Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-11-26, 11:57
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det finns nog skulle jag säga ett mentalt och kanske rent av också språkekonimiskt motstånd mot att säga "dödad av honom" el "mördad av honom", där man konstruerar en passivsats (är det väl) som dessutom formulerar den andre som både aktiv och som s.a.s. redan fastställd gärningsman, vilket väl dessutom gör det svårt att värja sig mot tankar på hur han skulle bära sig åt. Eller var skon nu klämmer.

TM:s perspektiv är nog att hon inte vill dö, det är primärt. Och sen följer därav "av något som han" + "har gjort" (passerad dåtid), vilket gör henne "redan död" – med överhoppande av själva dådets utförande, som är obehagligt att föreställa sig. (På goda grunder... men... etc.)

Så kände jag.

Och sen – "dö för honom" = "dö pga honom" = "dö för hans hand".
Citera
2017-11-26, 11:58
Medlem
laffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
De visade en sida ur dagboken på TV med en text jag funderat lite över:

-"Jag vill inte dö för något han gjort".

Har någon sett det?

Tyckte man fick sig en bra bild av att han var den som var mycket med andra tjejer och hon var den som fick stryk trots att hennes leverne var högst oskyldigt!

Ungefär som att han anklagade henne för sina egna misstag! En del män köper blommor av ånger och andra agerar med ilska.
Senast redigerad av laffe 2017-11-26 kl. 12:01.
Citera
2017-11-26, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Hon skriver ju så här i samma dagboksanteckning:

" Han säger att jag inte har något val längre eftersom nu vet han att jag inte vill va
med han 100% drf måste jag dö.
"

"Jag vill inte leva så här men jag vill inte dö för honnom."

Hon menar att hon inte vill dö för att han bestämmer att han ska döda henne. Inte dö under hans hand. Att det inte är han som som ska bestämma om hon ska leva eller dö. Så tolkar jag det.

Allt handlar bara om kontroll. 100%
Kontroll över hennes liv. 100%
Kontroll över hennes död. 100%

Ja det är en bra sammanfattning av Billy! Kontroll och makt, fy f-n. Jag skrev igår om det sms han skickade till Tovas pappa, inte nog med det, han ringde till honom på söndag fm och krävde 1.000 kr för en kompressor! Finns inte mycket "normalitet" i den skallen. Är nog inte vilken mördare som helst som dagen efter dådet kommer sig för att ringa upp offrets anhörige (som då är väldigt orolig och letar för fullt) och kräva in en skuld på 1.000 spänn, han verkar helt empatibefriad.

Undrar hur många gånger under förhören han säger: "Förstår du/ni hur jag menar?" till förhörsledarna. Nej finns ingen som kan förstå de skruvade resonemang han för.
Citera
2017-11-26, 12:48
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Åklagarens har en objektivitetsplikt enligt RB. Enligt 23 kap 4§ RB som lyder ”Vid förundersökningen skola ej blott de omständigheter som tala mot den misstänkte utan även de som äro gynnsamma för honom beaktas och bevis som är till hans förmån tillvaratagas”, men tyvärr kan man ibland se att denna regel inte följs helt och fullt. Det finns vissa försvarare som är engarade och driver en egen FU vid sidan om med hjälp av fd. utredare. Björn Hurtig på Hurtig & Partners är en av några som har en egen stab med utredare.

Hur stor hjälp har "stjärnadvokaten" Hurtig haft av sin egen stab av utredare egentligen? Skulle vara intressant med statistik angående friande/mildrande domar.
Citera
2017-11-26, 13:08
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Det finns nog skulle jag säga ett mentalt och kanske rent av också språkekonimiskt motstånd mot att säga "dödad av honom" el "mördad av honom", där man konstruerar en passivsats (är det väl) som dessutom formulerar den andre som både aktiv och som s.a.s. redan fastställd gärningsman, vilket väl dessutom gör det svårt att värja sig mot tankar på hur han skulle bära sig åt. Eller var skon nu klämmer.

TM:s perspektiv är nog att hon inte vill dö, det är primärt. Och sen följer därav "av något som han" + "har gjort" (passerad dåtid), vilket gör henne "redan död" – med överhoppande av själva dådets utförande, som är obehagligt att föreställa sig. (På goda grunder... men... etc.)

Så kände jag.

Ligger absolut något i det du säger. En mental felskrivning för hur hon ser på sin framtid.

Verkar det som om hon VET att hon kommer dö, hon nästan skriver ut det i futurum, som att det redan HAR hänt (Att det är orättvist, orättvist att hon (ÄR) död (i princip). Jag vill inte dö för något som han (HAR) gjort). Men allt emellan stadiet från levande till död är överhoppat:

"Så fucking orättvist.
Jag vill inte dö för något som han gjort
."

