2017-11-24, 18:40
Medlem
eremitkraftans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LilyhAmmer
Liknelsen gjordes för att förklara varför reflexbeteendet med frysning finns och varför den kan hjälpa människan att överleva, det var inte en uttömmande uppräkning av alla fall då frysningsmekanismen slår till. Det borde ju till och med du förstå.

Att det är reflexmässigt stämmer. Själv satt jag och väntade på bussen en gång och fick en redig spark i huvudet av en förbipasserande gentleman. Blev inte knockad men fattade inte vad som hade hänt. Inget snack eller blickar innan, han bara smällde på. När polletten väl ramlade ner var snubben långt borta.
Citera
2017-11-24, 18:42
Medlem
siljaeuropa94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tommelilla
Men undrar varför han tog dit henne? Men om han anser att det är ett problem att bli våldtäktsanklagad så får han ju anmäla henne nu.

Om han inte anmäler? Ja då vet vi ju hur det var med den saken eller hur?
Tog dit? Han bjöd in henne till hotellrummet mitt i natten-hon gick dit frivilligt.
Förmodligen fick pojkvännen sen reda på vad som skett-i efterklokheten blev en våldtäktsanmälan
"the easy way out" för att rädda förhållandet.
Citera
2017-11-24, 18:42
Medlem
Hur svårt kan det vara att skriva ut ett namn istället för GM. Vem fan är GM. Vän av ordning svarar då; läs tråden. Då säger jag; seriöst?
Citera
2017-11-24, 18:45
Medlem
snapphonas avatar
Ni är för fan inte kloka som skyller på offret. Må alla idioter på denna sida brinna i helvetet genom #metoo.

Ni har ingen aning om hur våldäkrsoffer regerar. En gift man utnyttjar inte en berusad, betydligt yngre tjej som säger nej. PUNKT. Om det handlade om en vanlig otrohetsaffär, tror ni verkligen att Moa - som idag är lyckligt gift - hade dragit upp det efter 6 ÅR!?

Ni antyder att offren ljuger, samtidigt som ni verkar tycka att det är okej att män beter sig som svin. Vill man inte ha sex ska det respekteras och man ska inte behöva skrika och slåss för att det ska räknas som våldtäkt.
Citera
2017-11-24, 18:46
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Så det var bara att ångra, glömma och gå vidare, tyckte jag då. Har faltiskt aldrig sett detta som en våldtäkt eller ens övergrepp och borde ha gjort mer för att stoppa det tycker jag själv, men när jag läser hennes historia låter nästan mitt fall värre på ett sätt. (Utan att på något sätt tvivla på att hon upplevde det som väldigt obehagligt och faktiskt blev våldtagen).

Eftersom jag själv dessutom låg och sov och inte ens bjöd in till detta... Var det en våldtäkt? Eller annat brott? Kanske bara sådant man får lov att ”leva med”. Förvirrad nu.

Där har du liksom svaret. Moa såg detta som en våldtäkt direkt. Du inte.
Citera
2017-11-24, 18:50
Medlem
Citat:
Trist om det stämmer att hon blivit våldtagen, men det verkar ju tyvärr så.,

Det här handlar ju inte om mig, kom bara att tänka på en händelse jag var med om när jag var typ 18 år. Brukar aldrig prata om det men ville det nu och kanske kan få nåt råd... Blir faktiskt lite förvirrad om det var en våldtäkt eller inte, har inte ens trott det själv... Hur konstigt det än kan låta.

Hade iaf fest hos mig och min tjejkompis, det var även några andra tjejer och killar från min klass där, och några för mig helt nya bekanta. Bekantas bekanta, typ. Märkte att en av dessa försökte flirta med mig under kvällen, vi hade gemensamma favoritartister inom hip hop/RnB så vi lyssnade på musik och hade liksom ganska nice ändå. Men jag var helt ointresserad av något mer...

Och vi hade aldrig heller träffats innan. Kan inte heller minnas att jag gav någon direkt respons på flirtandet, kände mig nästan otrevlig för att jag var så trött... Men ”flirten” sa snarare att jag var söt och hade ett fint leende så kanske inte var så otrevlig som jag själv trodde då... Vissa har verkligen svårt att tyda en, för det var då allt annat än flirtande från min sida :-)

Alla var lite onyktra och jag blev i alla fall så pass trött att jag gick och la mig i min säng och stängde dörren... Sedan vaknade jag helt yrvaken en timme senare eller så, av att någon var på väg att utföra oralsex på mig! Då hade tydligen min ”flirt” gått in på mitt rum sedan jag somnat, klätt av sig naken och börjat ta på mig. Och uppenbarligen kommit rätt långt som redan var ”innanför”...

