2017-10-29, 11:18
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Jo, men moralpaniken är extrem på området, så tänka andra tankar lär inte ske på ett bra tag.

Ja, en gång var visst kaffedrickandet förbjudet.

1756 förbjöds kaffedrickande. Böter väntade den som blev tagen på bar gärning.
Men då var det visst av ekonomiska skäl.

Alkoholförbud.
Ja, allt går att reglera och förbjuda. Ändå heter det att vi lever i ett fritt land. Eller säger man inte så längre...

Googlat. Det handlar om GRADER av frihet, ofrihet. Finns eg inget fritt land.
Senast redigerad av Jof 2017-10-29 kl. 11:30.
Citera
2017-10-29, 11:22
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Ja, en gång var visst kaffedrickandet förbjudet.

1756 förbjöds kaffedrickande. Böter väntade den som blev tagen på bar gärning.
Men då var det visst av ekonomiska skäl.

Alkoholförbud.
Ja, allt går att reglera och förbjuda. Ändå heter det att vi lever i ett fritt land. Eller säger man inte så längre...
Jo, en dag kommer vi se tillbaka på detta vansinne i att microstyra befolkningen vad de får och inte får konsumera.

Men IDAG är moralpaniken väldigt extrem på området och detta genom effektiv stigmatisering.
Och det är inte aktuellt överhuvudtaget med cannabis som en medicin och med vettig kostnad på ett bra tag.
Citera
2017-10-29, 13:16
Medlem
WeedWhackers avatar
Andreas är i allra högsta grad aktiv och kämpar på.
En fighter av rejäla mått kan man väl minst sagt påstå.

Nu är en ny intervju ute med Andreas i podformat.
Här kommer Soluret.

http://www.soluretpod.se/2017/10/29/7-andreas-thorn/
Citera
2017-11-20, 20:15
Medlem
PubMixs avatar
Ja då kom domen från HD,

De konstaterar att Thörn befunnit sig i en nödsituation men att det ändå inte medfört att cannabisodlingen varit tillåten.
På grund av de speciella omständigheterna döms Thörn för ringa narkotikabrott och dagsböter på 5 200 kronor.
”Av betydelse för den bedömningen var att syftet var medicinskt, att mängden var begränsad till att svara mot det medicinska syftet och att halten rusgivande substans var låg”
Skriver HD i pressmeddelandet.

För Thörn, som fått rätt av Läkemedelsverket att hämta ut cannabis på recept, kommer Högsta domstolens beslut inte att få någon betydelse rent medicinskt, men däremot kan domen få betydelse för hur polisen ser på cannabis som odlas i liten skala för att användas för personligt bruk.
Det förklarar Thörns juridiska ombud Victor Regnér i ett mejl till TT.
”Om småskaliga odlingar av cannabis räknas som ringa narkotikabrott så är det flera utredningsåtgärder som inte får användas. De flesta odlingar som polisen upptäcker är just småskaliga odlingar för eget bruk”.
Citera
2017-11-20, 23:51
Medlem
Eurypteridas avatar
Korrupt domslut som nu är korrupt praxis.

Man får använda grovt våld mot en angripare men om man är angripen av en sjukdom får man inte odla en hampaplanta. Solklar korruption.
Citera
2017-11-21, 01:14
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Korrupt domslut som nu är korrupt praxis.

Man får använda grovt våld mot en angripare men om man är angripen av en sjukdom får man inte odla en hampaplanta. Solklar korruption.
Vet inte om det är korrupt, de hade bara svårt och hitta nödvärnet.
Det är lagens fel inte HD riktigt, även om man kan tycka dom skulle ha en annan dom än denna.

Men ingen förvänta sig väl riktigt att detta skulle gå vägen?
Men visst man hoppades, detta är en kamp som kommer ta en del svängar via rättssalarna skulle jag gissa.
Citera
2017-11-21, 04:06
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Vet inte om det är korrupt, de hade bara svårt och hitta nödvärnet.
Det är lagens fel inte HD riktigt, även om man kan tycka dom skulle ha en annan dom än denna.

Men ingen förvänta sig väl riktigt att detta skulle gå vägen?
Men visst man hoppades, detta är en kamp som kommer ta en del svängar via rättssalarna skulle jag gissa.

