2017-10-28, 00:15
Medlem
Svalan är lite oklar. Tror att försäljningen stoppades efter att en intresserad köpare backade.

Enda funktionella inslaget är sedan 3 mån nymålad i en trevlig grön nyans. Kanske kommer MSB eller FM nyttja anläggningen igen.

Lite offtopic, men... TP-84 har befunnit sig på Säve en hel del senaste månaden. Senast idag lyfte ett och gick på låg höjd ut mot Gårdsten. Någon som vet vad de sysslar med där ute?
Citera
2017-10-28, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffesump1
Svalan är lite oklar. Tror att försäljningen stoppades efter att en intresserad köpare backade.

Enda funktionella inslaget är sedan 3 mån nymålad i en trevlig grön nyans. Kanske kommer MSB eller FM nyttja anläggningen igen.

Lite offtopic, men... TP-84 har befunnit sig på Säve en hel del senaste månaden. Senast idag lyfte ett och gick på låg höjd ut mot Gårdsten. Någon som vet vad de sysslar med där ute?
Den långa banan ska väl vara nedlagd. Och civilflyget har flyttat.

Vilken bana landade Herculesen på?

Kul om FM skulle återta verksamhet.
2004 års försvarsbeslut, då Säve och Berga lades ner, borde klassas som landsförräderi och de ansvariga dömas i sedvanlig ordning. Det är uppenbart att främmande makt hade ett finger med i leken i det försvarsbeslutet.
Citera
2017-10-28, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 43344
Den långa banan ska väl vara nedlagd. Och civilflyget har flyttat.

Vilken bana landade Herculesen på?

Kul om FM skulle återta verksamhet.
2004 års försvarsbeslut, då Säve och Berga lades ner, borde klassas som landsförräderi och de ansvariga dömas i sedvanlig ordning. Det är uppenbart att främmande makt hade ett finger med i leken i det försvarsbeslutet.

Det kan jag inte svara på säkert. *Men troligen den långa, som användes under Aurora.
**Ändring** Den bör ha lyft från bana 04 (den kortare). Stämmer överens med flygningen ut över Gårdsten/Surte. 04 är ca 2km lång, så sträckan räcker gott och väl för att få upp TP-84'an.

Jag vet att en hel del gamla bergrum nu renoveras för nya funktioner. Det har även börjat byggas ett antal nya.

Det håller jag helt med dig om. Men det skulle ju aldrig bli krig eller ske större kriser så som skogsbränder igen... Ja, främmande makt har vi haft högt upp i hierarkin sedan Palmes tid.
Senast redigerad av Kaffesump1 2017-10-28 kl. 12:33.
Citera
2017-11-20, 20:21
Medlem
På tal om något som nämndes här för ett tag sedan.
https://imgur.com/a/FMHYP
Citera
2017-11-27, 19:31
Medlem
LasseFranGnestas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captain Caustic
Göteborg känns så torrt på UE ställen senaste åren, det finns inget spännande kvar känns det som.
Det mest spännande någonsin måste varit Papyrus precis efter det hade övergivits, ingen bevakning och allt var exakt som de hade lämnat det.

Jag minns när man kunde glida omkring i hela dagar där och hitta nya rum, nya tunnlar och allt vart fruktansvärt häftigt.. Jag får väl ta på mig att stället blev så exploterat som det blev då jag bidrog till att sprida stället på Flashback, men ni som hann gå dit innan det blev trashat och överbevakat kan vara lyckliga.

Sen stället mittemot Papyrus (nästan vid kråkan backen) som aldrig fick samma spridning, där var det också mäktigt. Idag har dom byggt upp ett stort bostadsområde på den platsen.

När jag tänker tillbaka på alla häftiga ställen man varit i Göteborg så ångrar man sig att man inte hade med en bra kamera för vilka jävla bilder man kunnat knäppa.

Mycket finns kvar i Göteborg, mycket övergivna fabriker, tunnlar osv men allt är så jävla trashat så det är ingen spänning att besöka ställena om man inte vill ha ett soft ställe att måla graffiti men inget mer.

