Citat:
Ursprungligen postat av
fsociety
Jag har funderat lite på om skolan, den grundskola jag gick i, inte riktigt vågade berätta varför Hitler valde ut just judarna.
Jag fick lära mig att judarna valdes ut som syndabockar för första världskriget för att de var lätta att urskilja, de gick till egna kyrkor bland annat.
Men precis som i USA är judendomen en religion som uppmuntrar pengar (att tjäna dem på ett lagligt sätt alltså) och att pengarna helst ska stanna inom "det judiska samhället", dvs judiska butiker, judiska klädaffärer osv. Judar gör bättre ifrån sig i skolan än övriga befolkningen osv.
Det är först nu jag insett att Hitler kände sig djupt hotad av judarna, han kände att de "tog över" genom att plugga så disciplinerat och jobba så hårt (som jag beskrev USA).
Instämmer ni med det jag diskuterar?
Vad lärde era skolor ut till er om detta?
Och var är ni nu i eran uppfattning?
Den godkända varianter (som lärs ut i skolan) går i princip ut på att Hitler valde ut Judarna som offer, då de var lätta att peka på. Speciellt de rika bankirer och affärsmän som hade mycket i en tid när många tyskar hade det eländigt. Detta tema fortsätter med konflikten med den Ryska kommunismen (Bolshevikerna) som ju Hitler sade var frukten av en judisk konspiration, osv.
Det enklaste är att använda det här narrativet, eftersom det är det enda godkända. Sanningen är dock en helt annan. Missförstå mig dock rätt; det tyska folket hade det svårt; det fanns massor av konflikter med bl.a. Polen. Det fanns en ilska bland människor, och denna kanaliserades skickligt mot både inre och yttre "fiender". Resultatet blev ju ett krig med enorma mängder döda, både genom strider och i koncentrationsläger.
Det man skickligt dold i efterspelet är bl.a. de affärsmässiga förhållanden som existerade och möjliggjorde Nazistpartiet, samt till viss del dess rötter, och efterspel. Och det märkligaste är att det inte är hemligt, eller förstörda dokument vi pratar om. Det är bara något man valt att inte föra ut till oss genom skolor och liknande.
För att ta en (av säkert hundratals) saker:
The Guardian har en
bra artikel som beskriver bakgrunden och det rättsliga efterspelet i USA när familjen Bush (med Prescott i spetsen) blev tagna med fingrarna i den Nazistiska syltburken (finansiering och ägande av företag som använt fångar till slavarbete i bl.a. Polen). Man beskriver i samma artikel även
två judiska överlevare från Auschwitz som stämde (familjen) Bush 2001 (väldigt olycklig timing iom presidentval osv.). Målet blev dock nedlagt av domare
Rosemary Collyer, som helt random fick en riktigt fin utnämning som domare i
United States District Court for the District of Columbia så snart valet hade vunnits.
Men det finns ännu fler centrala frågor som behöver besvaras; varav många rör det judiska folket, dess olika släktgrenar, och hur det kommer sig att ortodoxa judar menar att Davidsstjärnan inte är en judisk symbol, lika lite som staten Israel (resultatet av förintelsen) är det. Ja, det är en röra utan dess like, och det berör inte bara religion, utan medeltida europeiska släkter, ockultism och politik i en röra som kräver både noggrannhet och tålamod.
Det som är säkert är att skolvarianten (i bästa fall) är en oerhörd förenkling av ett betydligt mer komplicerad skeende, som (enligt mig) fortfarande är pågående.