Citat:
Ursprungligen postat av
Zaedrews
Jo det är samma fenomen som finns inom djurvärlden. Finns det ingen chans att kämpa emot så går kroppen i chock och spelar närmast död. överlevnadsinstinkt. Men det är just en överlevnadsinstinkt och det måste då finnas någon form av fara annars är det ju ett beteende som är helt sjukt. Studier visar dock att desto mer våld desto troligare "att spela död" av given anledning att överleva. Här förekom det liksom inget våld eller tvång alls och hon kände dessutom personen ytligt åtminstone (vi vet inte hur väl de kände varann) och litade på honom. Det är liksom så långt borta från att hamna just i detta tillstånd direkt från första sekund som det verkar.
Jag tror det faktum att hon var onykter och redan där i ett försvagat tillstånd, och att hon kände den påstådde förövaren, och det faktum att han inte lyssnade på upprepade nej, gjorde henne så rädd att hon hamnade i ett frystillstånd. Jag tror du underskattar att tjejer inser att de inte kommer vinna en kamp med en kille som oftast är mycket större och starkare. Vi vet heller inte om hon upplevde honom som hotfull eller aggressiv i sin framtoning mot henne. Det är det upplevda hotet som orsakar frysningsreflexen. Din länkade artikel bekräftar ju allt det jag säger.
Sedan ska man ha klart för sig att frysningstillståndet består under hela våldtäkten. Så en normalt funtad man skulle förstå att något var galet om kvinnan ligger orörlig och spelar död under hela samlaget.