2017-11-21, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gud-Runar
Strypning med händer borde vara otrevligt utdraget och inte planerat.
Offret kan bli medvetslös snabbt eftersom blodtillförseln till hjärnan kan stoppas.
Men död inträder väl inte förrän efter flera minuter?

Jag är väldigt okunnig om stryptid.
Inom mma är det vanligt att få motståndaren medvetslös inom sekunder men död trodde jag krävdes minuter.
Jag skulle inte strypa någon med händerna men med en halsduk skulle jag kunna lämna offret att dö.
Men hur Liselott Hylander dog är väl inte bekräftat.

Ja, att strypa en person med bara händer kräver bra med styrka i nävarna. Det går mycket sällan på en minut, det ta längre tid än vad folk tycks tro. Det är naturligtvis enklare om stryparen sitter gränsle över offret och kan använda sin kroppstyngd till hjälp. Att stående försöka strypa en person är betydligt svårare.
F.ö. har jag inte sett bekräftade uppgifter på att LH blev strypt, men har hon det tror jag knappast på att en kvinna i sådana fall klarat av att genomföra det med bara händerna.
Citera
2017-11-21, 13:27
Medlem
Gud-Runars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
LH blev strypt, men har hon det tror jag knappast på att en kvinna i sådana fall klarat av att genomföra det med bara händerna.

Jag vet inte vad du menar med "bara händerna" om det inbegriper underarmar. Med ett sånt grepp bakifrån kan man backa och få hjälp med offret tills hen är medvetslös.
Sen kan offret släpas med samma grepp.

En onaturligt ställning är ungefär vad vi fått veta som mordmisstanke.

En bekant till mig hittades död på knän fortfarande hållandes sina verktyg.
Så vad är en onaturlig ställning?

Jag misstänker att vi inte får veta innan polischefen/deckarförfattaren publicerar sin nästa bok.
Citera
2017-11-21, 13:53
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gud-Runar
Jag vet inte vad du menar med "bara händerna" om det inbegriper underarmar. Med ett sånt grepp bakifrån kan man backa och få hjälp med offret tills hen är medvetslös.
Sen kan offret släpas med samma grepp.

En onaturligt ställning är ungefär vad vi fått veta som mordmisstanke.

En bekant till mig hittades död på knän fortfarande hållandes sina verktyg.
Så vad är en onaturlig ställning?

Jag misstänker att vi inte får veta innan polischefen/deckarförfattaren publicerar sin nästa bok.

Lassalyckan är säkert fullt av friskusar och atletiska typer. LH var ingen större bit. Ingen större konst för någon vem som helst som är lite fysiskt lagd att genomföra en strypning med bara händerna. Behövs ingen man där.

Sen är det ju en fråga om att taxera riskerna för en själv och viljan att undvika skador på sig själv.

Förflytta kroppen är mer av en fråga då.
Citera
2017-11-21, 17:58
Medlem
BeatriceCencis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Hon blev strypt efter uppgifter här i tråden. Strypning är väl ett brott där man oftast är bekant med offret? Ett sk personligt brott och iblan när det rör sej om sexbrott.
Jag har svårt att föreställa mej random strypare rusa ut ur skogen. Undantag finns förstås, Bostonstryparen t ex.
Jag har fått för mej att det tittar utåt istället för inåt i jakten på förövaren.

