Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-11-29, 01:35
Medlem
UgLyBastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag nöjer mig med rättsläkarens beskrivning och bedömning. Mer behöver allmänheten inte veta. Finns inget spänning i detaljer vare sig i detta eller andra grova brottsfall.
vilket inlägg...
jo, jag skrev just att det finns det.
som sagt, vill man inte titta så behöver man inte,
men valet tycker jag borde ligga hos individen.
bara för att du "nöjer" dig så betyder inte det att alla andra tycker likadant.
vi tänker olika helt enkelt.
Citera
2017-11-29, 01:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UgLyBastard
vilket inlägg...
jo, jag skrev just att det finns det.
som sagt, vill man inte titta så behöver man inte,
men valet tycker jag borde ligga hos individen.
bara för att du "nöjer" dig så betyder inte det att alla andra tycker likadant.
vi tänker olika helt enkelt.

Visst.

Jag tycker det handlar om integritet samt respekt för offret och de anhöriga. För mig väger det mer i vågskålen än spänning/intressant för en icke-anhörig.

Så, vi är oense. Helt OK.

EDIT. Desssutom är det numera också vedertagen praxis.
Senast redigerad av Remark 2017-11-29 kl. 02:00.
Citera
2017-11-29, 06:15
Medlem
UgLyBastards avatar
Citat:
Visst.

Jag tycker det handlar om integritet samt respekt för offret och de anhöriga. För mig väger det mer i vågskålen än spänning/intressant för en icke-anhörig.

läs det inlägg du först citerade.

I detta specifika fall skulle jag vilja kunna se bl.a hur Tova hittades, och mycket mer.

när något är offentligt enligt lag, så ska allt vara offentligt, inte bars utvalda delar pga respekt för någon som (tyvärr) inte lever.

Det handlar inte enbart om spänning, vilket du borde kunna läsa dig till i mina inlägg.
men denna diskussion stretar mot OT hållet, så jag avslutar konversation med dig här.
Senast redigerad av UgLyBastard 2017-11-29 kl. 06:22.
Citera
2017-11-29, 06:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Inte så starkt som uttalandet om dödsorsaken.

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/aklagaren-han-mordade-henne-besinningslost/

http://omni.se/far-tag-i-en-hammare-och-slar-henne-besinningslost/a/rLLgVR

Stämningsansökan

993

Tror också att hon dör av hammarslagen, men att B försökt att strypa henne till döds först
Citera
2017-11-29, 06:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jo, jag har tagit upp det tidigare som en teori.
https://www.flashback.org/sp62419556

Riskabelt samtidigt att springa ut och Billy hinner ifatt en?
Vart skulle hon springa? Kanske gömma sig någonstans?
Borde hon ringt 112, men Billy kanske tog hennes telefon efter samtalet med Emma?

Något händer här i alla fall, efter samtalet med Emma, det är vad jag tror.

01.21 svarar hon inte längre.....

Skrik från förmodade T hördes vid 00.00-00.30 tiden. Då stämmer de inte med vår/flashbacks teori att hon mördades vid 01.17-02.00.
jag tänker att hon i sådana fall sagt något/visat på något sätt till E att hon behövde hjälp.
Citera
2017-11-29, 07:27
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Kan ha uppfattat det fel, men när åklagaren kopplar ihop mordet med ett skrik som hörts från ett vittne på andra sidan sjön, får jag inte ihop tiderna, kring 24 för skriket resp. kring 01, då TM pratat med i mobilen, enligt ett vittne? Det går inte ihop...

Det är ett par som bor i huset, mannen hör ett skrik under natten när han har gått upp för att lägga sig och läsa. Tidpunkterna för när skriket kan ha skett skiljer sig åt mellan hustrun och mannen:

https://www.flashback.org/sp62422632

Direktrapportering från rättegången från Svt (kl 15.42 ):

"Åklagaren går nu in på vittnet som hört ett kvinnoskrik på natten. Vittnet bor granne, men flera hundra meter bort. Exakt vilken tid vittnet hört skriket den aktuella natten är oklart."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/familjen-ar-i-xvxzxzzcxvz
Citera
2017-11-29, 07:47
Medlem
UgLyBastards avatar
Citat:
Försvararen Bo Karlsson kommer att driva sitt försvar med att det kan finnas en okänd gärningsman. - Det hände ju i samband med Råbomordet.

vad hände i samband med råbo?
där fanns det en misstänkt, vilken också blev dömd.

menas det att försvaret körde på linjen att det fanns en annan GM?
för den enda som sa något om en annan GM där, vad jag minns, var GM själv.

vart finns uppgifter i detta fall om en annan okänd GM?
Citera
2017-11-29, 08:45
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Visst.

