2017-11-30, 00:57
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JuliusSpengler
FNU var väl också ett framgångsrikt projekt tills dess att "Mentorn" Mikael Skillt löpte amok och pangade på en viss ND-ledare, vilket ledde till att FNU inte längre fick några Nationell Idag-pengar.

Så nu när du har fått klart för dig att FNU inte initierades av SvP-folk så bedömer du det projektet som framgångsrikt, det vill säga motsatsen till det du påstod innan, och påstår att det gick åt helvete tack vare Mikael Skillt. Man kan naturligtvis ändra utgångspunkt på ett sådant sätt om man vill men det ger ju inte ett seriöst intryck. För övrigt så inträffade Skillt-incidenten (som Skillt ensam inte kan lastas för) som du refererade till 2011, det vill säga året innan Skillt gick med i SvP. Men visst, fortsätt hålla partiet ansvarigt för allt negativt som skett inom rörelsen om det gör dig lycklig.
Senast redigerad av MrSkargard 2017-11-30 kl. 01:18.
Citera
2017-11-30, 03:08
Medlem
Enmansdemos avatar
Följer NMR dessa stadgar också

"Tänk på att bara sätta upp klistermärken där det är tillåtet."

Tillåtet? är det kommunens egen anslagstavla? ungefär som kommunens graffitivägg

Det kanske är preskriberat men en gång i tiden smög jag upp ett nationellt klistermärke på kassa-rullbandets frontvägg inne på Willys efter att ha handlat gröna oliver..utan att ifrågasätta att det skulle vara olagligt, jag nickade upp en i taket på en offentlig herrtoalett trots den uppenbara risken för urinstrålning, jag satte en klibba emellan ögonen på en blind tiggare som bad om det, samt en klibba uppe i 34 meter hög radiomast ute på vischan
Senast redigerad av Enmansdemo 2017-11-30 kl. 03:35.
Citera
2017-11-30, 11:02
Medlem
Don.Cs avatar
Citat:
FNU var väl också ett framgångsrikt projekt tills dess att "Mentorn" Mikael Skillt löpte amok och pangade på en viss ND-ledare, vilket ledde till att FNU inte längre fick några Nationell Idag-pengar. Att Jonas Nilsson spöade en viss chefredaktör hjälpte kanske också till. I och med det fick fotsoldaterna Skillt och Nilsson följa sin ledare, Magnus Söderman, bort från ND/NI och vidare till SvP där de gjorde kaoz med partiet genom Ukrainafrivilliga. Söderman och Nilsson hänger fortfarande öppet ihop, Skillt hänger lite i bakgrunden och Söderman har aldrig sagt ett elakt ord om honom ens när Skillt gick ut som en regelrätt avhoppare och beskrev sig själv som en gråsosse i media. Med tanke på att en av Skillts favorithobbies är att ljuga för medier så kanske han kan komma tillbaka till "rörelsen" i framtiden genom att påstå att han bara "trollade". Men först måste Söderman i så fall skapa en så stor splittring mellan Motståndsrörelsen och den övriga nationella rörelsen så att Skillts öppna förräderi i media (till skillnad från Södermans egna mer dolda förräderi) kan förlåtas av andra, och hittills går ju splittringsarbetet utmärkt via DFS även om Motståndsrörelsen var de som tabbade sig och kastade första stenen.

Utan att veta vad som hände när Söderman lämnade NNR för typ fem åt sedan ställer jag mig lite tvekande till om mer än en handfull människor bryr sig om hans personkonflikter med fd kamrater. Antigen får man ju tala ur skägget och berätta om Södermans svek eller så får man sluta gnälla om det. Som sagt, det var fem år sedan.

I måndagens sändning var det Dan som var mest kritisk mot NMR. Magnus verkande mer sansad och menade att nu är allt sagt och man ska gå vidare på varsitt håll osv.

Citat:
Jag hörde något om att Dan ska ha sagt att ÖVERSKOTTET av medlemsavgifterna går till inköpet av hus. Vilka driftkostnader som avgifterna i huvudsak ska brännas på var däremot oklart. Hörde inte det här själv utan fick det återberättat, så det bör ses som rykte tills nån som hört det själv kan säga vilken sändning det sas i.

