2017-11-28, 22:55
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Om man läser samt lyssnar på vittnesförhör med AB så tycks han ha ett särskilt gott minne från den aktuella kvällen, så att påstå att AB var berusad till den grad att han är otillförlitlig är sannolikt att överdriva i syfte att förminska.

Jag efterfrågar fortfarande en trovärdig förklaring till att AB inte vittnar om att han såg SE och tvärtom, någon?
Han såg exakt samma som Inge M, några som gick norrut och några som gick söderut. Dom som gick söderut trodde han var två kvinnor och en man. Dom som gick norrut trodde han var hans vänner som hade varit i ett banklokal bakom honom.
Citera
2017-11-28, 22:55
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deBKatzenbach
Vad menar du med "återkom"? Tipset är att kolla lite fakta ibland också. Då skulle det framgå varför Holmér inte var länspolismästare mellan 1976 och 1984...

Jodå jag vet vad han gjorde. Tyckte bara att Säpochef smäller högre och att länspolismästare är ett slags uppflyttning igen. Det var så jag menade. Men det kan man säkert se på olika sätt.
Citera
2017-11-28, 22:56
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Nja det är väl något som vilken insatt i turerna som helst kan slutleda. Man har inte släppt WT-personerna som intressanta. Man har begärt in personuppgifter från MUST med all sannolikhet för att konfrontera DF med dem. MAO litar man ej på DF utan ser honom som ett motvilligt "vittne" ev inblandad mer än han låtsas om. Tror inte att det är dumskallar i PU idag. De förstår hur känsligt och komplext det kan bli.

Kan OF påverka MUST i ett tidigare skede genom att ge uppgifter som gör att de förstår vem han avser så kan det ju användas åt andra hållet av oss dvs som påtryckling att nu får de fan låta de sura gubbarna schavottera och bistå PU aktivt med uppgifter.

Nej, jag får också intrycket att det är intelligentare människor i Palmeutredningen numera.

Okej, jag förstår hur du menar. Tack.
Citera
2017-11-28, 22:59
Medlem
wilmerxys avatar
[quote=mvagrippa|62347420]Olof Frånstedt är nog medvetet vag med sina uppgifter och det kan finnas sådant som han själv inte vill ska komma upp till ytan.

Redan vid midnatt är dock våldsrotelns chef Nils Linder på plats. Det är han som underlåter att larma SLP och sin närmaste man, chefen för stockholms-mordkommission, Arne Irvell med orden att "Arne behövde sova ut". Linder blir sedan en av Hans Holmers mest betrodda män under det första årets MOP-spaningar.
[quote]

Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Den typ av listor om säpoinblandning har vi sett innan men jag tyckte ändå denna kopplar ihop en del viktigt, DEL 1

5) En annan anställd vid Säpo, vi kan kalla honom B, råkade även han ha beredskapstjänst på mordnatten. Han tog rollen som sambandsman mellan Säpo och den öppna polisen och fick på så sätt tillgång till all förstahandsinformation om det inledande spaningsarbetet. För att klara sitt uppdrag besökte han, enligt flera av sina kollegor som var i tjänst på mordnatten, den öppna polisens sambandscentral. Det besynnerliga var att B förnekade att han överhuvudtaget besökt den öppna polisen på mordnatten. Varför fick inte det bli känt?

6) Efter mordet tog B plats i länspolismästaren Hans Holmérs raskt upprättade spaningsledning och fick därmed fortsatt förstahandsinformation om alla utredningsåtgärder. SSI-konsulten Ulf Lingärde påstod att B var en s k mullvad i spaningsledningen. Han satt där för att sprida desinformation och för att kontrollera att inga – för gärningsmannen - farliga utredningar initierades. SSI betyder Sektionen för Särskild Inhämtning, en hemlig svensk underrättelsetjänst som länge leddes av en man som hette Bertil Lundin. Han var för övrigt bror till den riskbenägne olje- och mineralföretagaren Adolf H Lundin som på 1980-talet var delägare i en guldgruva i apartheidregimens Sydafrika. I företaget Lundin Oil var Sveriges förre stats- och utrikesminister Carl Bildt styrelseledamot. Mer om detta senare.

