2017-11-24, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
"En gång i tiden blev vi bombade av US. Samtliga av människan byggda strukturer förstördes inklusive bevattningsanläggningarna. En femtedel av befolkningen dog som en direkt följd av detta. Än fler i svältkatastrofen som följde. Varför skulle jag lita på er?"

De tycks vara du som brister i "påläsningen".

Så kan det gå när man startar ett krig, man inte borde startat.

Men man började sin "Lögnaktiga" och "Morallösa" intrigerande bana, redan då, och i samband med att man ljög, för först Stalin och sedan Mao, för att få deras godkännande att starta kriget.

Nordkoreas förtroendekapital är nere på 0=NOLL, internationellt idag.

Den situation som NK befinner sig i idag, är helt och hållet "Självförvållad" enligt "Jucheprincipen", "Helt Självdestruktivt".
Senast redigerad av LEMMOR 2017-11-24 kl. 12:50.
Citera
2017-11-24, 13:04
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
Så kan det gå när man startar ett krig, man inte borde startat.

Men man började sin "Lögnaktiga" och "Morallösa" intrigerande bana, redan då, och i samband med att man ljög, för först Stalin och sedan Mao, för att få deras godkännande att starta kriget.

Nordkoreas förtroendekapital är nere på 0=NOLL, internationellt idag.

Den situation som NK befinner sig i idag, är helt och hållet "Självförvållad" enligt "Jucheprincipen", "Helt Självdestruktivt".
Trodde du hade bättre analysförmåga än att repetera Washington Talking Points, men ack så fel jag hade.

Alltså, det finns inget land utanför västsfären som litar på USA eller väst efter Irak, Afghanistan, Libyen och Syrien. Oavsett var man står själv politiskt så måste man väl ta in hur andra ser på oss om man ska nå en någorlunda korrekt analys och ev. lösning på konflikter.

Konflikten på Koreahalvön kan kanske inte lösas på en kafferast men på ett ganska så snabbt sätt, nämligen med USA:s tillbakadragande av nukleära och antinukleära stridsenheter från regionen till att börja med.

Men det är ju klart, då måste man prata om de verkliga skälen till USA:s närvaro i Kinesiska sjön.
Citera
2017-11-24, 13:44
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:

Alltså, det finns inget land utanför västsfären som litar på USA eller väst efter Irak, Afghanistan, Libyen och Syrien.

Vilket land i västvärlden syftar du på ?

Starkast stöd verkar de ha av Norge .

England, Frankrike och till och med Tyskland verkar ha tappat tålamodet.
Citera
2017-11-24, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Det där stämmer inte om en stor del av befolkningen har Hepatit B. Då blir det som mässling, påssjuka , etc.

Här i Sverige har en låg andel av befolkningen Hepatit B så här kan sjukhus eller miljöer där missbrukare vistas vara extra smittsamma.
Hepatit är vanlig bland missbrukare här så det blir som att du skulle umgås med missbrukare hela livet, risken att du får det blir hög isåfall, även om sjukhusen har rena sprutor.

Det är ett märkligt påstående då det smittar utanför sjukhusen i sådana länder.

Ja okej, ja, det är antagligen frågan om sk endemisk Hepatit, som är generell smittsam, läste lite slarvigt i utländska medier och det var inte så bra skrivet om det. Att det skulle röra sig om flera Hepaptiter samtidigt, och blandat ihop begreppen. Dock typiskt ett U-Lands problem.

Citat:
Skulle jag vara ledare för ett land som utsätts för blockader och sanktioner så skulle jag nog se till att fiffla av bara den i internationella sammanhang.

Men det är jag det. Hur skulle ni göra`

Hehe, så talar en sann kommunist ! Hatten av för det ja !
Kom ihåg att det finns generellt två typer av blockader,

Dels så om ett företag säljer en massa varor till NK och NK inte betalar, så är det ju naturligt att företaget sätter NK i blockad. Dvs inga fler varor kommer att kunna säljas till NK förräns skulden är reglerad. Normalt företagande alltså, och som svenska företag har tillämpat sedan 1970-talet emot NK.

Skulle du jobba på Volvo och ni skickade en massa lastbilar till NK och ni inte fick betalt, ja då skulle du Herr arbetet inte få någon lön ? Vore det rättvist tro ?

Den andra typen av blockad är överstatlig och inriktar sig på mera diffusa påtryckningar än bara handelshinder.

Såklart att Lill-kim kan väl fiffla bäst han vill, fast visst måste du väl hålla med om att det är korkat att använda fiffelpengarna till annat än hälsobefrämjande åtgärder hos befolkningen ?
Och att fiffelpengarna används till kärnvapen, hur klyftigt är det då ?

Jag menar gödsla med mänsklig avföring är inte lämpligt alls, om den inte komposterats först. Det upphörde ju redan på slutet av 1700-talet här i NordEuropa, och det gjorde ju att hepatiterna avtog här.
Även tex Polio är en sjukdom som kan spridas via mänskliga exkrementer

Citat:
Ursprungligen postat av Alsson
Ett trettiotal Nordkoreanska soldater byts ut efter flykten, medaljer till de Sydkoreanska soldater som räddade honom.