Jag lyssnade på den sändningen. De räknar med att den initiala kostnaden (bok, medlemskort, utskick) är ca 100 kr. Då många löste årsmedlemskap finns det möjlighet att anställa någon redan på en gång som kan arbeta med det administrativt. Allt överskott kommer läggas till insamlingen som redovisas på hemsidan (likaså överskott från Motgift).

Om jag förstod och hörde rätt hade man satt som högt ställda mål att nå 100 medlemmar på 48 h och 300 första året (kalenderår eller om det var innan årsmötet i februari vet jag inte).
Citera
2017-11-30, 11:33
Medlem
Vargfars avatar
Det räcker att åka ifrån Sverige några timmar bort bara till Tyskland för att hitta en helt annan syn inom den nationella rörelsen på föreningslokaler liksom andra typer av nationella lokaler så som pubar. Allt måste inte nödvändigtvis ägas av en och samma organisation. Att det hära projektet har fått så oproportionerligt mycket negativ respons här hemma från somliga kan jag bara inte begripa.
Citera
2017-11-30, 16:13
Medlem
praeles avatar
Citat:
Att ignorera istället för att öppet kritisera är ju nästan en värre form av passivt-aggressivt beteende.
Nuvarande budskap: "Den nationella rörelsen är värdelös och efterbliven. Nu har vi kommit på en mycket bättre idé. Alla ska ge oss pengar, så kommer vi flytta hem till Sverige och ordna upp saker och ting."
Smartare budskap: "De som vill bedriva aktivism kan söka sig till Motståndsrörelsen eller NU. Vi har pratat med dem och de står i nuläget utanför projektet men kommer vara behjälpliga när det är dags att lansera det första huset."
Det fetade är just din egna tolkning och inget annat. De nämnde ingenting om Nordisk ungdom på presskonferensen, några som främst sysslar med gatuaktivism som de dessutom är nära vänner med. NU verkar inte ha blivit kränkta p.g.a det eller tolkat det som om de dömde ut hela deras organisation. Dan och Magnus verkar ha goda relationer till alla andra organisationer, medieprojekt osv, av någon konstig anledning är det alltid Motståndsrörelsen som tar åt sig och blir kränkta.

Ser inte varför de ska nämna något om andra organisationer på deras egna presskonferens.

Om DFS sagt som du föreslår hade NMR istället blivit kränkta av att DFS förminskade deras organisation till några som bara håller på med "aktivism" Det är heller inte det minsta troligt att NMR velat ha något med Magnus och Dan att göra med på ett personligt plan, och är heller inte intersserade av deras "fikaträffar" och då kan man heller inte bli kränkt och gråta ut för att man inte blivit kontaktad av dem före lanseringen.
Citera
2017-11-30, 16:37
Medlem
Thornhills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vargfar
Det räcker att åka ifrån Sverige några timmar bort bara till Tyskland för att hitta en helt annan syn inom den nationella rörelsen på föreningslokaler liksom andra typer av nationella lokaler så som pubar. Allt måste inte nödvändigtvis ägas av en och samma organisation. Att det hära projektet har fått så oproportionerligt mycket negativ respons här hemma från somliga kan jag bara inte begripa.
Det är väl ingen nyhet att den svenska "nationella rörelsen" alltför ofta genomsyras av bitterhet, negativitet, defaitism, missunnsamhet, konflikter och liknande.

"Ingenting duger"

"Alla som inte förstår/vill ta i judefrågan är kontrollerad opposition"

Lägg även till vänstertroll och liknande avskräde så har vi snart en "nationell rörelse" som inte gör annat än att bråka.

Vi kommer ingenstans.
Citera
2017-11-30, 18:32
Medlem
Enmansdemos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enmansdemo
Följer NMR dessa stadgar också

"Tänk på att bara sätta upp klistermärken där det är tillåtet."