7) Säpo-mannen B fick också flera förhandsvarningar om Palmemordet hösten och vintern 1985-1986 utan att vidta några som helst åtgärder. Den fd legosoldaten Ivan von Birchan slog larm till B om att han kontaktats av en man som utgav sig för att vara CIA-agent, en agent som ville rekrytera Birchan som Palmes mördare. Birchans varning till B lämnades utan åtgärd och B förnekade att han fått någon förhandsvarning utan påstod att Birchan hört av sig först efter mordet. Lyckligtvis hade Ivan von Birchan även larmat en Stockholmspolitiker (Inger Båvner) och en poliskommissarie (KG Olsson) och de bekräftade båda att de fått varningen av Birchan före mordet.

-Tack för all intressant läsning Heheho. Jag hinner inte med.

Frågan jag ställer mig är om det finns några kopplingar mellan såpoB och NL (ovan) sedan innan MOP?
Citera
2017-11-28, 23:01
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Per Rudberg gick i pension 1984 , men var kvar som hemlig Krigs-ÖB kärnfullt återgivet i hans samtal med ÖB Lennart Ljung
Morgonen efter MOP.
"Ska jag åka" säger PR och sedan svaret det legendariska svaret från LL [i]"Vi håller an och ser"

Bengt Wallroth blev stf försvarsstabschef med ett övergripande ansvar för militärens hemliga tjänster . Blev befordrad 1982 och kan av den anledningen inte varit sur på regeringen. Tidigt på morgonen första mars är han på plats hos försvarsminister Roine Carlsson när LL kommenderas dit på morgonen.

P G Vinge fick Kicken av Olof Palme och Lennart Geijer och var inte nöjd med detta. Bara att läsa hans egen bok och "Polisernas krig" avCurt Falkenstam.

Bo Anstrin fick vara kvar i hemlig tjänst genom att hans "gudfader" Stig Synnergren trixade lite med försvarsbudgeten. När dåvarande försvarsminister Erik Krönmark fick nys om detta blev det kicken inom 24timmar.

Hans Holmer blev länspolischef i Stockholm. Upphöjdes till länspolismästare av OP 1984 och lydde inte längre under landshövdingen.

Hände mycket hösten 1985. Uppgifter från SIS om att OP var KGB tillgång. En tuff valrörelse i Harwardaffärens skugga. Höga sossar tyckte OP var sliten efter valet . Bofors vapenaffärer med DDR, Iran och Indien gick mot ett crescendo. Bo Theutenberg tyckte sig ha OPs stöd i frågan om den vita zonen. May Thunholm m väninna tigger pengar av Ragnar Bjurfors för att bli av med OP. Dessa skulle slussas vidare till Alf Enerström . Bara några fler exempel. Mitten av 80-talet var het i kalla kriget.

Okej, ja att gå i pension är ju inte direkt detsamma som att bli petad.

När du skriver att "SIS" lämnade uppgifter om att OP var tillgång för KGB menar du "SSI" ?

Ja, Theutenberg är intressant. Lämnade ju UD 1987 för att s-regeringen var för sovjetvänlig. Ingick väl i den Palmefientliga kretsen?

May T:s tiggeri tror jag att jag känner igen här från tråden. Också en liten pusselbit naturligtvis.

Hösten 1985 är, som du skriver, het - eller djupfryst - i kalla kriget.

Stort tack för bra info.
Citera
2017-11-28, 23:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wilmerxy
Det fetade

- Då kanske 51-åringen har löst motiv-frågan:
Palme mödades för att han var en misstänkt Sovjetanhängare, och det för att skydda/bevara Sverige.

(jag förutsätter givetvis att 51-åringen befann sig i de kretsar som hade den insikten)

Inte alls otroligt, och startsignalen var Palmes närstående Moskva-resa.

Inget okänt för den vane läsaren här men, kan vara en arbetshypotes.
Det utesluter Östblocket.

