2017-11-27, 22:19
Medlem
Intressant diskussion om #jagärhär på Ivar Arpis Facebook. Bland annat berättar en person att hon blev utslängd och blockerad utan att ens ha skrivit någonting där. Hon upplevde gruppen som "mycket sektliknande". Tydligen har den även "elitstyrkor" uppdelade efter ämnen.

Journalisten Christian Palme kallar dem "regeringsstödda propagandamonster".

https://www.facebook.com/ivar.arpi/posts/10154954474401218
Senast redigerad av Nebeltag 2017-11-27 kl. 22:25.
Citera
2017-11-27, 22:24
Moderator
Tinuviels avatar
Med tanke på den extremt vinklade artikelsamling #jagärhär använder som sin "faktabas" är det skamlöst av Mattias L Davidsson‏ att agera som han gör i den här tråden:
https://twitter.com/Klokryparen/status/934688278401478658

Som ledande i #jagärhär (en av deras arvoderade talare) uppvisar #jagärhär:s alla signum. En överlägsen, mästrande ton i kombination med ett mer eller mindre uttalat hot om att avslöja och anmäla.

Är skribenten Projekt Morpheus‏ blogg http://www.morpheusblogg.se/ nästa måltavla för #jagärhär.
Citera
2017-11-27, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Med tanke på den extremt vinklade artikelsamling #jagärhär använder som sin "faktabas" är det skamlöst av Mattias L Davidsson‏ att agera som han gör i den här tråden:
https://twitter.com/Klokryparen/status/934688278401478658

Som ledande i #jagärhär (en av deras arvoderade talare) uppvisar #jagärhär:s alla signum. En överlägsen, mästrande ton i kombination med ett mer eller mindre uttalat hot om att avslöja och anmäla.

Är skribenten Projekt Morpheus‏ blogg http://www.morpheusblogg.se/ nästa måltavla för #jagärhär.
Rena inkvisitionen. Ännu en spydighet:

Citat:
Ursprungligen postat av Mattias Lahti Davidsson
”Varför gjorde #jagärhär inget åt Stalins utrensningar?”
”Men gruppen har bara funnits sen maj 2016, Stalin dog 1953...”
”Jag tycker ändå det är för j-vligt!”
https://twitter.com/Klokryparen/status/935256003406385154

Ta bort den kommunistiska revisionismen från er debattmanual/artikelsamling då!
Citera
2017-11-27, 22:49
Medlem
Totiuss avatar
Facebook och Twitter är egentligen extremt dåliga plattformar för debatter i sakfrågor. Trådarna är röriga och ostrukturerade och sakfrågor döljs i trams av det slag som t.ex. Mattias L Davidsson i #jagärhär visar gång på gång.

Själv har jag slutat använda Facebook och Twitter för länge sen. Jag undrar om inte det bästa är att helt enkelt ignorera dessa plattformar. Själv använder jag RSS för att följa de sajter som intresserar mig. Då slipper jag se de olidliga dumheter som skrivs på Twitter och Facebook av sådana som #jagärhär.

Om folk slutade att skriva och kommentera på Facebook och Twitter så skulle #jagärhär inte ha något existensberättigande. Vi får de sociala medier som vi förtjänar.
Citera
2017-11-27, 23:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Facebook och Twitter är egentligen extremt dåliga plattformar för debatter i sakfrågor. Trådarna är röriga och ostrukturerade och sakfrågor döljs i trams av det slag som t.ex. Mattias L Davidsson i #jagärhär visar gång på gång.

Själv har jag slutat använda Facebook och Twitter för länge sen. Jag undrar om inte det bästa är att helt enkelt ignorera dessa plattformar. Själv använder jag RSS för att följa de sajter som intresserar mig. Då slipper jag se de olidliga dumheter som skrivs på Twitter och Facebook av sådana som #jagärhär.

Om folk slutade att skriva och kommentera på Facebook och Twitter så skulle #jagärhär inte ha något existensberättigande. Vi får de sociala medier som vi förtjänar.

Jag använder heller inte dessa plattformar även om jag håller mig öppen för att eventuellt göra det i framtiden. Ett annat alternativ är ju att helt enkelt skapa nya plattformar som suger upp de människor som tröttnat på åsiktskorridoren i spåren av JÄH och annan politisk korrekthet.
Senast redigerad av RobRoys 2017-11-27 kl. 23:36.
Citera
2017-11-28, 00:08
Medlem
Nyheter Idag skriver om jagärhär:

"#Jagärhär mobiliserar efter regeringens besked om ensamkommande"

"Svenska Dagbladets ledarskribent Ivar Arpi uppmärksammar en skärmdump som visar att aktivistorganisationen #jagärhär försöker mobilisera människor att ge sig in i kommentarsfält på Facebook. ”Det var längesedan vi såg behovet av en gemensam aktion men idag ser det ut som vi behöver kraftsamla för att bringa saklighet”, inleder de uppmaningen.