Tillåtet? är det kommunens egen anslagstavla? ungefär som kommunens graffitivägg

Det kanske är preskriberat men en gång i tiden smög jag upp ett nationellt klistermärke på kassa-rullbandets frontvägg inne på Willys efter att ha handlat gröna oliver..utan att ifrågasätta att det skulle vara olagligt, jag nickade upp en i taket på en offentlig herrtoalett trots den uppenbara risken för urinstrålning, jag satte en klibba emellan ögonen på en blind tiggare som bad om det, samt en klibba uppe i 34 meter hög radiomast ute på vischan
Och min lustiga poäng var också att DFS skrev sådär för att påminna sig själv om att man absolut inte vill vara en aktivistorganisation av igår.
Citera
2017-11-30, 18:50
Medlem
FranzMarcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xmz

Tänker i mitt stilla sinne, hur många av de 700(?) medlemmarna är beredda att hjälpa till timtals helt gratis för att få det hela att fungera?

Antagligen inte tillräckligt för att driva projektet framåt. Om jag inte missminner så fick SVP lägga ner p.g.a medlemmarnas dåliga engagemang, de var kring 1000. Tror knappast att de får så många fler medlemmar heller. Den som lever får se.
Senast redigerad av FranzMarc 2017-11-30 kl. 18:54.
Citera
2017-11-30, 21:05
Medlem
Med tanke på att fienden tar halva ens lön behöver den nationella rörelsen varenda krona den kan få. DRS verkar vara ett lovvärt initiativ och jag har bidragit med några kronor och kommer göra det löpande. Som med så många andra nationella projekt.. Det vore ju helt fantastiskt om rörelsen lyckas anställa en, två, åtta, femtiosju, trehundratolv.. som arbetar för den nationalistiska idéen. Den som inte tycker det är antingen missunnsam, idiot eller vänstertroll
Citera
2017-11-30, 23:04
Medlem
JuliusSpenglers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Så nu när du har fått klart för dig att FNU inte initierades av SvP-folk så bedömer du det projektet som framgångsrikt, det vill säga motsatsen till det du påstod innan
Nu gör du dig dum. Det jag säger är att FNU hade en relativt framgångsrik lanseringsfas (precis som DFS), men sedan gick det åt skogen pga vissa personer och totalt sett var projektet misslyckat och själva tanken med organisationen var ju att FNU skulle vara som Motståndsrörelsen men "nationellt" istället för NS och under ND:s kontroll.
Citat:
För övrigt så inträffade Skillt-incidenten (som Skillt ensam inte kan lastas för) som du refererade till 2011, det vill säga året innan Skillt gick med i SvP.
Ja, det talar ju till SvP:s fördel att de släppte in Skillt efter den incidenten då? Då kan man ju se det som att de sanktionerade misshandeln och sedan fick fingerklippar-kommentaren och allt annat på köpet
Citat:
Men visst, fortsätt hålla partiet ansvarigt för allt negativt som skett inom rörelsen om det gör dig lycklig.
Jag skyller ju inte alls allt på SvP. Det jag sa var att Dan, Magnus och folk i deras närhet är personer som ofta har lanserat eller involverat sig i skakiga organisationer och projekt som varit kortlivade.

Någon i tråden använde ordet "money grab" och sett till fakta finns det ännu inget som motbevisar den teorin, även om det inte heller finns några bevis för att det skulle vara det enda syftet med projektet. Så vi får helt enkelt vänta och se om vi har ett Svenskarnas hus som är mycket mer än ett Motgift-kontor inom ett år.