Inte nödvändigtvis. Strypning kan rent allmänt vara befogat ur gärningsmannaperspektiv, för att undvika blodstänk på de egna kläderna, eller, om gärningen sker inomhus, för att inte få en massa blodstänk på väggar och golv som måste tvättas bort. Vid en knivattack är det stor risk att GM slinter och skadar sig själv i stridens hetta, även mot ett offer som är fysiskt underlägset. Alla närkamper medför ju också risk att GM får försvarsskador av BO:s naglar. Det säkraste för GM torde vara att denne har heltäckande kläder, handskar och rånarhuva, samt att GM stryper offret. Detta torde lämna minst med spår, men förutsätter en fysiskt överlägsen GM.
Citera
2017-11-21, 18:05
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeatriceCenci
Inte nödvändigtvis. Strypning kan rent allmänt vara befogat ur gärningsmannaperspektiv, för att undvika blodstänk på de egna kläderna, eller, om gärningen sker inomhus, för att inte få en massa blodstänk på väggar och golv som måste tvättas bort. Vid en knivattack är det stor risk att GM slinter och skadar sig själv i stridens hetta, även mot ett offer som är fysiskt underlägset. Alla närkamper medför ju också risk att GM får försvarsskador av BO:s naglar. Det säkraste för GM torde vara att denne har heltäckande kläder, handskar och rånarhuva, samt att GM stryper offret. Detta torde lämna minst med spår, men förutsätter en fysiskt överlägsen GM.

Det förutsätter också att GM har förberett sej. Inga impulsmord vid hastigt uppflammande vrede då inte.
Tror du vi nånsin får veta vem som var GM och hur det gick till?
Citera
2017-11-21, 18:07
Medlem
BeatriceCencis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Donkey Balls
Nja Så här stod det i gp för en dryg vecka sen

Det har gått drygt två veckor sedan kvinnan i 60-årsåldern hittades mördad i ett motionsspår i Ulricehamn. Och fortfarande går den misstänkte gärningsmannen lös. Tidigare har polisen vädjat till allmänheten att inte röra sig ensamma ute kring brottsplatsen. Men nu går polisen ut och säger att det inte finns skäl att tro att mördaren ska slå till igen. I stället vill man att invånarna ska börja leva som vanligt igen. – Och ta tillbaka Lassalyckan som område, säger lokalpolisområdeschefen Tomas Stakeberg Jansson.

http://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4stsverige/polischefen-ta-tillbaka-lassalyckan-1.4813966

Någon som vet om polischefen Lena Matthijs varit och golfat som vanligt alldeles ensam vid Lassalyckan sedan mordet? Eller om hon kanske har golfat tillsammans med någon för säkerhets skull? Eller kanske rent av inställt golfandet pga rädsla? Trots allt så går ju en mördare lös...
Citera
2017-11-21, 18:12
Medlem
BeatriceCencis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Det förutsätter också att GM har förberett sej. Inga impulsmord vid hastigt uppflammande vrede då inte.
Tror du vi nånsin får veta vem som var GM och hur det gick till?

I det här fallet tror jag mordet var förberett. Det krävs egentligen inga jättestora uppoffringar. En rånarluva kan kamoufleras som en upprullad mössa, som snabbt rullas/viks ned över ansiktet innan attacken.

Nej, jag tror inte att mordet klaras upp. Det har gått en månad, och polisen verkar inte ha tillräckligt mycket att gå på. Jag skulle vilja veta om hon mördades i spåret eller fraktades dit med bil.
Senast redigerad av BeatriceCenci 2017-11-21 kl. 18:29.
Citera
2017-11-21, 22:21
Medlem
http://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4stsverige/en-m%C3%A5nad-senare-vi-har-ingen-ny-misst%C3%A4nkt-1.4853166

Polisen verkar ha kört fast.

"Göran Arvidsson berättar att de fått in väldigt mycket tips i ärendet.
– Men nu börjar det tunna ut lite. Jag tror att folk är så fokuserade på att det ska ha skett på eftermiddagen eller vid en viss tidpunkt, så jag tror att folk tycker att det inte är någon idé att höra av sig eller lämna tips om det är tidigare på dagen. Men som sagt vi är intresserade av hela dygnet."

Hennes arbete ställer till det i utredningen tycker jag. Det blir så mycket mer potentiella GM tack vare detta.
En random mördare som mördar ett random offer är självklart mardrömmen för varje utredare. Men sannolikheten för detta är inte jättestor.

Kvar att utreda då är i vanliga fall släkt, vänner och kollegor mm i vanlig ordning.

