2017-11-20, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ansar-al-Bundy
Och här kommer juryns omdöme av avsnitt 8.
Regissören regisserar skådespelarna efter manuset.
Så påtänd var hon nog inte.
Citera
2017-11-20, 13:51
Medlem
Ansar-al-Bundys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Regissören regisserar skådespelarna efter manuset.
Så påtänd var hon nog inte.
Nu när du öppet kommenterar det som står inom spoilern så kan jag ju lika gärna replikera utanför spoilern:
Nämen då var väl manusförfattaren/arna höga på koka eller nåt. Spelar roll, poängen kvarstår.
Citera
2017-11-20, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ansar-al-Bundy
Nu när du öppet kommenterar det som står inom spoilern så kan jag ju lika gärna replikera utanför spoilern:
Nämen då var väl manusförfattaren/arna höga på koka eller nåt. Spelar roll, poängen kvarstår.
Okej.
Citera
2017-11-20, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Något säger mig att hon inte gör abort utan lämnar i sista stund.

Denna serie är så dålig att den är bra. Ungefär som Macken (tv-serien). Det mesta är fel och icke tidstypiskt. Hur kan man göra en tidsskildring och totalt skita i tiden mer än när det passar?

Får jag fråga om du har några exempel på saker som är fel och icke tidstypiska? Det är ju trots allt en dramaserie där historien gör serien. Ingen dokumentär.
Citera
2017-11-20, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vobbler
Haha, generalen känns en gnutta överdriven. Fan vet hur de tänkte där.

Känns ju mer som en sån där människa som går upp i sin egen roll i sitt eget liv. Känns som han liksom är en karaktär som säkert är annorlunda hemma i vardagsrummet sen iklär han sig sin roll när han kommer till djurgårdskällaren Hade vart klockrent med en scen där de är hemma och han är helt normal & avslappnad
Citera
2017-11-20, 21:42
Medlem
SilverCityPsykopats avatar
Vad var det Gustav fick Peter att skriva på i slutet?
Citera
2017-11-20, 21:51
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SilverCityPsykopat
Vad var det Gustav fick Peter att skriva på i slutet?

Förmodligen någon sorts avtal där Peter tog time-out från en del av sitt ansvar för restaurangen, och /eller en utfästelse om att han åker utomlands, en studieresa eller något.
Citera
2017-11-20, 22:03
Avstängd
Det har ju spekulerats en del i tråden om hur långt framåt de första tjugo avsnitten komer att gå. Nu är vi vid avsnitt 8 och serien har täckt knappt 1.5 år. Rimligen kommer Ninas bröllop i sista avsnittet före jul, mödrarna kom ju överens om ett vinterbröllop. Serien har valt en relativt långsam rytm, det nar jag inga problem med, men jag har svårt att se att nästa säsong skulle gå längre än till början av 50-talet. Samtliga personer är inne i en tid av ganska snabba personliga förändringar, liksom samhället runt om dem, och då lär serien inte göra skutt på 4-5 år seller så.

Tjejen som spelar Nina sade visst i någon intervju eller på Instagram att hon "hade spelat Nina under två års tid, men i hennes liv sjutton år" eller något ditåt, vilket en del har tolkat som att andra säsongen (till 1vsnitt 20) skulle sluta 1962. Det verkade helt orimligt. Kan hon istället ha menat, att Nina vid seriens början och under ett antal avsnitt därefter är 17 år gammal? Det skulle sitta som en smäck.
Senast redigerad av HepCat-X 2017-11-20 kl. 22:10.
Citera
2017-11-20, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bowlaren77
Känns ju mer som en sån där människa som går upp i sin egen roll i sitt eget liv. Känns som han liksom är en karaktär som säkert är annorlunda hemma i vardagsrummet sen iklär han sig sin roll när han kommer till djurgårdskällaren Hade vart klockrent med en scen där de är hemma och han är helt normal & avslappnad
Björn Granath som spelar generalen har jag träffat och han var lugn och trevlig.
Är bara en roll han spelade i denna serie.
Citera
2017-11-20, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Det har ju spekulerats en del i tråden om hur långt framåt de första tjugo avsnitten komer att gå. Nu är vi vid avsnitt 8 och serien har täckt knappt 1.5 år. Rimligen kommer Ninas bröllop i sista avsnittet före jul, mödrarna kom ju överens om ett vinterbröllop. Serien har valt en relativt långsam rytm, det nar jag inga problem med, men jag har svårt att se att nästa säsong skulle gå längre än till början av 50-talet. Samtliga personer är inne i en tid av ganska snabba personliga förändringar, liksom samhället runt om dem, och då lär serien inte göra skutt på 4-5 år seller så.

Tjejen som spelar Nina sade visst i någon interju eller på Instagram att hon "hade spelat Nina under två års tid, men i hennes liv sjutton år" eller något ditåt, vilket en del har tolkat som att andra säsongen (till 1vsnitt 20) skulle sluta 1962. Det verkade helt orimligt. Kan hon istället ha menat, att Nina vid seriens början och under ett antal avsnitt därefter är 17 år gammal? Det skulle sitta som en smäck.
19 år ska hon vara från början och de följer henne till hon blir 35 år.
Det finns manusskrivet till år 1971.
Den andra säsongen är från år 1955 till år 1963.
Den tredje säsongen bli från år 1968 till 1971.
Citera
2017-11-20, 22:09
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
19 år ska hon vara från början och de följer henne till hon blir 35 år.
Det finns manusskrivet till år 1971.
Den andra säsongen är från år 1955 till år 1963.
Den tredje säsongen bli från år 1968 till 1971.

Källa på det? Låter väldigt osannolikt med tanke på rytmen och berättartekniken så här långt.
Citera
2017-11-20, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Källa på det? Låter väldigt osannolikt med tanke på rytmen och berättartekniken så här långt.
Googla på: Vår tid är nu radio" så får du upp min källa.
Var en radiointervju med huvudförfattaren Ulf Kvensler och regissören Harald Hamrell.
Så sa de i intervjunen iallafall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in