Men att människor har agendor när det gäller pengar visar ju det här året tydligt gällande din favorit Daniel Friberg. Först en konflikt med John Morgan m.fl. om Arktos och nu massa krångel inom Wiking Minerals. Säger inte heller att Friberg är "skurken" i de fallen, det kan mycket väl vara hans motståndare som är det - poängen är att pengar kan vara något folk jagar genom falskspel och intriger.
Citat:
Ursprungligen postat av praele
Det fetade är just din egna tolkning och inget annat. De nämnde ingenting om Nordisk ungdom på presskonferensen, några som främst sysslar med gatuaktivism som de dessutom är nära vänner med.
Vänner och vänner, tycker mest de gnabbas. Har varit både öppet gnäll om vilka kungar som bör hedras och vad man får säga om NPD och inte på slutet. Patrik har ju också läst bibeln och fattat att det i den står att man inte får ha andra gudar än den kristna guden, så hans principfasta kristendom krockar ju med Södermans mer toleranta "så länge du är vit och tror på nån gud är du ok"-flum.
Citat:
Dan och Magnus verkar ha goda relationer till alla andra organisationer, medieprojekt osv, av någon konstig anledning är det alltid Motståndsrörelsen som tar åt sig och blir kränkta.
Spänt har det ju alltid varit mellan Söderman och Motståndsrörelsen sedan han lämnade organisationen, så det är inget nytt eller konstigt. Sedan är det du skriver här om "Motståndsrörelsen", "alltid" och "kränkt" ohederligt. Av de fåtal gånger då det öppet smågnabbats om saker har det ju ofta varit helt korrekta slutsatser att Motgift på illa dolda sätt kritiserat Motståndsrörelsen, t.ex. när de sa att folk borde bilda familjer istället för att springa runt i småstäder och vifta med flaggor (som att det ena skulle utesluta det andra). Det är klart att det var riktat mot Motståndsrörelsen och i någon mån är ett slag i ansiktet på alla aktivister som riskerar spott och spe för att sprida information och upprätthålla en politisk närvaro ute i den fysiska verkligheten. Så har det sett ut de gånger Motståndsrörelsen reagerat offentligt. Sedan kan man inte säga att Motståndsrörelsen gör ditten eller datten när 99% av organisationens medlemmar håller käft eller god ton och några få medlemmar och sympatisörer kanske uttrycker sig över någon sorts gräns.

Men om du vill vara kränkt över att du upplever att Motståndsrörelsen signalerade att de var kränkta av DFS i det här specifika fallet så får du vara det. För här har det ändå gjorts vissa mer publika uttalanden i radio och jag håller med om att DFS lansering inte är någon "kränkning" av Motståndsrörelsen även om viss kommunikation i förväg från DFS:s sida hade kunnat vara av godo.
Citat:
Ser inte varför de ska nämna något om andra organisationer på deras egna presskonferens.
Det jag skrev var hastigt formulerat. Det hade inte behövt uttryckas ordagrant på det sättet.
Citat:
Om DFS sagt som du föreslår hade NMR istället blivit kränkta av att DFS förminskade deras organisation till några som bara håller på med "aktivism"
Inte om man kommunicerat i förväg och Motståndsrörelsen hade fått en positiv bild av projektet.
Citat:
Det är heller inte det minsta troligt att NMR velat ha något med Magnus och Dan att göra med på ett personligt plan, och är heller inte intersserade av deras "fikaträffar" och då kan man heller inte bli kränkt och gråta ut för att man inte blivit kontaktad av dem före lanseringen.
Okej. Så DFS handlar om Dan och Magnus som personer och syftet är att pengarna ska gå till att arrangera fikaträffar med dem? Jag trodde att projektet var till för svenska folket och att det skulle finnas någon form av politiskt värde i projektet? Och förresten: Om man lyckas samla in nån miljon och ska köpa en lokal, vad för sorts lokal vart i landet hade nästa år gjort maximal politisk nytta för den nationella kampen i Sverige? Jag tror att rätt så många seriösa och insatta nationalister hade sagt att en lokal i Ludvika där allmänheten kan möta representanter för Motståndsrörelsen under valrörelsen hade varit ett bra första mål. Däremot tror jag inte att Dan och Magnus håller med om det och jag är övertygad om att de hade den åsikten innan Motståndsrörelsen kränkte DFS.

