Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-24, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av litenpanda
Sida 781. Efter att ha sett foton på där man tar hammaren från snickarstället tycker jag inte att det känns givet att ta en hammare, man hade kunnat ta vad som helst som hänger där. Det säger egentligen inte så mycket men det finns antagligen verktyg/stenar/knivar/annat som kan användas som mordvapen på mer tillgängliga platser på gården.

Polisen luskade ju dock i att dom hade använt hammaren till gångjärnen på dörren, som det hölls på med ute på gårdsplanen på lördagen. Så fullt möjligt att hammaren har legat där nära till hands och blivit vapen i stundens hetta. Finns bild på denna arbetsbänk som är bara några meter ifrån där dom hittat blod.
Citera
2017-11-24, 08:44
Medlem
litenpandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ilyndra
Polisen luskade ju dock i att dom hade använt hammaren till gångjärnen på dörren, som det hölls på med ute på gårdsplanen på lördagen. Så fullt möjligt att hammaren har legat där nära till hands och blivit vapen i stundens hetta. Finns bild på denna arbetsbänk som är bara några meter ifrån där dom hittat blod.

Jag märkte att de luskade. Minns du vilken sida det fotot är på?
Citera
2017-11-24, 08:54
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Ja han är i stor förnekelse och verkar inbilla sig att mystiska Ludde ska kunna "rädda" honom (som alternativ GM). B reagerar knappt när man talar om vad åkl kommer yrka för straff, förhör 171004:
FL Eh, vi hade ett möte med åklagaren, senast i morse,
BF Mm
FL idag på förmiddagen
BF Yes
FL Och han, som utredningsläget ser ut nu, så kommer åklagaren yrka på livstids fängelse
BF Mm
FL För det här
BF Ja, det kan jag tänka mig
FL Och som det ser ut nu,
BF Mm

FL den person som kan påverka utredningsläget mest just nu, den personen är..
BF Jag
FL Du
BF Precis. Mm. Så långt är jag med.

Håller det till livstid i HR där det väl kommer hamna till slut? Jag hoppas det. Häst Jonna fick ju det men där ingick styckning/gömma kroppen, här är det "bara" gömma kroppen. Eller blir som med Martin som misshandlade Lotta till döds, 18 år? Skillnaden mot Martin är att han ringde polisen efter dådet och erkände brottet. Martin hade ett tung bagage med tidigare hemska våldsbrott, B har väl bara något mindre narkotikabrott sedan tidigare. Det är väldigt bra att det finns sådan robust bevisning ang grov kvinnofridskränkning, plus att det att han gömmer kroppen räknas som (väldigt?) försvårande (bland flera andra försvårande omständigheter då).

Tror inte styckning i den bemärkelsen är "värre" än att bara gömma kroppen även om man kan tycka det är otäckare men det har mer att göra med vad syftet är för att stycka kroppen. Dvs styckar man kroppen för att den ska bli lättare att hantera när man ska göra sig av med kroppen eller om styckningen sker på grund av någon annan anledning. Tror jag har läst att styckning inte är så ovanligt som man tror, dvs att det är rätt vanligt när någon försöker göra sig av med en kropp.
Citera
2017-11-24, 09:04
Medlem
Citat:

Dock verkar pappan ganska säker på att han lagt hammaren inne i uthuset:

Bo hängde antingen hammaren där eller så hängde han
snickarhammaren någonstans innanför dörren där han har sina sågar stående.

Bo tar fram en ringnyckel och uppger att det var den han använde
när han monterade gångjärnen. Bo reagerar på att det inte hänger någon snickarhammare vid
verktygstavlan och inte heller på insidan av porten på någon spik där Bo också brukar hänga
hammaren. Bo uppger "det finns ingen hammare här." "inte hammare så långt ögat når" "helt
otroligt att det inte finns någon hammare här heller. Jag tycker faktiskt det"
Citera
2017-11-24, 09:18
Medlem
Citat:

Finns med på sid 2749 (2753?), 2753 (2757?), 806 (810?) Sidnumren i FUPen å vad filen visar verkar vara två olika så nämner båda.

som diva59 säger så verkar pappan säker på att han hände in den, men det verkar ju mer logiskt i mitt tycke att den legat kvar och varit tillgänglig än att han sprungit in och hämtat just den bland allt annat bråte som finns runtomkring.
Citera
2017-11-24, 09:30
Medlem
litenpandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Dock verkar pappan ganska säker på att han lagt hammaren inne i uthuset:

Bo hängde antingen hammaren där eller så hängde han
snickarhammaren någonstans innanför dörren där han har sina sågar stående.