Men ”flirten” var inte hotfull på något sätt och verkade ju rätt snäll och så, plus att vi hade gemensamma vänner. Det gjorde mig lite tryggare där och då, onykter och yrvaken så blev jag underligt nog lite på själv och lät flirten fortsätta. Människan gick ju egentligen alldeles för långt innan det utan att jag bett om det. Som mot min vilja bara klädde av sig naken och taffsade på mitt kön när jag låg och sov...

Men jag vaknade groggy och tyckte väl då att det kändes ganska rätt, konstigt nog. Sa nog först nej, men gjorde egentligen ingenting mer än så för att förhindra att det fortsatte. Tror ”flirten” därföe tolkade det som ett ”okej”. Och jag sa ju inget annat, men det var lite som om jag fortfarande var i en dröm/halvvaken.

Det blev sedan väldigt pinsamt i skolan efteråt, för jag ville egentligen inte ha sex med den personen utan var kär i en annan, som dessutom visade sig vara bekant med min flirt! Så jag ångrade rätt hårt att jag inte sa emot mer, av flera skäl då.

Upplevde dessutom att flirten pratade eller skröt med andra om vårt ”sex”, men det kan ha varit inbillning för att allt bara blev så himla jobbigt. Som om jag gick med på sex fast ändå inte liksom, men kände att jag därför inte kunde vara arg på ”flirten” heller. Jag tror inte att det hade blivit mer hotfullt även om jag bara varit mer tydlig!

Så det var bara att ångra, glömma och gå vidare, tyckte jag då. Har faltiskt aldrig sett detta som en våldtäkt eller ens övergrepp och borde ha gjort mer för att stoppa det tycker jag själv, men när jag läser hennes historia låter nästan mitt fall värre på ett sätt. (Utan att på något sätt tvivla på att hon upplevde det som väldigt obehagligt och faktiskt blev våldtagen).

Eftersom jag själv dessutom låg och sov och inte ens bjöd in till detta... Var det en våldtäkt? Eller annat brott? Kanske bara sådant man får lov att ”leva med”. Förvirrad nu.

Det bästa svaret får du nog från en som blivit gruppvåldtagen hon kan nog svara dig
Citera
2017-11-24, 18:51
Medlem
AcademicMans avatar
Citat:
Trist om det stämmer att hon blivit våldtagen, men det verkar ju tyvärr så.,

Det här handlar ju inte om mig, kom bara att tänka på en händelse jag var med om när jag var typ 18 år. Brukar aldrig prata om det men ville det nu och kanske kan få nåt råd... Blir faktiskt lite förvirrad om det var en våldtäkt eller inte, har inte ens trott det själv... Hur konstigt det än kan låta.

Hade iaf fest hos mig och min tjejkompis, det var även några andra tjejer och killar från min klass där, och några för mig helt nya bekanta. Bekantas bekanta, typ. Märkte att en av dessa försökte flirta med mig under kvällen, vi hade gemensamma favoritartister inom hip hop/RnB så vi lyssnade på musik och hade liksom ganska nice ändå. Men jag var helt ointresserad av något mer...

Och vi hade aldrig heller träffats innan. Kan inte heller minnas att jag gav någon direkt respons på flirtandet, kände mig nästan otrevlig för att jag var så trött... Men ”flirten” sa snarare att jag var söt och hade ett fint leende så kanske inte var så otrevlig som jag själv trodde då... Vissa har verkligen svårt att tyda en, för det var då allt annat än flirtande från min sida :-)

Alla var lite onyktra och jag blev i alla fall så pass trött att jag gick och la mig i min säng och stängde dörren... Sedan vaknade jag helt yrvaken en timme senare eller så, av att någon var på väg att utföra oralsex på mig! Då hade tydligen min ”flirt” gått in på mitt rum sedan jag somnat, klätt av sig naken och börjat ta på mig. Och uppenbarligen kommit rätt långt som redan var ”innanför”...