Låter knappt som om hon tror att hon ska överleva: OM

(Min understrykning)
"Om jag överlever till sommaren så drar jag direkt."

Måste vara outhärdligt att tänka på HUR.
Billy har ju gått igenom en hel arsenal av tänkbara sätt att döda henne på, allt från levande begravd, till att dränka henne......
Citera
2017-11-26, 13:20
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laffe
Tyckte man fick sig en bra bild av att han var den som var mycket med andra tjejer och hon var den som fick stryk trots att hennes leverne var högst oskyldigt!

Ungefär som att han anklagade henne för sina egna misstag! En del män köper blommor av ånger och andra agerar med ilska.

Ja, tillåtande mot sig själv (missbruk, tjejer, inte höra av sig, vara ute mm), inte tillåtande mot Tova i exakt samma frågor.

Påminner om Arbogakvinnan (Aki Pasala) på sätt och vis. Hon anklagade andra för exakt det hon själv är: psykopat, girig, minns inte allt hon sagt. Men på något sätt överföra alla sina dåliga sidor på andra.
Citera
2017-11-26, 13:55
Medlem
UgLyBastards avatar
snälla...
spela roll vad fan hon använde för ord i dagboken..
häng inte upp er på alltjävlating
Citera
2017-11-26, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UgLyBastard
snälla...
spela roll vad fan hon använde för ord i dagboken..
häng inte upp er på alltjävlating
Ja, tänk på att det är en ung, obildad, white trash tjej som säkert inte är helt 100% med svensk grammatik.
Det är ju fan ingen av alla inblandade som kan skriva ett läsbart SMS.

Titta bara vilket jävla patrask hon var tillsammans med också.
Citera
2017-11-26, 15:14
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ligger absolut något i det du säger. En mental felskrivning för hur hon ser på sin framtid.

Verkar det som om hon VET att hon kommer dö, hon nästan skriver ut det i futurum, som att det redan HAR hänt (Att det är orättvist, orättvist att hon (ÄR) död (i princip). Jag vill inte dö för något som han (HAR) gjort). Men allt emellan stadiet från levande till död är överhoppat:

"Så fucking orättvist.
Jag vill inte dö för något som han gjort
."

Låter knappt som om hon tror att hon ska överleva: OM

(Min understrykning)
"Om jag överlever till sommaren så drar jag direkt."

Måste vara outhärdligt att tänka på HUR.
Billy har ju gått igenom en hel arsenal av tänkbara sätt att döda henne på, allt från levande begravd, till att dränka henne......

Ja, men observera att det hon primärt inte vill är att "vara" död, dvs inte det att bli dödad, utan att redan vara död. Det är det som skrämmer henne, inte det ev. våldet, primärt. Så det är inte det att hon inte vill dödas eller mördas av honom (man brukar ju inte tala i s-passivsatser heller) utan hon vill inte vara (redan) död. Det är fokus. Vilket är begripligt.

Och med en viss logik vill hon få fly, för hon anser att det är enda sättet att undvika detta – trots att dödshot redan i sig är straffbart och det borde funnits andra vägar.

Men genom att hon fokuserar på att vara död, kan man kanske säga, förlorar hon (riskerar förlora) blick för det verbala (och fysiska) våld hon redan utsätts för, och dynamiken de två emellan (som delvis beror av hennes fysiska närvaro, men som hon inte förmår komma ur). Det normaliserar hans beteende lite, men det är väl redan långt gånget där och då.

Jag tror inte det betyder ngt annat än att hon inte vill vara död pga den typen.
Citera
2017-11-26, 15:18
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Treshar111
Ja, tänk på att det är en ung, obildad, white trash tjej som säkert inte är helt 100% med svensk grammatik.

Ja fast nu var det inte en fråga om att beslå henne med fel (i mitt fall i alla fall) utan att tolka om det hon säger kan betyda ngt annat än vad som först kanske ger sig. Talspråk är talspråk. Men det är ju bra att man fattar det åt båda hållen etc.
Citera
2017-11-26, 15:47
Medlem
Citat:
Ja fast nu var det inte en fråga om att beslå henne med fel (i mitt fall i alla fall) utan att tolka om det hon säger kan betyda ngt annat än vad som först kanske ger sig. Talspråk är talspråk. Men det är ju bra att man fattar det åt båda hållen etc.
Nej sant, de flesta enskilda människor har väll sitt eget sätt att uttrycka sig på.
Citera
2017-11-26, 16:52
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Treshar111

Som jag förstått det är inte Tova "white trash".

Hon kommer från en familj med en pappa som jobbar för ett stort amerikanskt oljebolag, Exxon Mobil.
https://www.flashback.org/sp60731273

Tova gick på gymnasiet, sista året, jobbade extra som simlärare för barn och inom hemtjänsten. Hon tränade även själv simning och tävlings-simmade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in