Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-27, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Du tänker dig Jan Leijonhjelm som källa till attack på den egna organisationens källa, Joel Haukka.

Nej, det har jag inte sagt. För det första så vet jag inte ens om JL arbetade kvar på IB / SSI 1987. Han försvann ju till andra uppgifter. För det andra så är inte mitt intryck av Milits artikel att det är ett angrepp på SSI. Artikeln kommer när det redan är känt att JH informerade SSI. Milits tonar snarast ned SSIs betydelse i sammanhanget. JH sägs ha överlämnat informationen "spontant" till en "personlig bekant".
Citera
2017-11-27, 23:18
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av capodaster
Det kan ju vara så att Donald skyller på ofarliga Barbro för att skydda sin grupp eller den grupp han spanade på-den gruppen var nog betydligt mindre där några ännu lever. Barbro kan vi nog glömma 500 st som inte hört av sig är otroligt. Nej detta är en som Boboslak säger En löst sammansatt grupp med specialkompetens som vi bara hittar på Karlsborg Gotland och Uppsala Must Berga
Det ska rimligen vara den Barbrogrupp som Frånstedt kom i kontakt med, eller hur?

Men ingen tror väl att Barbro hade 500 pers på Sveavägen? Det är nog bara dom i grupp Barbro som var på Sveavägen som vet att Barbro var på Sveavägen.
Senast redigerad av iesho 2017-11-27 kl. 23:33.
Citera
2017-11-27, 23:35
Medlem
mvagrippas avatar
Patrik oksanen skriver om Stasis inblandning i false flag operationer och stöd till internationell terrorism vid tiden för MOP.

Likaså nämns den vapengömma i Upplands-Väsby som Ebbe. Carlsson refererade till i KU-förhören. Vapnen till Samir Muammar khadar. En av Abu Nidals betalda mördare .

http://www.helahalsingland.se/gavleborg/oksanen-stasis-inblandning-i-trettio-ar-gammalt-terrordad-smartsam-paminnelse-till-var-egen-tid
Citera
2017-11-27, 23:45
Medlem
ieshos avatar
Det blev ganska snabbt känsligt med Barbro Sagnell. Skribenter i tråden började peppras med uppgifter från "säkra källor" att det var en Barbro Sj*lin 90+ (nu avliden) som var Barbro och senare att det var Donald Forsberg som var Barbro (för Barbro hade blivit för gammal).

Frågan har sedan blivit än mer kontroversiell och obehaglig när det har framkommit att MP:s fästmös fars kompanjon måste ha varit bekant med Barbro Sagnell eftersom de båda samtidigt var aktiva i Föreningen Teknisk Information.

Själv tycker jag att Forsbergs påstående om ett samarbete mellan Stay-behind, Barbro och FMN är alltför fantastiskt för att vara ett påhitt.

Absolut ingenting tyder på att grupp Barbro på Sveavägen var medvetna om att de deltog i ett mord. Kanske trodde de att de tränade likvidering av förrädare under krig eller att de tränade radiosamband?
Senast redigerad av iesho 2017-11-28 kl. 00:00.
Citera
2017-11-28, 00:06
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Tror och tror. De är ganska duktiga på att själva lösa Palmemordet med att beskriva sin fasta övertygelse att OP var en KGB-tillgång och att han till och med stod i begrepp att åka till Moskva med dödslistor och hela försvarsplanen. Dessutom var det personer som sorterats bort eller till sidan vilket de tog som ännu större anledning till att odla sin tro. När de sedan kan som DF (landets minst hemliga agent "expert på desinformation" ) glappa för mycket och sedan snärjer som katten efter sin egen svans så är det inte så mycket att tveka över.

Dessutom antydde Tore F att den där bakgården som han och Näss såg som mest intressanta att gräva i uppvaktat honom och Näss om Palmes farlighet och tolkat det negativt att de inte ville engagera sig i att sätta åt honom.

Uppenbart har man inom kretsen via olika personliga kontakter sökt efter lösningar i sådana kretsar. Därav ryktena som kommit fram efteråt.

Kommer säkert att klarna... vem som gjorde vad även om de säkert kommer att skylla på varandra.

Jag tycker att det klarnar allt mer också där.