I första hand så ska hänsyn tas till offer och anhöriga, i andra hand kommer nyfikna som vill se bilder. Har man lite intelligents så kommer man långt med skriftliga utlåtanden och PM från polisen.
Vi vet ju hur illa det gick med när bilder läckte ut på barnen i Arbogafallet och på den nakna och våldtagna kvinnan i Göteborg, för att nämna några exempel.
Helt överens med dig på den punkten.
Citera
2017-11-29, 10:05
Medlem
M.Cadys avatar
[quote=[B]Champagneoclock] Nu har jag haft tid att läsa igenom FU och kan kontatera att det är som jag sagt tidigare stämde. Billy har genom ett stort antal förhör nekat i sten, när det bränner till så har han "inte den blekaste" eller " inte vad jag minns" eller så var han så full att han inte kommer ihåg. Han blir gång på gång konfronterad med fakta som skulle få den mest hårdhudade yrkeskriminelle att vika ner sig, men inte Billy. Han kommer inte ihåg. QUOTE]

Vill minnas att Calle, styvbrorsan, vittnar om att det är en gammal vanestrategi Billy har att neka i sten till alla oegentligheter som läggs honom till last, en strategi som tjänat honom väl många gånger när det gäller mindre allvarliga saker. Enligt Calle är det mycket möjligt att Billy aldrig kommer att erkänna oavsett hur överbevisad han än blir.
Senast redigerad av M.Cady 2017-11-29 kl. 10:19.
Citera
2017-11-29, 10:09
Medlem
Någon som har någon teori om samtalet T har med E? E säger ju att T påstår att hon åker bil i hudik? Tycker det samtalet är så konstigt. Fick inte E ett sms också? Där T skriver att hon är hos Billy igen? Någon som har mer koll?
Citera
2017-11-29, 10:12
Medlem
tdlefnierreguss avatar
[quote=M.Cady|62471302]
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Nu har jag haft tid att läsa igenom FU och kan kontatera att det är som jag sagt tidigare stämde. Billy har genom ett stort antal förhör nekat i sten, när det bränner till så har han "inte den blekaste" eller " inte vad jag minns" eller så var han så full att han inte kommer ihåg. Han blir gång på gång konfronterad med fakta som skulle få den mest hårdhudade yrkeskriminelle att vika ner sig, men inte Billy. Han kommer inte ihåg. QUOTE]

Vill minnas att Calle, styvbrorsan, vittnar om att det är en gammal vanestrategi Billy har att neka i sten till alla oegentligheter som läggs honom till last, en strategi som tjänat honom väl många gånger när det gäller mindre allvarliga saker. Enligt Calle är det mycket möjligt att Billy aldrig kommer att erkänna oavsett hur överbevisad han än blir.

Jag tror att han är en sån där person som läser vad som sagt tidigare och sen försöker överlista polisen. Han ser sig nog som väldigt smart. Som sagt han påminner mycket om snubbe i boden som styckade thailändskan. Han satt också och läste vad som sagts i tidigare förhör och anpassar sig lite efter vad som skrivs och om polisen förhör honom om något som ifrågasättas så minns han inte.
Citera
2017-11-29, 10:17
Medlem
M.Cadys avatar
Bra polisarbete, förutom att dom missade att drogtesta honom vid gripandet. Nästan oförlåtligt.
En särskild eloge till den polisman som såg att det var nyeldat i eldningstunnan när första polispatrullen anlände (regnade, med det var torrt på tunnans ena sida pga värme). Bra jobbat av sjöpoliserna också, att hitta hammaren och mobilen förutom Tova.
Senast redigerad av M.Cady 2017-11-29 kl. 10:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in