Men ”flirten” var inte hotfull på något sätt och verkade ju rätt snäll och så, plus att vi hade gemensamma vänner. Det gjorde mig lite tryggare där och då, onykter och yrvaken så blev jag underligt nog lite på själv och lät flirten fortsätta. Människan gick ju egentligen alldeles för långt innan det utan att jag bett om det. Som mot min vilja bara klädde av sig naken och taffsade på mitt kön när jag låg och sov...

Men jag vaknade groggy och tyckte väl då att det kändes ganska rätt, konstigt nog. Sa nog först nej, men gjorde egentligen ingenting mer än så för att förhindra att det fortsatte. Tror ”flirten” därföe tolkade det som ett ”okej”. Och jag sa ju inget annat, men det var lite som om jag fortfarande var i en dröm/halvvaken.

Det blev sedan väldigt pinsamt i skolan efteråt, för jag ville egentligen inte ha sex med den personen utan var kär i en annan, som dessutom visade sig vara bekant med min flirt! Så jag ångrade rätt hårt att jag inte sa emot mer, av flera skäl då.

Upplevde dessutom att flirten pratade eller skröt med andra om vårt ”sex”, men det kan ha varit inbillning för att allt bara blev så himla jobbigt. Som om jag gick med på sex fast ändå inte liksom, men kände att jag därför inte kunde vara arg på ”flirten” heller. Jag tror inte att det hade blivit mer hotfullt även om jag bara varit mer tydlig!

Visst är det en våldtäkt. I en annan tid då du inte kunde uttrycka det eller förstå det som det. Om du ser dig själv ha gjort något mot någon som varit värnlös (sovit, varit full, inte vågat säga emot osv) i en tid "när det var ok" visst skulle du ångra dig idag?
Citera
2017-11-24, 18:52
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TantLinn
Det här är en oerhört skrämmande tråd och visar just varför #metoo kampanjen är så viktig.

Skrämmande är du. Och att minnet förvrängs på 6 år. Vad är sant? Förutom att du är ett feministtroll.
Citera
2017-11-24, 18:52
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Där har du liksom svaret. Moa såg detta som en våldtäkt direkt. Du inte.
Jo, har ju också tånkt så. Men innan det då, jag sov ju och var helt borta när jag vaknade...

Det är ok att bara klä av sig naken och taffsa på någons kön sådär? Bara den andra vaknar och sedan låter det fortsätta? Om det dröjer ännu längre tills personen vaknar då!?
Citera
2017-11-24, 18:54
Medlem
AcademicMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jamolos
Det bästa svaret får du nog från en som blivit gruppvåldtagen hon kan nog svara dig

Med andra ord tycker du det är ok att vara ett svin så länge det inte är gruppvåldtäkt?

Jisses
Citera
2017-11-24, 18:55
Medlem
M.E.Ls avatar
Säger som en tidigare. Gång var också med som gren 2011.
Citera
2017-11-24, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo det är samma fenomen som finns inom djurvärlden. Finns det ingen chans att kämpa emot så går kroppen i chock och spelar närmast död. överlevnadsinstinkt. Men det är just en överlevnadsinstinkt och det måste då finnas någon form av fara annars är det ju ett beteende som är helt sjukt. Studier visar dock att desto mer våld desto troligare "att spela död" av given anledning att överleva. Här förekom det liksom inget våld eller tvång alls och hon kände dessutom personen ytligt åtminstone (vi vet inte hur väl de kände varann) och litade på honom. Det är liksom så långt borta från att hamna just i detta tillstånd direkt från första sekund som det verkar.

Jag tror det faktum att hon var onykter och redan där i ett försvagat tillstånd, och att hon kände den påstådde förövaren, och det faktum att han inte lyssnade på upprepade nej, gjorde henne så rädd att hon hamnade i ett frystillstånd. Jag tror du underskattar att tjejer inser att de inte kommer vinna en kamp med en kille som oftast är mycket större och starkare. Vi vet heller inte om hon upplevde honom som hotfull eller aggressiv i sin framtoning mot henne. Det är det upplevda hotet som orsakar frysningsreflexen. Din länkade artikel bekräftar ju allt det jag säger.

Sedan ska man ha klart för sig att frysningstillståndet består under hela våldtäkten. Så en normalt funtad man skulle förstå att något var galet om kvinnan ligger orörlig och spelar död under hela samlaget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in