Citat:
Ursprungligen postat av
Alpha101
Tungt inlägg.

Tack för den, det blir kvällens behållning.
Har du funderat över varför den ligger på skuldsidan.
Vad betyder det att något ligger på skuldsidan. Kan det möjligen vara så att det innebär att Riksbanken lånat?
Kan det vara så? Lånat alltså.
Inte lånat ut som du påstod.
Tungt inlägg.
Och det du skulle redogöra för var dina påståenden om hur
bankerna lånar till låg ränta
av Riksbanken.
Nu vet inte jag om du är väldigt senil men av någon anledning kommer du inte ihåg åt vilket håll lånen går mellan två inlägg strax efter varandra.
Du fortsätter brilliera. När banker trycker in pengar i riksbanken, vilket dom kan göra genom att riksbanken agerar marketmaker i statsobligationer till reporäntan, så ökar riksbankens Skulder. Utlåningen sker, vilket du och jag vet, genom köp av obligationer genom en ökning av penningmängden. Denna sätter i sin tur reporäntan då man kan köpa hur mycket statsobligationer som helst om man själv trycker pengarna. FIAT-valutan som vi sitter på gör att det hela måste hållas i balans för att systemet ska fungera.
Trycker bankerna in för mycket pengar i riksbanken, genom köp av statsobligationer, så går efterfrågan upp och REPO-räntan behöver regleras genom en marketmaker (Riksbanken). Dom börjar då köpa alla obligationer på marknaden med "låtsaspengar" för att hålla räntan nere.
Se ökning av penningmängd i relation till Riksbankens balansräkning.
Ska räntan därför hållas konstant så är en ökning av skulder i riksbanken även en ökning av Riksbankens köp av statsobligationer från marknaden genom en ökning av penningmängden.
När riksbanken köper statsobligationer för att hålla nere reporäntan så kommer mer pengar tryckas ut i systemet, hence - banker lånar en massa pengar ur riksbanken. In/utlåning är inte 1:1, priset bestämmer marknades, och om räntan någon annanstans är upp 5% så behöver riksbanken minska sin balnsräkning för att den svenska räntan ska ligga på 5%. Då säljer man istället påhittade obligationer som man betalar räntan på.
Fattar du fortfarande inte hur en utökning av balansräkningens skuldsida påverkar systemet i stort så föreslår jag att du kikar på de kurser man läser på magisternivå i Nationalekonomi.