De skriver även att det är viktigt att alla håller sig sakliga och att de ska stötta varandra i att berätta vad de själva tycker. I samband med uppmaningen länkas till en rad Facebooksidor från olika medier som Aftonbladet, Metro, Nyheter Idag och Expressen. När Nyheter Idag kontrollerar kommentarsfältet på vår Facebooksida hittar vi flera kommentarer som förefaller härröra från #jagärhär-uppmaningen."

https://nyheteridag.se/jagarhar-mobiliserar-efter-regeringens-besked-om-ensamkommande/

Så just detta tycker de är värt en gemensam aktion.
Citera
2017-11-28, 00:22
Avslutad
Citat:

Helt riktigt. Det blir bara likes, uppduttar, smileys, JÄHrtan, ytliga oneliners, GIFs, avsaknad av analys, irrationell argumentation, flockmentalitet, pajkastning och sandlådementalitet. Ungefär som en partiledardebatt i Agenda. Den offentliga debatten i Sverige är ett stort jävla facepalm och jag vet inte om man ska skratta eller gråta, så jag helgarderar.
Senast redigerad av frasselito 2017-11-28 kl. 00:26.
Citera
2017-11-28, 00:35
Medlem
Vem0ths avatar
Citat:

Alla plattformar som har poängsystem är uruselt för diskussioner. Reddit, Facebook och Twitter. På så sätt kan man lyfta upp och sänka vissa kommentarer därmed tysta folks åsikter eller lura folk att den högst uppröstade har rätt och tänker man annorlunda så har man fel(dvs. fårtänkande).

Många propagandaligor runt om i världen är fullt medvetna om detta och utnyttjar för att stärka sina perspektiv. På Facebook så visas de 2-4 mest gillade kommentarer, för att se resten måste man klicka 2-3 gånger och scrolla låååångt ned. Poängen här är att dessa kommentarer är de som först marknadsförs och många brukar inte tänka efter utan bara accepterar det.

Allt går också anonymt, även Twitter har nu funktioner som gör att man kan gilla saker utan att ge ut sitt namn öppet. Därmed finns det inga konsekvenser för att tysta åsikter, vilket är otäckt.
Senast redigerad av Vem0th 2017-11-28 kl. 00:39.
Citera
2017-11-28, 00:56
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vem0th
Alla plattformar som har poängsystem är uruselt för diskussioner. Reddit, Facebook och Twitter. På så sätt kan man lyfta upp och sänka vissa kommentarer därmed tysta folks åsikter eller lura folk att den högst uppröstade har rätt och tänker man annorlunda så har man fel(dvs. fårtänkande).
Precis. Det är värt att påminna om att #jagärhär utnyttjar detta som strategi och tar upp det i sin manual ”Motverka Näthat” av Ida Kero:
https://www.facebook.com/notes/ida-kero/motverka-n%C3%A4that/10154900639039082/
eller
https://www.gangrapesweden.com/misc/Motverkanathat.pdf
Ingenting är slumpartat på Facebook: vad du ser (oavsett var du är på Fb!) styrs av algoritmer som i sin tur påverkas av antal "gilla". Exempel: du ser en post som har många kommentarer, men bara några få kommentarer visas -eller hur? Så måste du klicka på "visa fler kommentarer" för att få se fler. Vilka kommentarer som syns först/ överst beror av antal Gilla.
Strategin är att spamma med kommentarer som sedan ”gillas”. Därmed kommer #jagärhär alltid överst.
Citera
2017-11-28, 01:19
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Precis. Det är värt att påminna om att #jagärhär utnyttjar detta som strategi och tar upp det i sin manual ”Motverka Näthat” av Ida Kero:
https://www.facebook.com/notes/ida-kero/motverka-n%C3%A4that/10154900639039082/
eller
https://www.gangrapesweden.com/misc/Motverkanathat.pdf
Ingenting är slumpartat på Facebook: vad du ser (oavsett var du är på Fb!) styrs av algoritmer som i sin tur påverkas av antal "gilla". Exempel: du ser en post som har många kommentarer, men bara några få kommentarer visas -eller hur? Så måste du klicka på "visa fler kommentarer" för att få se fler. Vilka kommentarer som syns först/ överst beror av antal Gilla.
Strategin är att spamma med kommentarer som sedan ”gillas”. Därmed kommer #jagärhär alltid överst.
Så är det. Ur ett inlägg i tråden från januari. Det är en av #jagärhär:s moderatorer Görel Envall som uppmanar de aktiva:
Citat:
Vi plockar upp ett av de kommentarsfält ni tipsat om och gör en samlad insats där. Artikeln (i Fria Tider) handlar om en händelse på ett asylboende i Piteå där en väktare misshandlats och polis tillkallats. Kommentarsfältet är i stort behov av kloka tankar, saklighet och nyanser. Som alltid håller vi god ton - även när vi möts av motsatsen! Glöm inte att scrolla ner och gilla bra kommentarer som hamnar "i botten". ❤ Tack för tips Johan Winberg!
Ett effektivt sätt att spamma gruppens åsikter och trycka ned även de inlägg som avviker från #jagärhär:s åsiktsnorm.

