2017-11-21, 23:56
Medlem
civilians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceBase
Men jag kan berätta vad dom förmodligen "vet".
Nämligen vilken tid hon mördades. Framgår av artikeln i gp som jag länkade till.
Någon som har plus tjänst på den där tidningen som hävdar att polisen "vet" får gärna citera lite.
Det är fan snudd på fake news på den rubriken.

Följande står i artikeln:
Citat:
Polisens spår har lett till att man kunnat fastställa både dödsorsak och tidpunkt för mordet på kvinnan på Lassalyckan. ”Vi har en väldigt klar bild nu när brottet har skett”.
Och:
Citat:
Enligt Göran Arvidsson har man också en tydlig bild av vad som orsakat kvinnans död, men han vill inte gå in på orsaken eller om man letar efter något mordvapen. Just nu fortsätter man prata med människor.

Så, ja. Du hade rätt. Och ja, det är en jävla skräptidning som jag vill poängtera att jag själv absolut inte betalar för, hijackade en bekants plustjänst!
Citera
2017-11-22, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeatriceCenci
I det här fallet tror jag mordet var förberett. Det krävs egentligen inga jättestora uppoffringar. En rånarluva kan kamoufleras som en upprullad mössa, som snabbt rullas/viks ned över ansiktet innan attacken.

Nej, jag tror inte att mordet klaras upp. Det har gått en månad, och polisen verkar inte ha tillräckligt mycket att gå på. Jag skulle vilja veta om hon mördades i spåret eller fraktades dit med bil.

Fast om mordet var förberett/om syftet var att döda så blir det ju lite mindre poäng med att dölja ansiktet/att nyttja rånarluva. Tvärtom så vill då ev GM att BO skall se vem som går till attack, om det är ett 'personligt' och/eller lustbetonat dåd?
Kan inte tro att hon dödats och körts till FP med bil, speciellt om hon nu själv kört till och parkerat vid Lassalyckan. Det är väl en hyfsad bit mellan FP o närmaste bilväg? Och det blir lite konstigt att frakta dit LH och sedan lägga ut glasögonen på spåret?
Håller sedan med om att det nu känns tveksamt till om mordet skall klaras upp.
Citera
2017-11-22, 02:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Fast om mordet var förberett/om syftet var att döda så blir det ju lite mindre poäng med att dölja ansiktet/att nyttja rånarluva. Tvärtom så vill då ev GM att BO skall se vem som går till attack, om det är ett 'personligt' och/eller lustbetonat dåd?

Det är nog olika från fall till fall. Om vi rent hypotetiskt nu utgår från att mordet är en hämnd av något slag.
Vissa nöjer sig nog bara med att likvidera och maskerar sig gärna medans andra väldigt gärna vill att offret skall veta var hämnden kommer ifrån.
Sen kan man ju vara maskerad och precis innan man dödar personen viska något i örat på offret.
Att man mördar någon betyder inte att man inte kan tänka.
Bara att man saknar några andra vitala skruvar i skallen.
Citera
2017-11-22, 08:50
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Fan vad jag hatar massmedia. Jävla äckel.
Dom vet inte ett skit. Jag lovar dig. Det hade stått i varenda löpsedel på de större kvällsblaskorna nu i så fall.
Snacka om falsk marknadsföring.
Men jag kan berätta vad dom förmodligen "vet".
Nämligen vilken tid hon mördades. Framgår av artikeln i gp som jag länkade till.
Någon som har plus tjänst på den där tidningen som hävdar att polisen "vet" får gärna citera lite.
Det är fan snudd på fake news på den rubriken.

Edit: max2009 du är inte ett äckel. Menade tidningen som ljuger i rubriken.

mvh

De har lyckligtvis ändrat sin rubrik nu...
Citera
2017-11-22, 14:17
Medlem
Max2009s avatar
Citat:
Edit: max2009 du är inte ett äckel. Menade tidningen som ljuger i rubriken.
mvh
Jag förstod direkt att du syftar på media.
Citera
2017-11-22, 17:00
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Kan inte tro att hon dödats och körts till FP med bil, speciellt om hon nu själv kört till och parkerat vid Lassalyckan. Det är väl en hyfsad bit mellan FP o närmaste bilväg? Och det blir lite konstigt att frakta dit LH och sedan lägga ut glasögonen på spåret?

