2017-11-21, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greta75
Jag är bara en ödmjuk observatör, jag tycker jag motiverade det så bra som jag kan ovan. Jag misstänker helt enkelt att SD-fanboys vallfärdade till sentio och yougov 2014-15 och därför drog deras SD-kurva iväg lite för mycket.

Håller med att felet med tiden borde rätas ut och jag litar på deras metoder generellt.

Vad stödjer du den tesen på? Varför vallfärdade man just 2014-2015 och inte t.ex. 2013?
2017-11-21, 23:05
Medlem
greta75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Vad stödjer du den tesen på? Varför vallfärdade man just 2014-2015 och inte t.ex. 2013?

Men herregud, nu har jag skrivit två inlägg där jag fört fram ett möjligt resonemang, erkännt att jag är långt ifrån säker. Jag har inte mer att stödja min tes på.

Djimmie, jag tycker att du skall gå tillbaka 2-3 sidor i den här tråden och gör en egen bedömning av hur dålig debattör du är. Du bara slänger ut en dryg twitterinspirerad motfråga och kräver att den andra parten skall svara på den. Jag tycker du skall fundera på vad du tillför detta forumet. Du måste ge också, inte bara ta.
Senast redigerad av greta75 2017-11-21 kl. 23:08.
2017-11-21, 23:16
Medlem
Citat:
Men herregud, nu har jag skrivit två inlägg där jag fört fram ett möjligt resonemang, erkännt att jag är långt ifrån säker. Jag har inte mer att stödja min tes på.

Djimmie, jag tycker att du skall gå tillbaka 2-3 sidor i den hör tråden och gör en egen bedömning av hur dålig debattör du är. Du bara slänger ut en dryg twitterinspirerad motfråga och kräver att den andra parten skall svara på den. Jag tycker du skall fundera på vad du tillför detta forumet. Du måste ge också, inte bara ta.

Det blir en jävla urvattnad tråd om man ska föra fram gissningar utan att tåla ifrågasättanden när argumenten är minst sagt svaga. Svara istället på frågan för den är högst relevant.

Frågar man inte får man inga svar. Jag svarar gärna på frågor och för längre resonemang när tillfälle ges, vilket du skulle se om du inte bara besökte tråden när SD backat en smula.
2017-11-21, 23:19
Medlem
Grevelesevis avatar
Enligt DI har ipsos för november kommit. Hittar den dock inte i DN..

M får 21 procent, en nedgång med en procentenhet från förra mätningen. Socialdemokraterna är störst med 28 procent medan Sverigedemokraterna är tredje största parti och får 16 procent.

David Ahlin, opinionschef vid Ipsos, tror att det finns flera förklaringar till att M går framåt på SD:s bekostnad. Bland annat hur migrationspolitiken har utvecklats.

Sverigedemokraterna har tappat sin särskiljande position, säger han till Dagens Nyheter.

Ahlin pekar även på att partiledarskiftet gett en Ulf-Kristersson-effekt.

SD 16
M 21
S 28

Flera arktiklar (bakom betalväggar så klart) om Åkessons vändning i förhållandet till M.
Senast redigerad av Grevelesevi 2017-11-21 kl. 23:22.
2017-11-21, 23:29
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grevelesevi
Enligt DI har ipsos för november kommit. Hittar den dock inte i DN..

M får 21 procent, en nedgång med en procentenhet från förra mätningen. Socialdemokraterna är störst med 28 procent medan Sverigedemokraterna är tredje största parti och får 16 procent.

David Ahlin, opinionschef vid Ipsos, tror att det finns flera förklaringar till att M går framåt på SD:s bekostnad. Bland annat hur migrationspolitiken har utvecklats.

Sverigedemokraterna har tappat sin särskiljande position, säger han till Dagens Nyheter.

Ahlin pekar även på att partiledarskiftet gett en Ulf-Kristersson-effekt.

SD 16
M 21
S 28

Flera arktiklar (bakom betalväggar så klart) om Åkessons vändning i förhållandet till M.

