2017-11-27, 21:58
Medlem
Robinson-Merals avatar
Hej panelen!
Jag har hittat en uråldrig lampa i källaren med lika ålderdomlig el på vinden. Dum som jag var slet jag ut allt utan att se efter hur elen ursprungligen dragits. Lampan har plats för två ljuskällor och en strömbrytare placerad i foten av konstruktionen. Strömbrytaren har 4 st "ingångar".

Se min skiss:
https://imgur.com/a/7UknQ

Strömmen ska, som jag förstått det, gå från en EU-kabel i väggen via strömbrytaren i foten och sedan upp genom "stammen", grenas genom sockerbiten och vidare ut till ljuskällorna - har jag förstått saken rätt?

Så här?
https://imgur.com/a/64Xt5
Citera
2017-11-27, 22:14
Medlem
Jofs avatar
Vad är problemet. Kan det kollas på annat sätt än ditt förslag?
Två ingångar och två utgångar. En för plus och en för minus.
Jag är ingen elektriker dock!
Citera
2017-11-27, 22:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jof

Det är ingen ficklampa!
Citera
2017-11-27, 22:31
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 56Kmodem
Det är ingen ficklampa!
Och?
Citera
2017-11-27, 22:48
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof

Det finns inget plus och minus i en lampa som ansluts till ett vägguttag. Plus och minus handlar om likström, i vägguttaget är det växelström.
Citera
2017-11-27, 22:50
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det finns inget plus och minus i en lampa som ansluts till ett vägguttag. Plus och minus handlar om likström, i vägguttaget är det växelström.
Ok. Fel benämning.
Men råd till TS då? Kopplat rätt?
Citera
2017-11-27, 23:02
Medlem
Antalet elbränder har ökat kraftigt de senaste åren. I fjol rapporterades nära 6 000 elrelaterade bränder till landets försäkringsbolag, enligt Svensk försäkring.
För fem år sedan var siffran 3.851, rapporterar Svenska Dagbladet.
Johan Martinsson, branschchef på Elektriska installatörsorganisationen EIO, säger till tidningen att många av bränderna beror på hemmafix.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kraftig-okning-av-elbrander-1
Citera
2017-11-27, 23:22
Medlem
OmgHaxxs avatar
Du har två kablar och två ingångar. In med skiten bara, spelar ingen roll vilken du sätter var.

Läser man inte grundläggande ellära på fysiklektionerna i dagens högstadieskolor?
Citera
2017-11-27, 23:26
Medlem
Kan inget om el, frågar om råd från främmande människor på nätet. Låter som en riktigt bra idé.
Citera
2017-11-28, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av workeatsleeprepeat
Kan inget om el, frågar om råd från främmande människor på nätet. Låter som en riktigt bra idé.

Ja och man undrar ju inte minst hur alla här som uppenbarligen själva inte är behöriga elektriker tänker när de får för sig att svara på frågor om el.
Citera
2017-11-28, 03:38
Medlem
killawifes avatar
Lol! Ett litet tips, istället för att lägga in en bild på en skiss av hur du tror att det är och ska vara, varför inte bara ta en bild av lampdjävuln så folk kan få se hur det EGENTLIGEN ser ut?
Citera
2017-11-28, 03:43
Medlem
xitunos avatar
Det här är verkligen inget avancerat.
Men om du inte har koll på det, varför riskera att ta livet av dig själv eller den som så småningom ska byta lampa?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in