Citat:
Ursprungligen postat av
MrSkargard
Så nu när du har fått klart för dig att FNU inte initierades av SvP-folk så bedömer du det projektet som framgångsrikt, det vill säga motsatsen till det du påstod innan
Nu gör du dig dum. Det jag säger är att FNU hade en relativt framgångsrik lanseringsfas (precis som DFS), men sedan gick det åt skogen pga vissa personer och totalt sett var projektet misslyckat och själva tanken med organisationen var ju att FNU skulle vara som Motståndsrörelsen men "nationellt" istället för NS och under ND:s kontroll.
Citat:
Ursprungligen postat av
MrSkargard
För övrigt så inträffade Skillt-incidenten (som Skillt ensam inte kan lastas för) som du refererade till 2011, det vill säga året innan Skillt gick med i SvP.
Ja, det talar ju till SvP:s fördel att de släppte in Skillt efter den incidenten då? Då kan man ju se det som att de sanktionerade misshandeln och sedan fick fingerklippar-kommentaren och allt annat på köpet
Citat:
Ursprungligen postat av
MrSkargard
Men visst, fortsätt hålla partiet ansvarigt för allt negativt som skett inom rörelsen om det gör dig lycklig.
Jag skyller ju inte alls allt på SvP. Det jag sa var att Dan, Magnus och folk i deras närhet är personer som ofta har lanserat eller involverat sig i skakiga organisationer och projekt som varit kortlivade.
Någon i tråden använde ordet "money grab" och sett till fakta finns det ännu inget som motbevisar den teorin, även om det inte heller finns några bevis för att det skulle vara det enda syftet med projektet. Så vi får helt enkelt vänta och se om vi har ett Svenskarnas hus som är mycket mer än ett Motgift-kontor inom ett år.
Men att människor har agendor när det gäller pengar visar ju det här året tydligt gällande din favorit Daniel Friberg. Först en konflikt med John Morgan m.fl. om Arktos och nu massa krångel inom Wiking Minerals. Säger inte heller att Friberg är "skurken" i de fallen, det kan mycket väl vara hans motståndare som är det - poängen är att pengar kan vara något folk jagar genom falskspel och intriger.
Citat:
Ursprungligen postat av
praele
Det fetade är just din egna tolkning och inget annat. De nämnde ingenting om Nordisk ungdom på presskonferensen, några som främst sysslar med gatuaktivism som de dessutom är nära vänner med.
Vänner och vänner, tycker mest de gnabbas. Har varit både öppet gnäll om vilka kungar som bör hedras och vad man får säga om NPD och inte på slutet. Patrik har ju också läst bibeln och fattat att det i den står att man inte får ha andra gudar än den kristna guden, så hans principfasta kristendom krockar ju med Södermans mer toleranta "så länge du är vit och tror på nån gud är du ok"-flum.
Citat:
Ursprungligen postat av
praele
Dan och Magnus verkar ha goda relationer till alla andra organisationer, medieprojekt osv, av någon konstig anledning är det alltid Motståndsrörelsen som tar åt sig och blir kränkta.
Spänt har det ju alltid varit mellan Söderman och Motståndsrörelsen sedan han lämnade organisationen, så det är inget nytt eller konstigt. Sedan är det du skriver här om "Motståndsrörelsen", "alltid" och "kränkt" ohederligt. Av de fåtal gånger då det öppet smågnabbats om saker har det ju ofta varit helt korrekta slutsatser att Motgift på illa dolda sätt kritiserat Motståndsrörelsen, t.ex. när de sa att folk borde bilda familjer istället för att springa runt i småstäder och vifta med flaggor (som att det ena skulle utesluta det andra). Det är klart att det var riktat mot Motståndsrörelsen och i någon mån är ett slag i ansiktet på alla aktivister som riskerar spott och spe för att sprida information och upprätthålla en politisk närvaro ute i den fysiska verkligheten. Så har det sett ut de gånger Motståndsrörelsen reagerat offentligt. Sedan kan man inte säga att Motståndsrörelsen gör ditten eller datten när 99% av organisationens medlemmar håller käft eller god ton och några få medlemmar och sympatisörer kanske uttrycker sig över någon sorts gräns.
