2017-11-22, 00:00
Medlem
greta75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
(Min fetning)

Det där får du nog tänka igenom en gång till. Du verkar ha fått det hela om bakfoten... Det är snarare precis tvärtemot vad du skriver. Gå tillbaka och titta på historiska mätningar. Jämför Sifo, Inizio (UM), Demoskop, Skop, Ipsos, Novus med Sentio och Yougov i ett historiskt perspektiv så kommer du att finna varför din tes om att de två sistnämnda opinionsinstituten visar alltför höga siffror är totalt felaktig. Risken är däremot överhängande att det är precis tvärtom, se mitt tidigare inlägg om detta.

Om det finns ett institut som i två val av två möjliga, två gånger i rad prickar in SD:s valresultat med en felmätning på ca 1,5% och vi har andra opinionsinstitut som har felmätningar på 60% (sextio procent fel), vilka väljer du då att lita på framöver? Du tänker helt bakvänt, min vän. Du borde vrida tankarna 180 grader för att hamna mer korrekt och i synk med verkligheten. Det är de andra instituten som kraftigt undervärderar SD i opinionen - hur svårt kan det vara att förstå? Vi hade den här diskussionen med dina meningsfränder 2006, 2010, 2014 och t o m nu, inför valet 2018 är det samma visa... som en gammal grammofon som går på repeat. Det är oerhört märkligt att ni aldrig lär er? Vad är det som blockerar ert tänkande?

Det minst dåliga sättet att förutsäga hur ett opinionsinstitut kommer att mäta i framtida riksdagsval är att titta närmare på hur just det institutet mätt i tidigare val. Och framförallt titta på deras felmätning. Är ledsen om det inte faller helt i smaken, men Sentio är överlägsna på att mäta SD:s opinionssiffror (med val som facit).

Sentio 2010 (veckan innan valet) 5,6% (valresultat 5,7%)
Sentio 2014 (veckan innan valet) 12,7% (valresultat 12,9%)

Novus, SCB, Skop, Ipsos (veckan innan valet - med undantag för SCB): 8,0% till 9,4%

Vi har det svart på vitt. Och du tror att Sentio och Yougov nu ligger för högt i opinionen...? Tja, vad ska man säga egentligen?

Ditt argument att jag har fel är att de mätt bättre historiskt. Argumentet funkar men superstarkt är det inte.

Det jag framförde kan fortfarande ha inträffat och de andra instituten kanske har lärt sig något.

Längre än så kommer vi nog inte, vi får vänta och se.
2017-11-22, 00:12
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greta75
Ditt argument att jag har fel är att de mätt bättre historiskt. Argumentet funkar men superstarkt är det inte.

Det jag framförde kan fortfarande ha inträffat och de andra instituten kanske har lärt sig något.

Längre än så kommer vi nog inte, vi får vänta och se.

Det har funkat i två val av två möjliga och två gånger i rad dessutom. Skulle Sentio nu bli bästa opinionsinstitut också 2018 när det gäller att mäta SD, alltså i tre val av tre möjliga, tre gånger i rad... då är det inget snack om att norska Sentio gör något väldigt, väldigt rätt när de mäter SD i opinionen. Då blir det oerhört svårt att vifta bort dem i 2022-års riksdagsval.

Men, som du så riktigt skrev, vi får avvakta och se var SD hamnar den 9 september nästa år. Min gissning är att det blir en bra bit över 25% - som därmed kommer att orsaka ett politiskt jordskalv i Sverige och rita om den politiska kartan i grunden.

Vi får inte heller glömma att ca 3,5 miljoner röstberättigade medborgare bestämmer sig sista veckan vilket parti de ska lägga sin röst på. Bland annat i denna gigantiska grupp finns det enorma mörkertal jag ofta nämner i denna tråd när det gäller Sverigedemokraterna i opinionsundersökningar.
2017-11-22, 00:15
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J39
SD borde säga stopp till utlandsfinasering och statlig finansering till moskeer. De måste också ta upp debbaten att förbjuda burkha och hijab. Sen så kan de föreslå att ompröva invandrare som inte har anpassat sig till Sveriges och dess kultur asyl.

Några bra förslag, men det finns massor av exempel från invandringskritiska partier i Europa.
Det viktigaste är att SD flyttar sina positioner så att det finns klara skillnader mellan SD och övriga partier.

Mjuka frågor som tiggeriförbud är liksom körda, då 7-klövern har kapat förslaget.
2017-11-22, 00:34
Medlem
Smoothmans avatar
Ipsos mätning för november. Förra månadens resultat står inom parentes:

Moderaterna: 21% (22%)
Liberalerna: 5% (6%)
Centerpartiet: 11% (10%)
Kristdemokraterna: 3% (3%)
Socialdemokraterna: 28% (30%)
Vänsterpartiet: 8% (7%)
Miljöpartiet: 5% (4%)
Sverigedemokraterna: 16% (15%)

Gick tillbaka och tittade lite närmare på just Ipsos.
Ett resultat på 16% hos dem skulle i verkligheten motsvara ca 22% (16 x 1,37 = 21.92%).