DFS är en bra idé och Motståndsrörelsen hade kunnat vara en del av det, men speciellt med Magnus i styrelsen är det med 99% sannolikhet inget som kommer hända. Så frågan är vad som gynnat ett sånt här projekt mest, en Magnus Söderman eller hundratals NMR-aktivister? Men så får man inte tänka i den här rörelsen, för Söderman är så underhållande och får så många nationalkonsumenter att må bra.
Citat:
Ursprungligen postat av Don.C
Utan att veta vad som hände när Söderman lämnade NNR för typ fem åt sedan ställer jag mig lite tvekande till om mer än en handfull människor bryr sig om hans personkonflikter med fd kamrater. Antigen får man ju tala ur skägget och berätta om Södermans svek eller så får man sluta gnälla om det. Som sagt, det var fem år sedan.
Motståndsrörelsen ska ju släppa sin 20-årsbok i år. Inte omöjligt att det kommer ny information i den.
Citat:
Ursprungligen postat av Don.C
Jag lyssnade på den sändningen. De räknar med att den initiala kostnaden (bok, medlemskort, utskick) är ca 100 kr. Då många löste årsmedlemskap finns det möjlighet att anställa någon redan på en gång som kan arbeta med det administrativt. Allt överskott kommer läggas till insamlingen som redovisas på hemsidan (likaså överskott från Motgift).

Om jag förstod och hörde rätt hade man satt som högt ställda mål att nå 100 medlemmar på 48 h och 300 första året (kalenderår eller om det var innan årsmötet i februari vet jag inte).
En intressant fråga då blir ju om det är nån av Dan och Magnus som ska sköta det administrativa eller om de fortsatt endast arbetar med Motgift.
Citera
2017-12-01, 00:00
Bannlyst
Nordfront och Motgift är hierarktiskt byggda då kan man inte ha två olika rörelser i samma land
Den starkaste må vinna
Jag förslår en duell en barmhärtig ordduell live mellan Söderman och Öberg eller Simon mot Dan
Den nationella rörelsen folket röstar live eller sluter upp under den bästa talaren
Detta får inte äta upp vår kamplust vi måste göra upp snarast

Den som förlorar får inte bedriva ekonomisk politisk rörelse i landet förutom 100% stödja den vinnande sidan

Man kan också tänka sig att den andra måste underordna sig den andra gruppen
Precis som de gamla kungarna i Sverige man samlades under den bästa och reste sin fana!
Senast redigerad av capodaster 2017-12-01 kl. 00:09.
Citera
2017-12-01, 00:02
Medlem
Guillounisms avatar
Inkluderandet av Ingrid & Daniel tyder på att det i första hand rör sig om att få in pengar. De har en ganska stor publik. För inte kan de anses som varken personligt eller politiskt pålitliga i avseendet att man lanserar en förening som man tänker sig skall hålla i flera decennier framöver. En del figurer här på Flashback hetsar alldeles för mycket emot dem men visst finns där viss substans. De har båda en del helt uppenbara brister. Med det inte sagt att bara felfria människor skall grunda organisationer eller föreningar - några sådana finns inte - men det kan vara bra att se till hur konsistenta vissa har varit genom åren. Där briljerar faktiskt NMR. Där finns liksom ingen tvekan om var Hagberg, Öberg, Saxlind, Lund, Lindberg med flera står.

Citat:
Om 50 år, 100 år, 200 år – hur länge vet vi inte – så kommer våra barn och barnbarn, med föreningens kraft i ryggen och om inte folket i gemen samt våra politiska ”ledare” tagit sitt förnuft till fånga, kunna visa hur överlägset det fria Sverige är och därefter göra anspråk på sina fäders land. Vi skapar grunden de kommer att bygga vidare på!

https://www.detfriasverige.se/var-vision/

Extra komiskt blir det ju när Dan och Magnus inte sällan själva har varit med om att på olika sätt paja projekt genom åren...

Tänk själva: man tänker sig ha en dunderidé som man på riktigt tror skall överleva under lång, lång tid framöver och som man har inbillat sig kommer att bli vital för det svenska folkets överlevnad. Inkluderar man då en Ukraina-dåre och I&D i sin styrelse?
Senast redigerad av Guillounism 2017-12-01 kl. 00:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in