Metro har hela mätningen:
https://www.metro.se/artikel/m-n%C3%A4st-st%C3%B6rst-igen-xt
Citat:
Fakta: Ipsos opinionsmätning

DN/Ipsos mätning för november. Resultat i procent, förra månadens resultat inom parentes:

Moderaterna 21 (22)
Liberalerna 5 (6)
Centerpartiet 11 (10)
Kristdemokraterna 3 (3)
Socialdemokraterna 28 (30)
Vänsterpartiet 8 (7)
Miljöpartiet 5 (4)
Sverigedemokraterna 16 (15)

Mätningen genomfördes perioden 9–19 november och Ipsos har intervjuat 1 614 väljare.
Källa: DN/Ipsos

Så senaste halvåret enligt Ipsos

SD: 19-18-19-18-15-16%
2017-11-21, 23:30
Medlem
greta75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Det blir en jävla urvattnad tråd om man ska föra fram gissningar utan att tåla ifrågasättanden när argumenten är minst sagt svaga. Svara istället på frågan för den är högst relevant.

Frågar man inte får man inga svar. Jag svarar gärna på frågor och för längre resonemang när tillfälle ges, vilket du skulle se om du inte bara besökte tråden när SD backat en smula.

Ett rimligt sätt för dig att bemöta mitt resonemang och fråga hade kunnat vara:

Redan 2011-2013 så var det redan väldigt mycket snack i sociala medier om alla OI och det var ingen större skillnad då mot idag huruvida folk visste att Yougov och Sentio hade självrekryterade paneler i SD-kretsar. Därför tror jag inte på ditt resonemang att någon plötslig SD-anstormning plötsligt skulle inträffa 2014-15. Det borde funnits tidigare också.

Men du är aldeles för dryg och lat för att tillföra något.
2017-11-21, 23:33
Medlem
Otroligt att det fortfarande finns folk som litar på följande opinionsinstitut. Instituten som fanns innan SD kom in i Riksdagen, hade mycket bra och pricksäkert resultat mellan valen. Sedan började instituten att vikta helt felaktigt.

En del partier överskattas, medans en del underksattas. Vid ett flertal tillfällen så har rådatat jämförts och det skiljer väldigt lite mellan instituten. Av vad jag har sett så är det själva viktningen som avgör den stora skillnaden i resultat.

Att det skiljer så mycket som 10 procentenheter mellan instituten kan bara betyda en sak, att de har en politisk agenda som gör att ett parti underskattas och ett annat överskattas. Det såg man väldigt tydligt när det gäller MP i förra valet.

Demoskop
Inizio
Ipsos
Novus
SCB
Sifo
Skop
SCB
2017-11-21, 23:33
Medlem
Sperssons avatar
.
Nu när Moderaterna och Socialdemokraterna tagit över SD:s migrationspolitiska program så är SD tvingat att flytta sina positioner ännu längre åt höger.
SD var enda parti som krävde tiggarförbud 2014. Då ansågs förslaget vara rasistiskt.
Till detta val kommer nästan samtliga partier att föreslå tiggeriförbud.
Samma sak med gränskontroller, ålderstester, tillfälliga uppehållstillstånd med mera

Här måste SD agera snabbt och bli ännu strängare i sin politik för att fortsätta växa.
2017-11-21, 23:49
Medlem
Grevelesevis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Metro har hela mätningen:
https://www.metro.se/artikel/m-n%C3%A4st-st%C3%B6rst-igen-xt

Nu finns DN/Ipsos mätning ute i alla tidningar utom DN. Komiskt.
Sentio och Yougov kvar i november.
2017-11-21, 23:51
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
För mig känns det inte jättekonstigt att tro mycket på Sentio. Men det känns lite onödigt att måla in sig i ett hörn och satsa så hårt på endast ett kort.