Men om du vill vara kränkt över att du upplever att Motståndsrörelsen signalerade att de var kränkta av DFS i det här specifika fallet så får du vara det. För här har det ändå gjorts vissa mer publika uttalanden i radio och jag håller med om att DFS lansering inte är någon "kränkning" av Motståndsrörelsen även om viss kommunikation i förväg från DFS:s sida hade kunnat vara av godo.
Citat:
Ursprungligen postat av
praele
Ser inte varför de ska nämna något om andra organisationer på deras egna presskonferens.
Det jag skrev var hastigt formulerat. Det hade inte behövt uttryckas ordagrant på det sättet.
Citat:
Ursprungligen postat av
praele
Om DFS sagt som du föreslår hade NMR istället blivit kränkta av att DFS förminskade deras organisation till några som bara håller på med "aktivism"
Inte om man kommunicerat i förväg och Motståndsrörelsen hade fått en positiv bild av projektet.
Citat:
Ursprungligen postat av
praele
Det är heller inte det minsta troligt att NMR velat ha något med Magnus och Dan att göra med på ett personligt plan, och är heller inte intersserade av deras "fikaträffar" och då kan man heller inte bli kränkt och gråta ut för att man inte blivit kontaktad av dem före lanseringen.
Okej. Så DFS handlar om Dan och Magnus som personer och syftet är att pengarna ska gå till att arrangera fikaträffar med dem? Jag trodde att projektet var till för svenska folket och att det skulle finnas någon form av politiskt värde i projektet? Och förresten: Om man lyckas samla in nån miljon och ska köpa en lokal, vad för sorts lokal vart i landet hade nästa år gjort maximal politisk nytta för den nationella kampen i Sverige? Jag tror att rätt så många seriösa och insatta nationalister hade sagt att en lokal i Ludvika där allmänheten kan möta representanter för Motståndsrörelsen under valrörelsen hade varit ett bra första mål. Däremot tror jag inte att Dan och Magnus håller med om det och jag är övertygad om att de hade den åsikten innan Motståndsrörelsen kränkte DFS.
DFS är en bra idé och Motståndsrörelsen hade kunnat vara en del av det, men speciellt med Magnus i styrelsen är det med 99% sannolikhet inget som kommer hända. Så frågan är vad som gynnat ett sånt här projekt mest, en Magnus Söderman eller hundratals NMR-aktivister? Men så får man inte tänka i den här rörelsen, för Söderman är så underhållande och får så många nationalkonsumenter att må bra.
Citat:
Ursprungligen postat av
Don.C
Utan att veta vad som hände när Söderman lämnade NNR för typ fem åt sedan ställer jag mig lite tvekande till om mer än en handfull människor bryr sig om hans personkonflikter med fd kamrater. Antigen får man ju tala ur skägget och berätta om Södermans svek eller så får man sluta gnälla om det. Som sagt, det var fem år sedan.
Motståndsrörelsen ska ju släppa sin 20-årsbok i år. Inte omöjligt att det kommer ny information i den.
Citat:
Ursprungligen postat av
Don.C
Jag lyssnade på den sändningen. De räknar med att den initiala kostnaden (bok, medlemskort, utskick) är ca 100 kr. Då många löste årsmedlemskap finns det möjlighet att anställa någon redan på en gång som kan arbeta med det administrativt. Allt överskott kommer läggas till insamlingen som redovisas på hemsidan (likaså överskott från Motgift).
Om jag förstod och hörde rätt hade man satt som högt ställda mål att nå 100 medlemmar på 48 h och 300 första året (kalenderår eller om det var innan årsmötet i februari vet jag inte).
En intressant fråga då blir ju om det är nån av Dan och Magnus som ska sköta det administrativa eller om de fortsatt endast arbetar med Motgift.