Antagligen väntar ett väldigt tufft liv för de utbytta soldaterna

https://www.reuters.com/article/us-northkorea-southkorea-defection-jsa/north-korea-replaces-soldiers-south-korea-awards-medals-after-defectors-border-dash-idUSKBN1DO0BW

Nja, man brukar byta ut soldater som varit i frontlinjen och skjutit skarpt för att "hålla tillbaks" skjutglädjen och nervösa avtryckarfingrar. Skulle man satt samma soldater på nästa uppdrag så hade det kunnat hänt att de av mera nervositet eller hjältemod sköt "lite för mycket" vid nästa tillfälle. Jag vet ju ej om hur NK resonerar i detta fallet, men de gränssoldaterna gjorde väl precis vad de fått order om att göra. Och gjorde det förhållandevis väl, dvs träffade desertören.

Även de soldater som vaktade gränsen i DDR brukade bli omplacerade om de varit tvungna att skjuta någon desertör. Anledningen till detta var att man inte ville att nervositet skulle spridas i vaktstyrkan.

Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
England, Frankrike och till och med Tyskland verkar ha tappat tålamodet.

Det beror väl troligen också på obetalda fakturor på varor som levererats men inte betalts. Men så var det även på 1970-talet med hela kommunistblocket att de var synnerligen opålitliga i affärer. Kontrakt uppfylldes inte, förhalades, eller kunde annulleras över typ bara en dag. Många företag och stater har förlorat pengar på dåliga affärer med kommunistblocket.
Citera
2017-11-25, 19:34
Medlem
SecundusSilents avatar
Jag har en känsla att det antingen blir lite mer fyrverkerier från DFR Korea inom kort eller så kommer det nån slags politisk uppgörelse som handlar om USA-S.Koreas militärövningar Vs testerna i DFRK.

Vi ser alltså lugnet före stormen om min känsla är rätt. Vad tror ni händer bakom kulisserna?
Citera
2017-11-27, 06:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecundusSilent
Jag har en känsla att det antingen blir lite mer fyrverkerier från DFR Korea inom kort eller så kommer det nån slags politisk uppgörelse som handlar om USA-S.Koreas militärövningar Vs testerna i DFRK.

Vi ser alltså lugnet före stormen om min känsla är rätt. Vad tror ni händer bakom kulisserna?

Ingen verkar vilja vara den som startar ett krig och sanktionerna verkar ju fungera till viss del.

Hur länge tillåter Nordkoreas befolkning detta, ingen mat på bordet och inga nya tester.

Min känsla är att Usa väntar / hoppas att befolkningen i Nordkorea ska försöka störta regimen.

Om det skulle ske, vad skulle hända då, skulle något annat land gå in och ta över eller vad tror ni ?
Citera
2017-11-27, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecundusSilent

Frågan är, vilken STORM Du avser?

Trycket och pressen på Nordkorea, är idag så omfattande, att ambivalensen hos både Kim
och nomenklaturan, om vilken taktik man nu skall föra, förmodligen tilltar, dag för dag.

Detta är bra, då inre konflikter i ledarskiktet kan lägga grunden för en splittring som sprider sig.
Vare sig Kim rensar ut, (på vanligt vis genom avrättning) i ledarskiktet, eller gör andra större förändringar,
så kommer detta till slut att nå det vanliga folket, vare sig Kim vill eller ej.

Om Kim inte gör något drastiskt nu, som folket kan ta som bevis för, att han fortfarande, är den "Store starke ledaren"
han förespeglat, så börjar nog folk att undra vad som händer.

De facto läget är följande:

1. Sanktionerna verkar dag för dag, FAS 3 inleds denna vecka, så dessa tilltar nu ännu mer.
2. PsyOps ökar likaså dag för dag, och får sakta men säkert effekt.
3. Tillgången på mat minskar, dag för dag.
4. Tillgången på drivmedel minskar, dag för dag.
5. Fysiska statusen hos militären minskar, dag för dag.
5. Isoleringen ökar allt mer, från alla håll.
6. Till och med Ryssland medlar nu, och utövar påtryckningar på NK för en "Kärnvapenfri Koreahalvö".
7. Japan skärper tonen skarpt, och deras Utrikesminister som nyligen var i Ryssland och meddelar i en intervju hos TASS, att "Vi samfällt måste tvinga NK, att överge sitt missil och kärnvapenprogram".
8. Militärövningarna i området eskalerar och irriterar, ytterligare.
9. De få men växande "Entreprenörer och kreativa näringsidkare" i NK får allt svårare att verka på grand av att sanktionerna verkar allt mer, deras irritation är också bra, då denna sprider sig.
10. Alltfler försöker fly, och PsyOps intensifierar nu sitt arbete kraftigt, speciellt efter den soldat som nyligen tog sig till Sydkorea och blivit en stor tillgång i media.

Kim har 3 val:

1. Gå till förhandlingsbordet och ta reson.
2. Avfyra nya missiler eller visa något nytt drastiskt vapen. (med risken att eskalera till motattack) Alternativt starta ett krig.
3. Inte göra någonting, och därmed gå emot en kollaps.

