Citat:
Ursprungligen postat av
angelgirl
Jag har nyss köpt en sån här powerbank:
https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/elartiklar/powerbank/andersson-prb-2-8-15-000-mah/227866.13728/
Går det bara att ladda dem via USB-kabel till datorn eller kan man göra det även med en vanlig mobilladdare? Eller finns det nån särskild adapter att köpa som gör att man kan ladda från vägguttag?
Du kan ladda den med vilken USB-laddare som helst, så länge sladdens kontakter passar. Det kommer bara att ta olika lång tid att ladda beroende på hur hög strömstyrka som aktuellt utan kan ge. Så du kan koppla in kabeln i datorns USB, eller använda iPhonens nätadapter, eller iPadens, ja de du kopplar i vägguttaget.
USB är en standard så är powerbanken avsett att laddas med USB-kabel så funkar det så länge kabeln passar. Notera dock att det tar jäkligt mycket längre tid att ladda med en äldre dators USB-uttag eller en iPhone-laddare då dessa har bara 0,5mAh ut. iPad ger ut 2,1mAh
Citat:
Ursprungligen postat av
Wr4p
Datorns USB har lägre volt än du har från väggen, det kan gå, men går då långsammare.
Att använda en telefons laddare brukar fungera finfint, enda problemet som jag själv stött på när jag laddat andra telefoner på en snabbladdare (som jag har till min telefon), så vill inte de andra telefonerna ladda riktigt.
Fel, du kan aldrig få mer Volt från väggen till ett USB-uttag. USB är en standard som ska ge ut samma Volt oavsett var den är ansluten.
Du kanske virrar till det mellan Volt och Ampere...?
Citat:
Ursprungligen postat av
Bananrepublikan
Allt går bra så länge du inte överskrider strömstyrkan, det kan göra att den uppträder lite lustigt. Det står på enheten eller i produktbladet vad som är max.
Tror att det är 2,1A för den.
Fel, det hela följer standard och är den avsedd att laddas med USB-kabel och inget annat än kabel medföljer så kan den laddas i alla USB-kontakter där kabeln passar. Laddstyrningen sitter i Powerbanken och släpper inte på mer laddström än det är konstruerat för.