Tack, mycket upplysande! Själv letar jag nu mkt efter personer som verkar ha haft en mycket stark övertygelse att Palme jobbade för Sovjet. Att mörda en statsminister är trots allt en extrem åtgärd.

Men som säkert framstod som logisk och nödvändig för dessa personer. Vad tänker du om PGV och Bengt W?

PGV:s kontakter med CG Holm, Bertil Wedin, AK, de tre övervakarna på Säpo m fl gör att han i alla fall hamnar på min lista för närvarande. Plus hans personliga konflikt med Palme.

Här pratar vi om anstiftarna. När det gäller den operativa planen är det givetvis helt andra personer. Jag har svårt att gå förbi sådana som CGÖ, IG, TP, LT, ÅJE m fl.

Det är så oerhört mycket som pekar mot dem - men vi har ju inte minsta bevis annat än att de skarpt ogillade Palme, att CGÖ hade tillgång till vapen, IG jobbade i bergrummet med växlarna precis vid tiden för mordet, TP sågs på stan, LT var TP:s kompis och ÅJE rörde sig i kretsar där man var just mycket starkt övertygad om att Palme borde "tas bort".

Vem som var GM blir i ljuset av detta närmast ointressant även om man naturligtvis vill ha klarhet även där.
Citera
2017-11-28, 01:06
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Jag har nog hört om UL (är hans namn känt?) men inte intresserat mig för just det hörnet av pusslet just då.

Jag tror inte att Sigge och Claes B såg samma person. De tycks ha sprungit parallellt och Sigge såg en man i en ljus jacka medan Claes såg en man i en mörk jacka om jag inte misstar mig.

Nej, vet inte namnet på UL.

Ja, det var ett fasligt springande på olika män direkt efter Palmemordet.

Ibland får jag för mig att Christer Pettersson var den långe i ljus jacka som LP såg 20 meter norrut på Sveavägen - och att han blev livrädd att han skulle bli inblandad i nåt och därför sprang som f-n norrut och då sågs av Claes B??

Vild spekulation, jag vet.

Men Christer P gick vanligen i en ljus täckjacka och sågs - om det är jag övertygad - av vittnen vid Grand vid 21-tiden (mannen på tå vid trottoarkanten, den bufflige mannen inne i foajén strax före filmen etc). Det kvinnliga vittnet som lämnade uppgifter inför resningsansökan sa trots allt att han gått över Sveavägen och ställt sig vid trottoarkanten och tittat in i folksamlingen.

Han letade ju efter Sigge.

Han kanske var på väg hemåt efter 23 och råkade bara snubbla in i Palmemordet. Han sa själv en gång "jag var där, jag av alla människor".

Frågan är alltså vad han menade mer exakt med ordet där.

Anledningen till att han kom hem sent till Rotebro var då att han behövde springa en stor omväg till tåget.

Men det spelar ju ingen roll egentligen. Han har inget med detta att göra.
Citera
2017-11-28, 02:01
Bannlyst
Eftersom våra medier inte vill lösa mordet och elda på PU eller jaga folk som var med eller vet med deras viktiga historier till allmänheten
skulle vi själva tagit tag i det delat ut flygblad till alla man kan tänka sig ha någon kunskap om mordet-Ge dem en beskrivning om vpn och annan anonymitetshjälp hänvisa dem hit-där de kan tala fritt och vi kan mer komma fram till namnen. Säga! Vi finns här och vi vill lösa mordet inte dölja det. Jag tror inte att alla har hittat hit som har något att säga speciellt äldre kvinnor tror att flashback är en dödsknarkarporrsida och går aldrig hit av princip liksom av princip liksom.
Senast redigerad av capodaster 2017-11-28 kl. 02:06.
Citera
2017-11-28, 02:10
Medlem
Om polisens ställning i krig
Proposition 1985/86:15

Propositionens huvudsakliga innehåll

I
propositionen föreslås att polisen i fortsättningen skall ha samma upp*gifter i
krig soiVi i fred och att den i princip inte skall kunna tas i anspråk för militära
uppgifter. Ett undantag föreslås dock för kuppförsvaret. Förslaget innebär att
den nuvarande lagstiftningen om polisens ställning under krig upphävs och att
vissa ändringar görs i polislagen (1984:387) och brottsbal*ken.

Det här en sak som är svår att förstå bakgrunden till, men jag förstår att poliser,militärer med flera satte hjärtat i halsgropen.

