2017-11-27, 22:50
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
Den här eviga kukmätartävlingen! Phuuu. Det gör det tröttsamt för oss andra med mindre koll på nationalekonomi och termer därinom. Vem skall man tro på?

Ja, inte är det ALPHA i alla fall.
2017-11-27, 22:58
Avslutad
I dagens di.se börjar vi se en ny företeelse i form av rubriken:

"Toppmäklaren: Bopriserna har bottnat ur
Bostadspriserna har nått sin botten. Det anser fjolårets bäst säljande fastighetsmäklare, Richard Lagerling på Lagerlings i Stockholm, som ser en förändring på marknaden.
”Nu har vi lättare att få till avslut”, säger han till Di."

https://www.di.se/nyheter/toppmaklaren-bopriserna-har-bottnat-ur/

En sekundsnabb google-sökning ger dock vid handen att personen ifråga sade ungefär detsamma den 21 september:

"Nu, i mitten av september, ser vi att marknaden börjat hitta nya nivåer och antalet affärer har ökat igen jämfört med i augusti.
Vi som varit med länge känner igen mönstret från tidigare korrigeringar. När de begärda priserna anpassas efter marknaden görs det fler affärer igen. Mönstret är tydligt. Av erfarenhet från tidigare nedgångar tar det omkring sex månader innan marknaden hittar de nya nivåerna. Med tanke på att inbromsningen började redan i april är det därför naturligt att korrigeringen får sin effekt nu i september/oktober."

http://www.östermalm.net/profiler/richard-lagerlings-marknadsanalys/

=>
Jag tror att mäklarna är bra på att skapa omsättning på bostadsmarknaden, däremot är de nog sämre på makroekonomisk analys. Det som nu sker i Sverige är ett enormt skifte på marginalen, där utbudet av bostäder bara ökar vecka för vecka. Samtidigt avtar efterfrågan av en lång rad sammanfallande skäl, allt från demografi, till befolkningens skuldsättningsgrad.
Senast redigerad av PresidentBahama 2017-11-27 kl. 23:02.
2017-11-27, 22:58
Medlem
HanMedHornens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Tungt inlägg.

Tack för den, det blir kvällens behållning.
Har du funderat över varför den ligger på skuldsidan.

Vad betyder det att något ligger på skuldsidan. Kan det möjligen vara så att det innebär att Riksbanken lånat?

Kan det vara så? Lånat alltså.
Inte lånat ut som du påstod.

Tungt inlägg.

Och det du skulle redogöra för var dina påståenden om hur bankerna lånar till låg ränta av Riksbanken.

Nu vet inte jag om du är väldigt senil men av någon anledning kommer du inte ihåg åt vilket håll lånen går mellan två inlägg strax efter varandra.

Du fortsätter brilliera. När banker trycker in pengar i riksbanken, vilket dom kan göra genom att riksbanken agerar marketmaker i statsobligationer till reporäntan, så ökar riksbankens Skulder. Utlåningen sker, vilket du och jag vet, genom köp av obligationer genom en ökning av penningmängden. Denna sätter i sin tur reporäntan då man kan köpa hur mycket statsobligationer som helst om man själv trycker pengarna. FIAT-valutan som vi sitter på gör att det hela måste hållas i balans för att systemet ska fungera.

Trycker bankerna in för mycket pengar i riksbanken, genom köp av statsobligationer, så går efterfrågan upp och REPO-räntan behöver regleras genom en marketmaker (Riksbanken). Dom börjar då köpa alla obligationer på marknaden med "låtsaspengar" för att hålla räntan nere.

Se ökning av penningmängd i relation till Riksbankens balansräkning.

Ska räntan därför hållas konstant så är en ökning av skulder i riksbanken även en ökning av Riksbankens köp av statsobligationer från marknaden genom en ökning av penningmängden.
När riksbanken köper statsobligationer för att hålla nere reporäntan så kommer mer pengar tryckas ut i systemet, hence - banker lånar en massa pengar ur riksbanken. In/utlåning är inte 1:1, priset bestämmer marknades, och om räntan någon annanstans är upp 5% så behöver riksbanken minska sin balnsräkning för att den svenska räntan ska ligga på 5%. Då säljer man istället påhittade obligationer som man betalar räntan på.

Fattar du fortfarande inte hur en utökning av balansräkningens skuldsida påverkar systemet i stort så föreslår jag att du kikar på de kurser man läser på magisternivå i Nationalekonomi.
2017-11-27, 23:03
Medlem
HanMedHornens avatar
Citat:
Den här eviga kukmätartävlingen! Phuuu. Det gör det tröttsamt för oss andra med mindre koll på nationalekonomi och termer därinom. Vem skall man tro på?

Skapa dig en egen jävla uppfattning då. Bara döda fiskar följer strömmen, för helvete...

Tro inte på mig i alla fall, jag har nog fel. Den som säger sig ha rätt, är där emot naiv och dum i huvudet.
2017-11-27, 23:07
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HanMedHornen
Skapa dig en egen jävla uppfattning då. Bara döda fiskar följer strömmen, för helvete...

Tro inte på mig i alla fall, jag har nog fel. Den som säger sig ha rätt, är där emot naiv och dum i huvudet.

