Citat:
Ursprungligen postat av
Totius
Facebook och Twitter är egentligen extremt dåliga plattformar för debatter i sakfrågor. Trådarna är röriga och ostrukturerade och sakfrågor döljs i trams av det slag som t.ex. Mattias L Davidsson i #jagärhär visar gång på gång.
Själv har jag slutat använda Facebook och Twitter för länge sen. Jag undrar om inte det bästa är att helt enkelt ignorera dessa plattformar. Själv använder jag RSS för att följa de sajter som intresserar mig. Då slipper jag se de olidliga dumheter som skrivs på Twitter och Facebook av sådana som #jagärhär.
Om folk slutade att skriva och kommentera på Facebook och Twitter så skulle #jagärhär inte ha något existensberättigande. Vi får de sociala medier som vi förtjänar.
Alla plattformar som har poängsystem är uruselt för diskussioner. Reddit, Facebook och Twitter. På så sätt kan man lyfta upp och sänka vissa kommentarer därmed tysta folks åsikter eller lura folk att den högst uppröstade har rätt och tänker man annorlunda så har man fel(dvs. fårtänkande).
Många propagandaligor runt om i världen är fullt medvetna om detta och utnyttjar för att stärka sina perspektiv. På Facebook så visas de 2-4 mest gillade kommentarer, för att se resten måste man klicka 2-3 gånger och scrolla låååångt ned. Poängen här är att dessa kommentarer är de som först marknadsförs och många brukar inte tänka efter utan bara accepterar det.
Allt går också anonymt, även Twitter har nu funktioner som gör att man kan gilla saker utan att ge ut sitt namn öppet. Därmed finns det inga konsekvenser för att tysta åsikter, vilket är otäckt.