade MP och som resulterade i att ca 13 000 personer fick stanna, som inte hade fått stanna annars.
Avvägningen var: är belastningen av 13 000 extra personer mindre skadlig än ett års kaos i landet?
Löfven satt i exakt samma knipa. Ge MP vad de vill ha eller regeringskris, med antingen en ren S-regering i verklig minoritetsposition, eller en splittrad alliansregering. I båda fallen handlingsförlamade regeringar i 10 månader fram till valet.
Den här gången får vi en onödig belastning med ca 9 000 hazarer, förlorat ansikte för S, politikerförakt, mot att vi slipper 10 månaders kaos och handlingsförlamad regering.
Jag vet inte vad som vore värst. Mitt hopp står nu till att MP åker ur riksdagen 2018. Det är viktigast av allt.