I redovisningen framgår att över 250 uppger att de gillat inlägg som bonus kan vi också se att ett stort antal valde att anmäla sidan - något som glatt redovisades då det ännu inte uppmärksammats utanför Flashback att massanmälningar var något gruppen ägnade sig åt.
Citera
2017-11-28, 01:53
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Så är det. Ur ett inlägg i tråden från januari. Det är en av #jagärhär:s moderatorer Görel Envall som uppmanar de aktiva:

Ett effektivt sätt att spamma gruppens åsikter och trycka ned även de inlägg som avviker från #jagärhär:s åsiktsnorm.

I redovisningen framgår att över 250 uppger att de gillat inlägg som bonus kan vi också se att ett stort antal valde att anmäla sidan - något som glatt redovisades då det ännu inte uppmärksammats utanför Flashback att massanmälningar var något gruppen ägnade sig åt.
Jag rekommenderar alla att läsa kommentarerna till Fria Tiders Facebook-inlägg som det länkas till ovan. Det är så inihelvete skruvat så det är svårt att förstå att det är sant. Det är som en bisarr Kafka-värld.

Det här visar så tydligt att det är fullständigt omöjligt att resonera med människor som de i #jagärhär. Oavsett faktiska förhållanden så bara maler de på med osakligheter och rent trams. Det här beteendet är symptomatiskt för många människor inte minst inom medier, politik och offentliga verksamheter. Det är helt otroligt.
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Helt riktigt. Det blir bara likes, uppduttar, smileys, JÄHrtan, ytliga oneliners, GIFs, avsaknad av analys, irrationell argumentation, flockmentalitet, pajkastning och sandlådementalitet. Ungefär som en partiledardebatt i Agenda. Den offentliga debatten i Sverige är ett stort jävla facepalm och jag vet inte om man ska skratta eller gråta, så jag helgarderar.
Jag helgarderar också.
Citera
2017-11-28, 02:10
Medlem
Citat:
Jag rekommenderar alla att läsa kommentarerna till Fria Tiders Facebook-inlägg som det länkas till ovan. Det är så inihelvete skruvat så det är svårt att förstå att det är sant. Det är som en bisarr Kafka-värld.

Det här visar så tydligt att det är fullständigt omöjligt att resonera med människor som de i #jagärhär. Oavsett faktiska förhållanden så bara maler de på med osakligheter och rent trams. Det här beteendet är symptomatiskt för många människor inte minst inom medier, politik och offentliga verksamheter. Det är helt otroligt.
Hade nästan glömt hur det såg ut när det var som värst. Det är som ett väckelsemöte: #jagärhär med dig och med alla andra kärleksfulla människor.

Citat:
Mattias Lahti Davidsson
Svalkan av en lugnt tänkande människa i en galet upphettad diskussion. Tack Pelle Husvall! Viktigt också att du delar med dig av dina erfarenheter som väktare. Många generaliserar vilt i denna tråd utan att äga relevanta erfarenheter. #jagärhär med dig och med alla andra kärleksfulla människor.
https://www.facebook.com/friatider/posts/1591530650863890

Observera hur många "likes" #jagärhär-potentaterna Mattias Lahti Davidsson och Pelle Husvall samlat på sig i de högst rankade kommentarerna. 222 respektive 239! En ensam debattör har inte en chans mot dessa "regeringsstödda propagandamonster" (för att använda Christian Palmes träffande beskrivning).

Hoppas att väktaren inte fick några men.

Edit: Den här måste dokumenteras också.

Citat:
Anders Mörk
Det har tyvärr visat sig att hat är smittsamt - både ute i den så kallade verkligheten och här inne på nätet. Som tur är gäller detsamma även för kärlek.
SÅ LÅT OSS HJÄLPAS ÅT ATT SPRIDA RÄTT SORTS SMITTA <3.
Senast redigerad av Nebeltag 2017-11-28 kl. 02:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in