2017-11-22, 17:44
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Du får allt belägga dina påståenden 5% o 4% först.

Tja, det är där det ligger, du förstår väl att en exakt siffra på tiondelar av en procent ändrar sig från säsong till säsong, men sammanställningen jag länkade till i ett par inlägg innan är en av dom absolut färskaste (från Danmark) och där är dom extremt noggranna.

http://www.europeanbowhunting.org/in...ish-evaluation

Conclusion: of 561 roedeer known to be hit, 28 was categorized as wounded. A total wounding rate of 4,99% correlating well with other means of harvesting roedeer in Europe.

Angående jakt med skjutvapen är det väl lika bra att du letar upp den källan själv, så får vi se vad du kommer upp med..

Men ta vid gud inte upp exempelvis
https://www.djurensratt.se/jakt/skadeskjutningar
Citera
2017-11-22, 17:51
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonBote
Det kommer krävas jägarexamen och man kommer behöva klass 1 licens på kulvapen för att få jaga med pilbåge.

Så långt är dom överens i debatten om jakt med båge.

Mer återstår innan det är klubbat, men det lutar verkligen å att det kommer gå igenom denna gång.

Det är nog tveksamt ändå alltså. det har varit så otroligt många vändor om det här,.
Vi är alltså ett extremt litet land i den stora världen, vi har alltså i den här, och många liknande frågor EN(1!) tjänsteman som sitter och handhar ett dylikt ärende...förhalas då detta, så denne går i pension exempelvis...ja då får man i stort sett börja om..(jo, det är sant)
Senast redigerad av scoremax 2017-11-22 kl. 18:22.
Citera
2017-11-22, 17:54
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Jag äter bara kött som jag är nöjd med hur det levt och slaktats. Jag hade inte ätit ett djur som dödats med pilbåge.

Om du påstår att det är relativt smärtfritt väntar jag med spänning på vad du ska presentera för att stödja ditt påstående.

Egentligen är det väldigt enkelt: om det är mindre smärtsamt att bli skjuten så är det det som gäller. Vi ska inte låta djuren lida för att det är roligare att skjuta båge.

Isåfall undrar jag vad du godtager som bevis för detta.

Erfarenheter från Jägare som jagar med både gevär och pilbåge?
Videos på Youtube?
Veterinärutlåtande med dom fysiska funktioner som förklarar varför?

Artiklar?
https://www.africahunting.com/thread...-africa.15357/
Senast redigerad av scoremax 2017-11-22 kl. 18:03.
Citera
2017-11-22, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jessigirlie
Som tjej på 156 cm tyckte jag det var lite omständligt o tungt med pappas gevär när jag fick följa med o skjuta i en grusgrop. Det small alldeles för mycket, dessutom gjorde det jätteont i axeln o man stör alla andra djur i skogen!

Att bli jägare är inte någon rättighet utan man ska vara lämplig för det...
Citera
2017-11-22, 18:19
Medlem
Idealet: Katniss Everdeen eller Arn sätter ett hjärtskott från 50 meter.
Verkligheten: Fet tysk eller dansk betalar grova pengar för att sätta en pil i buken eller i baken från 25 meter.
Citera
2017-11-22, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Varför inte försöka minimera lidandet hos djuren istället för att öka det?
Att skjuta med pil på ett stå stort djur som älg är dumt.
Risken är stor att pilen bara skadar djuret.
En pil rör sig inte i närheten av de hastigheter som en kula har. Det är svårare att träffa med pilbåge,

Varför inte jaga med ett nät bara? Om man nu vill känna sig tuff. Kan inte riktigt förstå syftet med just pilbåge.
Håller med...stackars djur om detta blir tillåtet...
Undrar om alla dom här tokstollarna har funderat nån gång på varför det är förbjudet med båg jakt.
Citera
2017-11-22, 18:33
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzer
Håller med...stackars djur om detta blir tillåtet...
Undrar om alla dom här tokstollarna har funderat nån gång på varför det är förbjudet med båg jakt.

Bågjakten blev förbjuden i Sverige 1938, vet DU varför ?

(det är inte det du tror)
Citera
2017-11-22, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manboiii
Varför skulle jag tycka att vi utrustar soldaterna med pilbåge? En pilbåge är endast effektiv på korta avstånd.

Jag förstår inte din post alls, försöker du argumentera med mig eller mot? "Väldigt kort räckvidd, påverkas knappt av vinden och kraften är i princip densamma i slutet som i början av rörelsen.
Det går dessutom fort att använda den igen och igen."
Å slutet av menas med målet? (5-25m)

Det är precis så en pilbåge funkar.

Eftersom du tycker att en pilbåge är så fantastiskt bra. Du får det att låta som att pilbågen kommer efter geväret i utvecklingen.

Det är pinnen jag beskriver och inte en pil.
En pil blir väldigt påverkad av vinden då den är stor till ytan och flyger tämligen sakta.
En pil tappar i kraft ganska fort.
Citera
2017-11-22, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Tja, det är där det ligger, du förstår väl att en exakt siffra på tiondelar av en procent ändrar sig från säsong till säsong, men sammanställningen jag länkade till i ett par inlägg innan är en av dom absolut färskaste (från Danmark) och där är dom extremt noggranna.

http://www.europeanbowhunting.org/in...ish-evaluation

Conclusion: of 561 roedeer known to be hit, 28 was categorized as wounded. A total wounding rate of 4,99% correlating well with other means of harvesting roedeer in Europe.

Angående jakt med skjutvapen är det väl lika bra att du letar upp den källan själv, så får vi se vad du kommer upp med..

Men ta vid gud inte upp exempelvis
https://www.djurensratt.se/jakt/skadeskjutningar
”Extremt noggranna”? Du menar att jägarna själva skriver hur duktiga de är i sina rapporter, som de skickar in till myndigheterna? O, ja, oerhört noggrant och säkert än mer sanningsenligt.
Citera
2017-11-22, 19:44
Medlem
ModerRotas avatar
Det verkar oerhört starka viljor inom detta ämne.

Hade det varit samma käbbel om tråden handlat om jakt med gevär istället för laserkanon?
Citera
2017-11-22, 19:49
Medlem
Hjälp. Enbart i höst har det varit minst 10 eftersök på älg i mitt närområde pga skadeskjutningar. Kan inte ens föreställa mig hur det skulle bli med bågar istället.
Citera
2017-11-22, 19:55
Medlem
ModerRotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dreath
Hjälp. Enbart i höst har det varit minst 10 eftersök på älg i mitt närområde pga skadeskjutningar. Kan inte ens föreställa mig hur det skulle bli med bågar istället.

Färre, då det går att sätta spårsändare på pilar. Vilket dessutom blir lag på 2020 om jägaren själv får välja.

Det finns självlysande färg ampuller också som sipprar självlysande färg när älgen springer iväg. Det finns dessutom sömnmedel att tillgå för den som vill döda älgen med kniv eller döda den med bara händerna i någon slags macho aktivitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in