2017-11-29, 11:19
Medlem
BigIvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rokushiki
Tvärtom - en bilist har alltid största ansvaret att köra såpass försiktigt att man undviker olyckor. Om du t ex kommer körande på en 40 väg och någon som snackar i telefon går rakt ut i vägen ska du kunna stanna, om du kör på fotgängaren så är det du som ses som den "skyldige".

Helt riktigt. Fast nu var det inte en fotgängare som råkade illa ut, det var en cyklist. Kör man så fort med sin bil på en parkering att en påkörd cyklist avlider kan man knappast betraktas som oskyldig. Man kan dock inte säga säkert att den olycksalige pojken inte bidrog till den tragiska olyckan. Hur var det med lysen, reflexer och uppsikt? Det vet vi inte.

Observera att jag inte tar den usla smitaren i försvar!
Citera
2017-11-29, 11:46
Medlem
Så mycket man måste veta.
Hur mörkt var det på platsen? Reflexer? Lyse?

På en parkeringsplats?
Backade bilisten på cykeln? Det slkramlade och han gick ut och såg inget? Ryckte på axlarna och körde vidare?
Såg han vad som hänt men chockades?
Eller var det någon som körde på honom med berått mod?
Cyklade han i full fart över parkering och blev påkörd i mörkret?

Bland ur allt ovan och vi kanske får veta vad som hänt.
Citera
2017-11-29, 12:08
Medlem
Gubbtjyven73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rokushiki
Tvärtom - en bilist har alltid största ansvaret att köra såpass försiktigt att man undviker olyckor. Om du t ex kommer körande på en 40 väg och någon som snackar i telefon går rakt ut i vägen ska du kunna stanna, om du kör på fotgängaren så är det du som ses som den "skyldige".

Vilket jävla dravel. Du kanske ska gå till en körskola eller kliva av trehjulingen.
Det är idioter som du som blir överkörda.

Vållande är den som kliver ut i vägen om det inte sker på ett övergångsställe eller om det sker på ett lågfartsområde där 7kmh gräns gäller för fordon tex. Parkering.
Senast redigerad av Gubbtjyven73 2017-11-29 kl. 12:12.
Citera
2017-11-29, 12:15
Medlem
babbarna vet ju inte ens högerregel så att en olycka skulle hända förr eller senare med dödlig utgång är inte förvånande.
körkort där nere är i princip att köra runt ett kvarter utan att krocka.

ser det dagligen hur de skötsamma babbarna kör genvägar genom rondeller, åker in med allehanda sorters bilar och sladdar runt på olika tomma ytor intill parkeringar...pissar på andras bilar, lägger upp lådor och fötter på andras bilar.

ska de vara arga på nån för de tända eld på sig själva, slå sig själva, eller börja ta ansvar.
Citera
2017-11-29, 12:15
Medlem
ThordOlavssons avatar
Kan bilen ha sett ut så här tro:

https://www.cars.com/research/mitsubishi-outlander-2010/

P.S. Jag är lite osäker om det är bilen ovan som är densamma som bilen på bilden nedan, en interiör bild. Det är interiören som är det viktiga.... D.S.

Interiör:
http://images.newcars.com/images/car-pictures/original/2011-Mitsubishi-Outlander-SUV-ES-4dr-Front-wheel-Drive-Interior-Front-Seats-2.png
Senast redigerad av ThordOlavsson 2017-11-29 kl. 12:21.
Citera
2017-11-29, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stupido86
Om man kollar vilken fotbollsklubb som ligger närmast så är det IFK Trollhättan.
De har ett ungdomslag för P 02-03 och de hade träning igår kväll till 22.00.
Finns bild på hela laget där, tror ni BO är nån av dom kanske?

https://www.svenskalag.se/ifktrollhattan-p02-03

Ehm, den enda fjortonåringen på den bilden är ju helvit (stackars liten). Sedan har du målvakten som kan tänka sig vara mellan 14-16 år. Resten ser ju ut som att vara i övre tonåren och mer därtill (dra nu inte igång en diskussion om sedvanlig åldersbestämning!).
Citera
2017-11-29, 12:31
Medlem
lighten-ups avatar
Så inget vittne tog registreringsnumret på bilen? Känns som att det här utredningen kommer bli lång.
Citera
2017-11-29, 12:32
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Ehm, den enda fjortonåringen på den bilden är ju helvit (stackars liten). Sedan har du målvakten som kan tänka sig vara mellan 14-16 år. Resten ser ju ut som att vara i övre tonåren och mer därtill (dra nu inte igång en diskussion om sedvanlig åldersbestämning!).

Kalendern säger fortfarande "Kronan". Om Kronan är Granngården så ger jag mig, men det hela får mig att tänka på Kronan i Kronogården eller någon lokal därintill.
Citera
2017-11-29, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Kalendern säger fortfarande "Kronan". Om Kronan är Granngården så ger jag mig, men det hela får mig att tänka på Kronan i Kronogården eller någon lokal därintill.

När man pratar om "Kronan" som en lokal så menar man skolan på kronogården. Den ligger en bra bit från granngården.

Förövrigt tycker jag allt det här snacket om nogo-zoner är löjligt när det gäller trollhättan. Det har funnit en del problem med stenkastande ungdomar, nu senast på sylte, men att det skulle finnas områden som polisen inte åker till är nonsens. Dom åkte ju bevisligen till skolan Kronan när den attackerades.
Majoriteten av invånarna på kronogården tillhör varken någon klan eller nått gäng utan är rätt trötta på att det ibland är upplopp. Polisen har större stöd än vad ni uppmålar.
Citera
2017-11-29, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Kan bilen ha sett ut så här tro:

https://www.cars.com/research/mitsubishi-outlander-2010/

P.S. Jag är lite osäker om det är bilen ovan som är densamma som bilen på bilden nedan, en interiör bild. Det är interiören som är det viktiga.... D.S.

Interiör:
http://images.newcars.com/images/car-pictures/original/2011-Mitsubishi-Outlander-SUV-ES-4dr-Front-wheel-Drive-Interior-Front-Seats-2.png

Tidningarna säger Opel.
Citera
2017-11-29, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Det här kan ju knappast stämma, var ju nån polis som sprang över en motorväg och blev ihjälkörd, föraren dömdes inte för någonting...

De är ju en jäkla skillnad o springa på en motorvög , en bli påkörd på en pakering
Citera
2017-11-29, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charlesbronson-69
Troligtvis inte....hade grabben haft cykellampor fram och bak,reflexväst hade han varit i liv idag!!

Har du någonsin backat något som är större än en Micra? Pojken kunde likväl ha orangea saftblandare på sig och du skulle fortfarande ha chansen att missa honom om det regnade.

Dock är det fortfarande en smitningsolycka och därav också vållande till annans död.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in