Risken med ett planerat mord, speciellt om det ska utföras genom strypning, är att det misslyckas och personen överlever. Om ansiktet då är synligt så kan ju BO lämna en beskrivning hur GM såg ut. Men det är svårt att veta hur mördare tänker.
Citera
2017-11-22, 20:58
Medlem
BeatriceCencis avatar
Citat:

Min tanke med att GM skulle använda rånarluva var av två skäl: att den täcker ansiktet i syfte att undvika klösmärken från BO samt att i det fall att gärningsmannen är från trakten och välkänd ska kunna undkomma utan att bli igenkänd om någon förbipasserande dyker upp.

Att Liselotte blev strypt tror jag vi kan utgå från. Möjligen kan hon också först ha fått ett eller ett par slag i huvudet bakifrån. Jag är också ganska säker på att hon blev attackerad i spåret, men vill inte utesluta att något annat kan ha hänt. Utredarna säger ju, att de vet hur hon bragts om livet och även tidpunkten, och det ger en lätt indikation på att även brottsplatsen är känd, även om det inte behöver vara så.

Vad märkligt är, att Polisen säger att motionsspåret bedöms som "säkert", dvs att man inte tror att något mer överfall är att vänta. Det betyder ju att de vet med säkerhet att Liselotte var måltavlan, och då betyder det i min bok att de även måste ha mycket starka indikationer på vem GM är. Undrar om anledningen till att Polisen till media nämner att tysken fortfarande är intressant, enbart som en avledande manöver, för att de håller på att ringa in en annan person? Samtidigt verkar de desperata efter mer information från allmänheten. Känns motsägelsefullt.
Senast redigerad av BeatriceCenci 2017-11-22 kl. 21:05.
Citera
2017-11-23, 01:25
Medlem
Zylfidens avatar
Jag tror att det är någon med agg emot henne, eller kommunen i stort. Negativt beslut om ersättning, arbetsträning eller LVU. Någon har tänkt; jag ska klippa henne när jag får chansen. Eller beställt brottet. Hämnd låter rimligt i detta fall.
Sen undrar jag lite, hur var hennes politiska engagemang? Var hon aktiv inom något parti?
Angående den missvisande rubriken i tidning, det kan ha varit ett sätt att provocera GM att göra en framryckning, skrämma vederbörande, så att denne begår ett misstag. En teori.
Citera
2017-11-23, 14:12
Medlem
Gud-Runars avatar
Finns inget i googling som knyter henne till en politisk inriktning.
Visserligen hårda tag mot socialfall som inte sköter arbetssökande men också att det är bra för dem att träffa "flyktingar".
Detta som värdegrundsskapande och för att motverka diskriminering.

I ett utvärderingsdokument från 2009 skriver hon att framgången för ett projektet inte blev så stort.
Projektet hade svårt att hitta på meningsfulla aktiviteter och att deltagarna hade problem med den psykiska hälsan. (Sidan 14-15)
https://www.esf.se/PageFiles/2201159/Slutrapport%20M%C3%B6jligheter%20del%202.pdf
Senast redigerad av Gud-Runar 2017-11-23 kl. 14:15.
Citera
2017-11-23, 17:57
Medlem
Boråsarna verkar leta efter varje hull och hå skulle inte bli förvånad om många som inte ens läst tidningen vanliga privatpersoner blir inplockade och ingen av någon på ålderdomshemmet mitt emot sparbanken som någon skrev tror jag att det är heller.
Citera
2017-11-23, 17:58
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
medans andra väldigt gärna vill att offret skall veta var hämnden kommer ifrån
Mycket pedagogiskt, speciellt om mordet lyckas...
Senast redigerad av jnilsson 2017-11-23 kl. 18:00.
Citera
2017-11-23, 18:49
Medlem
fluffypuffys avatar
Det ryktas om att någon går runt med mask på sig, alternativt någon form av neddragbar luva över ansiktet.
Något vittne som sett denna individ ska ha observerat att denna vände vid sikt/möte.
Någon som vet mer om detta?

Befolkningen i staden kan kanske vara lite på helspänn fortfarande och hittar märkligheter i alla möjliga observationer kanske?

Om det nu knallar runt en mördare i byn som har mask eller luva för ansiktet så borde han rimligtvis vilja åka fast i det här läget.
Och polisen i så fall inkompetent här?

Ingen från Ulricehamn som vill ge lite update om läget?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in