2017-11-26, 20:12
Medlem
Hej,
Jag och mina 3 syskon har blivit curlade i livet, fått allt så länge det inte varit droger, alkohol osv. Vi är nu alla 20+, kan inget, Jag är den enda av oss som ser att detta är fel, speciellt när det kommer till pengar. Insåg vid 17-18 års ålder att pengar är bra att ha, spendera pengar på kort lycka som alkohol, ny telefon så fort det kom ut en ny modell osv är bara onödigt. Jag har istället sett pengar som en säkerhet, som exempelvis om bilen går sönder eller om jag skulle bli arbetslös, vilket mina syskon aldrig sett pengar som. Tar de slut så finns våra föräldrar.

Jag uppskattar verkligen att jag/vi får hjälp när det behövs även när det kanske är något vi borde kunna fixa på egen hand. Det kan jag acceptera, jag kan också acceptera att de ger pengar till mina syskon. Vad jag inte kan acceptera är pengarna jag får hela tiden fast de mycket väl vet att jag har jobb och är bra på att spara.

Jag kan inte fara någonstans med mina föräldar utan att dom betalar, detta har jag sagt mer gånger än vad jag kan räkna. Jag har pengar och jag har ett jobb, jag har råd att betala lunch och övrigt som kostar pengar.

Varje jul/födelsedag får jag pengar och saker, som jag ej behöver. Har flera uppsättningar bestick/tallrikar osv som jag fått till jul för flera år sen, jag bor ensam och har mina grejer kvar som jag köpte när jag flyttade för flera år sedan. Säger varje jul och varje gång jag fyller år att köp något till er själva och visa vad ni köpt till mig, det är vad jag önskar mig.

Hur i helvete ska jag någonsin kunna skaffa mig/lära mig leva när jag får allt, hur kan de inte inse det? Hur kan de inte inse att vi är 4 personer som inte kan någonting och använder pengarna till alkohol, ciggaretter och droger?

Varför ska jag jobba eller kämpa med något överhuvudtaget när jag får allt.

Jag vet att detta är ett otroligt fucked up problem och för många en dröm snarare än ett problem. Är det någon som känner igen sig? finns det någon förälder som insett att detta är fel? Vad ska jag göra för att de ska förstå att jag inte behöver pengar?
Citera
2017-11-26, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dudeen
jag [...] har blivit curlad

Citat:
Ursprungligen postat av dudeen
Hur i helvete ska jag någonsin kunna skaffa mig/lära mig leva när jag får allt

Att vara en tiggare är något du väljer att vara. Du är vuxen nu och får ta ansvar för dina val. Tiden när du kunde skylla ifrån dig på någon annan för din personlighet är förbi sedan länge.

Det är inget särskilt med dig. Varenda svensk står inför liknande problem som du, vi skulle alla kunna gå till soc och tigga. De flesta av oss väljer att inte göra det.

Är det så viktigt för dig att stå på egna ben gör det då. Jag skulle också kunna tigga pengar av mina föräldrar men väljer självrespekt framför lättja.

För övrigt låter du sympatisk, jag har svårt att se problemet. Du vet vad du behöver göra. Antingen gör du det eller så gör du det inte.
Senast redigerad av Karl-Franz 2017-11-26 kl. 20:49.
Citera
2017-11-27, 02:29
Medlem
Jag har precis samma erfarenhet. Jag har påpekat detta med exakt samma motivering hur många gånger som helst. Det är svårt att bygga upp respekt till pengar när man får pengar man inte jobbat för. Samtidigt så känns det inte bra att spendera pengar man inte förtjänat. Ska jag förtjäna pengar bara för att jag råkade föddes i detta land med just dessa två föräldrar?

Jag har förstått att det till stor del handlar om dem själva. Kanske var pengar ett problem när ni var yngre, så nu ger de så mycket de kan för att försäkra sig om att de tar hand om er. Mycket handlar de också om att känna sig som bra föräldrar. De menar väl, och vill inte se sitt barn bekymra sig över pengar, även fast jag som du tycker det är hälsosamt att göra det. Om man inte lär sig respektera pengar kommer det ju påverka ens barn i längden.

Mitt tips är att lägga undan alla pengar de ger dig, och att lägga undan motsvarande belopp när de betalar för dig. Dessa pengar kan du spendera på mors dag, fars dag, julafton och deras födelsedagar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in