Jag tror att man ska bryta mot lagen vid nödsituationer.

Om man inte ens får odla en planta är det lika bra att gå vidare om man ser någon i nöd. Hellre det än att få såna här korrupta domare efter sig för att man råkat göra något fel.
Citera
2017-11-21, 06:34
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Jag tror att man ska bryta mot lagen vid nödsituationer.

Om man inte ens får odla en planta är det lika bra att gå vidare om man ser någon i nöd. Hellre det än att få såna här korrupta domare efter sig för att man råkat göra något fel.
Jo, men många tänker med på nödvärn när en person springer med en kniv emot sig och man skadar denna för skydda sig själv.
Och ej så långsamma saker som här, då de har så svårt och se nödvärn.

Och även så måste vi förstå att detta är bara lagen, och prata om det "bara" är en planta funkar inte här.

Men jag förstår vad du menar, men man måste även förstå vart det kommer ifrån.
Men vi ger väl inte upp för det?
För kan väl inte varit så många som inbilla sig första försöket skulle mer eller mindre legalisera den medicinska konsumtionen, eller?
Men visst hade det varit bra.
Citera
2017-11-21, 13:28
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Jo, men många tänker med på nödvärn när en person springer med en kniv emot sig och man skadar denna för skydda sig själv.
Och ej så långsamma saker som här, då de har så svårt och se nödvärn.

Och även så måste vi förstå att detta är bara lagen, och prata om det "bara" är en planta funkar inte här.

Men jag förstår vad du menar, men man måste även förstå vart det kommer ifrån.
Men vi ger väl inte upp för det?
För kan väl inte varit så många som inbilla sig första försöket skulle mer eller mindre legalisera den medicinska konsumtionen, eller?
Men visst hade det varit bra.

Vid en nödsituation kan man bryta mot lagen om man måste, t.ex. dra i nödbromsen.
Då ska domarna väga skadan gentemot nyttan och inget annat.

Domarna har vägt in skadan ett friande får för läkemedelsbolaget, den moraliska stormakten, deras egen plånbok eller något annat och det är uppenbart.
Citera
2017-11-21, 19:53
Bannlyst
Någon som orkar starta en insamling? Har herr Thörn på Facebook men vi har inte pratat på länge. Vill inte höra av mig och be om telefonnummer så vi kan Swisha direkt.

Vi behöver något bättre sätt.
Citera
2017-11-21, 22:28
Medlem
Mollips avatar
Det som slagit mig är att LMV försökprojekt med förskrivning av Bedrocan till fem patienter, varav Andreas Thörn är en av dom, gjort det lättare för HD att döma honom skyldig i en politisk kontext. HD ska inte ta politiska hänsyn och det har dom nog inte gjort men LMV kan ha anpassat sin praxis lite lämpligt.

Andreas Thörn har fått en jävla massa sympati från allmänheten och att ta ifrån honom hans ända fungerande smärtlindring inte bara verkar omänskligt. Nu får han ju sin medicin ändå samtidigt som lagen kan bestå. Tillsvidare iaf. Så kan det gå.
Senast redigerad av Mollip 2017-11-21 kl. 22:31.
Citera
2017-11-25, 10:59
Medlem
JavalangIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mollip
Det som slagit mig är att LMV försökprojekt med förskrivning av Bedrocan till fem patienter, varav Andreas Thörn är en av dom, gjort det lättare för HD att döma honom skyldig i en politisk kontext. HD ska inte ta politiska hänsyn och det har dom nog inte gjort men LMV kan ha anpassat sin praxis lite lämpligt.

Andreas Thörn har fått en jävla massa sympati från allmänheten och att ta ifrån honom hans ända fungerande smärtlindring inte bara verkar omänskligt. Nu får han ju sin medicin ändå samtidigt som lagen kan bestå. Tillsvidare iaf. Så kan det gå.

För Andreas Thörn spelar inte domen så stor roll eftersom han trots allt får den medicin som fungerar för honom numera. Jag tror att debatten som uppstått kring detta uppmärksammade rättsfall på sikt kommer att bidra till en vettigare diskussion kring narkotikalagstiftningen de kommande åren.

Edit: mitt inlägg ska inte ses som ett direkt svar på ditt inlägg, det väckte lite tankar hos mig bara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in