Hur skulle detta förslag påverkat till exempel poliser med Staybehind uppdrag eller räknas dessa in i kuppförsvaret?

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/proposition/om-polisens-stallning-i-krig_G90315

Lagstiftningen var tänkt att träda ikraft 1 juli 1986.

I förslaget ingick att efter mobilisering skulle polisen inte ha militära uppgifter, enbart fullgöra polisiär verksamhet och ha civil status.
Citera
2017-11-28, 02:15
Medlem
FurirRevaers avatar
Inte FOA. FRA och FRO. Åtminstone BS som du avser.
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Enligt Åke Ortmark har Barbro Sagnell jobbat på FOA. Just saying.
Citera
2017-11-28, 08:53
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Inte FOA. FRA och FRO. Åtminstone BS som du avser.
Från Aftonbladet 25 september 1971:
Enligt uppgifter som Aftonbladet fått av en avhoppare från "Grupp Barbro" har de fria SÄPO-organisationerna återkommande manövrer i Dalarna. De uppges förfoga över en stor vapenarsenal. I händelse av krig ska de kunna ställa upp en välorganiserad motståndsgerilla.
"Grupp Barbro" leds av en disponentfru på Essingen. Hon har tidigare tjänstgjort inom FOA (Försvarets Forskningsanstalt).
https://drive.google.com/file/d/1XphUszn_zonN62i1dRDOIf5ivQQSrCVd/view

Det verkar vara AB:s uppgifter. Jag hade fått intrycket att det var Ortmarks uppgifter eftersom han intervjuades i artikeln.
Senast redigerad av iesho 2017-11-28 kl. 09:30.
Citera
2017-11-28, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
När det gäller Jesus Alcala måste det sägas att han allt som oftast haft ett lite jobbigt förhållande till att hålla sig till sanningen.
Har inte sett några belägg för att Alcala skulle slira på sanningen mer än någon
annan. Jag vet att han beskylldes för det i målet mot honom, som jag anser vara
konstruerat, och där han kämpade för sin heder.
Ebbe Carlsson har ju sagt att alla som pratar kring MOP ljuger men jag anser att
detta bara gäller den grupp somintevill att det ska klaras upp. Den lilla
grupp som tycker att sanningen om MOP skall fram har just sanningen som sin
drivkraft och dit räknar jag Alcala och Martinger.
Jag tror alltså att Alcala i sina skriverier i DN om MOP inte medvetet har slirat på
sanningen och inte heller om sitt beslagtagna arkiv kring MOP. Det senare har han
berättat för mig vid en kontakt.
Citera
2017-11-28, 13:10
Medlem
MossTrumss avatar
1981 var jag med i en repövning i ett sabotageförband med uppgift att spränga landningsbanorna på ett flygfält som fienden ockuperat i Sverige.

Flygfältet vi tränade på låg i Mellansverige där led fi tog in militär material och detta skulle vi sätta stopp för.

Min uppgift som sjukvårdsbefäl för en grupp på tre sjukvårdare var att leta upp och ge akut hjälp till sabotörer som blivit påskjutna och skadade flytt ut i de djupa skogarna.

Det var en mycket välregisserad repövning. Vår stab satt över flyg- och satellitfoton (på F1 där vi repövade) för att orientera sig över flygfältet där ingenjörstruppen skulle spränga landningsbanorna. Flygfotona kom från allierade som hade spaningsflyg på hög höjd.

Jag cirklade runt på små grusvägar i de djupa skogarna i en VW-buss utrustad som ambulans för att plocka upp skadade sabotörer för transport till ett dolt fältsjukhus. Alla i gruppen hade god fysik och kunde bruka skidor om det behövdes för att plocka ut skadade ur skogen. Vår krigsplacering utgick från vad vi utbildats till och de provresultat vi visat under utbildningen.

Fem år efter denna repövning mördas vår statsminister OP strax innan ett förestående Moskvabesök.

Hade OP tappat fotfästet och saknade kunskap om hur vår militär tänkte och tränade? Gick OP sina egna vägar utan att bry sig om undersåtarna i landet? Hade hans nära vän Harry Schein rätt i sin kritik av "visionären Olof Palme"?

Var OP en säkerhetsrisk utan att för den skull beskyllas för att vara spion?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in