Det känns om vill man finna bra UE nu för tiden ska man söka sig uppåt i Sverige med bil, verkar finnas mycket övergivet och jag och en polare har snackat om att nästa sommar bila 2 veckor genom Sverige för att utforska och göra annat roligt på vägen.

Gamla Svt huset fanns ju också, trash house på lindholmen. Men ja, papyrus va dundet fett asså. Sinnessjukt stort!
Citera
2017-11-29, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tetragnathidae
På tal om något som nämndes här för ett tag sedan.
https://imgur.com/a/FMHYP
Tack för bilderna. Luckan tycks ha uppgraderats med en stålcylinder någon gång under hösten:
https://i.imgur.com/uSsCouu.jpg

Jag har fått uppfattningen att det finns en eller flera personer här i Göteborg, tillhörande en eller flera okända grupperingar, som under en period bestående av åtminstone ett år tillbaka i tiden har tagit sig in i anläggningar i staden med väldigt avancerade och sofistikerade angreppssätt, sådana vi inte sett tidigare, i varje fall inte i denna omfattning. De två senaste exemplen:
-rejäla stålbalkar som sågats av med vinkelslip på en plats
-försök att sätta larmsystem ur spel på en annan plats.
Syftet tycks nästan vara att angreppen ska synas.

Det kan vara vanliga UE:are, som i så fall tycks vara väldigt anonyma, men jag har också funderat i banor av att det kan vara främmande makt som undersöker viss infrastruktur. Särskilt vatten och avlopp samt civilförsvar. Här på Flashback nämns i varje fall ingenting om dessa besök, om det är UE:are i farten.

Om någon känner igen beskrivningen ovan, skicka gärna ett PM.
Citera
2017-11-30, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 43344
Tack för bilderna. Luckan tycks ha uppgraderats med en stålcylinder någon gång under hösten:
https://i.imgur.com/uSsCouu.jpg

Jag har fått uppfattningen att det finns en eller flera personer här i Göteborg, tillhörande en eller flera okända grupperingar, som under en period bestående av åtminstone ett år tillbaka i tiden har tagit sig in i anläggningar i staden med väldigt avancerade och sofistikerade angreppssätt, sådana vi inte sett tidigare, i varje fall inte i denna omfattning. De två senaste exemplen:
-rejäla stålbalkar som sågats av med vinkelslip på en plats
-försök att sätta larmsystem ur spel på en annan plats.
Syftet tycks nästan vara att angreppen ska synas.

Det kan vara vanliga UE:are, som i så fall tycks vara väldigt anonyma, men jag har också funderat i banor av att det kan vara främmande makt som undersöker viss infrastruktur. Särskilt vatten och avlopp samt civilförsvar. Här på Flashback nämns i varje fall ingenting om dessa besök, om det är UE:are i farten.

Om någon känner igen beskrivningen ovan, skicka gärna ett PM.

Tejp - sofistikerat och väldigt avancerat angreppssätt sedan 2017
Citera
2017-12-06, 21:13
Medlem
Uespindeln-Ivans avatar
https://www.svd.se/sapo-utreder-intrang-i-goteborg

Någon som känner till något?
Citera
2017-12-09, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uespindeln-Ivan
https://www.svd.se/sapo-utreder-intrang-i-goteborg

Någon som känner till något?

Det kanske rör det 43344 nämner?
Synd att de alltid är så hemlighetsfulla vid sådana saker, hade varit roligt att veta detaljer.
Citera
2017-12-10, 09:37
Medlem
Uespindeln-Ivans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tetragnathidae
Det kanske rör det 43344 nämner?
Synd att de alltid är så hemlighetsfulla vid sådana saker, hade varit roligt att veta detaljer.

Aa måste vara något som hänt iallafall men varför gå på skyddsobjekt?
Lite så skyll dig själv
Citera
2017-12-12, 11:14
Medlem
Skrev detta i den andra tråden men det kanske syns bättre här: Jag har en kopia av urbanexp.se (html-fil). Om någon har en server och vill hosta den säg gärna till. Om inte lägger jag upp den på någon fildelningssajt om några dagar alternativt mailar den till intresserade.
Citera
2018-01-17, 14:44
Medlem
Ingen tunnlar som står öppna för närvarande?

Skicka gärna PM.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in