Man uttnyttjar folk för tesen om landsförräderi än här idag diskuterar vi det men det egentliga motivet är pengar/vapen/och annat som man kan tjäna på i mörkret dolt av ägarstyrda medier
Trader, Handlingstråk som stoppas-Frågan är om de som vill ha Palme som Fn medlare mellan
Iran Irak inte visste att det kommer bli hans död. Reagan kom väl då I början av 80-talet med en ny aggressiv antikommunistisk politik-respekterade politiker i kompislandet Sverige fick man tänka till-om hur man skulle få bort.Vilket år började han medla 1982?- Man spelade på Palmes sträng hans brinnande lust för freden-Man visste hur man skulle nysta in OP. Fn är ju helig i Sverige i alla fall utåt sett
Men andra menar att det är bara ett redskap för eliten globalisterna anglosionisterna. De som
startade Fn som vet och har förståelse kan se hela världsbilden se OP som förödare.
Inom Fn fanns det sen starten ett kallt krig röda och blåa länder man paktade-och log i mjugg men stack kniven i varandra när tillfälle gavs. I medierna har FN alltid lyfts speciellt av västmedia som
Maria självt. Precis som i Sverige där vi handlat med alla samtidigt lekt neutral är det med Fn.
Summa summarum:Man ger OP Fn medlingsjobbet för man tror att han då ska sluta sälja vapen för Bofors mm-De som räknat ut detta är smarta vet att det kommer skapa clashes-Antingen miklar OP med rättvisan spelar under täcket då kan vi plocka bort han via våra ägardirektivstyrda medier
Försöker han föra fredsamtal o stoppa vapenhandeln finns det andra vi hetsar upp på detta sätt får vi bort OP via en kula. Han väljer själv. Det är något lurt OP fattade att han måste välja, antingen sluta inom politiken o vapenförsäljandet och bara medla-eller skita i o medla o sälja vapen-Det är ofattbart att Räven OP trodde sig kunna hålla på med båda. Kanske blev han successivt indragen enligt den kokta grodans princip-Plötsligt stod han i gungflyn o sjönk där han var tvungen att hålla fn i högra o vapenindustrin i vänstra
Var man i Israel trött på OP
Landet ville fortsatt spela religiös som täckmantel samma som i Sverige där vi spelad neutrala.
Allt med syftet att plundra regionen mellanöstern,Gulfen med hjälp av anglosionisternas bankbaron Rootschild.
Plo hit Plo dit kanske man börjat tröttna på OP i Israel. Vapen och storpolitik i mellanöstern var inpinkat redan-det var fara att leka gud därnere.

Var det Israel (anglosionister)som la förslag om att OP skulle vara medlare? Som senare tyckte han skulle gå på bio? Kan mördaren gömt sig i bonniershuset (Mossadagent?)
När OP sattes som medlare var det inte för att vara snäll utan det var folk som Rotschild med ögon och öron överallt som gjorde ett långsamt schackdrag där han visste att OP skulle bli offrad vare sig han gjorde si eller så. Emma Rotschild någon?
För att belysa att det ligger något i det jag säger om, de ägarstyrda medierna. (utländska i Sverige)
så har vi pekat med hela handen om var konspirationen ligger
Medierna väljer att inte gå vidare-Skulle svenskvänliga ägare bete sig så?
Successionen i Sverige -Folkets rätt ska gå först stämmer det idag? Då?
Senast redigerad av capodaster 2017-11-28 kl. 23:39.
Citera
2017-11-28, 23:38
Medlem
hehehos avatar
Citat:
------------------------
------------------------

Fantastiskt rolig information, ifall den inte varit så förödande.
Och nu fortsätter jag med utgångspunkt att Palme som Sovjetagent skulle vara motivet till att han blev mördad. Vilka planerade då för dårskapet?

Mycket av vad han skriver håller jag med om men förvirringen runt Palme och bevisen för honom som rysk spion är näst intill komisk.

Det fetade är från artikeln

Även att Er partiordförande Olof Palme värvades till KGB 1962 och agerade på KGB-order genom sitt liv, uppgifter som styrks av bland annat upp-gifter från försvarstabens operativa avdelning 1986.

-Den som kommit närmast att förmedla sanningen om Palme är före detta avdelnings-chefen vid SÄPO, Olof Frånstedt.

Han berättar i en Youtube-intervju att MI6-chefen, samt CIA-chefen, bägge gav belägg för att Palme arbetade för KGB

-Självklart, de har ju haft rätt i så mycket annat, t.ex. Iraks WMD:s, vilket gav Bush och Blair rätten att bomba sönder landet. (har vi passerat 1000000 döda ännu?) Förödelsen var mot FNs råd, skall förtydligas.

https://www.cbsnews.com/news/michael-morell-apologizes-colin-powell-about-cia-pre-iraq-war-wmd-evidence/

Men uppgifterna från herr Frånstedt uteblir från hans memoarer, så illa fungerar pressfriheten i Sverige idag sedan många år.

- Helt förståeligt. De var inte sanna OCH därmed hade CIA & MI6 hamnat i rampljuset.
Det går väl an att lura svenska såpo och resten av våra intellektuella (givetvis med hemligstämplad information som bas) men, att sedan ha det i pränt från en tidigare Chef för informationen blir ju omöjlig. Självbevarelsedrift alltså, inte Censur.