Med andra ord nästan exakt där Yougov och Sentio låg i oktober månads mätning. Hade Ipsos bytt siffrorna mellan moderaterna och SD, då hade vi med stor sannolikhet varit närmare verkligheten och därmed sanningen.
Senast redigerad av Smoothman 2017-11-22 kl. 00:38. Anledning: Förtydligande
2017-11-22, 07:20
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ett rimligt sätt för dig att bemöta mitt resonemang och fråga hade kunnat vara:

Redan 2011-2013 så var det redan väldigt mycket snack i sociala medier om alla OI och det var ingen större skillnad då mot idag huruvida folk visste att Yougov och Sentio hade självrekryterade paneler i SD-kretsar. Därför tror jag inte på ditt resonemang att någon plötslig SD-anstormning plötsligt skulle inträffa 2014-15. Det borde funnits tidigare också.

Men du är aldeles för dryg och lat för att tillföra något.
De enda organiserade på nätet är vänstern.
#jagärhär har till och med fått Paolo Roberto avstängd från Facebook pga han sagt att kvinnor också tafsar.

Inte orimligt att du har rätt fast fel. Tusentals nätvänsterextremister väller in och ger ett tryck nedåt initialt i de självrekryterande panelerna.

Se där, en egenhändigt ihoptotad vänsterkonspiration.
Senast redigerad av Sonnenwende 2017-11-22 kl. 07:24.
2017-11-22, 08:19
Medlem
greta75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
De enda organiserade på nätet är vänstern.
#jagärhär har till och med fått Paolo Roberto avstängd från Facebook pga han sagt att kvinnor också tafsar.

Inte orimligt att du har rätt fast fel. Tusentals nätvänsterextremister väller in och ger ett tryck nedåt initialt i de självrekryterande panelerna.

Se där, en egenhändigt ihoptotad vänsterkonspiration.

Jag försöker bara hitta en rimlig förklaring till att 2 institut ligger så högt över de andra.

Eftersom jag inte är konspiratoriskt lagd så återstår bara förklaringen annars att de andra instituten är helt värdelösa och oförmögna att någonsin bli bättre. Det tycker jag låter orimligt.

Luftade därför teorin att kanske Sentio och Yougov ligger för högt och med ett försök till motivering.

Inte värre än så.
2017-11-22, 09:04
Medlem
Citat:
Jag försöker bara hitta en rimlig förklaring till att 2 institut ligger så högt över de andra.

Eftersom jag inte är konspiratoriskt lagd så återstår bara förklaringen annars att de andra instituten är helt värdelösa och oförmögna att någonsin bli bättre. Det tycker jag låter orimligt.

Luftade därför teorin att kanske Sentio och Yougov ligger för högt och med ett försök till motivering.

Inte värre än så.
Hahaha det är gansks konspirationiskt att säga att d instituten som prikat SD rätt försöker höja SD för att påverka opinionen.
2017-11-22, 09:21
Medlem
greta75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J39
Hahaha det är gansks konspirationiskt att säga att d instituten som prikat SD rätt försöker höja SD för att påverka opinionen.

Jag skulle ALDRIG i mitt liv påstå att något institut försöker påverka någon opinion. Oerhört märklig anklagelse faktiskt.

Gå till status.st och titta på graferna fram till september 2014. Alla institut ligger i samma härad.

Sen händer något, två institut sticker iväg rejält. Det jag försökte var att hitta en förklaring som INTE bygger på någon konspiration.

Annars är ju den mest logiska förklaringen det som framförs här ofta att SD-folk plötsligt inte vågar säga vad de tycker annat än i självrekryterade webbpaneler.
Senast redigerad av greta75 2017-11-22 kl. 09:34.
2017-11-22, 12:33
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:

Inte värre än så.

Man ska alltid försöka vara öppen för alla möjliga förklaringar - även alternativa sådana. Inget fel i det. Men man bör åtminstone försöka behålla sitt logiska tänkande i vilket fall.

Eftersom Sentio och Yougov under snart ett decennium legat kusligt nära i sina mätningar av SD (i alla fall Sentio), så känns det väldigt, väldigt långsökt att tro att de helt plötsligt - som en blixt från klar himmel - skulle ha börjat överskatta SD med 6-8 procentenheter. Det är helt enkelt oerhört osannolikt.

Att Sifo och Inizio ger SD 14,7% respektive 15,4% samtidigt som Sentio och Yougov i sina oktobermätningar ger SD 22,8% respektive 21,9% och sedan utgå ifrån att det är Sentio och Yougov som ligger alltför högt blir minst sagt besynnerligt med tanke på att vi har klara och odiskutabla bevis på vilka som mätt SD bäst i opinionen: Sentio. Nej, det är fortfarande långt mer troligt att det är som det alltid varit i denna bransch, nämligen att Sifo, Ipsos, Skop, Inizio, Novus, Demoskop, SCB, alla mer eller mindre underskattar SD i opinionen. Att helt plötsligt börja tro att Sentio och Yougov ligger 6-8 procentenheter för högt är - ursäkta uttrycket - väldigt, väldigt tramsigt och på gränsen till löjligt.
2017-11-22, 13:59
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Jag skulle ALDRIG i mitt liv påstå att något institut försöker påverka någon opinion. Oerhört märklig anklagelse faktiskt.