Enligt min bedömning är risken överhängande den här gången att det är just Yougov och Sentio som visat aldeles för höga värden på SD och inte tvärtom. Jag tänker att deras algoritmer slagits ut på grund av att deras självrekryterade paneler belastats hårt av ett stort överskott av sektmedlemmar. Om så är fallet så kommer förmodligen algoritmerna arbeta ikapp felen och det blir mer rätt med tiden.

Säker är jag inte, men jag har lutat ett tag åt att det är så den här gången på grund av misstänkt stora skillnader. Jag har ju tagit upp detta i tråden ett par gånger så det är ju inget nytt.

Sen fattar jag inte varför du tycker Sentio's kurva är jämn, den hoppar ju upp och ner varje månad.

(Min fetning)

Det där får du nog tänka igenom en gång till. Du verkar ha fått det hela om bakfoten... Det är snarare precis tvärtemot vad du skriver. Gå tillbaka och titta på historiska mätningar. Jämför Sifo, Inizio (UM), Demoskop, Skop, Ipsos, Novus med Sentio och Yougov i ett historiskt perspektiv så kommer du att finna varför din tes om att de två sistnämnda opinionsinstituten visar alltför höga siffror är totalt felaktig. Risken är däremot överhängande att det är precis tvärtom, se mitt tidigare inlägg om detta.

Om det finns ett institut som i två val av två möjliga, två gånger i rad prickar in SD:s valresultat med en felmätning på ca 1,5% och vi har andra opinionsinstitut som har felmätningar på 60% (sextio procent fel), vilka väljer du då att lita på framöver? Du tänker helt bakvänt, min vän. Du borde vrida tankarna 180 grader för att hamna mer korrekt och i synk med verkligheten. Det är de andra instituten som kraftigt undervärderar SD i opinionen - hur svårt kan det vara att förstå? Vi hade den här diskussionen med dina meningsfränder 2006, 2010, 2014 och t o m nu, inför valet 2018 är det samma visa... som en gammal grammofon som går på repeat. Det är oerhört märkligt att ni aldrig lär er? Vad är det som blockerar ert tänkande?

Det minst dåliga sättet att förutsäga hur ett opinionsinstitut kommer att mäta i framtida riksdagsval är att titta närmare på hur just det institutet mätt i tidigare val. Och framförallt titta på deras felmätning. Är ledsen om det inte faller helt i smaken, men Sentio är överlägsna på att mäta SD:s opinionssiffror (med val som facit).

Sentio 2010 (veckan innan valet) 5,6% (valresultat 5,7%)
Sentio 2014 (veckan innan valet) 12,7% (valresultat 12,9%)

Novus, SCB, Skop, Ipsos (veckan innan valet - med undantag för SCB): 8,0% till 9,4%

Vi har det svart på vitt. Och du tror att Sentio och Yougov nu ligger för högt i opinionen...? Tja, vad ska man säga egentligen?
2017-11-21, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
.
Nu när Moderaterna och Socialdemokraterna tagit över SD:s migrationspolitiska program så är SD tvingat att flytta sina positioner ännu längre åt höger.
SD var enda parti som krävde tiggarförbud 2014. Då ansågs förslaget vara rasistiskt.
Samma sak med gränskontroller, ålderstester, tillfälliga uppehållstillstånd med mera

Här måste SD agera snabbt och bli ännu strängare i sin politik för att fortsätta växa.

Det där kan du glömma direkt, för det stämmer inte. Jag råkar arbeta i riksdagshuset emellanåt och då dyker det ibland upp lite insiderinformation. Jag hörde två toppolitiker som diskuterade detta och strategin är att plocka åt sig väljare från SD innan nästa riksdagsval. Sedan så kommer sveket mot alla som har röstat på Moderaterna för sin strängare invandringspolitik.
2017-11-21, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
.

SD borde säga stopp till utlandsfinasering och statlig finansering till moskeer. De måste också ta upp debbaten att förbjuda burkha och hijab. Sen så kan de föreslå att ompröva invandrare som inte har anpassat sig till Sveriges och dess kultur asyl.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in