Bevisen mot Palme
Det finns idag bevis för att Palme värvades till KGB, en uppgift från Anatoly Golitsyn (stationerad i Finland) parat med uppgifter ur KGB-arkivet identifierar Olof Palme som en just värvad agent 1962

Major Vasilij Mitrochin arbetade som arkivarie i KGB:s centralarkiv, han skrev för hand av material som han tog med sig efter sitt avhopp.
En uppgift rör en speciell svensk bland KGB-filerna.
Där står: ”Medarbetare i svenska regeringskansliet, värvad 1962 i Finland. Samband har upprättat mellan honom och KGB i Moskva”.

Anatoliy Golitsyn. He was born in Piryatin, Ukrainian SSR.
He defected with his wife and daughter to the Central Intelligence Agency (CIA) via Helsinki on December 15, 1961.
He was an Honorary Commander of the Order of the British Empire (CBE)[citation needed] and, as late as 1984, was an American citizen.[3]

Information som man alltså stödjer sig på, är nedskriven för hand hmmm, Från en avhoppad KGBare 1961, , som egentligen är Ukrainare (och vi vet ju hur mycket de älskar ryssarna) och var amerikansk medborgare 1984.

På wikipedia nämns inte ens Palme med namn (och jag förstår varför). Däremot Urho Kekkonen och Harold Wilson.

Frågan inställer sig då till sist: Varför fick försvarstabens operativa avdelning 1986 från CIA och Brittiska underrättelsetjänsten? Uppgifter som med all säkerhet inte är styrkt.

Eller ska vi säga, lika styrkt som WMD i Irak, Rysslands hacking av DNCs datorer så Hillary förlorade valet, eller Syriens Assad som gasar sin egen civilbefolkning (t.om. när han håller på att vinna kriget över terroristerna), eller Irans kärnvapenuppbyggnad, eller, eller, eller.

Men Palme dog iallafall, det vet vi.

Visst är det tragi-komiskt, hade inte allt pekat åt motsatsen så hade men trott att 51-åringen drev med oss.
Citera
2017-11-28, 23:42
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Det fetade

- Då kanske 51-åringen har löst motiv-frågan:
Palme mödades för att han var en misstänkt Sovjetanhängare, och det för att skydda/bevara Sverige.

(jag förutsätter givetvis att 51-åringen befann sig i de kretsar som hade den insikten)

Inte alls otroligt, och startsignalen var Palmes närstående Moskva-resa.

Inget okänt för den vane läsaren här men, kan vara en arbetshypotes.
Det utesluter Östblocket.

"Jag har fantiserat om om att mörda X", är ett klassiskt sätt för en brottsling att börja erkänna.
Nu har jag svårt att tro att DF är skytt, men kanske inblandad på något sätt.
Citera
2017-11-28, 23:45
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Okej tack. Vet vi något om trovärdigheten? Berättelsen är ju onekligen intressant mot bakgrund av våra övriga diskussioner.