Kim är "Rökt" vid alternativ 2 och 3. Vid alternativ 1 finns hopp.
Senast redigerad av LEMMOR 2017-11-27 kl. 10:28.
Citera
2017-11-27, 15:13
Medlem
ninjutsus avatar
Citat:
Kim har 3 val:

1. Gå till förhandlingsbordet och ta reson.
2. Avfyra nya missiler eller visa något nytt drastiskt vapen. (med risken att eskalera till motattack) Alternativt starta ett krig.
3. Inte göra någonting, och därmed gå emot en kollaps.

Kim är "Rökt" vid alternativ 2 och 3. Vid alternativ 1 finns hopp.
Kim har redan erbjudit sig att sluta med missiltesterna men USA är inte intresserade av att förhandla. Underkastelse däremot är väl ett alternativ..
Citera
2017-11-27, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ninjutsu
Kim har redan erbjudit sig att sluta med missiltesterna men USA är inte intresserade av att förhandla. Underkastelse däremot är väl ett alternativ..

Nu blev jag arg på mig själv, har totalt missat, att Kim erbjudit sig att lägga ner missiltesterna och komma till förhandlingsbordet.

Vänligen ge mig en bra källa eller länk på det, tack!
Citera
2017-11-27, 16:29
Medlem
ninjutsus avatar
Citat:
Nu blev jag arg på mig själv, har totalt missat, att Kim erbjudit sig att lägga ner missiltesterna och komma till förhandlingsbordet.

Vänligen ge mig en bra källa eller länk på det, tack!
Redan 2015 så erbjud man sig att sluta med missiltesterna och bjöd in till dialog. Kina har sedan hakat på och liknande erbjudande ligger fortfarande på bordet, men USA är inte intresserade.
https://thediplomat.com/2017/07/what-does-north-korea-think-of-chinas-dual-freeze-proposal/
Citera
2017-11-27, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ninjutsu
Redan 2015 så erbjud man sig att sluta med missiltesterna och bjöd in till dialog. Kina har sedan hakat på och liknande erbjudande ligger fortfarande på bordet, men USA är inte intresserade.
https://thediplomat.com/2017/07/what-does-north-korea-think-of-chinas-dual-freeze-proposal/

Ja, men det där var väl inget nytt, den (och flera andra) artiklar läste jag, samt alla kommunikéer från KCNA tidigare, där man behandlar detta ämne och förslagen om "Double Freeze" - Nordkoreas "Välvilja" och förslag om att inleda förhandlingar.

Problemen här är många. Nordkorea vill diktera, och deklarerar att man "Kan förhandla under vissa förutsättningar och krav", såsom:

1. Nordkorea kräver ett totalt stopp på militärövningar i området. (Då det stör dom och irriterar)
2. Nordkorea skulle då upphöra med tester och kärnvapenutveckling, men endast den SOM ÄR RIKTAD/AVSEDD MOT USA.
3. Nordkorea kommer inte att gå med på att "Totalt lägga ner" sitt kärnvapenprogram, vilket är en förutsättning för att förhandlingar skall bli av. Dom hävdar att det är deras enda säkerhet och skydd mot "Det imperialistiska Amerika".

Lär för övrigt www.tass.com/world/977500
och flera kommunikéer där, Ryssland ökar även dom nu trycket på Nordkorea att ge upp kärnvapnen.
Citera
2017-11-27, 19:16
Medlem
ninjutsus avatar
Citat:
Ja, men det där var väl inget nytt, den (och flera andra) artiklar läste jag, samt alla kommunikéer från KCNA tidigare, där man behandlar detta ämne och förslagen om "Double Freeze" - Nordkoreas "Välvilja" och förslag om att inleda förhandlingar.

Problemen här är många. Nordkorea vill diktera, och deklarerar att man "Kan förhandla under vissa förutsättningar och krav", såsom:

1. Nordkorea kräver ett totalt stopp på militärövningar i området. (Då det stör dom och irriterar)
2. Nordkorea skulle då upphöra med tester och kärnvapenutveckling, men endast den SOM ÄR RIKTAD/AVSEDD MOT USA.
3. Nordkorea kommer inte att gå med på att "Totalt lägga ner" sitt kärnvapenprogram, vilket är en förutsättning för att förhandlingar skall bli av. Dom hävdar att det är deras enda säkerhet och skydd mot "Det imperialistiska Amerika".

Lär för övrigt www.tass.com/world/977500
och flera kommunikéer där, Ryssland ökar även dom nu trycket på Nordkorea att ge upp kärnvapnen.
Man måste så klart mötas på halva vägen och då är det fullt rimligt att USA slutar med sina krigsprovokationer. Men USA är som sagt inte intresserade av dialog utan ser bara att Nordkorea ska underkasta sig.

När det gäller att helt avveckla kärnvapenprogrammet så vet vi ju alla vad som hände med Libyen... Det är en gammal amerikansk strategi att alla andra länder måste avveckla sina program så att de står helt försvarslösa mot amerikansk imperialism och geostrategisk krigföring. Hur vore det om USA "visade vägen" så att säga? Nordkorea har all anledning att vara oroliga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in