Nu adderas antalet potentiella GM markant pga hennes yrke.
Kan vara så simpelt som att någon verkligen hatat henne sjukt jävla mycket pga hennes yrke och att man känt sig överkörd och grovt kränkt på något vis.
6 år senare så springer man på henne av en slump i motionsspåret. Eller ännu jobbigare scenario för utredarna. Någon bestämmer sig för att hämnas och väntar helt jävla iskallt några år innan man slår till.

Det blir sjukt mycket att utreda och jag tror att polisen tyvärr vet ungefär lika mycket om gm som vi på fb just nu.
Snacka om spretig utredning.
Citera
2017-11-21, 22:30
Medlem
Max2009s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceBase
http://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4stsverige/en-m%C3%A5nad-senare-vi-har-ingen-ny-misst%C3%A4nkt-1.4853166

Polisen verkar ha kört fast.

"Göran Arvidsson berättar att de fått in väldigt mycket tips i ärendet.
– Men nu börjar det tunna ut lite. Jag tror att folk är så fokuserade på att det ska ha skett på eftermiddagen eller vid en viss tidpunkt, så jag tror att folk tycker att det inte är någon idé att höra av sig eller lämna tips om det är tidigare på dagen. Men som sagt vi är intresserade av hela dygnet."

Det blir sjukt mycket att utreda och jag tror att polisen tyvärr vet ungefär lika mycket om gm som vi på fb just nu.
Snacka om spretig utredning.

"Polisen om överfallsmordet i Ulricehamn: ”Nu vet vi”
Vittnesuppgifter mycket betydelsefulla om nya detaljer i dådet på Lassalyckan."
http://www.bt.se/ulricehamn/polisen-om-mordet-i-ulricehamn-nu-vet-vi/ - plus artikel
Citera
2017-11-21, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Max2009
"Polisen om överfallsmordet i Ulricehamn: ”Nu vet vi”
Vittnesuppgifter mycket betydelsefulla om nya detaljer i dådet på Lassalyckan."
http://www.bt.se/ulricehamn/polisen-om-mordet-i-ulricehamn-nu-vet-vi/ - plus artikel

Fan vad jag hatar massmedia. Jävla äckel.
Dom vet inte ett skit. Jag lovar dig. Det hade stått i varenda löpsedel på de större kvällsblaskorna nu i så fall.
Snacka om falsk marknadsföring.
Men jag kan berätta vad dom förmodligen "vet".
Nämligen vilken tid hon mördades. Framgår av artikeln i gp som jag länkade till.
Någon som har plus tjänst på den där tidningen som hävdar att polisen "vet" får gärna citera lite.
Det är fan snudd på fake news på den rubriken.

Edit: max2009 du är inte ett äckel. Menade tidningen som ljuger i rubriken.

mvh
Citera
2017-11-21, 22:44
Medlem
Strypning behöver väl inte innebära att någon med bara händerna har strypt LH vid fullt medvetande. Det kan väl också vara så att hon hade fått ett slag i huvudet så att hon svimmade innan hon blev strypt. Sedan kan ju exempelvis stavarna ha använts som verktyg för att minimera risken för att lämna DNA.
Citera
2017-11-21, 23:35
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeatriceCenci
I det här fallet tror jag mordet var förberett. Det krävs egentligen inga jättestora uppoffringar. En rånarluva kan kamoufleras som en upprullad mössa, som snabbt rullas/viks ned över ansiktet innan attacken.

Nej, jag tror inte att mordet klaras upp. Det har gått en månad, och polisen verkar inte ha tillräckligt mycket att gå på. Jag skulle vilja veta om hon mördades i spåret eller fraktades dit med bil.

Det behöver inte vara rånarluva, det finns snoods som är som ett brett pannband som man kan dra ned om det är kallt ute. De används väl normalt bara när temperaturen kryper ned mot - 15°C eller lägre om, men som du säger det är lätt att dra upp eller ned och drar man upp den så är det som en vanlig mössa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in