Bo tar fram en ringnyckel och uppger att det var den han använde
när han monterade gångjärnen. Bo reagerar på att det inte hänger någon snickarhammare vid
verktygstavlan och inte heller på insidan av porten på någon spik där Bo också brukar hänga
hammaren. Bo uppger "det finns ingen hammare här." "inte hammare så långt ögat når" "helt
otroligt att det inte finns någon hammare här heller. Jag tycker faktiskt det"

Citat:
Ursprungligen postat av Ilyndra
Finns med på sid 2749 (2753?), 2753 (2757?), 806 (810?) Sidnumren i FUPen å vad filen visar verkar vara två olika så nämner båda.

som diva59 säger så verkar pappan säker på att han hände in den, men det verkar ju mer logiskt i mitt tycke att den legat kvar och varit tillgänglig än att han sprungit in och hämtat just den bland allt annat bråte som finns runtomkring.

Jag har bra koll på vad som sagts angående detta. Tack för sidnummer, ska kolla på det senare!

Mitt argument var ju just att om hammaren har varit upphängd i uthuset så är det ganska krångligt för Billy att gå in där och hämta den mitt i stundens etta. Så aningen att han har hämtat den tidigare eller att den har legat framme. Det sistnämnda verkar mest troligt.
Citera
2017-11-24, 10:10
Medlem
Frågan i detta fall är inte om han kommer bli dömd (100 % säkert) utan om det räcker till för mord. Tror tyvärr inte att det räcker till livstid utan tippar på 16-18 år. Att han orkar sitta och svamla i förhören och märkligt att man kan gå tusentals steg i sömnen....
Citera
2017-11-24, 11:19
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StarWolf
Frågan i detta fall är inte om han kommer bli dömd (100 % säkert) utan om det räcker till för mord. Tror tyvärr inte att det räcker till livstid utan tippar på 16-18 år. Att han orkar sitta och svamla i förhören och märkligt att man kan gå tusentals steg i sömnen....

Jag vet inte om du hängt med i förändringen av tillämpning på "livstid" i Sverige. 16-18 år som du skriver är ju att betrakta som livstid idag. Om jag inte blandat ihop antal år.

Ja stegräknaren är lite graverande. Kanske en älg tog hans telefon och gick runt med den hela natten.
Citera
2017-11-24, 11:21
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Är han åtalad för något annat än mord? Tingsrätten kan väl inte ändra rubriceringarna, eller?
Citera
2017-11-24, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Är han åtalad för något annat än mord? Tingsrätten kan väl inte ändra rubriceringarna, eller?
Grov kvinnofridskränkning
Citera
2017-11-24, 12:10
Medlem
Citat:

Ja det ska tydligen vara synnerligen försvårande omständigheter för livstid.

Rättsfallet har även benämnts som ”Mordstraffskalan” (se t.ex. NJA 2016 s. 809).
Gällande rätt och tidigare överväganden Ds 2017:38
sekvensen av Högsta domstolens uttalande är att straffet för mord, precis som före 2014 års reform, som utgångspunkt ska vara 14 års fängelse när det varken finns några förmildrande eller försvårande omständigheter i målet och att livstids fängelse ska väljas om ett tidsbestämt fängelsestraff på 18 år inte är tillräckligt, t.ex. om gärningsmannen har mördat mer än en person eller när omständigheterna annars är synnerligen försvårande.
Det nuvarande rättsläget kan därför sammanfattas i enlighet med Högsta domstolens uttalanden i avgörandet ”Bajonettmordet” (NJA 2013 s. 376).
14 år Utgångspunkt för mord
16 år Omständigheterna talar tydligt för ett högre straff
18 år Omständigheterna är mycket försvårande
Livstid - Omständigheterna är synnerligen försvårand
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/departementsserien/livstidsstraff-for-mord_H5B438/html
Citera
2017-11-24, 12:11
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Treshar111
Grov kvinnofridskränkning
Okej, jag kanske missuppfattade han som jag citerade. Tolkade det som att denne menade att det kunde bli typ dråp istället för mord.

Har dom inte bevis så det räcker? Jag har inte läst FUP och så men han har ju involverat flera andra i skiten och dessa har sedan berättat allt. Borde ju räcka för att torska för mord så det räcker och blir över. Han eldade ju upp sina kläder och allt samma natt va? Han är totaltorsk, finns inte en chans att han går loss på mord.

Däremot så är väl frågan om livstid tveksam. Tyvärr kanske han får nåt tidsbestämt men i och med att han verkar vara ett jävla svin + att han spöat henne (?) tidigare så får man hoppas han landar ett livstidsstraff.
Senast redigerad av Axis.bold.as.love 2017-11-24 kl. 12:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in