Kommentaren känns äkta och stämmer väl med vad andra har vittnat om. Speciellt inom marinen var tongångarna mycket sura ang. OP.
Citera
2017-11-29, 00:00
Medlem
wilmerxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av capodaster
Man uttnyttjar folk för tesen om landsförräderi än här idag diskuterar vi det men det egentliga motivet är pengar/vapen/och annat som man kan tjäna på i mörkret dolt av ägarstyrda medier
Trader, Handlingstråk som stoppas-Frågan är om de som vill ha Palme som Fn medlare mellan
Iran Irak inte visste att det kommer bli hans död. Reagan kom väl då I början av 80-talet med en ny aggressiv antikommunistisk politik-respekterade politiker i kompislandet Sverige fick man tänka till-om hur man skulle få bort.Vilket år började han medla 1982?- Man spelade på Palmes sträng hans brinnande lust för freden-Man visste hur man skulle nysta in OP. Fn är ju helig i Sverige i alla fall utåt sett
Men andra menar att det är bara ett redskap för eliten globalisterna anglosionisterna. De som
startade Fn som vet och har förståelse kan se hela världsbilden se OP som förödare.
Inom Fn fanns det sen starten ett kallt krig röda och blåa länder man paktade-och log i mjugg men stack kniven i varandra när tillfälle gavs. I medierna har FN alltid lyfts speciellt av västmedia som
Maria självt. Precis som i Sverige där vi handlat med alla samtidigt lekt neutral är det med Fn.
Summa summarum:Man ger OP Fn medlingsjobbet för man tror att han då ska sluta sälja vapen för Bofors mm-De som räknat ut detta är smarta vet att det kommer skapa clashes-Antingen miklar OP med rättvisan spelar under täcket då kan vi plocka bort han via våra ägardirektivstyrda medier
Försöker han föra fredsamtal o stoppa vapenhandeln finns det andra vi hetsar upp på detta sätt får vi bort OP via en kula. Han väljer själv. Det är något lurt OP fattade att han måste välja, antingen sluta inom politiken o vapenförsäljandet och bara medla-eller skita i o medla o sälja vapen-Det är ofattbart att Räven OP trodde sig kunna hålla på med båda. Kanske blev han successivt indragen enligt den kokta grodans princip-Plötsligt stod han i gungflyn o sjönk där han var tvungen att hålla fn i högra o vapenindustrin i vänstra
Var man i Israel trött på OP
Landet ville fortsatt spela religiös som täckmantel samma som i Sverige där vi spelad neutrala.
Allt med syftet att plundra regionen mellanöstern,Gulfen med hjälp av anglosionisternas bankbaron Rootschild.
Plo hit Plo dit kanske man börjat tröttna på OP i Israel. Vapen och storpolitik i mellanöstern var inpinkat redan-det var fara att leka gud därnere.

Var det Israel (anglosionister)som la förslag om att OP skulle vara medlare? Som senare tyckte han skulle gå på bio? Kan mördaren gömt sig i bonniershuset (Mossadagent?)
När OP sattes som medlare var det inte för att vara snäll utan det var folk som Rotschild med ögon och öron överallt som gjorde ett långsamt schackdrag där han visste att OP skulle bli offrad vare sig han gjorde si eller så. Emma Rotschild någon?
För att belysa att det ligger något i det jag säger om, de ägarstyrda medierna. (utländska i Sverige)
så har vi pekat med hela handen om var konspirationen ligger
Medierna väljer att inte gå vidare-Skulle svenskvänliga ägare bete sig så?
Successionen i Sverige -Folkets rätt ska gå först stämmer det idag? Då?

Jag håller full ut med dig om att Pengar och makten att kontrollera den styrs som du beskriver.

Däremot- ifall vi har delade åsikter här - tror jag det behövs ett "kraftigare" motiv för att få svenska bollar i rullning. Landsföräderi till exempel.
Upprepa en osanning tillräckligt länge så kommer den att bli sann, och kan du också få stora stygga vargen som intygar att något är på det viset, då är det igång.

Säpo B som Heheho bidrog med, och hans "bevis" för PKK-spåret, INNAN MOP har skett, är ett MO som jag sett ett flertal gånger, signerad stora stygga vargen.
Ifall nu SåpoB lämnade den uppgiften tycker jag att man kan, med stor sannolikhet anta, att den kom ifrån just den vargen.

Nu har vi en boll i rullning och en förövare att söka efter. PKK
Citera
2017-11-29, 00:06
Medlem
wilmerxys avatar
Citat:
"Jag har fantiserat om om att mörda X", är ett klassiskt sätt för en brottsling att börja erkänna.
Nu har jag svårt att tro att DF är skytt, men kanske inblandad på något sätt.

-Möjligt där. Du som hittar allt, kan du knyta ihop: -SÄPO B och Nils Linder?
Citera
2017-11-29, 01:15
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Kommentaren känns äkta och stämmer väl med vad andra har vittnat om. Speciellt inom marinen var tongångarna mycket sura ang. OP.

Ja även jag tyckte den kändes äkta. Det var därför jag ville kolla hur du uppfattade det. Samtidigt kan det naturligtvis vara en skröna.

Men, som du säger, man har ju läst fler historier om Palmehatet inom marinen. Då är väl bara frågan vem som ska börja gå igenom listorna över marinofficerare vid tiden för mordet. Vi har väl åtminstone en militär expert i tråden.

Krävs givetvis mer info än bara namn men det går säkert att gräva fram. Personligen har jag kommit fram till att någon/några inom marinen bör ha varit involverade i en komplott. Där var kritiken verkligen kompromisslös.

Sedan har vi underrättelsefolket som boboslacke beskriver.

Intressant just nu tycker jag. Känns som att vi börjar komma något väsentligt på spåren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in