Gå till status.st och titta på graferna fram till september 2014. Alla institut ligger i samma härad.

Sen händer något, två institut sticker iväg rejält. Det jag försökte var att hitta en förklaring som INTE bygger på någon konspiration.

Annars är ju den mest logiska förklaringen det som framförs här ofta att SD-folk plötsligt inte vågar säga vad de tycker annat än i självrekryterade webbpaneler.

Låt mig berätta vad som hände.

Kollar du på mätningarna innan 2014 så ligger skillnaden mellan det högsta (Sentio) och det lägsta resultatet (oftast Ipsos) på ca 4-6 PE.

Jag ger ett par exempel:
https://val.digital/Party-SD/

2014: högst vs lägst för SD (diff inom parentesen)
Jan: 12.8 vs 7.3 (5.5 PE)
Feb: 13.3 vs 7.9 (5.4 PE)
Mars: 13.1 vs 7.8 (5.3 PE)
Maj: 11.7 vs 7.7 (4 PE)
Juni: 12.5 vs 7.8 (4.7 PE)
Juli: 13.5 vs 8.8 (4.7 PE)
Aug: 12.2 vs 8.9 (3.3 PE)
Sep: 12.7 vs 8.0 (4.7 PE)

Sedan dess har SD dubblat sitt stöd (om man jämför mätningar till mätningar) och gissa vad hände med felet?

2017 högst vs lägst för SD (diff inom parentesen):
Aug: 27.4 vs 16.6 (10.8 PE)
Sep: 25.3 vs 17.5 (7.8 PE)
Okt: 22.8 vs 15.0 (7.8 PE)

Notera att 'margin of error' mellan två perfekta mätningar är 4-6 PE (beroende på antalet intervju, partiets storlek osv), och enligt matte ökar proportionellt till roten ur partiets storlek (typ). Det är därför skillnaden blev tydligare. Vissa 'strukturella fel' ökar proportionellt till partiets storlek. Förut gömde slumpen/bruset den strukturella skillnaden mellan OI.
Källa för MOE https://abcnews.go.com/images/PollingUnit/MOEFranklin.pdf

Är min förklaring bra nog?
2017-11-22, 14:30
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Låt mig berätta vad som hände.

Kollar du på mätningarna innan 2014 så ligger skillnaden mellan det högsta (Sentio) och det lägsta resultatet (oftast Ipsos) på ca 4-6 PE.

Jag ger ett par exempel:
https://val.digital/Party-SD/

2014: högst vs lägst för SD (diff inom parentesen)
Jan: 12.8 vs 7.3 (5.5 PE)
Feb: 13.3 vs 7.9 (5.4 PE)
Mars: 13.1 vs 7.8 (5.3 PE)
Maj: 11.7 vs 7.7 (4 PE)
Juni: 12.5 vs 7.8 (4.7 PE)
Juli: 13.5 vs 8.8 (4.7 PE)
Aug: 12.2 vs 8.9 (3.3 PE)
Sep: 12.7 vs 8.0 (4.7 PE)

Sedan dess har SD dubblat sitt stöd (om man jämför mätningar till mätningar) och gissa vad hände med felet?

2017 högst vs lägst för SD (diff inom parentesen):
Aug: 27.4 vs 16.6 (10.8 PE)
Sep: 25.3 vs 17.5 (7.8 PE)
Okt: 22.8 vs 15.0 (7.8 PE)

Notera att 'margin of error' mellan två perfekta mätningar är 4-6 PE (beroende på antalet intervju, partiets storlek osv), och enligt matte ökar proportionellt till roten ur partiets storlek (typ). Det är därför skillnaden blev tydligare. Vissa 'strukturella fel' ökar proportionellt till partiets storlek. Förut gömde slumpen/bruset den strukturella skillnaden mellan OI.
Källa för MOE https://abcnews.go.com/images/PollingUnit/MOEFranklin.pdf

Är min förklaring bra nog?

Detta var ett synnerligen bra inlägg i denna tråd. Föredömligt pedagogiskt, faktabaserat, logiskt med mycket "matnyttig" information. Väldigt överskådligt och tydligt. Hatten av för detta.
2017-11-22, 15:08
Medlem
greta75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Låt mig berätta vad som hände..................

Du menar procentiell skillnad mellan högst och lägst OI var lika stor nu som då, även långt innan 2014.

Japp, studerade den utmärkta siten du länkade till och du har rätt att det alltid varit enorma skillnader. Jag hade fel.

Sen noterar att det var många om budet om högst och lägst förr, det byttes om hej vilt. Inte som nu med två som alltid ligger misstänkt högt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in