Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Ligger absolut något i det du säger. En mental felskrivning för hur hon ser på sin framtid.
Verkar det som om hon VET att hon kommer dö, hon nästan skriver ut det i futurum, som att det redan HAR hänt (Att det är orättvist, orättvist att hon (ÄR) död (i princip). Jag vill inte dö för något som han (HAR) gjort). Men allt emellan stadiet från levande till död är överhoppat:
"Så fucking orättvist.
Jag vill inte dö för något som han gjort."
Låter knappt som om hon tror att hon ska överleva: OM
(Min understrykning)
"Om jag överlever till sommaren så drar jag direkt."
Måste vara outhärdligt att tänka på HUR.
Billy har ju gått igenom en hel arsenal av tänkbara sätt att döda henne på, allt från levande begravd, till att dränka henne......
Ja, men observera att det hon primärt inte vill är att "vara" död, dvs inte det att bli dödad, utan att redan vara död. Det är det som skrämmer henne, inte det ev. våldet, primärt. Så det är inte det att hon inte vill dödas eller mördas av honom (man brukar ju inte tala i s-passivsatser heller) utan hon vill inte vara (redan) död. Det är fokus. Vilket är begripligt.
Och med en viss logik vill hon få fly, för hon anser att det är enda sättet att undvika detta – trots att dödshot redan i sig är straffbart och det borde funnits andra vägar.
Men genom att hon fokuserar på att vara död, kan man kanske säga, förlorar hon (riskerar förlora) blick för det verbala (och fysiska) våld hon redan utsätts för, och dynamiken de två emellan (som delvis beror av hennes fysiska närvaro, men som hon inte förmår komma ur). Det normaliserar hans beteende lite, men det är väl redan långt gånget där och då.
Jag tror inte det betyder ngt annat än att hon inte vill vara död pga den typen.