Tagga ner, inget riktat mot dig! Peace.
2017-11-27, 23:19
Medlem
HanMedHornens avatar
Citat:
Tagga ner, inget riktat mot dig! Peace.

Förstod det, men det är ungefär min uppfattning i frågan.

Argument möter argument, och i vissa fall, Alpha101. Det senare handlar mer om att överleva någon som googlar fram en frågeställning och försöker plocka isär ens kunskaper för att finna en svag länk i ens resonemang. Måste dock finnas arbetstillfällen med brutalt mycket bättre betalt för någon som orkar sitta och ideellt ifrågasätta andra i 8 timmar per kväll på ett annonymt internetforum.

Ingen vet hur morgondagen ser ut. Det går dock alltid att lista ut olika scenarior som skulle kunna välta ekonomin. Vissa mer troliga än andra.
2017-11-27, 23:25
Avslutad
JMs räknare på hemsidan över osålda lägenheter nådde (såvitt jag vet) rekordnivån ca 1820 för någon vecka sedan. Nu har denna tickat ner till ca 1780, så helt dött är det uppenbarligen inte på marknaden. Dock kan man anta att det snarare är i Sverige utanför Stockholm som de har fått nya reservationer, och det är också värt att komma ihåg att JM bygger ca 80 bostäder i veckan, så det kan säkert bli ytterligare nån rekordnotering om något större projekt läggs ut till försäljning. Jag tror att man själva i samband med Q3-rapporten lyfte fram att det var i Västerås, Linköping, Göteborg och Malmö det gick "bäst" för närvarande.

https://www.jm.se/bostader/sok-bostad/

När det gäller de 5-6 Besqab-projekt jag följer i Stockholm så verkar försäljningen/bokningarna ha varit NOLL de senaste veckorna.
Senast redigerad av PresidentBahama 2017-11-27 kl. 23:31.
2017-11-27, 23:36
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
JMs räknare på hemsidan över osålda lägenheter nådde (såvitt jag vet) rekordnivån ca 1820 för någon vecka sedan. Nu har denna tickat ner till ca 1780, så helt dött är det uppenbarligen inte på marknaden. Dock kan man anta att det snarare är i Sverige utanför Stockholm som de har fått nya reservationer, och det är också värt att komma ihåg att JM bygger ca 80 bostäder i veckan, så det kan säkert bli ytterligare nån rekordnotering om något större projekt läggs ut till försäljning. Jag tror att man själva i samband med Q3-rapporten lyfte fram att det var i Västerås, Linköping, Göteborg och Malmö det gick "bäst" för närvarande.

https://www.jm.se/bostader/sok-bostad/

När det gäller de 5-6 Besqab-projekt jag följer i Stockholm så verkar försäljningen/bokningarna ha varit NOLL de senaste veckorna.
Inbromsningen är inte lika hård utanför Sthlm/Uppsala. Jag gissar att det beror på att byggandet kommit igång senare där och att nybyggnation är mer begränsat i mindre städer.
Men det kommer där med om det inte vänder upp i Sthlm/Usala snart.
2017-11-27, 23:46
Avslutad
Tråden har snart nått 50 000 inlägg. Jag tycker nog att inlägg nr 50 000 bör förbehållas Alpha101 Då hoppas jag att han slutligen svarar på frågan om vart han tror bostadsmarknaden rör sig under det kommande året. Av någon outgrundlig anledning undviker han den frågan.
2017-11-27, 23:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Inbromsningen är inte lika hård utanför Sthlm/Uppsala. Jag gissar att det beror på att byggandet kommit igång senare där och att nybyggnation är mer begränsat i mindre städer.
Men det kommer där med om det inte vänder upp i Sthlm/Usala snart.
Ja, det är Stockholm som s a s befinner sig på marginalen. Det är där utbudet av osålda lägenheter plötsligt börjat stiga. För många, som en blixt från klar himmel. Men sedan kommer ju spridningen, framför allt till Göteborgsområdet, men där tror jag mer att likviditeten torkar upp. Deras slöa byggande kan inte åtgärdas på kort tid, utan marknaden där kommer att sega sig nedåt under låg omsättning.
2017-11-28, 07:17
Medlem
Sälj era bostäder och köp BITCOIN ni skulle göra enormt mycket mer vinst om ni gjorde det...

Gå från en ENORM bubbla till en ännu större bubbla vad kan gå fel lixom
2017-11-28, 08:34
Medlem
Lite perspektiv i all enkelhet från gammal pancho som sett priser gå upp på bostäder, och glädja människor, och gå ner och göra människor mindre glada.

För inte så väldigt längesedan gick det inte att köpa en villa med mindre än 1/3 av köpeskillingen i handen. För egen del 1971. Amorteringstiden på återstoden 30-50 år beroende på husets skick.

Idag går det att låna upp till 85% på ett fallfärdigt hus i 3 miljonersklassen på 100 år. Kan det gå på sikt? Knappast.

Och glöm inte att vi har fortfarande människor med stora skulder sedan 80-talskraschen.

Om jag tycker det är en bubbla? Tveklöst ja.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in